Gå til innhold

Barn og lekevåpen...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I vårt hjem har vi ikke kjøpt leker som skal se ut som skytevåpen, noen som guttene (på 6 og 8 år) heller ikke har spurt etter. De har jo hatt x antall kapteinsabeltann sverd, som de har fått leke med utenfor, så helt uten lekevåpen har de jo ikke vært.

Nå har de fått seg en ny venn (7 år)som har veldig mange forskjellige leke skytevåpen, som de utryster seg med før de går i "skogen" rett utenfor og leker spioner sammen med. Dette er revolvere, en hagle, og et par maskingevær!

I dag hadde han tatt med deg alle "våpnene" inn til oss. Jeg gikk inn på rommet hvor de satt å lekte, og da satt denne gutten og holdt en lekerevolver til tinningen sin, og skøyt seg selv flere ganger i hodet. Jeg synes at dette blir for mye!

Han er en søt og snill gutt, men jeg synes veldig lite om sånne leker...Sa til ham at i vårt hus får man ikke leke med slike våpen på den måten, og dette godtok han. Han bare sa at hjemme får han låv til det.

Men det jeg lurer på er hva dere synes om slike leker til gutter i den alderen? Er jeg for hysterisk kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg er einig med deg, TS. Heilt greitt med liksom-sverd, vatnpistolar og lignande, men leike-våpen som ser ut som ordentlege våpen, likar eg ikkje, i alle fall ikkje viss det blir slik at ungane leiker veldig mykje med våpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet, jeg. Man må bare forklare dem at det er forskjell på lek og ekte. Det gjorde i hvertfal mine foreldre.

Lekte seg med ei veninne og de store guttene i boretslaget når jeg var liten og vi lekte med lekevåpen.

Men softguns, eller andre "leker" som skyter ut ting, det hadde vært et klart nei.

Softguns er forresten ingen leke og kan faktisk være farlig. Kjenner en som ble skutt midt i mellom øyene av en softgun, det gikk heldigvis bra, men tenk om den hadde treffet øyet. Rett og slett bare flaks.

Kravet er at det er leker som ikke kan skade, slik en lekepistol med en rød greie forran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lekte masse med lekevåpen når jeg var liten, sammen med brødre og deres kamerater. Vokste opp til å bli en normal kvinne uten større problemer, drapslyst eller noe. Jeg er med i den lokale skyteklubben og handterer våpen med vett og fornuft :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør man når både far og mor er aktive innen skyttersporten da?

Jo, da lærer man barna å omgås våpen, og lar de ikke leke uhemmet med lekevåpen heller. Men her i huset vokser ungene opp med at mor og far skyter både hjemme og borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg introduserer det ikke til min 6åring og i omkretsen er det ingen som bruker dette heller. På tvn vil han ikke se slike tegneserier heller, holder seg til ole brum og handy mandy.

Men jeg vokste jo opp med indianer og cowboy lagde pil og bue og noen kjøpte dette. Lekepistoler med knall osv. Ingen av oss har utviklet dette videre, tatt skade av det, eller blitt så tøffe av den grunn. Hos oss var det bare en periode i barndommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Yellow Taxi

Jeg syns det er tåpelig å lage regler mot dette så lenge det kun er leker (ikke softgun/paintball). De driver med uskyldig lek også kommer du som voksen og legger noe mer i det enn det egentlig er. Et annet aspekt, sånn for din egen del, er hvor mye mer spennende sånne leker blir nå som du har gjort det til noe forbudt/umoralsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...