Gjest redstar Skrevet 26. september 2011 #1 Skrevet 26. september 2011 Forstår ingenting av sidene til nav... og jeg lurer litt på hvordan økonomien blir om jeg blir gravid... Håper noen kan hjelpe meg slik at jeg forstår litt mer:) Jeg går på aap og har en årsinntekt på ca 107 000kr i året, mens samboer er elektriker og tjener ca 412 000 kr... Jeg søker jobber og håper på å få en deltidsjobb snartest mulig slik at jeg har litt mer å rutte med:) Vi har begge inntenkt de seks siste mnd før fødselen... Har vi begge rett på foreldrepenger? Hvordan bruker jeg foreldrepengerveilideren? Vi bor isammen i en leid leilighet, og eier en bil med verdi på ca 30000kr. Noen som kan forklare meg på en enkel måte hvordan det blir når vi evnt får barn? Takker, bukker og neier så meget for svar:)
Gjest redstar Skrevet 26. september 2011 #2 Skrevet 26. september 2011 Kan dette stemme? Stønadsbeløp Mor får 2811 kr per uke i foreldrepenger Far får 7846 kr per uke i foreldrepenger Stønaden kan tas ut fra 12.07.2010 til 27.05.2011 dette utgjør 46 uker hvorav mor må ta 9 uker, far 10 uker, og de resterende 27 uker kan foreldrene dele Gjelder mor: Veilederen har beregnet et avvik på over 25% mellom din nåværende inntekt og din gjennomsnittlige pensjonsgivende inntekt siste tre år. Dette kan ha betydning for hva du faktisk kan komme til å få i foreldrepenger. Veilederens beregninger kan være feil fordi viktige skjønnsmessige vurderinger ikke ivaretas av veilederen Du kan strekke perioden med foreldrepenger utover i tid ved å kombinere arbeid med foreldrepenger
Britt Banditt Skrevet 26. september 2011 #3 Skrevet 26. september 2011 Dere har begge rett på foreldrepenger såvidt jeg forstår. Permisjonen er på tilsammen 47 eller 57 uker, alt ettersom om dere velger 100% eller 80% av lønnen. Da har far rett på 12 av disse ukene, mens du har rett på 9 (3 uker før fødsel og 6 uker etter). Resten kan dere fordele som dere ønsker. Om dere eier/leier eller har bil/ikke bil har ingenting å si
Gjest redstar Skrevet 26. september 2011 #4 Skrevet 26. september 2011 (endret) Tusen takk for svar:) Er det slik at jeg får da ekstra 2811 kr per uke i foreldrepenger og samboer får 7846 kr per uke ? Eller skal jeg leve på 11 244 kr i mnd? :/ Men altså jeg vil jo gå hjemme med barnet mitt i ivertfall et år? Får jeg stønad/hjelp i denne perioden? Det må jeg jo? Endret 26. september 2011 av redstar
Britt Banditt Skrevet 26. september 2011 #5 Skrevet 26. september 2011 Du vil få det samme som du har utbetalt før du går ut i permisjon hvis dere velger 47 uker permisjon (altså maks 35 uker til deg), eller 80% av det du har utbetalt før du går ut i permisjon hvis dere velger 57 uker (maks 45 uker til deg). Kvinners permisjon er altså ikke et helt år (og 3 uker er jo før fødsel også, hvis man føder til termin), hvis du skal være hjemme lengre så må du ta ulønnet permisjon og/eller evt. forlenge permisjonen med ferie. Det er også mulig å ta gradert permisjon for å forlenge permisjonen noe (f.eks jobbe 20%). Det man får i permisjon er altså basert på det du har når du går ut i permisjon (med mindre du har veldig varierende inntekt, da kan de ta gjennomsnittet av f.eks. de siste 3 eller 6 månedene). Du får ingen andre stønader så lenge du er sammen med barnefaren, med unntak av barnetrygd da, som alle får (970,- i måneden).
Gjest redstar Skrevet 26. september 2011 #6 Skrevet 26. september 2011 Tusen takk for at du tok deg tid til å svare:) Jeg trodde det var "vanlig" og være hjemme det første året med barnet jeg, jeg tenkte å være hjemme første året(gjerne jobbe litt med studier eller 20% jobb) og samboer er hjemme gjerne de første mnd så i jobb igjen... Så mnds inntekten i permisjonen er det jeg har i lønn nå+ foreldrepengene, de mnd jeg har rett på permisjon? Jeg kan jo ikke leve på 11-12 000kr i mnd med baby?:/
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #7 Skrevet 26. september 2011 Tusen takk for at du tok deg tid til å svare:) Jeg trodde det var "vanlig" og være hjemme det første året med barnet jeg, jeg tenkte å være hjemme første året(gjerne jobbe litt med studier eller 20% jobb) og samboer er hjemme gjerne de første mnd så i jobb igjen... Så mnds inntekten i permisjonen er det jeg har i lønn nå+ foreldrepengene, de mnd jeg har rett på permisjon? Jeg kan jo ikke leve på 11-12 000kr i mnd med baby?:/ Nei, du får ikke lønn når du er i permisjon. Det er lønnstapet når du er i permisjon som foreldrepengene skal dekke. Har du 11-12.000 nå, er det det du vil få i foreldrepenger, også. For øvrig skal da vel samboeren din også være med å dekke utgiftene til ungen, vel? For øvrig koster ikke en baby spesielt mye.
Britt Banditt Skrevet 26. september 2011 #8 Skrevet 26. september 2011 (endret) Tusen takk for at du tok deg tid til å svare:) Jeg trodde det var "vanlig" og være hjemme det første året med barnet jeg, jeg tenkte å være hjemme første året(gjerne jobbe litt med studier eller 20% jobb) og samboer er hjemme gjerne de første mnd så i jobb igjen... Så mnds inntekten i permisjonen er det jeg har i lønn nå+ foreldrepengene, de mnd jeg har rett på permisjon? Jeg kan jo ikke leve på 11-12 000kr i mnd med baby?:/ Jeg mente ikke at du får ekstra. Du får ikke AAP+foreldrepenger, men kun foreldrepenger. Derfor: Hvis du har 11-12 000,- utbetalt i mnd når du går ut i permisjon og velger 100% permisjon som er 47 uker fordelt på dere begge så får du 11-12 000,- utbetalt i permisjonen+barnetrygden (970,-). Det du burde gjøre er vel å få høyere inntekt så du har et bedre grunnlag for foreldrepenger (f.eks som du sier gjennom deltidsjobb). Endret 26. september 2011 av Linelia
Gjest redstar Skrevet 26. september 2011 #9 Skrevet 26. september 2011 (endret) Ja det var det jeg tenkte. Jo såklart skal han være med å forsørge, han kommer jo til å bidra mer enn meg siden har har høyere inntekt enn meg, og grunnen at jeg ikke har høy inntenkt er fordi jeg har hatt en skade som har holdt meg tilbake i arbeidslivet. Jeg søker jobber på spreng nå(og gjort siste halvåret) men er ikke mange jobbene her i byen men jeg håper virkelig jeg jobb snart før jeg går på veggene... + er greit å få øket inntektene litt. Men egentlig synes jeg dette er litt merkelig, fordi søsteren min og kjæresten hennes har nettopp fått barn, ingen av dem har jobbet tidligere, men han er nå i lære og hun er ferdig med 2 års skolegang og har 2 år lære igjen, men hun har permisjon nå ett år, men det rare er jo at de har myemye mer i inntekt i mnd nå enn det jeg kommer til å få om jeg evnt får barn? De får 12000kr til leilighet, strøm&diverse utgifter dekket, hun får 12000kr i mnd + lærelønna hans, og ingen av dem har jobbet noe før men sitter altså mer mer i inntekt enn meg, utenom at samboeren min tjener greit da, men jo litt rart at for dem som er "unge" og aldri har jobbet eller tjent seg opp noe får mer i stønad enn hva jeg får.. som har jobber, men ble uheldigvis skadet.. Men JO det koster å ha baby, ifølge alle bekjente.. du har jo en ekstra i hus, og bleier&utstyr ++++ Håper uansett jeg får jobb snart, jeg klarer ikke å kun bidra med 12 000kr i mnd og ha et barn, det er alt for lite og leve på. Jeg hadde for densags skyld ikke trengt og jobbe, samboer forsørger meg jo men jeg vil også bidra, ikke bare leve på ham:p Tusen takk for alle svar forresten:) Endret 26. september 2011 av redstar
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #10 Skrevet 26. september 2011 Jeg får ikke det siste regnestykket ditt til å gå opp. Om søstera di er vanlig elev/lærling, har hun rundt 9.000 i måneden i fødselsstipend fra Lånekassen, samt rundt en tusenlapp i barnetrygd. Også har naturligvis samboeren hennes inntekt i tillegg, men du kan ikke regne med den som hennes inntekt, når du ikke skal regne med din samboers inntekt i det hele tatt. Det skal svært spesielle årsaker til for at elever i videregående skole skal få tilleggsstøtte fra NAV/sosial (eller hvor mener du egentlig at de første 12.000 "til leilighet, strøm&diverse" i forrige innlegget ditt kommer fra?)
Britt Banditt Skrevet 26. september 2011 #11 Skrevet 26. september 2011 Enig med Anonymbruker. Sikker på at du ikke har misforstått noe? Hvis man er sammen med barnefar så har man nemlig ikke rett på noe ekstra utenom barnetrygd. Og man har som Anonymbruker sier ikke rettigheter fra NAV hvis man er elev/student. Med mindre de har satt opp henne som alenemor da (og en av de har satt adressen sin et annet sted), da får hun overgangsstønad (som jeg mener er ca 12 000 i mnd før skatt hvis den er full)+diverse andre stønader, men det er jo forkastelig..
Gjest redstar Skrevet 26. september 2011 #12 Skrevet 26. september 2011 (endret) De får dekket leilighet opp til 12000kr av Nav+ strøm(kommunale utgifter er inkl i leien). I begynnelsen var det mye stress siden dem er under skole/utdanning så det krasja litt med lånekassen og Nav(hvem som skulle hjelpe/utbetale hva) men de får ivertfall dekka leilighet+, og får livsopphold/"lønn/stipend" kall det hva du vil på rundt 10-11 000kr i mnd(jeg sa feil i begynnelsen)..men tror disse kommer fra lånekassen... Jeg har sett papirene selv&utbetalingene selv... Men det er jo bra at dem får hjelp da,hallemann, men jeg fikk litt sjokk når jeg fikk vite at de kan velge leilighet til opptil 12tusen kr mnd:p Uansett skal jeg få meg en ekstrajobb/deltid for å øke inntenktene mine litt slik at jeg har mer å bidra med:) Endret 26. september 2011 av redstar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå