fin_bil Skrevet 26. september 2011 #1 Skrevet 26. september 2011 Hei. Ønsker tips fra andre som har slitt med atopisk eksem. Legen skriver ut resept på kortisonkrem, og det kurerer området der og da. Men Kortisonkrem er jo ikke bra å bruke i lengden, dessuten er det vanskelig å vite hvor på kroppen eksemet dukker opp med tanke på å forebygge med kortison. Har du funnet et produkt eller en behandling som fungerer?
Honesty Skrevet 26. september 2011 #2 Skrevet 26. september 2011 Kortison skal ikke brukes på frisk hud i forebyggende effekt; bare behandlende på syk hud. Det viktige er ellers at bruken trappes gradvis ned i stedet for at man bråslutter. I tillegg er det lurt å tenke på å ikke dusje/bade for varmt eller for lenge, smøre seg med en ganske fet krem etter vask og i kaldt vær, og ikke bruke klær rett på kroppen som irriterer huden. Klær med blått fargestoff er visstnok en versting når det gjelder å trigge eksem, og det har jeg også hørt fra nær familie med atopisk eksem, som nikket gjenkjennende da jeg fortalte om det jeg hadde lest. Jeg synes La Roche Posay Lipikar Baume, evt. A-derma Exomega har gode produkter til atopisk hud, og av vaskemidler bruker vi flytende Blenda Sensitive. Flytende er best fordi de gir minst såperester i tøyet etter vask. Helst bør du unngå tøymykner i størst mulig grad, og heller bruke tørketrommel. Ellers kan lysbehandling på hudavdelingen på et sykehus være et alternativ dersom du plages mye.
fin_bil Skrevet 27. september 2011 Forfatter #3 Skrevet 27. september 2011 Takk for tips Det er samboeren min som plages med eksem. Har tenkt å få han til å forsøke lysbehandling. ellers er det jeg som tar det meste av bleieskift på guttungen, siden hyppig håndvask forverrer eksemen på hendene. Har ikke hørt noe om at klær med blått fargestoff kan forverre problemet før, det må vi teste ut. Han har brukt Spenol som fuktighetskrem, men nå skal jeg kjøpe inn La Roche Posay Lipikar Baume. Vi bruker et nøytralt allergivennlig vaskemiddel, men skal bytte til flytende versjon. ellers har jeg selv akkurat begynt å ta nattlysolje for å bli kvitt urenheter i huden og han tar også disse kapslene for å se om det har effekt på eksemet
Gjest otrivin Skrevet 27. september 2011 #4 Skrevet 27. september 2011 Jeg fikk beskjed om å begynne med solarium i vintertiden/kalde årstider, og det hjelper veldig + Locobase fet krem fra apoteket hver kveld.
Honesty Skrevet 27. september 2011 #5 Skrevet 27. september 2011 Solarium er skadelig for huden på sikt, så det ville jeg ikke anbefalt. Da er det bedre med konsentrert lysbehandling av utsatte områder, men det er gjerne også et tiltak som iverksettes etter at mye annet er utprøvd. 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #6 Skrevet 27. september 2011 Har brukt apolar, den er på resept. Det hjelper også veldig godt å ta solarium. Ellers er det viktig å holde seg unna: vaskemidler parfyme i kremer, såper osv billige kremer, såper osv... Jeg tåler heller ikke latex. Men reagerer ikke på tøymykner/parmye i klærne, som noen påstår er det verste for atopisk eksem. Ser mange her skriver at det er lurt å bruke fete kremer. Jeg får forverret eksemen med fete kremer, noe legen også sa jeg skulle holde meg unna. Spenol ol. er best. Men alt er selvfølgelig individuelt.
Gjest Delphina Skrevet 27. september 2011 #7 Skrevet 27. september 2011 Da jeg slet som verst med atopisk eksem, så hjalp A-derma meg. Det var dyrt, men det hjalp. Etterhvert flyttet jeg til fuktigere strøk (fuktig luft hjalp meg), og da kan du tro huden min ble glad. Prøver også å unngå å stresse, for det trigger det også hos meg. Uansett benytter jeg meg av fuktighetsbevarende kremer om huden er tørr.
Ethereal Skrevet 27. september 2011 #8 Skrevet 27. september 2011 Denne kan jeg anbefale at man bruker når man dusjer. Jeg fikk også tips på apoteket om å bruke den på hendene når jeg skal vaske meg. Man blir ren, men den inneholder ikke såpe som tørker ut huden. Ellers: - det kan lønne seg å bruke litt olivenolje på kroppen når man dusjer, eller når man er ferdig med dusj. - ikke dusje for lenge eller i for varmt vann. Helst ikke dusje hver dag. - bruke litt penger på gode håndkremer, og gjerne så økologisk og naturlig som mulig. Mange billige kremer som inneholder syntetiske stoffer legger seg bare utenpå huden, og det gjør bare situasjonen verre. - beskytte kroppen mot vær og vind. Bruke votter og skjerf når man er ute. Til syvende og sist må man bare passe godt på. Jeg har slitt med eksem hele livet, og har enda ikke funnet noe som løser problemet fullstendig.
Gjest otrivin Skrevet 27. september 2011 #9 Skrevet 27. september 2011 Bad i babyolje en gang i uken! Det gjorde jeg når jeg var mindre og hadde badekar. Eller smør på i dusjen. det hjelper også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå