Gå til innhold

Valpen får panikk hjemme alene

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, vi har en blandingsvalp på snart 5 måneder. Den klarer ikke være hjemme alene i 1 minutt en gang før den begynner å pipe og etterhvert bjeffe. Jeg innrømmer gjerne at vi nok begynte for sent med hjemme alene-treningen, men kan denne feilen gjøre til at hunden får separasjonsangst? Hvor lenge hver dag må vi trene på dette for at han skal venne seg til å være alene? Når jeg må dra fra ham 3-4 timer 3 ganger i uka for å gå på forelesninger, vil dette ødelegge treningen da? Har ikke mulighet til å la noen passe på ham i mens. Må også nevne at når han er hjemme alene, er han i bur. Det er kun fordi hvis ikke ødelegger han alt han kommer over. Jeg er helt desperat etter hjelp, fordi slik det er nå må jeg droppe noen forelesninger, og huseier er ikke særlig blid( det er forståelig) Synes så utrolig synd på valpen ettersom han står og bjeffer nesten konstant mens jeg er borte, og når jeg kommer hjem er han helt gal. Hjelper ikke stort når huseier mener at en slik hund er det bare å avlive...! Langt og rotete innlegg, men håper noen kan gi meg noen gode råd :)

Endret av Glasögon
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vi gjorde var å stenge valpen inne på stua. Tok bort alt hun kunne få tak i, og skrudde på radioen på kjøkkenet (som er vegg i vegg med stua). Da trodde lille valpen at noen var hjemme :)

Skrevet

Takk for svar! Men jeg har ikke mulighet til å stenge han inne på et rom nå. Vi får kanskje rydda ut av rommet, men vi leier, så er kjipt om han riper opp døra, spiser på dørkarmen etc. Spesielt ettersom at det er nymalt. Men når vi trener på å være hjemme alene, gjør vi det oftest uten bur, nettopp fordi vi ønsker å slippe bur i fremtiden.. Håper noen flere svarer angående hvordan jeg burde trene ham på dette.

Skrevet

Valpen vår bjeffa litt de første gangene han var alene, men han gav seg fort når han forstod at det ikke hjalp. Har du prøvd å la han "bjeffe seg ferdig" for så å ta han ut? At han ikke blir tatt ut før han slutter å bjeffe. Valpen vår trives i buret selv om han fikk hjemmealene trening på en litt brutal måte...

Skrevet

Takk for svar! Men jeg har ikke mulighet til å stenge han inne på et rom nå. Vi får kanskje rydda ut av rommet, men vi leier, så er kjipt om han riper opp døra, spiser på dørkarmen etc. Spesielt ettersom at det er nymalt. Men når vi trener på å være hjemme alene, gjør vi det oftest uten bur, nettopp fordi vi ønsker å slippe bur i fremtiden.. Håper noen flere svarer angående hvordan jeg burde trene ham på dette.

Du sier her at han må være i bur når han er aleine, samtidig som du sier at dere trener på å være aleine hjemme uten bur... Hunden forstår ikke da at han øver på å være aleine hjemme, fordi han slipper jo være i buret!

Skal dere trene på dette må dere gjøre det på samme måte som når han faktisk skal være aleine. Det vi gjorde med vår valp var å lage buret til et positivt sted. Vi lekte med godbiter i buret, la litt tørrfor under teppet, tøysa masse rundt og inni buret. Dette gjorde at hunden såg på buret som hjemmet sitt og ikke et straffsted som ble forbundet med noe negativt. Videre begynte vi med bare et par minutter aleine i buret, butikktur mens hunden var aleine osv. :)

Radio er en god idé, litt lyd hjelper til at hunden ikke føler seg så forlatt :)

Nå er hunden vår stor og vi bruker ikke bur i heletatt lenger, men når vi er på besøk hos svigermor løper den rett i hennes hundebur som hører til hennes hund... Så fortsatt er bur noe positivt for hunden :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Redbull: Han må jo være alene noen timer av og til, og når jeg kommer hjem bjeffer han som regel. Men jeg går aldri inn til han før han er stille en liten stund. Jeg tror desverre at han hadde kommet til å bjeffe i veldig mange timer, før han til slutt hadde mistet stemmen, så tror ikke den måten hadde fungert på ham. Men takk for tips!

Mangopai: Der sa du noe jeg ikke har tenkt på! Så jeg burde kun trene han på å være alene i buret? Vi har på tv/radio når han må være alene. Takk for tips!

Synes bare så utrolig synd på koseklumpen min :tristbla: Vil finne en løsning!

Endret av Glasögon
Skrevet
Mangopai: Der sa du noe jeg ikke har tenkt på! Så jeg burde kun trene han på å være alene i buret? Vi har på tv/radio når han må være alene. Takk for tips!

Det er jo selvfølgelig greit at hunden kan være aleine uten å være i buret, men når problemet deres er knytta til bur så ville jeg fokusert på det først :) Vis hunden at dere kommer tilbake, og ALDRI bruk buret som straff!

Skrevet

Vi hadde akkurat samme problem, og hunden vår har ødelagt masse etter hun har vært hjemme alene.. Vi gikk derfor til anskaffelse av et passe stort bur som vi har satt inne på gjesterommet. Vi har ordnet med en skumgummimadrass inni slik at hunden skal ligge godt. Over buret har vi lagt et teppe. Vi begynte først å leke masse med å sette oss selv inn i buret, gjemte snop i buret osv. Hunden forsto derfor at buret er en trygg plass å være. Samtidig som han kjenner lukta av oss der inne. Deretter begynte vi med å legge hunden i buret på natta. Da var det blitt hennes faste plass. Og når det gikk bra at vi hadde hunden i buret på natta med døra lukket kunne vi begynne sånn smått å la henne være alene hjemme. Vi brukte lang tid på å venne på henne dette, men nå går det bra. Vi slet slik som dere leeenge i begynnelsen. Og hunden var helt vill når vi kom hjem. Hunden vår var godt over ett år før vi endelig greide å venne henne til å være hjemme alene i buret. Men treninga var gull verdt! Mange hunder synes faktisk det er bedre å være i buret enn å være alene i hele huset, for de da har et mye større område de må "passe" på.

• Liker 1
Skrevet

Du må begynne heeeelt på nytt. Gå på do alene, gå i postkassa, gå ut i noen sekunder og kom inn igjen FØR hunden piper. Aldri kos og vær glad når du kommer tilbake, det skal ikke være julaften bare fordi du er hjemme igjen. Men du har jo begynt aaaltfor sent.

Valpen din må lære å være alene i 4-5 minutter uten å pipe, før den kan være hjemme alene i 3-4 timer... Piper valpen, så må du gå tilbake til start igjen og bygge deg opp. Vi brukte web-cam for å se hvor lenge vår klarte det før han pep. Hvis han pep etter 20 min, så gikk vi tilbake til 15 minutter og bygde oss opp igjen. Men vi startet jo med en gang vi fikk ham da. Nå klarer han opptil 5 timer :-)

Må le av huseieren din... avlivning, haha. Idiot.

• Liker 1
Skrevet

Så glad jeg er for å se at så mange gir meg tips! Trenger virkelig alle råd jeg kan få.

Mangopai: Vi bruker ikke buret som straff :)

vanilje*: Godt å høre at flere har hatt samme problem, men funnet en løsning på det. Han ligger i bur om natta han også, hvis ikke tror jeg han hadde funnet på mye ramp. Men han sover hele natten i buret, og på dagtid går han også i buret for å sove/tygge på leker av og til. Han har tepper i buret sitt, så det er godt å ligge der. Har prøvd å legge teppe over buret, men når jeg kommer hjem da, så har han klart å dra hele teppet inn i buret, haha.

NovaFlare: Vi startet ganske raskt med treningen, men vi holdt ikke på lenge nok/ofte nok vil jeg tro. En måned etterpå var det studiestart, og da hadde jeg ikke så mye annet valg enn å dra fra ham :/ Samboer er i full jobb, så han kunne heller ikke være hjemme med ham. Men hvor lenge om gangen bør jeg trene ham? Er det nok å trene på det 5 min to ganger daglig, eller 1 time hver dag.... Og ja, utrolig teit sagt av huseier, som selv mener han er ekspert.

Tusen takk for svar alle sammen :-)

Skrevet

NovaFlare: Vi startet ganske raskt med treningen, men vi holdt ikke på lenge nok/ofte nok vil jeg tro. En måned etterpå var det studiestart, og da hadde jeg ikke så mye annet valg enn å dra fra ham :/ Samboer er i full jobb, så han kunne heller ikke være hjemme med ham. Men hvor lenge om gangen bør jeg trene ham? Er det nok å trene på det 5 min to ganger daglig, eller 1 time hver dag.... Og ja, utrolig teit sagt av huseier, som selv mener han er ekspert.

Tusen takk for svar alle sammen :-)

Det at du dro fra ham den gangen når han var så liten, kan ha satt veldig dype spor i ham, tenk så redd han må ha vært :-( Du må nok holde på slik flere ganger om dagen, og terpe så lenge at han på en måte blir lei, og driter i om du går ut døren. Gå ut og inn av døren (2 sek) ca 10-20 ganger, til du ser han ikke bryr seg fordi han vet du kommer tilbake, og gjør dette 2-3 ganger om dagen. I tillegg må du gå på do uten å la ham bli med, gå i andre rom og lukk døren etter deg, men kom tilbake før han piper. Slike ting. Skap trygghet på at du KOMMER tilbake. For det gjorde du ikke den gangen han var liten. I hans øyne ble han forlatt helt alene i en liten evighet og fikk panikk fordi han trodde ingen kom tilbake. Og det kan sitte i lenge. Legg gjerne på en kommando di bruker HVER gang du går ut døren. "Kommer snart" kan du si, gå ut, og kom inn igjen. Gjenta. Ikke gi ham oppmerksomhet når du kommer tilbake selv om han er fra seg av glede. Det skal være helt naturlig at du kommer og går, ikke noe å bli så glad for. Jeg hadde tatt meg fri et par uker for å jobbe med dette, for det er helt nødvendig. Han er fortsatt bare en liten tass som ikke fikser et kvarter engang, og det tar tid. Har du overhodet ingen mulighet for å gjøre dette hadde jeg faktisk vurdert omplassering før han blir noe eldre. Enten til noen som har tid til å øve på dette slik at han har det bra med seg selv alene, eller til noen som er mye hjemme og har tid til ham. For slik jeg ser det har dere ikke tid til en liten valp nå...

Skrevet

Takk for nyttige tips. Får bare fortsette å øve på det, men mye oftere i løpet av dagen. Synes kanskje det var litt drøyt å si at vi ikke har tid til ham da, tror ikke det er mange hunder som er så heldige å "bare" være alene maks 12 timer i løpet av en hel uke... Kan ikke droppe alle forelesningene de neste ukene, men noen trenger jeg nok ikke dra på. Ellers så får jeg bare gjøre det så bra som mulig til ham i buret.

Skrevet

en starter med korte intervaller, ikke stenge valpen i bur og tro at alt blir bra

det du burde har gjort,trent tilvenning av bur.SÅ når valpen synes det er ok.så trener du på å la den være hjemme alene (i bur ettersom dere bruker det.......)

Ut av døra,inn igjen.Ikke lag ståhei. Samme saken til valpen ikke reagerer.SÅ øker du tiden du er utenfor døren ,før du går inn igjen.Ikke gå inn når valpen piper eller skriker.Da lærer den kun at den skal hyle = Matmor/far kommer.

Foreslår en tur innom Canis.no og les der inne.Mange med gode råd der også

Hvorfor alle skal bruke bur fra dag en fatter jeg ikke.Har en ikke tid til å trene hjemmealene opplegg med en valp,burde en kansje ikke skaffet seg hund.

Skrevet

Ikke tid til en valp?! Dummeste... De fleste er da i vanlig jobb 8-16 hver dag, skaffer seg valp fordi. Men om du novaFlare sa opp jobben når du fikk hund er jo det flott for deg, det er ikke alle som har anledning til det.

Skrevet

Hvorfor alle skal bruke bur fra dag en fatter jeg ikke.Har en ikke tid til å trene hjemmealene opplegg med en valp,burde en kansje ikke skaffet seg hund.

Grunnen til at vi bruker bur er fordi at valpen tisser/bæsjer ikke inni der. Når han blir stueren skal han få ha hele huset i fred når vi er borte :)

Skrevet

Ikke tid til en valp?! Dummeste... De fleste er da i vanlig jobb 8-16 hver dag, skaffer seg valp fordi. Men om du novaFlare sa opp jobben når du fikk hund er jo det flott for deg, det er ikke alle som har anledning til det.

Asvarlege folk der begge er i jobb skaffar seg valp i sommarferien, og dei tek ikkje ferie samstundes det året, så det er nokon heime til å trene og vende hunden til nye heimen i seks veker.

• Liker 4
Skrevet

Asvarlege folk der begge er i jobb skaffar seg valp i sommarferien, og dei tek ikkje ferie samstundes det året, så det er nokon heime til å trene og vende hunden til nye heimen i seks veker.

Joda, men seks uker er heller ikke lang tid. Vi skaffet oss valp i permisjonen, det er jeg utrolig glad for! Får 6 mnd hjemme med valpen :) men, vi starta uansett hjemme alene treninga tidlig. TS brukte lang tid på å starte opp med dette, pga hun er mye hjemme. Det får hun igjen for nå, men hun har da ikke for liten tid til valpen fordi om

Skrevet (endret)

Tror du misforstod meg litt nå... jeg mente hvis hun ikke har tid til å trene valpen på å være alene hjemme... for hvis hunden aldri lærer det så KAN man ikke bare dra på jobb i 8 timer! Med en hund hjemme som pisser og driter på seg i frykt. For sånn kan det bli. Og det er jo ikke holdbart.

Både sambo og jeg er i jobb, så det var ikke det å ha fulle arbeidsdager jeg mente var problemet.

Man kan fint lære en valp det på 5 uker, slik vi gjorde, men da må man vite hvordan man lærer det også. Mange trener hjemme-alene trening feil, og da hjelper det ikke hvor lang tid man har.

Jeg er enig i at 5 uker er for liten tid til å la valpen være alene i 8 timer. Det er egentlig det, men folk flest har ikke noe valg. Vi har vært heldige som har ulike arbeidstider, så vår måtte aldri være alene hjemme så lenge.

Jeg synes forresten ikke noe om bur i annet enn transport, men folk gjør jo som de vil. Jeg synes det er bedre å lære hunden at å ødelegge ikke er lov. Jeg har aldri fått noe ødelagt og har aldri brukt bur.

Endret av NovaFlare
Skrevet

Tror du misforstod meg litt nå... jeg mente hvis hun ikke har tid til å trene valpen på å være alene hjemme... for hvis hunden aldri lærer det så KAN man ikke bare dra på jobb i 8 timer! Med en hund hjemme som pisser og driter på seg i frykt. For sånn kan det bli. Og det er jo ikke holdbart.

Både sambo og jeg er i jobb, så det var ikke det å ha fulle arbeidsdager jeg mente var problemet.

Man kan fint lære en valp det 5 uker, slik vi gjorde, men da må man vite hvordan man lærer det også. Mange trener hjemme-alene trening feil, og da hjelper det ikke hvor lang tid man har.

Da så :) TS burde begynt med treninga for lenge siden, ikke noen dager før hun skulle på forelesning

Skrevet (endret)

Da så :) TS burde begynt med treninga for lenge siden, ikke noen dager før hun skulle på forelesning

Ja og i tillegg har hun gjort det feil. Hun sier selv de ikke holdt på ofte/lenge nok.

Det er i slike tilfeller hvor alene-hjemme treninga ser mørkt ut, at jeg tror kanskje valpen kan ha det bedre hos noen hvor man ikke bare "må" på forelesning, selv om valpen ikke takler det. Trist, men kanskje det beste for hunden?

Endret av NovaFlare

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...