Gå til innhold

Hvorfor kaller voksne vgs-elever seg for studenter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Raindrops

hahaha nei vet dere hva jeg kapitulerer.

ingen som gidder å lese HVA folk skriver.

er det mulig =p

Med fare for å virke frekk så er jammen på tide.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høne Pøne

Med fare for å virke frekk så er jammen på tide.

fordi jeg mener man bør la dama være i fred...?

ja huff jeg er et grusomt menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er akkurat det jeg mener, jeg har ikke sagt at ALLE i denne tråden latterliggjør ALLE som tar opp vgs fag. vær så snill å les hva jeg skriver.

jeg tolker det mer som at du(dere) sitter å peker og ler på et menneske fordi hun velger å bruke et annet ord enn du ville brukt selv.

og det jeg prøvde å si at det syns jeg er på grensen. og syns at folk bør skaffe seg bedre ting å snakke om enn å sitte å latterliggjøre et annet mennesker fordi hun sier eller gjør ting annerledes enn en selv.

Det er ikke "et annet ord enn jeg ville brukt selv", det er feil ord. Det er en forskjell. Det er ikke nyansforskjeller eller ulik måte å ordlegge seg på det er snakk om, det er fullstendig feil bruk av ord!

Litt som at jeg sier legen og min mor sier doktor, ikke blir det samme som at jeg sier lege istedet for medisinstudent. Ser du poenget?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høne Pøne

Det er ikke "et annet ord enn jeg ville brukt selv", det er feil ord. Det er en forskjell. Det er ikke nyansforskjeller eller ulik måte å ordlegge seg på det er snakk om, det er fullstendig feil bruk av ord!

Litt som at jeg sier legen og min mor sier doktor, ikke blir det samme som at jeg sier lege istedet for medisinstudent. Ser du poenget?

jada jeg er klar over hva poenget ditt er.

men jeg bare forstår ikke problemet.

Jeg mener at hun syns sikkert det er litt pinlig å være vgs-student. hun studerer, hun har sikkert studentbevis så da er det kanskje naturlig for henne å kalle seg selv for student også?

men det er greit, men hva dere vil om henne, men jeg må også få lov til å synes at det er litt slemt. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jada jeg er klar over hva poenget ditt er.

men jeg bare forstår ikke problemet.

Jeg mener at hun syns sikkert det er litt pinlig å være vgs-student. hun studerer, hun har sikkert studentbevis så da er det kanskje naturlig for henne å kalle seg selv for student også?

men det er greit, men hva dere vil om henne, men jeg må også få lov til å synes at det er litt slemt. ?

Men hvorfor er det pinlig å være vgs-elev (det heter fortsatt ikke vgs-student)?

Og når ble det at noe er pinlig gyldig grunn til å kalle det noe annet?

Jeg ser ingen grunn til at student plutselig skal bli en eufemisme for voksne elever.

Studerer man virkelig ved vgs? Det gjorde ikke jeg. Jeg møtte opp hver dag, jeg fikk gode karakterer. Jeg studerte aldri noe som helst.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høne Pøne

Men hvorfor er det pinlig å være vgs-elev (det heter fortsatt ikke vgs-student)?

Og når ble det at noe er pinlig gyldig grunn til å kalle det noe annet?

Jeg ser ingen grunn til at student plutselig skal bli en eufemisme for voksne elever.

Studerer man virkelig ved vgs? Det gjorde ikke jeg. Jeg møtte opp hver dag, jeg fikk gode karakterer. Jeg studerte aldri noe som helst.

Hvorfor hun syns det er pinlig er det nå bare hun som vet. Er sikkert ting du ikke liker eller syns er pinlig, men som du kanskje ikke liker å snakke så høyt om?

Jeg sitter ikke her og snakker om hvor latterlig det er at mine venninner syns diverse saker er pinlig, jeg lar de være i fred og lar de kalle det for akkurat det de føler er riktig for dem.

så lenge det ikke går utover noen så er det da ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er ting jeg ikke liker å snakke høyt om, så publiserer jeg det ikke på facebook.

Men, denne diskusjonen handler ikke om denne ene personen som kalte vgs for uni, men om hvordan det er en generell trend å utvanne begreper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høne Pøne

Om det er ting jeg ikke liker å snakke høyt om, så publiserer jeg det ikke på facebook.

Men, denne diskusjonen handler ikke om denne ene personen som kalte vgs for uni, men om hvordan det er en generell trend å utvanne begreper.

hun prøver sikkert bare å dekke litt over det.

jeg forstår henne godt jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun prøver sikkert bare å dekke litt over det.

jeg forstår henne godt jeg.

Da er det jo du som ser ned på folk, da!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor hun syns det er pinlig er det nå bare hun som vet. Er sikkert ting du ikke liker eller syns er pinlig, men som du kanskje ikke liker å snakke så høyt om?

Jeg sitter ikke her og snakker om hvor latterlig det er at mine venninner syns diverse saker er pinlig, jeg lar de være i fred og lar de kalle det for akkurat det de føler er riktig for dem.

så lenge det ikke går utover noen så er det da ikke noe problem.

Altså, hvis du tror at vi synes feil ordbruk er et problem på lik linje som at fattigdom er et problem, så tar du feil. Jeg ser ikke på feil ordbruk som et generelt problem for levestandarden vår, for å si det sånn. :ler: Men jeg ser på det som et "problem" i forhold til en av mine interesser - språkbruk. Jeg liker ikke at språket utvannes og blir mer tomt. Jeg liker å ha konkrete ord, jeg synes det er praktisk å kunne skille mellom en som går på vgs og en som studerer, akkurat som at jeg synes det er praktisk at vi har egne ord for å skille mellom kjønn, aldersgrupper (baby, barn, ungdom, voksen, eldre). Helt greit at du synes det er uproblematisk at noen kaller en 3-åring for voksen, men jeg må få lov å synes at det er galt og trist for språket om vi skulle kalle 3-åringer for kvinner...!

Hva så om noen synes det er pinlig? Skammer man seg over noe sånt får man ta tak i seg selv i stedetfor å bevisst bruke feil ord (og lyge...). Skal jeg begynne å kalle meg sørlending fordi jeg skammer meg over å være nordlending, selv om jeg snakker kav nordnorsk?

Skammer man seg så forbanna mye får man bruke et mer nøytralt ord da, og si at man er i ferd med å fullføre en utdanning. Men aller helst får man få beina ned på jorda og innse at det er BRA å fullføre en utdanning uansett hvor gammel man er, og heller være stolt av det, uten å blande inn gale ord.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hva da, å få "status" som student? det er jo virkelig stort....

:ironi:

Hva vet du om det? Du har aldri studert.

For mange er det faktisk stort, og du aner ikke en dritt om hvordan det er å være student før du faktisk har prøvd det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva vet du om det? Du har aldri studert.

For mange er det faktisk stort, og du aner ikke en dritt om hvordan det er å være student før du faktisk har prøvd det.

Dessuten... Hvis det ikke er status å være student, hvorfor later så mange vgs-elever som de er det da?

Jeg kjenner ei som kaller seg som student, som går i vanlig vgs-klasse med 15-åringene. Hun studerere design... :ironi:

Privatiseter ligner litt mer studenter hvertfall, selv om de ikke heller er studenter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høne Pøne

dette her blir for latterlig. og jeg forstår virkelig ikke hvorfor det kun er jeg som ser det.

dere får kose dere videre folkens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg tok opp fag fra vgs som privatist. Jeg var fortsatt ikke student, selv om jeg var blitt voksen. Jeg studerte ikke historie, det blir jo helt feil å si.

Skjønner egentlig ikke at det er noe å diskutere engang, det er jo direkte feil å si at man er student om man tar historie på vgs-nivå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jada jeg er klar over hva poenget ditt er.

men jeg bare forstår ikke problemet.

Jeg mener at hun syns sikkert det er litt pinlig å være vgs-student. hun studerer, hun har sikkert studentbevis så da er det kanskje naturlig for henne å kalle seg selv for student også?

men det er greit, men hva dere vil om henne, men jeg må også få lov til å synes at det er litt slemt. ?

Det er jo nesten selve essensen i diskusjonen du drar frem her! VI som mener studenter tar høyere utdanning, ser IKKE ned på voksne som tar opp fag på vgs, det er DEM selv som synes det er flaut. De skaper selv denne "vi er dårligere enn andre"-mentaliteten og velger å kalle seg for noe dem ikke er. Noe JEG og mer eller mindre ALLE andre i denne diskusjonen som står på min side i saken er helt tullete og misbruk av begrep. Alle her har mer eller mindre sagt det er flott at noen bestemmer seg for å ta opp fag igjen, det er ikke VI som ser ned på dette her.

Teskje?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Hvorfor i all verden skal det være pinlig å ta opp fag selv om man er voksen? Man gjør jo gjerne det nettopp for å komme inn på høyere utdanning og der bli student.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høne Pøne

Det er jo nesten selve essensen i diskusjonen du drar frem her! VI som mener studenter tar høyere utdanning, ser IKKE ned på voksne som tar opp fag på vgs, det er DEM selv som synes det er flaut. De skaper selv denne "vi er dårligere enn andre"-mentaliteten og velger å kalle seg for noe dem ikke er. Noe JEG og mer eller mindre ALLE andre i denne diskusjonen som står på min side i saken er helt tullete og misbruk av begrep. Alle her har mer eller mindre sagt det er flott at noen bestemmer seg for å ta opp fag igjen, det er ikke VI som ser ned på dette her.

Teskje?

har aldri sagt at ALLE ser ned på henne.

men var bare måten ts skrev innlegget sitt på, og en annen AB her inne som sa at det denne damen gjorde var latterlig.

Thats it.

er i grunnen ganske håpløst å diskutere på et forum fordi man får ikke sagt alt man vil si, med bare å skrive. skulle gjerne diskutert mer og fått forklart hva jeg mener, for det virker ikke som dere har forstått det, eller jeg har forklart det godt nok. men jeg orker ikke sitte å svare på alle innleggene her, det blir bare surr.

så jeg bare sier at jeg kutter nå før det går for langt. man trenger ikke ta helt av. var heller ikke meningen å ødelegge tråden. men ville bare si min mening.

for her er det mye misforståelser. det er vanskelig å forklare ting skriftlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne skrive alt du mener her i diskusjonen. Om du mener ingen har forstått hva du mener, tror du at du har forstått hva alle andre mener?

Det er ingen som mener det er latterlig å ta opp igjen fag på vgs. Men noen har kanskje ment det er tullete å late som man er noe man ikke er. Ser du forskjellen?

Altså, de eneste her som virker som om voksne elever er noe å se ned på, er de som selv er voksne elever som kaller seg studenter. Og du, som sier du forstår at de velger å bruke feil ord og "ikke snakke høyt om det".

Ingen av dem som påpeker feil språkbruk sier noe om at noe er bedre enn det andre, de påpeker ganske enkelt feil språkbruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...