-hild Skrevet 3. desember 2003 #1 Skrevet 3. desember 2003 Jeg har blitt spurt om å bake en kake til juleavslutningen for 1. klasse.. Svarte selvfølgelig ja, og fikk vite at det er det samme hva jeg lager, bare den er ferdig oppskjært og ligger på et fat. Har tenkt på en eller annen slags langpannekake - banankake kanskje, eller sjokoloadekake - men mangler oppskrift på "idiotsikker" kake til langpanne.. Kanskje noen av dere har en oppskrift som dere vil dele med meg?
Tusenfryd Skrevet 3. desember 2003 #2 Skrevet 3. desember 2003 En av disse nestenferdigkakeprodusentene har sjokoladekake til langpanne. Sånne "rør sammen og stek"-kaker.
Octavia Skrevet 3. desember 2003 #3 Skrevet 3. desember 2003 Synes min kake er god, jeg. Saftig, kan absolutt lages både en og to dager i forveien. Egentlig en surmelkskake, men jeg kaller det bare en saftig sjokoladekake. Ingredienser: 6 dl sukker 6 dl hvetemel 2 ss kakao (gjerne toppet) 3 ts kanel - blandes Smelt 1,5 dl smør i gryte 7,5 dl kulturmelk tilsettes - varmes litt tilsett 3 ts natron - blandes – ikke koke Alt blandes sammen og helles i langpanne. Settes i kald ovn – midt i ovnen. Still ovnen på 180 grader. Kaken skal stå 25-40 min til den er ferdig. Stikk en nål i midten, når den kommer tørr ut er kaken ferdig. I min ovn står kaken ca. 35 min. Krem: 200 g smeltet smør 500 g melis 2 ss kakao 6-8 ss kaffe (jeg bruker appelsin/ananas juice når jeg lager til barn) 2 ts vaniljesukker Fremgangsmåte: Smør over kaken mens den er lunken. Det blir rikelig med krem, så du trenger kanskje ikke å bruke absolutt alt. La den stå en god stund (flere timer) før du skjærer den i firkanter. Lykke til!
Pusekatt Skrevet 3. desember 2003 #4 Skrevet 3. desember 2003 Octavia; jeg har nesten samme oppskrift som deg ser jeg, bare at det er krydderkake! 3 toppede kopper hvetemel 2 toppede kopper sukker 3 toppede teskjeer natron 2,5 kopper kefir 3 toppede teskjeer kanel 1 toppet teskje malt ingefær 1-2 toppede teskjeer kardemomme 100g smeltet smør/margarin ALt røres sammen. Langpanne (stor), 180 grader, ca 25 minutter. Samme glasur (cirka). Nammenam kake!
-hild Skrevet 3. desember 2003 Forfatter #5 Skrevet 3. desember 2003 Tusen takk for kjappe svar! Jeg har både tid og lyst til å bake, så kakemix utgår denne gangen (men du verden så kjekt det er når man har lyst på kake, men egentlig ikke tid til å bake!) Både sjokoladekake og krydderkake høres veldig godt ut! Tror nok det blir smaksprøver på "varene" før jeg tar dem med til skolen.. Kvalitetssikring :-)
Pusekatt Skrevet 3. desember 2003 #6 Skrevet 3. desember 2003 De kakene du har fått oppskrift på her er kjemperaske å lage - bare måle opp og røre sammen 8)
-hild Skrevet 4. desember 2003 Forfatter #7 Skrevet 4. desember 2003 ja, Pusekatt, det var superenkle oppskrifter - ikkeno "rør hvit ditt og datt", "pass på at eggedosisen er stiv" og "blandes vekselvis med melken" Sånt liker jeg, og jeg er spent på resultatet! .. hi hi, men de krever jo at jeg enten a) har natron og kulturmelk i kjøleskapet eller B) gidder å gå hele den "lange" veien til Prix å hente.. (max 500m totalt)
Gjest Elfrida Skrevet 15. april 2008 #9 Skrevet 15. april 2008 Slike kaker med kefir/kulturmelk og natron har jeg veldig god erfaring med. De blir saftige, og er ofte best etter en dag eller tre, så de er fine å lage på forhånd
Gjest -hild i.i. Skrevet 13. oktober 2008 #10 Skrevet 13. oktober 2008 må bare få lov til å takke for disse oppskriftene! Gang på gang lager jeg lettvindte kaker og har med på skole og i barnehagen, og gang på gang på jeg finne oppskrift og dele med andre. Tusen takk, nok en gang, disse kakene er helt geniale!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå