Gå til innhold

Inkasso og betalingsanmerkninger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg desverre mye inkasso og flere betalingsanmerkninger + et misligholdt studielån. Jeg bodde lenge sammen med en som led av spillegalskap og økonomien ble veldig skadelidende pågrunn av dette, mye av gjelden er hans men står i mitt navn (dum som jeg er). Å få noen penger av han tror jeg aldri kommer til å skje. Pårunn av dårlig økonomi har jeg ikke hatt mulighet til å betale noe særlig på dette og det har bare økt og økt.

Er det noen her som har klart å ordne opp i økonomien sin selv om dere har hatt mye inkasso og betalingsanmerkninger? Hvordan gjorde dere det og hvor lang tid tok det?

Jeg vil virkelig ta tk i dette nå, men vet ikke hvor jeg skal starte. Vet nav har gjeldsrådgivning men fikk beskjed om at jeg ikke trengte det.

Hvor og hvordan får jeg oversikt over hva jeg skylder og hvordan får jeg til betalningsordninger?

Jeg ønsker også etterhvert å kjøpe hus, men ser at dette er jo veldig vanskelig når jeg er svartelistet over alt. Er det noen banker som ser litt mildere på dette? Feks ser på inntekt i stedet? Har kommet over en bank, men de krever 20% i egenkapital, og hadde jeg hatt det hadde jo problemet med inkasso vært over.

Hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest grapefrukt

Tror du virkelig at det finnes noen bank som vil gi deg lån når du allerede har lån og mye gjeld som du ikke klarer å betale?

Og uansett om det skulle finnes en bank som var så dum, tror du virkelig at du kunne behersket et boliglån når du ikke klarer den gjelden du har nå?

Kontakt banken din, og de andre stedene du skylder penger og prøv å få en nedbetalinsplan du kan klare å forholde deg til ift. din inntekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok ha ryddet opp i inkasso og betalingsanmerkninger først før du kan drømme og boliglån. I tillegg så er det faktisk et krav om at du har spart opp egenkapital. Altså må du utsette boligdrømmen litt til og heller ta et krafttak nå.

Be alle kreditorene dine om en oversikt. Sett opp budsjett og se hvor mye du kan betale hver måned. Her må du glemme ferie og dyr mat. Budsjettet ditt må være veldig nøkternt. Sørg for å få til en avtale med de ulike kreditorene og HOLD avtalen. Får du noen ekstra kroner så betal ned der hvor renta er høyest dersom du har forbrukslån.

Overholder du nedbetalingsplanen så kan du forhandle med inkassoselskapet om redusert rente og inkassosalær. ALL innbetaling bør merkes med hovedstol. Det betyr at innbetalingen din går med til å dekke det opprinnelige kravet først. Ergo så blir det mindre rente. Gir du ikke klar beskjed så vil inkassoselskapet først sørge for å dekke eget salær og renter til kreditor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er d mulig før meg å betjene et bolig lån da jeg uansett har utgifter til sted å bo uansett

. Jeg har lest at det finnes banker som gir lån selv om du har bet.anm hvis du har egenkapitalen. Har ikke husbanken noe som heter startlan? Noen her som har fått det?

Hva er feil m en del av dere på kg? Når noen spør etter hjelp og erfAringer så setter noen seg ned å sier "nei det er ikke mulig". Det finnes alltid løsninger og jeg lurer på hvordan andré m gjeld og knkasso har løst det, ikke hvor umulig mange mener det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig er d mulig før meg å betjene et bolig lån da jeg uansett har utgifter til sted å bo uansett

. Jeg har lest at det finnes banker som gir lån selv om du har bet.anm hvis du har egenkapitalen. Har ikke husbanken noe som heter startlan? Noen her som har fått det?

Hva er feil m en del av dere på kg? Når noen spør etter hjelp og erfAringer så setter noen seg ned å sier "nei det er ikke mulig". Det finnes alltid løsninger og jeg lurer på hvordan andré m gjeld og knkasso har løst det, ikke hvor umulig mange mener det er.

Det er ikke en eneste bank i landet som gir lån til en med bat anm. Det er 100% sikkert og utenen untak.

Det finnens banker som gir gjelds lån eller refinasieringer, men også her må bet anm være borte eller du må stille med kausjonist. Så det er ikke folk her på KG som er problemet, dem sier fakta.

Når det gjelder din gjeld kommer jo dette HELT ann på diverse.

Antall inkasso selskap?

Antall bet anm ?

hvor stor gjeld er det ca?

Hva er din faste inntekt?

Er inntekt fra jobb eller NAV?

Hva er dine bo utgifter pr i dag? Altså du leiger så;

Leige og strøm er fint å ha også.

Alt dette bør du sette opp tall på og info rundt.

Å bare så det er nevnt, Inntekt fra NAV er ikke å regne som fast inntekt untak om Uføretrygd eller pensjon. Resten er å anse som bistand, men regenes IKKE som fast inntekt som er 100% nødvendig for evt lån uansett hvor eller hvilken bank.

Så kom med info til oss på litt mer så er det lettere å sette opp et ca budjett med en framgangsmåte du kan jobbe med.

"Selvfølgelig er d mulig før meg å betjene et bolig lån da jeg uansett har utgifter til sted å bo uansett

"

Vel.. Dette er ikke nok argument desvrre.. Selv m du kan betale fks 9000,- pr mnd nå i leige og betaler strømmen så er ikke det dermed sakt du har råd til et bolig lån.

Med et boliglån hvor du kansje må ut med 12-15000.- pr mnd for et ok hus + forsikringer, vedlikehold, strøm, komunale utgifter , forbehold på rente endringer er basic ting dem regner ut som et mnd beløp sokmskal fast inn hver mnd. Åsså kommer satsen for livsopphold som er ca 6800,. (?? husker ikke helt?) så kommer andre utgifter i pluss som kino, by turer,klær, krops pleie, buffer for fks kjøleskapet ryker.. Alt dtte er penger banken krever du får7har inn pr mnd, altså du bør ha en god inntekt og ingen anmekninger. Å sånn helt ærlig med deg selv, så har du jo i teorien ikke råd til å bo noen sted nå egentlig med mindre du skipper regninger å lager hau på regningene.. Så ta fatt i dette, jo før jo heller å dra deg til NAV med hjelpen. Klart er det 30 000,- så kan de fnise litt, men 100 000,- +++ da er det mer avansert straks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er d mulig før meg å betjene et bolig lån da jeg uansett har utgifter til sted å bo uansett

. Jeg har lest at det finnes banker som gir lån selv om du har bet.anm hvis du har egenkapitalen. Har ikke husbanken noe som heter startlan? Noen her som har fått det?

Hva er feil m en del av dere på kg? Når noen spør etter hjelp og erfAringer så setter noen seg ned å sier "nei det er ikke mulig". Det finnes alltid løsninger og jeg lurer på hvordan andré m gjeld og knkasso har løst det, ikke hvor umulig mange mener det er.

Det vil ALLTID være noen som sier at det ikke er mulig, og slik situasjonen din er akkurat nå, så er det umulig å få lån. Men det finnes lys i tunnelen.

Husbankens startlån gis til personer med en vanskelig økonomisk situasjon, og som bl.a. har problemer med å få finansiert bolig i vanlig bank. Det gjelder jo deg. Men de krever også at du må ha "nødvendige midler til livsopphold" i tillegg til muligheter for å betale renter og avdrag på lånet.

Det du må gjøre er å få full oversikt over hvor mye du skylder og hvem du skylder. Åpne posten, selv om det er skummelt og ubehagelig, og kontakt kreditorene. Lag en nedbetalingsplan som du ikke viker fra. Du må vite hvor mye du skylder og hvor store månedlige utgifter du har knyttet til gjeld/inkasso. Først da vet du hvor mye du har å rutte med i mnd.

Når du har det på plass. Sett opp et nøkternt budsjett, dette kan du få hjelp til i banken dersom du ikke vil gjøre det selv. Banken kan kanskje hjelpe deg med refinansiering av lånene, slik at du har samlet alt ett sted, noe som er lettere for deg å forholde deg til. Men banken må da få tillit til at du skal klare å betjene lånet. Statens institutt for forruksforskning (SIFO) har et standardtbudsjett for normalt bruk. Du kan ta utgangspunkt i det, men bør bruke litt mindre enn det som er oppgitt.

Du kan ikke få lån før du har full oversikt over egen økonomi, det gjelder også dersom du skal få lån i Husbanken. Jeg tror ikke man får lån med betalinganmerkninger, men mulig det er unntak i husbanken. Å ta med budsjett og kontoutskrifter som viser at du klarer å følge budsjettet er viktig når du skal søke lån. Kontakt husbanken i din kommune. Du må bevise på Husbanken at du klarer å betjene et lån.

Lykke til!

Endret av Grønt blad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lån via husbanken og komunen som startlån har andre grunnlag. Startlån/førstehjems lån er et tillskudd på lånet på inntil en viss sum som komunen låner deg som bruk til egenamdelen i som kreves av bank fks. Husbank lån er basert på dem med trangere økonomi med bedre renter og låne vilkår. Også er uten unntak uansett kreves at lånetaker ikke har betalings anmerkninger uansett hvor mange budsjett som blir satt opp med din gjeld og egen økonomi. Om du sikter på dette har du 2 valg. nedbetal gjeld etter avtaler om nedbetalingplaner til anmerkningene er borte eller du vil trenge en kausjonist som låner pengene og du må i de fleste tilfeller ha en meget lav restgjeld til kausjonist,være plettfri for anmerkninger og inkassoer før du kan vurderes for huslån i det heletatt, så starte dtte med å regne inntekt og in betalings evne.

første steg er å få total oversikt på hver eneste regning uansett, ikke noe kan gjøres før dette, så må du lage budsjett . osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en eneste bank i landet som gir lån til en med bat anm. Det er 100% sikkert og utenen untak.

Dette er vel ikke helt riktig? Bank2 er et eksempel på en bank som gir lån til folk med betalingsanmerkning. BlueStep er en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel ikke helt riktig? Bank2 er et eksempel på en bank som gir lån til folk med betalingsanmerkning. BlueStep er en annen.

Men begge disse skal vel ha sikkerhet i bolig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skal de. Men kjøper du en bolig får de vel en sikkerhet i denne? :sjenert:

Er ikke jeg som er ts.

Får ts kjøpe bolig med inkassogjeld hengende over seg? Trodde det var vanskelig jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke jeg som er ts.

Får ts kjøpe bolig med inkassogjeld hengende over seg? Trodde det var vanskelig jeg da...

Vet bare at BlueStep sier de gir alle en sjanse, uansett om det er bet.anm, inkassosaker, variabel inntekt el.a. som gjør at vanlige banker ikke gir lån. De eneste kravene de stiller er at en kan betjene lånet, og sikkerhet i bolig. Hvor vanskelig det er i praksis vet jeg ikke... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skal de. Men kjøper du en bolig får de vel en sikkerhet i denne? :sjenert:

???

Ikke for å være frekk men du hører selv at det der var noe.. Ja lite gjennomtenkt??

Du kan ikke ta opp et lån med bolig i sikkerhet og bet anm uten å ha eigerskjøte på en bolig!

Du må jo Eige bolig, så ta pant i bolig for å låne til å slette bet anm..

Så nei. Det eksisterer ingen banker i Norge i skrivende stund som låner penger til en med bet anm. Kansje om det er beløp på 20-25 00,- og du har en fast men lav inntekt kan banken betale ut og inngå fast trekk hoss arb,giver eller NAV trygd/pensjon for å sikre pengene i retur. Men da er det små beløp og særskilte omsendigheter hvor fks skyldner har et fks "mildere/grovere handicap som fører til dårlig eller ingen økonomiske forståelser og må da også ofte under overformynderiet før bank fullfører en slik avtale for å unngå gjenntagelse etc..

Så om ikke du kjenner deg igjenn i en slik setting så er det game over til du har fått bort anmerkninger og kan dokumentere fast og stabil inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

???

Ikke for å være frekk men du hører selv at det der var noe.. Ja lite gjennomtenkt??

Du kan ikke ta opp et lån med bolig i sikkerhet og bet anm uten å ha eigerskjøte på en bolig!

Du må jo Eige bolig, så ta pant i bolig for å låne til å slette bet anm..

Så nei. Det eksisterer ingen banker i Norge i skrivende stund som låner penger til en med bet anm. Kansje om det er beløp på 20-25 00,- og du har en fast men lav inntekt kan banken betale ut og inngå fast trekk hoss arb,giver eller NAV trygd/pensjon for å sikre pengene i retur. Men da er det små beløp og særskilte omsendigheter hvor fks skyldner har et fks "mildere/grovere handicap som fører til dårlig eller ingen økonomiske forståelser og må da også ofte under overformynderiet før bank fullfører en slik avtale for å unngå gjenntagelse etc..

Så om ikke du kjenner deg igjenn i en slik setting så er det game over til du har fått bort anmerkninger og kan dokumentere fast og stabil inntekt.

feil...

finnes en bank i oslo som tilbyr lån til bolig selv om du har bet anm... kan ha 100 bet anm og de gir deg lån...

eneste som er kravet er at du du stiller 20 prosent egenkapital

så er selvsagt renta nesten dobbelt så mye som i en vanlig bank...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

feil...

finnes en bank i oslo som tilbyr lån til bolig selv om du har bet anm... kan ha 100 bet anm og de gir deg lån...

eneste som er kravet er at du du stiller 20 prosent egenkapital

så er selvsagt renta nesten dobbelt så mye som i en vanlig bank...

Kan du linke til denne banken eller informere om hvilken da?

For hvilket grunnlag skal banken låne deg pengene på? Om du har en fks Lav lønn.. sitter med 600 000,- i gjeld, fks 30 anmerkninger merket som høyrissiko og du stiller med 20% selv som her blir

120 000,- i egen kapital.

Altså du må smelle i bordet 120 000,- du viser listen over alle dine anmerkninger, du har ingen sikkerhet og jobber på Narvesen 100% stilling med minste lønn. Da setter altså denne banken inn 480 000,- resterende til å innfri gjeld.

Låne må jo automatisk regnes som forbrukslån/fritidslån da det ikke er bolig eller annen innvistering med avkastning eller sikring i noe verdier.

Dobbelta av renten av vanlig, regner snitt så 17-19% på lånet.

Så vist denne Narvesen mannen da betaler alt han kan som en reel summ som minste lønnet fast etter fratrekk av bo og livsopphold og nødvedigheter etc som gyldig fra trekk.. Kan avse kansje 4000,- pr mnd.

så 45 - 50 000,- i året. Det vil jo ta han 10 år det å kansje mer å betale tilbake. Å det er denne banken helt ok med??

Bare hive ut en slik sum og si, jada, betal tilbake på 10 år, vi stoler på deg, du har så god betalings historikk fra før serdu, og sikkerhet trenger vi ikke for om du slutter å betale så skaffervi sikkert bare nye penger og går ikke konk eller noe..

Finner dette litt rart da det kunn er max 2mnd siden hvor jeg leste om slike ting i finanse avisen som tok opp temaet om viktiheten me å ikke få anmerkninger som unge ++ da det ikke fantes banker som ikke stilte sikkerhet,kausjonsist eller hadde god betaling evne. Da baserte de seg på alle banker. Derfor ønsker jeg vite hvilken bank dette er og faktisk sjekke hvilken krav dem setter siden dem ikke kan ta sikkerhet å ofre slike summer uten noe garnti.. Ikke finner jeg med å google heller å nå har jeg prøvd det meste igrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du linke til denne banken eller informere om hvilken da?

For hvilket grunnlag skal banken låne deg pengene på? Om du har en fks Lav lønn.. sitter med 600 000,- i gjeld, fks 30 anmerkninger merket som høyrissiko og du stiller med 20% selv som her blir

120 000,- i egen kapital.

Altså du må smelle i bordet 120 000,- du viser listen over alle dine anmerkninger, du har ingen sikkerhet og jobber på Narvesen 100% stilling med minste lønn. Da setter altså denne banken inn 480 000,- resterende til å innfri gjeld.

Låne må jo automatisk regnes som forbrukslån/fritidslån da det ikke er bolig eller annen innvistering med avkastning eller sikring i noe verdier.

Dobbelta av renten av vanlig, regner snitt så 17-19% på lånet.

Så vist denne Narvesen mannen da betaler alt han kan som en reel summ som minste lønnet fast etter fratrekk av bo og livsopphold og nødvedigheter etc som gyldig fra trekk.. Kan avse kansje 4000,- pr mnd.

så 45 - 50 000,- i året. Det vil jo ta han 10 år det å kansje mer å betale tilbake. Å det er denne banken helt ok med??

Bare hive ut en slik sum og si, jada, betal tilbake på 10 år, vi stoler på deg, du har så god betalings historikk fra før serdu, og sikkerhet trenger vi ikke for om du slutter å betale så skaffervi sikkert bare nye penger og går ikke konk eller noe..

Finner dette litt rart da det kunn er max 2mnd siden hvor jeg leste om slike ting i finanse avisen som tok opp temaet om viktiheten me å ikke få anmerkninger som unge ++ da det ikke fantes banker som ikke stilte sikkerhet,kausjonsist eller hadde god betaling evne. Da baserte de seg på alle banker. Derfor ønsker jeg vite hvilken bank dette er og faktisk sjekke hvilken krav dem setter siden dem ikke kan ta sikkerhet å ofre slike summer uten noe garnti.. Ikke finner jeg med å google heller å nå har jeg prøvd det meste igrunn.

http://www.bluestep.no/Lane.aspx?gclid=CKTVhLa0wasCFYK-zAodDT0Wrw

hmmm... regner jo med du skjønner at også for å få lån.så må du ha nok penger i mnd til å dekke lånet da... så si du skal ha 1 mill i lån. og da må du inn med 200 000 kr selv. da har banken 80 prosent dekning i boligen.noe som gir de ,dine 20 prosent .som en sikkerhet om du ikke betaler. da kan de selge boligen din og enda ikke tape penger. så lenge boligen ikke har falt i pris...

dette er den eneste banken jeg vet om som gjør dette. vet at bank 2 gjorde dette før også. men tror de har sluttet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.bluestep.no/Lane.aspx?gclid=CKTVhLa0wasCFYK-zAodDT0Wrw

hmmm... regner jo med du skjønner at også for å få lån.så må du ha nok penger i mnd til å dekke lånet da... så si du skal ha 1 mill i lån. og da må du inn med 200 000 kr selv. da har banken 80 prosent dekning i boligen.noe som gir de ,dine 20 prosent .som en sikkerhet om du ikke betaler. da kan de selge boligen din og enda ikke tape penger. så lenge boligen ikke har falt i pris...

dette er den eneste banken jeg vet om som gjør dette. vet at bank 2 gjorde dette før også. men tror de har sluttet...

Selvklart skjønner jeg at man må kunne betjene beløpet med inntekt.

Den banken du henviser til her er ikke ukjent for meg faktisk.

Kan så absolutt si at det er flotte ord i denne korte teksten men ring dem og kontoler så vil du nok ikke klikke på linken igjenn.. For å få lånet må du allerede eige fks boligen som sikkerthet. Om du vil ta lån med anmerkninger til og kjøpe bolig må dem i tilfelet bakes inn i bolig lånet selvklart. MEN da gikk jo selvklart denne summen av anmerkninger inn som ektra summ på bolig og kravene ble værre, grunnet høyere rente detter beløpet dem kan tilby såpass mye i forhold til pris på evt bolig, at du må tjene GODT for å betjene lånet.

Derfor er det veldig liten kjangs til å gjennomføre dette da banken beklager for at dette tilfelet gjorde det problematisisk etc..

Denne banken er skrevet svært mye om rundt på nettet også og Ingen har fått gjennon lån hvor dem kommer med en haug anmerkninger, ingen sikkerhet, ok lønn på 340 000 - 400 000,- inkasso gjeld på +/- 100 000,- å søker huslån til 1,6mil,- Dette kunne ikke banken godta og huset kunne ikke lånes til pga det ikke var garanti god nokk.

Men de kunne hjelpe med å slette anm om en hadde kausjonist bak seg grunnet beløpets størrelse basert på årsinntekt og bet evne. Så bare å prøve, men lykke til for dem krever samme sikkerhet som alle de andre med lignede tjenester, men god pr triks er det, de anonser med at en ikke trnger noe men tilslutt kan dem ikke hjelpe pga renter øker, senker tilbudet, øker avdrag og ender for kort med å betjene lell.. Mener lest om denne på forbruker rådet også fo lenge siden.. Må nesten se om jeg finner igjenn den saken å lime inn her..

Åsså om man kan stille med 20% selv stiller jeg et lite spørsmål-.. hvor kommer de fra om man har anmerkninger og gjeld? Er det ikke da bedre å dele i avdrag og dele dette beløpet opp å betale hver innkrever i mnd så lenge det går, på denne måten vil jo inntekten din stadig komme inn og da vil man til slutt holde tritt.. fks søke om 6mnd utsettelse noen og fokusere på fære å mer på dem å få dem vekk, da har man mere og betjene resten med også. slik blir man fortere og mer effektivt kvitt dette.

Endret av AHVH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om de gjør som det står nei. og du har sikkert rett.

men skal du ha lån å har innkasso. så ville jeg nok heller anbefalt lån via kommunen og husbanken...

der kan man bake inn gjeld i bolig lånet,om du kvalifiserer for lån der...

feks du skal kjøpe blig til .1.6 mill. har 100 000 i innkasso. så kan du få lån på 1.7 men da må du huske at kommunen har mer enn 100 prosent sikkehet ... så når verdien stiger.så må du ha ny takst..mener jeg har vært borti en sånn sak der noen fikk det godkjent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...