Lmsk Skrevet 25. september 2011 #1 Skrevet 25. september 2011 Etter en lang stund med smerter og frustrasjon har jeg da (endelig) fått påvist gallestein. Jeg var til Ultralyd og der fant de 3 stykker, muligens flere, men den største var ihvertfall 17mm. Han som tok Ultralyd på meg, han sa at den var veldig stor. De 2 andre var sånne små, men det er jo de som forårsaker smerten siden de driver å "svever" i gallegangene. Dette var på fredag og jeg skal til legen på tirsdag, da skal vi vel prate om hva vi skal gjøre med det..jeg har også ofte vondt på andre siden av magen, og bake i ryggen, men etter alt jeg har lest og hørt er det vanlig at smertene kan flytte på seg. Alle andre bukorganene så fine ut.. Q: Hva er det de egentlig gjør for å behandle gallestein? Om de knuser den så blir jo det bare enda verre siden da kan de små gå ut i gallegangene. Noen som har erfaringer med å fjerne hele galleblæra? Jeg er forresten bare 20 år, jeg er lærling og vil helst slippe både smerter og fravær..
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #2 Skrevet 26. september 2011 Jeg tror det vanligste er å fjerne galleblæra.. 1
ViC* Skrevet 26. september 2011 #3 Skrevet 26. september 2011 Hei! Jeg tok hele galleblæra for 5-6 år siden. Skulle egentlig bare ta steinene, men så fant de ut at hele greia var betent, så de tok alt. De går inn med sånne kikkhull, og jeg tror at de knuser steinene - ikke helt sikker. Eneste jeg merker med at jeg ikke har galleblære, er at jeg har lett for å bli kvalm i større grad enn før om jeg spiser veldig fet mat. Ellers ingenting. Fikk også et 'fantomanfall' noen mnd etter operasjon, det er visst veldig vanlig :gjeiper: Lykke til i alle fall, håper det ordner seg
Mr.Omg Skrevet 26. september 2011 #4 Skrevet 26. september 2011 Heisann Lmsk! Jeg fjernet galleblæra for noen år siden, fordi den var betent og var full av småkutt som sannsynligvis kom av gallesteiner. Har ikke har noen former for plager etter inngrepet. Har 3 (4 hvis man inkluderer navelen) bittesmå, pene arr på siden magen, de syns ikke med mindre man leter etter dem. Har ingen magesmerter og kan fortsatt spise alt jeg vil uten å merke noen ting Lykke til
Lmsk Skrevet 26. september 2011 Forfatter #5 Skrevet 26. september 2011 Åja, så det er vanlig at de fjerner den? Jeg tror jo det er det beste, da kan jeg vel aldri mer få gallestein? Gikk det lang tid før du kom deg til igjen etter operasjonen? Jeg elsker bacon, det er det beste jeg vet, og nå kan jeg ikke spise det. Men jeg kan vel ikke spise så mye av det etter evnt. operasjon heller? Huff, jeg har så mange spørsmål.. Takk for det
Lmsk Skrevet 26. september 2011 Forfatter #6 Skrevet 26. september 2011 Der fikk jeg svar på litt av spørsmålene. Arrene blir det de samme som etter en blindtarmsoperasjon, venninna mi tok den og har bare noen pittesmå arr og ett i navelen. Takk for det 1
ViC* Skrevet 26. september 2011 #7 Skrevet 26. september 2011 Åja, så det er vanlig at de fjerner den? Jeg tror jo det er det beste, da kan jeg vel aldri mer få gallestein? Gikk det lang tid før du kom deg til igjen etter operasjonen? Jeg elsker bacon, det er det beste jeg vet, og nå kan jeg ikke spise det. Men jeg kan vel ikke spise så mye av det etter evnt. operasjon heller? Huff, jeg har så mange spørsmål.. Takk for det Klart du kan spise bacon Men la magen din venne seg til å ikke ha en galleblære først. Jeg lå på sykehuset i en dag ca., og dro rett på McDonalds. Det var dumt
villemo84 Skrevet 26. september 2011 #8 Skrevet 26. september 2011 Jeg fjerna min for 3 år siden og kan fortsatt ikke spise noe særlig fett, men det går veldig fint! Heller holde meg unna fett enn å ha de anfallene! 1
2shy Skrevet 26. september 2011 #9 Skrevet 26. september 2011 Jeg nektet å fjerne galleblæra og tok den alternative veien, fikk et helt nytt liv over natten! Det er en veldig enkel kur hvor man skal spise fettfattig og veldig lett mat frem til ca kl 14, etter dette skal man faste resten av dagen og frem til midt på dagen neste dag. Så skal man drikke 1 glass vann blandet med ca 1 ss epsom-salt avhengig av hva man veier(engelsk salt, man får kjøpt på apoteket) kl 18 og kl 20 (eller så var det kl 16 og 18). Smaker høgg. Så blander man 1,5 dl kaldpresset olivenolje sammen med saften av 1 stor fersk grapefrukt, drikker opp og legger seg rett ned på ryggen uten å røre seg de første 10 minuttene. Så skal man bli liggende og ta kvelden, alt nattestell skal være ferdig. Første man gjør dagen etter er å ta et glass med vann og epsom-salt, et nytt glass etter 2 timer, også bare holde seg i nærheten av et toalett resten av dagen. Man kan spise lett 1 time etter, men forsiktig med fett resten av dagen. Det vil komme godt med galle og steiner, du vil få sjokk! Jeg har gjentatt kuren flere ganger, men må gå minst 2 uker mellom hver gang. Suverent mot gallestein, men også mot allergier o.l.
Plutseliten Skrevet 26. september 2011 #10 Skrevet 26. september 2011 Hei Jeg fjernet hele galleblæra for tre år siden (da jeg var 17), og er utrolig glad for at det ble gjort. Har ikke hatt noen plager i ettertid, spiser det jeg vil uten å merke noenting, og de små arrene etter kikhullsoperasjonen er så vidt synlige. Er superglad for å slippe de forferdelige smertene!! Lykke til
Lmsk Skrevet 26. september 2011 Forfatter #11 Skrevet 26. september 2011 Takk for svar alle sammen Jeg lurte på en ting til, jeg skal jo til legen imorgen men tenkte å spørre her også. Noen som vet om noen gode fettfrie matretter? Frukost, lunch, middag og kvelds?
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #12 Skrevet 26. september 2011 Q: Hva er det de egentlig gjør for å behandle gallestein? Jeg fjernet gallesteinene mine da jeg var 15-16 år. Da opererte de ut hele galleblæra. Jeg hadde vært plaget i 6 år med disse steinene, så galleblæra var betent og måtte ut. Den ble tatt ut ved hjelp av kikkhullsoperasjon. Jeg fikk også beholde steinene Sånn som jeg forstod det kunne også de store gi smerter hvis de kilte seg fast i gallegangene. Noen som har erfaringer med å fjerne hele galleblæra? Som sagt over; ja. Gikk rundt med litt vondt i magen i ei uke, nå får jeg diaré mye oftere og har ofte "unormal" avføring. Dette blir selvsagt bedre hvis jeg spiser skikkelig, men man skal jo leve av og til Jeg har også noen smerter som kom litt etter at jeg fjernet den, de kan være nesten like smertefulle men går som regel ganske fort over. Har lært meg å leve med det, har egentlig aldri sjekket ut hva det kan være. Regner med at det har en sammenheng med at jeg ikke har galleblære lenger, siden det begynte etter at jeg fjernet den. Er ikke noe jeg har kjempeofte. Buuurde vel kanskje sjekke det ut.
Lmsk Skrevet 30. september 2011 Forfatter #13 Skrevet 30. september 2011 Takk for alle svar! Hei, igjen, jeg har fortsatt steinene inne men venter på brev fra sykehuset der jeg skal vurderes. Håper virkelig de kan gjøre noe med det, siden jeg plages.. Jeg lurte på en ting, det å drikke alkohol når jeg har gallestein, er det kjempedumt?
2shy Skrevet 30. september 2011 #14 Skrevet 30. september 2011 Takk for alle svar! Hei, igjen, jeg har fortsatt steinene inne men venter på brev fra sykehuset der jeg skal vurderes. Håper virkelig de kan gjøre noe med det, siden jeg plages.. Jeg lurte på en ting, det å drikke alkohol når jeg har gallestein, er det kjempedumt? Seriøst, prøv tipset om å fjerne steinene på egenhånd, det er helt smertefritt, og du får det bedre umiddelbart. Ihvertfall verdt å gjøre inntil du venter på å operere, så du slipper å plages.
LukaFrost Skrevet 30. september 2011 #15 Skrevet 30. september 2011 Jeg skjønner ikke hvordan den kuren kan fjerne steinene når de er så store at de ikke komemr seg ut fra galleblæra? Jeg har forresten fjerna galleblæra. Spiser som normalt nå. Det hender bare at jeg blir kvalm av enkelte matvarer. Jeg blir fx kvalm om jeg spiser mer enn to egg i et måltid.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2011 #16 Skrevet 1. oktober 2011 Jeg nektet å fjerne galleblæra og tok den alternative veien, fikk et helt nytt liv over natten! Det er en veldig enkel kur hvor man skal spise fettfattig og veldig lett mat frem til ca kl 14, etter dette skal man faste resten av dagen og frem til midt på dagen neste dag. Så skal man drikke 1 glass vann blandet med ca 1 ss epsom-salt avhengig av hva man veier(engelsk salt, man får kjøpt på apoteket) kl 18 og kl 20 (eller så var det kl 16 og 18). Smaker høgg. Så blander man 1,5 dl kaldpresset olivenolje sammen med saften av 1 stor fersk grapefrukt, drikker opp og legger seg rett ned på ryggen uten å røre seg de første 10 minuttene. Så skal man bli liggende og ta kvelden, alt nattestell skal være ferdig. Første man gjør dagen etter er å ta et glass med vann og epsom-salt, et nytt glass etter 2 timer, også bare holde seg i nærheten av et toalett resten av dagen. Man kan spise lett 1 time etter, men forsiktig med fett resten av dagen. Det vil komme godt med galle og steiner, du vil få sjokk! Jeg har gjentatt kuren flere ganger, men må gå minst 2 uker mellom hver gang. Suverent mot gallestein, men også mot allergier o.l. Høres kjent ut, mener min mor gjorde noe lignende når jeg var barn. Legen nektet å operere pga at "hun var for ung". Hun fikk ganske vondt, men etter det hadde hun mye mindre plager.
2shy Skrevet 1. oktober 2011 #17 Skrevet 1. oktober 2011 Jeg skjønner ikke hvordan den kuren kan fjerne steinene når de er så store at de ikke komemr seg ut fra galleblæra? Jeg har forresten fjerna galleblæra. Spiser som normalt nå. Det hender bare at jeg blir kvalm av enkelte matvarer. Jeg blir fx kvalm om jeg spiser mer enn to egg i et måltid. Nøyaktig hvordan den prosessen foregår i kroppen kan jeg ikke uttale meg om. Jeg antar at det er noe med inntaket av epsomsalt og olje sammen med faste som får steinene til å løsne. Jeg ønsket ikke å gå den medisinske veiein og hadde store smerter, og ble tipset om denne kuren. Kom ut veldig mye galle, samt steiner (via toalettbesøk). Jeg fikk sjokk over hva som forlot kroppen min under denne kuren, tok vel 3 kurer til med minst 2 ukers mellomrom, hvor da mindre og mindre kom ut. Hvor mange kurer man trenger er veldig individuellt, men bare etter 1 kur så merket jeg enorm forskjell.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #18 Skrevet 1. oktober 2011 Mindre steiner som ikke klarer og komme ut selv, men som man kan "dra" ut kan bli tatt ut gjennom en type gastroskopi. Du blir bedøvd godt, ligger på maven og de fører slangen langt ned. Kort fortalt så får de dratt ut steinen(e), de går da gjennom tarmen og ut den normale veien, derfor kan de ikke være for store. Men det er en mye mer skånsom måte å ta bort steiner på. Men det gjelder ikke de store steinene da.
2shy Skrevet 1. oktober 2011 #19 Skrevet 1. oktober 2011 Mindre steiner som ikke klarer og komme ut selv, men som man kan "dra" ut kan bli tatt ut gjennom en type gastroskopi. Du blir bedøvd godt, ligger på maven og de fører slangen langt ned. Kort fortalt så får de dratt ut steinen(e), de går da gjennom tarmen og ut den normale veien, derfor kan de ikke være for store. Men det er en mye mer skånsom måte å ta bort steiner på. Men det gjelder ikke de store steinene da. Kan ikke forstå at du syns at det å dopes ned og få en slange ned gjennom halsen er skånsomt.
daemonia Skrevet 1. oktober 2011 #20 Skrevet 1. oktober 2011 Q: Hva er det de egentlig gjør for å behandle gallestein? Om de knuser den så blir jo det bare enda verre siden da kan de små gå ut i gallegangene. Noen som har erfaringer med å fjerne hele galleblæra? Jeg er forresten bare 20 år, jeg er lærling og vil helst slippe både smerter og fravær.. I følge kirurgen som opererte meg på torsdag er det å knuse steiner eller å "behandle" steinene noe de gjorde på 70-tallet og begynte å gå bort fra på 80-tallet. Det eneste som gjøres nå er at hele galleblæra fjernes. Hvis du ikke vil fjerne galleblæren så kan du velge å avstå fra operasjon, men da må du sverge til fettfri diett for å forebygge dannelsen av flere steiner, men du vil likevel ikke være sikker på at du ikke får flere anfall. Og med en så stor stein vil det være høy risiko for at den setter seg fast i gallegangene (Eller hva det nå het!) og forårsake akutt galleblærebetennelse. Det vil i værste fall være livstruende om du ikke kommer deg på sykehuset tidsnok og den sprekker. I verste fall. Operasjonen tar mellom 1 og 3 timer, og blir gjort med kikkhullkirurgi. Du vil ha ganske vondt et par dager, og være sykemeldt i 10 dager etter operasjonen. De aller fleste trenger ikke smertestillende i fullt 10 dager, så rekonvalesensen er relativt kort. Jeg er allerede oppegående og har redusert inntaket av smertestillende allerede. Det er ikke noe restriksjoner på fysisk aktivitet etter du har fått tilbake energi, og du vil normalt sett være i stand til å bevege deg normalt etter et par dager. God bedring, og lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå