miato Skrevet 26. september 2011 #1 Skrevet 26. september 2011 Hei:) Når lar dere barna velge klær selv?er det noen alder, eller ulike anledninger, eller bestemmer dere voksne hva barna skal ha på? Ser poenget med at barna skal være/oppmuntres til å være mest mulig selvstendig,men hva når klærna de finner total-kræsjer med hverandre og får barnet nesten til å se "ustelt" ut? Hvordan hådterer dere dette?
Gjest Spinell Skrevet 26. september 2011 #2 Skrevet 26. september 2011 (endret) Å gi barnet fritt valg er misforstått selvstendiggjøring. Et barn har ikke kompetanse til å kle seg rett etter årstid og anledning, og må selvsagt rettledes. Man spør om barnet vil ha bukse A eller bukse B, og blir ferdig med det, og slike valg kan barnet begynne med fra tidlig barnehagealder. Endret 26. september 2011 av Spinell 2
Janis Skrevet 26. september 2011 #3 Skrevet 26. september 2011 (endret) Min eldste er 8 år, hun hun har ofte vært med til byen- og da har hun fått bestemme noe selv, fra hun var 5-6 år tenker jeg. Men hun er ikke "vanskelig" når jeg har handlet uten henne. Om hun er ved siden av meg på HM feks, så spør jeg jo henne. Edit: Jeg synes ikke det gjør noe at barna bestemmer litt selv, så lenge de blir lært at det er foreldrene som tar en endelige avgjørelsen- gjelder uansett alt som har med barnet å gjøre. Endret 26. september 2011 av Janis
Gjest gurimalla Skrevet 26. september 2011 #4 Skrevet 26. september 2011 Jenta mi (5 år) er veldig opptatt av klær, kjoler og sko. Hun vil ha på kjole/skjørt hver dag i bhg. Det får hun så lenge hun er flink og tar på seg skiftebukse når de går ut på lekeplassen nå når høsten har kommet. Hun har på bukse på turdager. Jeg er ikke så veldig nøye på at alt skal passe helt sammen, men hun får litt vennlig råd dersom det blir helt på trynet. Når hun skal pynte seg får hun velge mellom forskjellige antrekk. Vi har ingen kjoler hun ikke liker i skapet så det blir aldri krig. Hun får være med å bestemme i klesbutikken, jeg ser ikke helt poenget med å kle på barnet klær hun absolutt ikke vil ha på seg. Vi bestemmer selvfølgelig hvor mye klær hun skal ha på slik at hun ikke fryser. 3
Gjest imli Skrevet 26. september 2011 #5 Skrevet 26. september 2011 Stort sette eg som avgjer dagens antrekk, men no er ungane mine små (3,5 og 2). Minsten bryr seg ikkje om kva han har på seg. Eldstemann har innimellom spesielle ynskjer om kva han vil ha på, og som regel høyrer eg på han, viss det berre er snakk om at han heller vil ha den raude genseren enn den blå. Men velgjer han seg eit antrekk der det blir totalkrasj med fargar, grip eg inn Yttertøy/sesongtøy velgjer alltid eg.
She_Leiva Skrevet 26. september 2011 #6 Skrevet 26. september 2011 Da jeg hadde utplassering i barnehage så jeg barn komme med skjørt og tynngenser på de verste kulde-dagene, der foreldrene bare sa at ungen nektet og ta på seg passende klær. DET blir feil. Før ungen kan begynne og bestemme selv må foreldrene lære ungen at man skal kle seg etter været og at man må gi noe for å få noe. Den fineste episoden jeg husker var en far som kom med ei jente (4år) i kjeledress inn døren, da hun hadde tatt av seg dressen sa han: "Nå kan du ta på deg kjolen du ville ha på deg siden du var så flink og hørte på meg da jeg sa du måtte ha på dress ute." Gi barnet valg i klær som DU finner i, så kan man inngå kompromiss om ungen har hørt på hva du har å si.
miato Skrevet 26. september 2011 Forfatter #7 Skrevet 26. september 2011 Takk for mange svar. Vet ikke om dere så innslaget på godmorgen norge på tv 2,fra en travel småbarnsfamilie? Der sa iallefall moren at hun ikke var så nøye på om klærne matchet,fordi hun synes det var viktigere at barna fant frem klær selv og ble selvstendige. Nå var riktignok de jentene litt eldre enn datteren min (5år) men syntes bare det var greit å høre litt hvordan dere andre tenker rundt dette. Datteren min er ei jente med sterke meninger og er ganske temperamentfull,så vi har hatt noen diskusjoner om dette tema. Hun kommer med argumenter som at "de andre i b.hagen har sånn og slik..."Og jeg observerer at mange av barna går med mye "rart". En gang var hun oppriktig lei seg fordi en av barna hadde sagt at hun så ut som en gutt... Hadde da en periode hvor hun bare ville gå med kjole el. skjørt. Dette la jeg tilrette for henne,samtidig som plaggene var tilpasset vær og vind,og selvsagt uteklær når hun er ute.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #8 Skrevet 26. september 2011 Skulle min 4åring fått bestemme hva han skulle hatt på seg,så hadde han gått året rundt med shorts og branndrakt
Leanne Skrevet 26. september 2011 #9 Skrevet 26. september 2011 min datter gikk med kjoler fra hun var 3 til hun ble 4, ikke en eneste bukse.. For meg spilte det ingen rolle hva hun hadde på, for henne var det viktig. På vinteren hadde hun ullongs under, og en tykkere ullbukse ute som hun tok av seg når hun kom inn i barnehagen eller inne hjemme.. Om fargene matcher eller ikke, spiller ingen rolle.. Hun er nå snart 7 og kler seg fremdeles selv, fra topp til tå.. Nå vet hun også hvilke dager hun må på med strømpebukse eller ikke.. Sønnen min på 4 er stort sett fornøyd, uansett hva han har på. Han drar som regel ut det som ligger fremst i skapet og tar på seg det..
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #10 Skrevet 26. september 2011 De har alltid fått velge selv hva de vil ha på seg. Siden de begynte å ta klær ut fra skapet som ettåringer egentlig. Men - det er klær etter årstiden i skapene deres. Så det skjer ikke at de kommer i shorts og t-skjorte i januar.
Gjest Isa Skrevet 26. september 2011 #11 Skrevet 26. september 2011 Dette kommer jo an på mye: barents alder, interesse for klær, hvor vandt barnet er til å ta valg, og hvor gjennomtenkte valg barnet tar.. Til noen barn kan man holde frem to stilonger og si at barnet kan velge en av dem, andre igjen kan få beskjed om å finne seg en stilongs i skuffen, mens andre igjen fint kan velge helt selv.. Jeg jobber i barnehage, og bryr meg søtten om barna går med klær som ikke matcher, strømpebuksa bak frem, to forskjellige sokker eller genseren på vranga - så lenge barna kler på seg selv. Og jeg syns det er utrolig flott å se alle mine ett- og toåringer kle seg selv! Så nei, at klærene matcher er absolutt ikke viktig, men at man er kledd etter vær og føre, det er viktig (noe som for meg betyr ull, ull og ull!)
makkapakka Skrevet 26. september 2011 #12 Skrevet 26. september 2011 min finner klær som matcher selv, i farger osv. Skapet er da ryddig i forhold til vær og føre og årstid. Dette har han gjort hele tiden, både hos meg og hos faren. Vi er nå sånn selv også da. Iallefall i forhold til farger på klær. I tillegg så har vi vært ganske konsekvente på å kle riktig i forhold til vær, så min kan finne på å kle på andre der han syns de mangler votter, luer og regnjakke alt ettersom. Nå er han 6 år og på skolen ser han opp på 4. klassinger som har slutta å kle på seg og han tar dessverre etter...
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #13 Skrevet 26. september 2011 Hår og klær har barna fått lov til å bestemme over selv. De har selvsagt måtte kle seg etter været, men hvilke plagg har de fått bestemme selv, jeg har ikke brydd meg om det matcher. Håret har de som sagt også fått bestemme over, men de har måttet finne seg i børsting av håret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå