Gå til innhold

Hvorfor kaller voksne vgs-elever seg for studenter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Da jeg gikk på blindern kalte jeg det å gå på skolen.

Samme her. Men det er nå en enormt forskjell å kalle universitet for skole enn det å kalle en vgs-skole for universitet. :popcorn:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg glemte selvfølgelig å adde at når hun skriver til noen av de engelskspråklige venninnene sine at hun er på skolen, så bruker hun ikke å kalle den videregående skolen for skole.

Nei, hun kaller det for "uni", forkortelse for universitet. "I'm at the uni now" :jepp: :jepp: :jepp: :jepp: Enten lyver hun om utdanningen sin til venninnene sine, ellers lever hun i en rosa boble der hun fornekter virkeligheten. Må sies at dama er psykisk sjuk (har narsissistiske trekk).

Dama er iallefall morsommere enn et sirkusshow, må jeg si. :danser:

hahahaha, for ei fjott :skratte:

Lurer på hva disse skal kalle seg den dagen de faktisk studerer (de fleste sånn kommer aldri så langt, men om de gjør det...) :fnise:

Hvis jeg skal regne med vgs som studietid har jeg studert i snart 8 år. Wow, jeg er god :fnise:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest frustrerende med feilaktig bruk av ordet 'student' er at man umiddelbart skaper misforståelser i møte med nye mennesker. Å omtale seg selv som student er rimelig bortkastet når man kun sekunder etterpå blir nødt til å fortelle at man tar opp fag fra vgs. Hvorfor ikke bare kalle en spade for en spade? Synd å si det, men jeg mister litt respekten for dem som mener de 'studerer realfag' - når sannheten er at de tar opp litt matematikk og biologi fra vgs. Om noen derimot forteller at de forbedrer karakterer eller tar opp fag for å peile seg inn på ny utdanning, så blir jeg nysgjerrig og får lyst til å høre mer.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt alle fagene som privatist, og ikke via vgs, og jeg har alltid fått høre hvor "flink du er som studerer ved siden av jobben" eller "at du klarer jobb og studier samtidig". Da har jeg vært snar å si at det er jo bare vgs-fag jeg har tatt, det er jo liksom bergnet for 16-19 åringer, så det er ikke veldig vanskelig.. NÅ derimot studerer jeg, vid siden av jobb, og det er noe HELT annet. Da jeg tok eksamener som privatist var det bare å holde seg noenlunde oppdatert i samfunnet, samt lese igjennom pensum en gang, for å vise hva jeg kunne.. Litt mer krevende å ta høyskolefag ved siden av 100% jobb ja... :P

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahahaha, for ei fjott :skratte:

Lurer på hva disse skal kalle seg den dagen de faktisk studerer (de fleste sånn kommer aldri så langt, men om de gjør det...) :fnise:

Hvis jeg skal regne med vgs som studietid har jeg studert i snart 8 år. Wow, jeg er god :fnise:

Ser for meg at om hun tar ett år (om hun klarer å fullføre ett år er nå en annen sak) med psykologi så skal man ikke se bort ifra at hun vil kalle seg selv psykolog. :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er jo student når du går på VGS.

Du får studentbevis, studentrabatter på buss og øvrige reiser og arrangementer osv..

Hva annet må til for å kunne kalle seg student?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..men er enig i at det høres helt idiotisk ut når voksne folk som må ta vgsfagene om igjen kaller seg studenter altså :)

Bare lurer på hva som egentlig definerer ordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

student

studen't m1 (gj ty. fra lat., se *studere)

1 person som har tatt examen artium han er s- fra 1963

2 person som studerer ved universitet el. høgskole juridiske, teologiske s-er / s-ene ved de pedagogiske høgskolene

(http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=student&bokmaal=+&ordbok=bokmaal)

:P

Selv kalte jeg meg aldri student når jeg gikk på VGS, jeg var elev. Forsåvidt sier jeg fremdeles at jeg skal på skolen, og ikke universitetet.. :P

Endret av Fnisu
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo student når du går på VGS.

Du får studentbevis, studentrabatter på buss og øvrige reiser og arrangementer osv..

Hva annet må til for å kunne kalle seg student?

Nei. Du er elev. Du får elevbevis/skolebebevis. (Noen vil gjerne kalle det studentbevis, men det er teknisk sett feil.) Du får dessuten skolerabatter på offentlig transport.

På vgs går man enten på yrkesfag eller studieforberendende. Man forbereder seg til å studere.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det morsomme er at det er nesten alltid de som selv ikke har høyere utdanning som hevder at begrepsbruken er det samme. Alle som faktisk har vært student vet hvor stor forskjell det er. Mens de som knapt har vgs syns det er heeelt ok å kalle seg student uansett om man faktisk er elev.

Pga de med "høyere" utdanning vil være så fisefine og ha patent på ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Du er elev. Du får elevbevis/skolebebevis. (Noen vil gjerne kalle det studentbevis, men det er teknisk sett feil.) Du får dessuten skolerabatter på offentlig transport.

På vgs går man enten på yrkesfag eller studieforberendende. Man forbereder seg til å studere.

Det står "studentbevis" på kortet jeg har i lommeboka, og rettighetene vi fikk på et ark som vi skrev under på omtalte oss som "studenter".

Det med studieforberedende er jeg helt enig i, det ligger jo på en måte i ordet.

Kaller meg selv for ELEV på vgs, ikke student.. så jeg er forsåvidt enig med dere.

De som er voksne og tar fag om igjen på vgs vil vel bare "pynte" litt på sannheten. Er jo kanskje mange rare kommentarer ute å går hvis man innrømmer at man har feilet og må ta fag om igjen. Kanskje de bruker det som en forsvarsmekanisme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står "studentbevis" på kortet jeg har i lommeboka, og rettighetene vi fikk på et ark som vi skrev under på omtalte oss som "studenter".

De som har laget teksten på trykksakene vet vel ikke forskjellen på student og elev.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har laget teksten på trykksakene vet vel ikke forskjellen på student og elev.

Tviler sterkt det er de som bestemmer hva det skal stå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg glemte selvfølgelig å adde at når hun skriver til noen av de engelskspråklige venninnene sine at hun er på skolen, så bruker hun ikke å kalle den videregående skolen for skole.

Nei, hun kaller det for "uni", forkortelse for universitet. "I'm at the uni now" :jepp: :jepp: :jepp: :jepp: Enten lyver hun om utdanningen sin til venninnene sine, ellers lever hun i en rosa boble der hun fornekter virkeligheten. Må sies at dama er psykisk sjuk (har narsissistiske trekk).

Dama er iallefall morsommere enn et sirkusshow, må jeg si. :danser:

hva er det som feiler deg da? hva er vitsen med å sitte å prate sånn om andre ? og hva har det med saken å gjøre at hu er psykisk syk ?

selvom om hu bruker et ord feil, så gir det vel ikke deg rett til å si sånne ting om hu ?

jeg kjenner jeg blir ordentlig kvalm av måten du oppfører deg!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det mest frustrerende med feilaktig bruk av ordet 'student' er at man umiddelbart skaper misforståelser i møte med nye mennesker. Å omtale seg selv som student er rimelig bortkastet når man kun sekunder etterpå blir nødt til å fortelle at man tar opp fag fra vgs. Hvorfor ikke bare kalle en spade for en spade? Synd å si det, men jeg mister litt respekten for dem som mener de 'studerer realfag' - når sannheten er at de tar opp litt matematikk og biologi fra vgs. Om noen derimot forteller at de forbedrer karakterer eller tar opp fag for å peile seg inn på ny utdanning, så blir jeg nysgjerrig og får lyst til å høre mer.

Enig, syns det er bedre at de forteller at de tar opp fag pga ditt og datt enn at de kaller seg feks realfagsstudent. Jeg er ofte interessert i folks yrke og utdanning, og hadde nok blitt ganske skuffet om drømmemannen jeg møtte på fest i helgen og presenterte at han studerte matte, egentlig holdt på med vgs.

Alt kommer jo frem for en dag uansett... Ikke noe poeng i å lyve om det i første omgang, for så å fremstå som en idiot når man må "innrømme" at det bare var vgs.

Det kommer jo litt an på hvem man sier det til da. De som ikke selv har vgs syns jo det er dødsimponerende at noen i det hele tatt får studiekompetanse og ser sikkert på det som like prestisjefylt som en doktorgrad.

Minne meg på en historie om en kompis (G) av en kompis ®. R (har studert økonomi i 3 år) snakket om at han skulle fortsette til høsten når G spurte han om han skulle starte å jobbe eller fortsette skolen. Så spurte G "Det er xxxxxxxx (vgs i området) du går på?".

Kompis R ble ganske fornærmet over at han som var over 20 år ble automatisk tatt for å fremdeles holde på med vgs :fnise: G har nemlig ikke gått vgs selv og i hans verden er det normalt å fremdeles holde på å "studere" på vgs langt oppi 20-årene.

Er faktisk noen av disse som hoppet av etter ungdomsskolen som tenker at jeg holder på med vgs, fordi jeg går på allmennlærer. Vel, har studert i snart 5 år:p Selv om jeg er "bare" 23, fullførte jeg faktisk vgs for 6 år siden!

Poenget er; man kan godt lyve til de som knapt vet forskjellen på vgs og studier, men om man lyver til folk som studerer selv rynker de på nesa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønne hvordan du tenker, ts. Ja, når man går på vgs er man elev, fordi det er det man er om man går på den vanlige vgs, og man er som regel et sted mellom 15-20 fra man begynner til man avslutter. Jeg kjenner en jente som fylte 15 det året hun begynte på vgs, fordi hun begynte 1 år tidligere på skolen. Og jeg kjenner en gutt som fylte 20 det året han sluttet på vgs, fordi han tok seg 1 års pause pga en krise i livet. Vanligvis fyller man 16 det året man begynner og fyller 19 det året man slutter.

Det er mange grunner til at folk tar vgs fag igjen i voksen alder, og man er i alderen 19 - 100 :fnise:

Noen tar fag de ikke har hatt slik som realfag og/eller forbedrer karakterer. Andre har ikke fått tatt alle fagene på vgs eller man har strøket i et eller flere fag.

Når man er ferdig på vgs, er man ferdig med elevtilværelsen. Elev forbinder jeg med barne-ungdoms og vgs-elever. Så når man er voksen så blir det rart å kalle seg elev, og det blir mer naturlig å kalle seg student.

Selv tar jeg fag etter 23/5-regelen + alle realfagene, og jeg sier jeg studerer fordi alle rundt meg sier det om meg. Jeg kunne sikkert sagt jeg var elev, men jeg går jo ikke på vanlig vgs for jeg tar fag som privatist.

Men når jeg sier til folk hva jeg gjør, så sier jeg at jeg studerer, og at jeg tar vgs fag. :)

Du studerer ikke når du tar vgs-fag uansett om du er 18, 20 eller 30!

Ja, elev høres ungt ut, men det er også fordi VGS elevene ER unge.

Er ikke du blitt ferdig med vgs innen normert tid så gjør ikke alderen deg til noe mer student enn en hvilken som helst vgs elev som tar de samme fagene som deg.

Men for all del, du kan gå rundt og late som om du er en student for all del, men flaut for deg om du sier at du studerer for så å si at du tar opp fag som privatist.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, syns det er bedre at de forteller at de tar opp fag pga ditt og datt enn at de kaller seg feks realfagsstudent. Jeg er ofte interessert i folks yrke og utdanning, og hadde nok blitt ganske skuffet om drømmemannen jeg møtte på fest i helgen og presenterte at han studerte matte, egentlig holdt på med vgs.

Alt kommer jo frem for en dag uansett... Ikke noe poeng i å lyve om det i første omgang, for så å fremstå som en idiot når man må "innrømme" at det bare var vgs.

Det kommer jo litt an på hvem man sier det til da. De som ikke selv har vgs syns jo det er dødsimponerende at noen i det hele tatt får studiekompetanse og ser sikkert på det som like prestisjefylt som en doktorgrad.

Minne meg på en historie om en kompis (G) av en kompis ®. R (har studert økonomi i 3 år) snakket om at han skulle fortsette til høsten når G spurte han om han skulle starte å jobbe eller fortsette skolen. Så spurte G "Det er xxxxxxxx (vgs i området) du går på?".

Kompis R ble ganske fornærmet over at han som var over 20 år ble automatisk tatt for å fremdeles holde på med vgs :fnise: G har nemlig ikke gått vgs selv og i hans verden er det normalt å fremdeles holde på å "studere" på vgs langt oppi 20-årene.

Er faktisk noen av disse som hoppet av etter ungdomsskolen som tenker at jeg holder på med vgs, fordi jeg går på allmennlærer. Vel, har studert i snart 5 år:p Selv om jeg er "bare" 23, fullførte jeg faktisk vgs for 6 år siden!

Poenget er; man kan godt lyve til de som knapt vet forskjellen på vgs og studier, men om man lyver til folk som studerer selv rynker de på nesa.

Haha jeg er så enig med deg. Det er direkte flaut!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ikke, nødvendigvis.

tre timer kan IKKE avgjøre mine kunnskaper i det faget, og jeg synes dermed eksamensresultater er lite interessante, og i hvert fall ingen indikator på at den som fikk C er dårligere på skolen enn den som fikk A.

Ok, off topic. Men denne må jeg virkelig bare riste på hodet av. Så bra, om karakterene ikke sier noe om at en person er god, så kan JEG iallefall se vitsen med å ha ett karaktersystem i det hele tatt. ;-)

Ellers henger jeg meg på TS og flere andre her (har ikke lest hele tråden).

Man er elev dersom man går vgs, men er privatist om man tar opp fag. Og ja, man er STUDENT dersom man tar høyere utdanning. Det burde ikke være noe å diskutere en gang, det er jo rene definisjonen i ordboka.

Når det kommer til privatister fra 20 og opp som mener de studerer alt fra realfag til design, mens de egentlig bare går videregående: hvorfor skal DERE opphøye dere selv? Dette sier jeg fordi jeg la merke til noen kommentarer der det ble gitt uttrykk for at vi som faktisk er studenter er så "fisefine".

Hvorfor kan ikke dere bare si sannheten. "Jeg tar opp fag fra videregående fordi...".

Det burde da ikke være så vanskelig.

Jeg forstår hvorfor folk som faktisk har gjennomført vgs og på dette tidspunktet kalt seg for elev, blir litt skeptiske når de endelig ankommer universitetet og endelig får gleden av å kalle seg student, så kommer privatistene som gjentar det du gjorde for flere år siden og kaller seg det samme. Mulig det er mye fokus på prestige, men det er også fortjent. Når de er ferdige med vgs de også, kan de selv ta på seg studentnavnet.

Ellers sier jeg meg enig i det flere har skrevet her: Jeg hadde iallefall blitt skuffa om jeg plukket opp en kjekk mann på byen som i tillegg sa han var mattestudent, hvis han i realiteten tok opp ett mattefag jeg tok for fem år siden på videregående. Dårlig sjekketriks som ville kommer frem etterhvert uansett.

Endret av hederlig
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...