Gå til innhold

kake til skoleavslutning..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt spurt om å bake en kake til juleavslutningen for 1. klasse.. Svarte selvfølgelig ja, og fikk vite at det er det samme hva jeg lager, bare den er ferdig oppskjært og ligger på et fat. Har tenkt på en eller annen slags langpannekake - banankake kanskje, eller sjokoloadekake - men mangler oppskrift på "idiotsikker" kake til langpanne..

Kanskje noen av dere har en oppskrift som dere vil dele med meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En av disse nestenferdigkakeprodusentene har sjokoladekake til langpanne. Sånne "rør sammen og stek"-kaker.

Skrevet

Synes min kake er god, jeg. Saftig, kan absolutt lages både en og to dager i forveien.

Egentlig en surmelkskake, men jeg kaller det bare en saftig sjokoladekake.

Ingredienser:

6 dl sukker

6 dl hvetemel

2 ss kakao (gjerne toppet)

3 ts kanel

- blandes

Smelt 1,5 dl smør i gryte

7,5 dl kulturmelk tilsettes

- varmes litt

tilsett 3 ts natron

- blandes – ikke koke

Alt blandes sammen og helles i langpanne.

Settes i kald ovn – midt i ovnen. Still ovnen på 180 grader. Kaken skal stå 25-40 min til den er ferdig. Stikk en nål i midten, når den kommer tørr ut er kaken ferdig. I min ovn står kaken ca. 35 min.

Krem: 200 g smeltet smør

500 g melis

2 ss kakao

6-8 ss kaffe (jeg bruker appelsin/ananas juice når jeg lager til barn)

2 ts vaniljesukker

Fremgangsmåte:

Smør over kaken mens den er lunken. Det blir rikelig med krem, så du trenger kanskje ikke å bruke absolutt alt.

La den stå en god stund (flere timer) før du skjærer den i firkanter.

Lykke til!

Skrevet

Octavia; jeg har nesten samme oppskrift som deg ser jeg, bare at det er krydderkake!

3 toppede kopper hvetemel

2 toppede kopper sukker

3 toppede teskjeer natron

2,5 kopper kefir

3 toppede teskjeer kanel

1 toppet teskje malt ingefær

1-2 toppede teskjeer kardemomme

100g smeltet smør/margarin

ALt røres sammen.

Langpanne (stor), 180 grader, ca 25 minutter.

Samme glasur (cirka).

Nammenam kake!

Skrevet

Tusen takk for kjappe svar!

Jeg har både tid og lyst til å bake, så kakemix utgår denne gangen (men du verden så kjekt det er når man har lyst på kake, men egentlig ikke tid til å bake!) Både sjokoladekake og krydderkake høres veldig godt ut!

Tror nok det blir smaksprøver på "varene" før jeg tar dem med til skolen.. Kvalitetssikring :-)

Skrevet

De kakene du har fått oppskrift på her er kjemperaske å lage - bare måle opp og røre sammen 8)

Skrevet

ja, Pusekatt, det var superenkle oppskrifter - ikkeno "rør hvit ditt og datt", "pass på at eggedosisen er stiv" og "blandes vekselvis med melken" Sånt liker jeg, og jeg er spent på resultatet!

.. hi hi, men de krever jo at jeg enten

a) har natron og kulturmelk i kjøleskapet eller

B) gidder å gå hele den "lange" veien til Prix å hente.. (max 500m totalt)

• 4 år senere...
Gjest Elfrida
Skrevet

Slike kaker med kefir/kulturmelk og natron har jeg veldig god erfaring med. De blir saftige, og er ofte best etter en dag eller tre, så de er fine å lage på forhånd

• 5 måneder senere...
Gjest -hild i.i.
Skrevet

må bare få lov til å takke for disse oppskriftene! Gang på gang lager jeg lettvindte kaker og har med på skole og i barnehagen, og gang på gang på jeg finne oppskrift og dele med andre. Tusen takk, nok en gang, disse kakene er helt geniale!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...