Gå til innhold

Hva har alene mødre "krav" på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en ung mor som er alene med min 5 mnd gammel datter.

Jeg har en del spørsmål og føler at dette er den rette plassen å få råd og veiledning fra.

Som tittelen sider, hva har alene mødre "krav" på?

Altså, hva får vi som er alene dekket?

Utdanning?

Bil lappen?

Penger?

Gratis bleier?

Gratis medisiner (til barnet)?

Nå er mitt barn blitt 5 mnd gammel og jeg er alene med henne.

Jeg har ikke lappen, har dessverre ikke utdanning (men ønsker meg det), jeg har ikke så mye penger.

Mitt barn trenger ikke medisiner, men jeg tenker på om hun må eks. på legevakten og få antibiotika, er dette dekket? Eller om hun får astma når hun er over året gammel, blir det dekket?

Takk for svar.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gammelmor
Skrevet

Hei !

Du har nok krav på overgangsstønad slik at du kan få tatt utdannelse . Du kan få tilskudd ti barnetilsyn . Du får en ekstra barnetrygd .

Og kanskje barnebidrag fra barnets far eller NAV . Ta kontakt med ditt lokale NAV kontor , og be om hjelp til søknadene .

Ang legetilsyn til barn , så er det gratis. Medisiner må du betale , men er det kronisk sykdom får man blå resept , og betaler bare egenandel .

Lykke til som mamma , du er tøff !

Skrevet

Hei!

Jeg har en del spørsmål og føler at dette er den rette plassen å få råd og veiledning fra.

Utdanning?

Bil lappen?

Penger?

Gratis bleier?

Jeg har ikke lappen, har dessverre ikke utdanning (men ønsker meg det), jeg har ikke så mye penger.

Mitt barn trenger ikke medisiner, men jeg tenker på om hun må eks. på legevakten og få antibiotika, er dette dekket? Eller om hun får astma når hun er over året gammel, blir det dekket?

Takk for svar.

Håper det var en vits. Man jobber som vanlige folk fordi om man er alenemor, såsant du ikke er syk, da.

Har vært alenemor selv og måtte ut i full jobb etter at permisjonen var slutt ... den var på 4,5 mnd.

• Liker 14
Skrevet

Som alene har du krav på en ekstra barnetrygd og barnebidrag. Du har også krav på overgangsstønad i 3 (evt 5 om du er under utdanning) år. Har du veldig lav inntekt kan du få bostøtte i tillegg. Om du ikke bruker barnehage får du kontantstøtte fra barnet er 13 måneder og til det er 2,5 år. Med disse midlene skal du da klare deg, og betale utdanning, lappen, mat, husvære, medisiner og alt annet. Velkommen til voksenverdenen.

• Liker 2
Skrevet

Hei!

Utdanning?

Bil lappen?

Penger?

Gratis bleier?

Takk for svar.

Hei du. Book en time med en saksbehandler. Fortell at du vil vite hva du har krav på.

Utdanning får du kanskje hjelp til.

Bleier, billappen, medisiner etc får du ikke dekket.

Barnebidrag fra far, barnetrygd, småbarnstillegg, stønad til barnehage. Man blir ikke rik som alenemor, forbered deg på tøffe perioder økonomisk og tenk over hva du bruker pengene til. Lykke til! :)

• Liker 1
Skrevet

Håper det var en vits. Man jobber som vanlige folk fordi om man er alenemor, såsant du ikke er syk, da.

Har vært alenemor selv og måtte ut i full jobb etter at permisjonen var slutt ... den var på 4,5 mnd.

Skjerp deg!

• Liker 4
Skrevet

De fleste jobber.

• Liker 6
Skrevet

De fleste jobber.

Og dette måtte du være anonymbruker for å si?

• Liker 4
Skrevet

Du får ikke dekket utdanning, men når du er forelder så får du vel litt ekstra stipend. I tillegg kan du få overgangsstønad (kommer an på inntekten din). Du har også rett på dobbel barnetrygd, skatteklasse 2 (hvis du har hovedomsorgen), barnebidrag fra far (hvor mye kommer an på hans inntekt), og når den tid kommer; stønad til barnetilsyn (kommer an på hvor høy inntekt du har). Gratis bleier får du ikke, og medisiner er gratis til barn under syv (?) år hvis de er på blå resept (dette gjelder alle barn, ikke spesielt barn av aleneforeldre).

Skrevet

Her kommer noen svar, med forbehold.

Utdanning?

Ja, dette kan bli dekket om NAV finner ut att du har behov for videre utdannelse for å kunne få deg i jobb. Du kan ikke velge selv. men kan komme med forslag til hva du ønsker. Du vil da også kunne få dekket deler av barnehage når du går på skolen. Har du ingen utdannelse etter grunnskolen, tror jeg helt klart dette vil bli innvilget. ( men før var det maks 3 år du kunne få dekket)

Bil lappen?

Nei. Det er ingen menneskerett og ha førerkort for bil, og du kan bruke kollektivt eller beina. En annen ting er att selv om du hadde fått dekket lappen så er det store utgifter med å ha bil. Du må kjøpe en trygg bil, forsikring, drivstoff, årsavgift, eu-kontroll +++ Har aldri hørt om noen som har fått dekket denne som har vært alenemor.

Penger?

Her er jeg usikker, men du har krav på dobbel barnetrygd, barnebidrag, engangsstønad/evt. 80 prosent lønn 12 mnd, eller 100 prosent lønn i 10 mnd om du har vært i jobb siste 6 mnd før barnet kom.

Du kan få dekket endel av boutgiftene fra sosialkontor om du har veldig dårlig råd. Dem kan også dekke mnd med store kostnader til utetøy/vintertøy osv. Men her må du søke, og som sagt kommer ann på hvor gammel du er, og om du har vært i jobb.

Gratis bleier?

Nope, dette må du dekke selv ( skulle vel egentlig bare mangle :filer: )

Nei. Medisiner må du selv betale, men selve besøket hos legen vil være gratis. Du kan om du er sosialklient evt. få tilbakebetalt på neste utbetaling, men det skal mye til. Så husk å alltid å ha en konto med litt penger, sånn att du kan klare å hjelpe barnet ditt om noe skjer.

Håper du ble litt klokere. Lurer veldig på hvordan du bor nå, og hvor gammel du er. Da hadde det vært klart lettere å svare deg.

Skrevet (endret)

Utdanning?

Har du ingen utdanning? Hvor gammel er du? Du har krav på tre år videregående opplæring før fylte 21(?), fire år dersom du bytter studieretning. Har du studiekompetanse? Jeg tror Lånkassen gir ekstra støtte dersom man er alene med barn, men er ikke helt sikker. Sjekk nettsidene.

Bil lappen?

Nei. Den må du spare penger til selv, slik som alle andre.

Penger?

Kontakt NAV. De hjelper deg, men husk at du ikke kan forvente å bli rik.

Gratis bleier?

Nei. Men noen kommuner deler ut gratis tøybleier. Jeg tror tøybleier er billigere i bruk enn vanlige bleier.

Her gjelder vel samme regler som for alle andre. Noen medisiner fås på blå resept, men ikke alt.

Mitt barn trenger ikke medisiner, men jeg tenker på om hun må eks. på legevakten og få antibiotika, er dette dekket?

Tviler på at antibiotikaen blir dekket. Du må nok betale både egenandel på legevakten og antibiotikaen.

Eller om hun får astma når hun er over året gammel, blir det dekket?

Astmamedisiner kommer vel på blå resept slik at de blir ganske rimelige, men de er nok ikke gratis.

Endret av Grønt blad
Gjest Gammelmor
Skrevet

Mitt barn trenger ikke medisiner, men jeg tenker på om hun må eks. på legevakten og få antibiotika, er dette dekket?

Tviler på at antibiotikaen blir dekket. Du må nok betale både egenandel på legevakten og antibiotikaen.

Eller om hun får astma når hun er over året gammel, blir det dekket?

Astmamedisiner kommer vel på blå resept slik at de blir ganske rimelige, men de er nok ikke gratis.

Det er ikke egenandel for barn ( mener det er under 12 år ) hos lege .

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke egenandel for barn ( mener det er under 12 år ) hos lege .

Barn under 16 år er gratis både hos lege og på legevakt, såfremt du ikke går privat.

Skrevet

Hei!

Utdanning?

Bil lappen?

Penger?

Gratis bleier?

Takk for svar.

Du har krav på ein ekstra barnetrygd, det får alle som har hovudomsorgen for eit barn, uansett inntekt.

Ved ingen, eller lav inntekt, kan du få overgangsstønad når du har barn under 8 år. Full overgangsstønad er ca 12 000/mnd, og reduserast etter kor mykje du tjener. Du kan få stønaden i 3 år, eller opptil 5 viss du tek utdanning. Viss du får full overgangsstønad kan du også ha rett på eit "småbarnstillegg" i barnetrygda, dette er ca 600 kr.

Viss du vil vera heime med barnet etter 1 år, kan du få kontantstøtte. Reglane for kontantstøtta er nettopp endra, så eg veit ikkje heilt kom mykje det er. Men du kan få det fram til ungen er 2 år (dette er uavhengig av om du er åleine eller ikkje, berre så det er sagt).

Ved utdanning kan du, i tillegg til overgangsstønad, få "stønad til utdanning", og du kan også søke Lånekassa om stipend og lån.

Legetilsyn for barn er gratis uansett. Evt medisin får du på blå resept.

Førarkort må vel alle betale det same for (med mindre du har ein abr.plass som betalar for deg), same gjeld med bleier.

Skrevet

Skjerp deg!

Hvorfor i all verden skal jeg skjerpe meg?

Fordi jeg blir kvalm av folk som skriker "hva har jeg krav på" istedet for å kanskje heller tenke på hva vedkommende kan bidra med.

Alenemødre ble sett på som avskum da jeg fikk barn... nettopp fordi så mange skrek etter stønader og gikk årevis på trygd istedet for å bidra til samfunnet selv. Folk sa opp jobbene sine for å få høyere utdanning på statens bekostning ... ikke rart at vi var et hatet "folkeslag" og at jeg satte min og min sønns ære inn på å klare meg selv fra første stund.

• Liker 4
Skrevet

Det er nok lurt å satse på utdannelse- Lånekassen er veien å gå. Du får stipend og lån såfremt utdanningen er godkjent av de.

Du kan også få barnehageplass til barnet i en studentbarnehage. .

Skrevet

Tusen takk for gode svar og veilendinger. Håper på fler. :)

Så må jeg også så at jeg merker at noen få som skriver her inne er litt småfrekke, og det kan dere rett og slett spare dere for. Et eks: "Hvelkomen til voksenverden". Det der er liten vits.

FOlk som MÅ være frekke har tapt kampen!

Men til dere andre vil jeg bare si tusen takk og jeg er glad for at jeg valgte å bruke brukere på KG som hjelp/støtte og veiledning. :)

Takk.

Ts :)

Skrevet

Oi. litt skrivefeil ble det.. "*Velkommen til voksen verden*" :)

TS

Skrevet

Du har krav på ein ekstra barnetrygd, det får alle som har hovudomsorgen for eit barn, uansett inntekt.

Ved ingen, eller lav inntekt, kan du få overgangsstønad når du har barn under 8 år. Full overgangsstønad er ca 12 000/mnd, og reduserast etter kor mykje du tjener. Du kan få stønaden i 3 år, eller opptil 5 viss du tek utdanning. Viss du får full overgangsstønad kan du også ha rett på eit "småbarnstillegg" i barnetrygda, dette er ca 600 kr.

Viss du vil vera heime med barnet etter 1 år, kan du få kontantstøtte. Reglane for kontantstøtta er nettopp endra, så eg veit ikkje heilt kom mykje det er. Men du kan få det fram til ungen er 2 år (dette er uavhengig av om du er åleine eller ikkje, berre så det er sagt).Kontatstøtten er hevet til 5000.- i måneden, mot 3300 før. Denne får du frå mnd barnet er 13 mnd.

Ved utdanning kan du, i tillegg til overgangsstønad, få "stønad til utdanning", og du kan også søke Lånekassa om stipend og lån.

Legetilsyn for barn er gratis uansett. Evt medisin får du på blå resept.

Dette stemmer ikke, kun medisin barnet har behov for i mer en 3 mnd, går under blå resept. Annen medisin må betales på lik linje som hos voksne.

Førarkort må vel alle betale det same for (med mindre du har ein abr.plass som betalar for deg), same gjeld med bleier.

Bare fikset på to ting :filer:

Skrevet

Noen spurte om hvor gammel jeg er..

Vel, jeg er 21. Født i 1990.

Min datter er 5mnd gammel og vi bor på sørlandet! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...