Gå til innhold

Gallestein..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk påvist gallestein da jeg var rundt 10 år men legen mente den var så liten at den ikke var til noen skade,i et par år nå har jeg slitt ekstremt med mat, fått vondt i magen av selv den minste ting og rett før innleggelsen klarte jeg ikke å spise i det hele tatt. I våres fikk jeg et skikkelig smerteanfall og havnet akutt på sykehuset. Der ble det påvist kraftig betennelse i galleblære og gallestein som burde fjernes med en gang. Tiden fra å være sengeliggendes til å redusere på smertestillende gikk forholdsvis kjapt og jeg angrer absolutt ikke på at jeg tok operasjonen. De fleste arrene synes ikke lenger, det er et som er synlig ved bruk av bikini men jeg bryr meg ikke. Ulempen er at jeg fortsatt sliter med diverse mat og fikk en ny mageinfeksjon da jeg var i Tyrkia på ferie for et par måneder siden. Etter operasjonen var jeg kjempe fin, kunne spise det meste frem til infeksjonen. Etter det har jeg blitt værre igjen men legene finner ingenting på prøvene så det er et uløst mysterium. Har prøvd et par kurer for magen nå, begynte på min andre i går for å se om det kan rydde opp, det eneste jeg vet kroppen ikke vil ha er melk. Da blir jeg dritdårlig så jeg lever et kosthold uten vanlig melk, laktosefritt går bra selv om laktoseprøven hos legen ikke fikk noe utslag. Så for min del må jeg bare prøve kur nr 2 og håpe at det blir bedre, eller så må det grundigere sjekker til hos lege eller spesialist.

Skrevet

takk for svar.

Jeg vil fjerne den, for da er jeg sikret at jeg ikke får plagene tilbake. Jeg kan jo ikke gjøre noe som helst her jeg sitter nå, venter på brev fra sykehuset.

Skrevet

takk for svar.

Jeg vil fjerne den, for da er jeg sikret at jeg ikke får plagene tilbake. Jeg kan jo ikke gjøre noe som helst her jeg sitter nå, venter på brev fra sykehuset.

Det skjønner jeg godt, men da må du bare være ekstremt forsiktig med fett fremover. For det gjør plagene kraftigere og betennelser større. I allefall det jeg fikk beskjed om var grunnen til anfallet mitt, jeg unte meg en kyllingkebab (noe jeg sjeldent gjør) og det gikk ikke så bra. Jeg kunne vente med å operere om jeg ville men smertene og risikoen for et anfall ville komme tilbake. Skjønner godt at det er slitsomt å vente, når man vet man har det vondt, ubehagelig og vet man kan gjøre noe. Som sagt sliter jeg ennå men de vet ikke hvorfor så det er fryktelig frustrerende for jeg orker nesten ikke tanken på å spise.

Skrevet

takk for svar.

vet akkurat hvordan du har det. Satt slik i ett år nesten jeg også. Første gang jeg ble innlagt fikk jeg ikke noen som helst retningslinjer for hva jeg kunne spise eller noe, så da ble det jo en del veldig smertefulle og ubehagelige anfall. Og når vår gode venn Google hadde informert meg om at galle bryter ned fett, og at det er fettet som gir smerter for de med problemer klarte jeg å regulere det sånn noen lunde selv. Ikke det at det har hjulpet de siste 3 månedene. Inntil nå har jeg hatt opp til 3 anfall i uka, uten at jeg har spist noe særlig fett av den farlige sorten.

Det skjønner jeg godt, men da må du bare være ekstremt forsiktig med fett fremover. For det gjør plagene kraftigere og betennelser større. I allefall det jeg fikk beskjed om var grunnen til anfallet mitt, jeg unte meg en kyllingkebab (noe jeg sjeldent gjør) og det gikk ikke så bra.

Signerer denne i samme slengen. Hold deg langt unna fett som sagt, for om du først får noen anfall vil det bare gjøre vondt verre. Og det fremskynder infeksjoner når du allerede har problemer, og med din stein på nesten 2 cm ville jeg ikke tatt noen som helst sjanser.

Og et lite tips jeg har kommet over på egen hånd:

Stress kan forsårsake at infeksjoner og gallesteinsanfall oppstår, og koffein øker stressnivåene i kroppen!

Jeg kuttet ut kaffe, og jeg kjente at de anfallene jeg fikk var betydelig mindre etterpå. Det har vært den siste måneden nå.

Lykke til videre, håper du får operasjonen. Men husk at det ikke er sikkert at du kan spise som du vil etterpå. Det er noen som sier at en kan spise akkurat hva en vil av mat, uansett fettinnhold, men de fleste jeg kjenner og som har svart i andre tråder sier at de har store problemer med smerter og plager hvis de spiser fet mat også etter operasjonen.

Skrevet

Etter en lang stund med smerter og frustrasjon har jeg da (endelig) fått påvist gallestein. Jeg var til Ultralyd og der fant de 3 stykker, muligens flere, men den største var ihvertfall 17mm. Han som tok Ultralyd på meg, han sa at den var veldig stor. De 2 andre var sånne små, men det er jo de som forårsaker smerten siden de driver å "svever" i gallegangene. Dette var på fredag og jeg skal til legen på tirsdag, da skal vi vel prate om hva vi skal gjøre med det..jeg har også ofte vondt på andre siden av magen, og bake i ryggen, men etter alt jeg har lest og hørt er det vanlig at smertene kan flytte på seg. Alle andre bukorganene så fine ut..

Q:

Hva er det de egentlig gjør for å behandle gallestein?

Om de knuser den så blir jo det bare enda verre siden da kan de små gå ut i gallegangene.

Noen som har erfaringer med å fjerne hele galleblæra?

Jeg er forresten bare 20 år, jeg er lærling og vil helst slippe både smerter og fravær..

Skrevet

Hei,

SELV OM MAN FJÆRNER GALLEBLÆRA, KAN MAN FORTSATT FÅ GALLESTEN IGJEN SELV OM DET ER UVANLIG.

Jeg fjernet galleblæren med 212 stener julaften 2010. Legen og sykepleierne har aldri sett lignende.

Var dårlig en stund etter oprasjonen,ble bra, og kunne etter forsiktig spising over tid spise alt mulig igjen. Det merkelige er at nå etter 10mnd har bygynt å få trøbbel igjen, så jeg slo opp på nett og fant ut at man kan få nye gallestener i gallegangene selv om man har fjærnet galleblæra. Dette var nytt for meg, så nå til torsdag skal jeg til legen igjen. Håper ting går raskt og at de raskt kan fjærne stenene om det er det som gjør at smertene og diareen er tilbake slik det var i starten sist.

Forstår ikke hvorden man skal kunne ta en slags kur med oljer og salt for å få ut stenene, siden det du spiser ikke paserer galleveiene? Alt man spiser går ned i tynntarmen, og galle og bukspytt kommer inn i tarmen fra galle gangene som kommer inn i tarmen fra høyre side på kroppen din.

• 8 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde operasjon for 3 mnd siden( fjernet hele galleblæra) Samme hva jeg prøver og spise så får jeg vondt i magen og diare. Hva slags mat spiser dere etter operasjonen? Fikk bedskje at jeg måtte prøve meg frem selv. Ungå fett mat så klart men ellers så skulle jeg bare prøve meg frem.

Men så lenge magen reagerer på all mat jeg spiser så hva da? Noen som har vært plaget av det samme? Jewg spiser ikke krydder/salt, smør krem, melk, grillet mat, røkt mat, fett egg. osv for det vet jeg ikke tåler. Men prøvet og spise grønnsaker men magen reagerer. Er det noe grønsaker man ikke skal spise? som man kan reagere på? Noen som har erfaring fra det? Eller noen tips hva jeg kan prøve av mat? Som sakt 3 mnd siden operasjon, slitsomt og begynner og bli litt lei.

Stort sett vondt i magen hver dag, (untatt da jeg ikke spiser) Men kan ikke bare la være og spise ell. Spurt lege om råd men ikke mye hjelp og få der. Eneste hun har sakt at jeg får bare la være og spise. (Ja det går nok bra)Byttet lege i dag så får tro den legen er mer hjelpsom. Men så lenge det er så mange her som har vært igjennom den samme operasjonen så kanskje noen har noe tips el råd.

Skrevet

Jeg hadde operasjon for 3 mnd siden( fjernet hele galleblæra) Samme hva jeg prøver og spise så får jeg vondt i magen og diare. Hva slags mat spiser dere etter operasjonen? Fikk bedskje at jeg måtte prøve meg frem selv. Ungå fett mat så klart men ellers så skulle jeg bare prøve meg frem.

Men så lenge magen reagerer på all mat jeg spiser så hva da? Noen som har vært plaget av det samme? Jewg spiser ikke krydder/salt, smør krem, melk, grillet mat, røkt mat, fett egg. osv for det vet jeg ikke tåler. Men prøvet og spise grønnsaker men magen reagerer. Er det noe grønsaker man ikke skal spise? som man kan reagere på? Noen som har erfaring fra det? Eller noen tips hva jeg kan prøve av mat? Som sakt 3 mnd siden operasjon, slitsomt og begynner og bli litt lei.

Stort sett vondt i magen hver dag, (untatt da jeg ikke spiser) Men kan ikke bare la være og spise ell. Spurt lege om råd men ikke mye hjelp og få der. Eneste hun har sakt at jeg får bare la være og spise. (Ja det går nok bra)Byttet lege i dag så får tro den legen er mer hjelpsom. Men så lenge det er så mange her som har vært igjennom den samme operasjonen så kanskje noen har noe tips el råd.

Snakk med legen din om det finnes noe ved helsetilstanden din som sier at du ikke kan ta den lever/gallerensen jeg tok. Den er så utrolig lett å gjennomføre, det tar 1 døgn fra begynnelse til slutt. Et mareritt med voldsomme gallesteins-anfall ga seg over natten, det kom ut mye galle, men også flere steiner. Har overhodet ingen problemer med galle lenger, selv om jeg har et høyt inntak av fett i kosten (sunt fett).

Gjest Stille vann
Skrevet

Jeg har fått konstantert gallestein ved ultralyd. Har vanvittige smerter som kommer 1-2 ganger i måneden. Legen som tok UL sa at galleblæra mi var full av grus og at jeg skulle gå til fastlegen for å få henvisning til operasjon.

Da jeg kom til fastlegen sa hun at jeg burde se det an, fordi galleblæra jo har en funksjon.

For 2 dager siden hadde jeg et gallesteinsanfall som gjorde at jeg nesten måtte tilkalle ambulansen. Det var så vondt at jeg har ikke ord! Bare skreik i 2 timer.

Nå tror jeg nok jeg må til fastlegen igjen og be om operasjon for SÅ vondt vil jeg ikke ha det igjen.

Skrevet

Bli kvitt dritten! Tok min for litt over en måned siden, fullstendig lykke!

Skrevet

Jeg har fått konstantert gallestein ved ultralyd. Har vanvittige smerter som kommer 1-2 ganger i måneden. Legen som tok UL sa at galleblæra mi var full av grus og at jeg skulle gå til fastlegen for å få henvisning til operasjon.

Da jeg kom til fastlegen sa hun at jeg burde se det an, fordi galleblæra jo har en funksjon.

For 2 dager siden hadde jeg et gallesteinsanfall som gjorde at jeg nesten måtte tilkalle ambulansen. Det var så vondt at jeg har ikke ord! Bare skreik i 2 timer.

Nå tror jeg nok jeg må til fastlegen igjen og be om operasjon for SÅ vondt vil jeg ikke ha det igjen.

Som jeg nevnte i forrige innlegg, prøv det jeg gjorde. Jeg hadde enorme smerter og fikk et nytt liv i løpet av 1 døgn. Så lett å gjennomføre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...