AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #1 Skrevet 26. september 2011 Hvor finner man ut hva tarifflønn er i de forskjellige yrker? Noen som vet hva er tarifflønna som telekommunikasjonsmontør? Eller hvor mye man kan tjene som det?
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #2 Skrevet 26. september 2011 Finnes ikke tarifflønn for slikt. Det er kun innen butikk, restaurantbransjen og helsevesenet man har tarifflønn. 1
Gjest Spinell Skrevet 26. september 2011 #3 Skrevet 26. september 2011 (endret) Finnes ikke tarifflønn for slikt. Det er kun innen butikk, restaurantbransjen og helsevesenet man har tarifflønn. Tull og tøys. Hva er vitsen i å svare når man ikke har peiling? Tariff finnes for en hel rekke ulike yrkesretninger, og i særdeleshet for yrkesgrupper der det finnes LO-forbund. Om det finnes noen helhetlig oversikt over alle tariffer vet jeg ikke, men man kan gå inn på hvert enkelt forbund og finne tariffavtalene/overenskomstene. El og it-forbundet er rett plass å lete for TS. Endret 26. september 2011 av Spinell 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #4 Skrevet 26. september 2011 Tull og tøys. Hva er vitsen i å svare når man ikke har peiling? Tariff finnes for en hel rekke ulike yrkesretninger, og i særdeleshet for yrkesgrupper der det finnes LO-forbund. Om det finnes noen helhetlig oversikt over alle tariffer vet jeg ikke, men man kan gå inn på hvert enkelt forbund og finne tariffavtalene/overenskomstene. El og it-forbundet er rett plass å lete for TS. Ja og nei. Om TS skal jobbe innen det offentlige vil han eller hun finne tarifflønn. Skal han eller hun derimot jobbe i det private er det kun personlige forhandlinger som gjelder.
Gjest Spinell Skrevet 26. september 2011 #5 Skrevet 26. september 2011 (endret) Ja og nei. Om TS skal jobbe innen det offentlige vil han eller hun finne tarifflønn. Skal han eller hun derimot jobbe i det private er det kun personlige forhandlinger som gjelder. Fremdeles sludder og vås. Tariffer finnes både for både offentlig og privat sektor, gitt at arbeidsgiver er blant de som har inngått avtale om tariff. For svært mange arbeidstakere, særlig innen de LO-sterke arbeidsgruppene, forhandles det felles for større grupper av arbeidstakere. Hørt om lønnsoppgjørene hver vår? Man hører mer om LO-NHO-oppgjørene enn om LO-KS, for å si det slik. Personlige forhandlinger kommer i tillegg for disse gruppene, ikke som eneste lønnsfastsettelse. Endret 26. september 2011 av Spinell 1
Ergune Skrevet 26. september 2011 #6 Skrevet 26. september 2011 Ved å google telekommunikasjonsmontør lønn fant jeg denne: http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/telekommunikasjonsmontor Jeg vet ikke om det finnes noen egen nasjonal tarifflønn for dette. Innen IT tror jeg det er vanligere at ansatte i en spesifikk bedrift organiserer seg i en felles klubb, og så melder alle i klubben seg inn i f.eks. El og it-forbundet som gir hjelp til bl.a. lønnsforhandlinger med bedriften. Det er bare byggearbeidere, skips- og verftsindustrien, jordbruks- og gartnerinæringene og renhold som har såkalte allmenngjorte tariffavtaler, som betyr at de gjelder uansett om man er fagorganisert eller ikke. For andre må man være organisert i et forbund som har avtale med bedriften. Det kan selvsagt være at man får tarifflønn selv om man ikke er organisert, men det er ikke noe man kan komme i etterkant og kreve slik man kan hvis den er allmenngjort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå