Gå til innhold

Hvorfor kaller voksne vgs-elever seg for studenter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest BettyBoop28

Jeg skjønner det ikke. Enten er man elever eller så er man studenter. Går man på videregående så er man elever. Det er fakta. Det er ikke noe å diskutere en gang. Hvis man er flau av å være elev, så får man droppe å gå på skole. Og hvis man ikke vet forskjellen på to ord som klart og tydelig står definert i den norske ordboka (som vi lærer å bruke på barneskolen) så skjønner jeg ihvertfall ikke hva man skal kalle seg student for. Student er et ord som betyr en bestemt ting. Ikke noe man gjør seg fortjent til fordi man er "så og så flink" eller "så og så voksen" eller "så og så flau over å være elev".

Jeg er HELT med på at det går an å tro at det heter student når man går på videregående (spesielt når det gjerne står feil på trykksaker). Jeg kalte meg selv for student når jeg begynte på videregående. Men fikk kjapt beskjed om at jeg var nok elev noen år til. Litt flaut, men jeg begynte da ikke å krangle på det! Da visste jeg det, og kalte meg selv elev etter det. Ikke verre enn det. Jeg går ikke rundt og innbiller meg at mine egne personlige meninger teller mer eller er mer rett enn definisjonene i ordboka.

Sånn rent ifølge ordboka hva er egentlig forskjellen på ordet elev og ordet student? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn rent ifølge ordboka hva er egentlig forskjellen på ordet elev og ordet student? Noen som vet?

Dette har vel blitt postet noen ganger i denne tråden allerede...

student studen't m1 (gj ty. fra lat., se *studere)

1 person som har tatt examen artium han er s- fra 1963

2 person som studerer ved universitet el. høgskole juridiske, teologiske s-er / s-ene ved de pedagogiske høgskolene

elev ele'v m1 (fra fr, av élever 'oppdra')

1 person som får undervisning skolee- / antall e-er i grunnskolen går ned / lærere og e-er / en oppvakt, pliktoppfyllende e-

2 disippel en e- av Picasso

En student er ferdig med artium (vgs/studieforberendende) og studerer nå ved høyskole/universitet. En elev er en som mottar undervisning ved barneskole, ungdomsskole eller videregående skole.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Dette har vel blitt postet noen ganger i denne tråden allerede...

student studen't m1 (gj ty. fra lat., se *studere)

1 person som har tatt examen artium han er s- fra 1963

2 person som studerer ved universitet el. høgskole juridiske, teologiske s-er / s-ene ved de pedagogiske høgskolene

elev ele'v m1 (fra fr, av élever 'oppdra')

1 person som får undervisning skolee- / antall e-er i grunnskolen går ned / lærere og e-er / en oppvakt, pliktoppfyllende e-

2 disippel en e- av Picasso

En student er ferdig med artium (vgs/studieforberendende) og studerer nå ved høyskole/universitet. En elev er en som mottar undervisning ved barneskole, ungdomsskole eller videregående skole.

Åja da er det jo forskjell og ts har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høne Pøne

Å skryte på seg noe som ikke er sant og kaller skolen for universitetet eller "uni", bare fordi de selv synes det er flaut at de kun går skole synes JEG er umodent.

okei så syns de at det er flaut, men det går da ann å holde enkelte ting for seg selv. man MÅ ikke lage en hel tråd om det.

jeg skjønner ikke hvorfor folk gidder å bry seg om sånne bagateller, det betyr jo ingenting! hvorfor irritere seg over sånne bitte små detaljer som ikke betyr noe i den store sammenhengen. Det syns jeg faktisk er ganske barnslig.

(det samme gjelder enkelte som på død og liv absolutt må henge seg opp i skrivefeil....)

Skal man begynne å lage tråder om at folk sier et ord annerledes enn deg selv? Det blir akkurat det samme. "Å, herregud han er så dust ass, sier "Æ", men det heter jo "jeg"!!

vettuhva. tåpskap er det.

Finn dere viktigere ting å bruke tiden på å diskutere. Jeg snakker ikke kun om viktige ting hele tiden selv, men det må da være måte på. Det FINS en mellomting...

Gå å finn på noe istedet for å sitte her å tro dere kan bestemme hvordan folk skal snakke.

Det er forskjellig hva folk ska henge seg opp i, heheh jeg må le litt =p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei så syns de at det er flaut, men det går da ann å holde enkelte ting for seg selv. man MÅ ikke lage en hel tråd om det.

jeg skjønner ikke hvorfor folk gidder å bry seg om sånne bagateller, det betyr jo ingenting! hvorfor irritere seg over sånne bitte små detaljer som ikke betyr noe i den store sammenhengen. Det syns jeg faktisk er ganske barnslig.

(det samme gjelder enkelte som på død og liv absolutt må henge seg opp i skrivefeil....)

Skal man begynne å lage tråder om at folk sier et ord annerledes enn deg selv? Det blir akkurat det samme. "Å, herregud han er så dust ass, sier "Æ", men det heter jo "jeg"!!

vettuhva. tåpskap er det.

Finn dere viktigere ting å bruke tiden på å diskutere. Jeg snakker ikke kun om viktige ting hele tiden selv, men det må da være måte på. Det FINS en mellomting...

Gå å finn på noe istedet for å sitte her å tro dere kan bestemme hvordan folk skal snakke.

Det er forskjellig hva folk ska henge seg opp i, heheh jeg må le litt =p

Ja, hvorfor trenger vi ordbok og definisjoner på noe som helst, det er jo bare barnslig å bry seg om, og diskutere, språk! Og neste gang jeg retter prøver i norsk og engelsk så skal jeg gi alle elevene en 6'er bare for å vise at jeg virkelig driter i hvordan de skriver og formulerer seg, for språkkunskap er sååå umodent, assa! :ironi:

Dette er et forum hvor en naturlig del består av nettopp diskusjon om forskjellige temaer, og du har forvirret deg inn i en tråd der man diskuterer begreper, hva som er riktig og hva som er galt.

At du ikke interesserer deg for dette gjør ikke de andre her inne umodne og barnslige, det er du som braser inn i en diskusjon og ber andre slutte å diskutere temaet og de argumentene du kommer med er mildt sagt tafatte. Hvem er du til å be andre om hva de skal diskutere på et forum? Jeg lurer, siden du føler for å ødelegge tråden med fjasingen din.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høne Pøne

Ja, hvorfor trenger vi ordbok og definisjoner på noe som helst, det er jo bare barnslig å bry seg om, og diskutere, språk! Og neste gang jeg retter prøver i norsk og engelsk så skal jeg gi alle elevene en 6'er bare for å vise at jeg virkelig driter i hvordan de skriver og formulerer seg, for språkkunskap er sååå umodent, assa! :ironi:

Dette er et forum hvor en naturlig del består av nettopp diskusjon om forskjellige temaer, og du har forvirret deg inn i en tråd der man diskuterer begreper, hva som er riktig og hva som er galt.

At du ikke interesserer deg for dette gjør ikke de andre her inne umodne og barnslige, det er du som braser inn i en diskusjon og ber andre slutte å diskutere temaet og de argumentene du kommer med er mildt sagt tafatte. Hvem er du til å be andre om hva de skal diskutere på et forum? Jeg lurer, siden du føler for å ødelegge tråden med fjasingen din.

en diskusjon er en sak, men jeg syns nå dette er på grensen til latterliggjøring av de som velger å ta opp fag og, kaller seg for STUDENT .......heelt crazy lizzm!! OH MY GAD :ironi:

sammenligner du virkelig en norskprøve med et skravleforum?

Du trenger ikke snu og vri på ting jeg sier, frøken anonymbruker,

jeg har ikke sagt at språkkunnskaper er umodent, men det er umodent å legge seg bort i og bry seg så inn i h****** om hvordan folk skriver ting på FACEBOOK. Deretter logge seg inn på KG og lage en tråd om hvor latterlig det er å si ditt og datt.

Jeg mener man kan holde seg for gode til å slenge ut slik møkk om mennesker som velger å si Student istedet for elev.

Hva så?? Hva er problemet?? Jeg ser virkelig ikke problemet.

Jeg sitter ikke å påpeker og irriterer meg over små detaljer som hvordan folk kler seg, snakker, skriver, ler eller ter seg. Så lenge det ikke går ut over noen så er det uviktig.

Jeg bryr meg ikke om HVORDAN folk snakker, men fokuserer heller på HVA de sier.

Jeg får med meg så mye mer i livet da.

edit:skrivefeil

Endret av Høne Pøne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest D_flatmajor

Jeg orker ikke å lese alt som er skrevet i tråden, men har fått med meg noe.

Det er greit at en student (grovt sett) defineres som en som deltar i høyere utdanning, og at en elev deltar i grunnskole/videregående.

Derimot er det mange voksne som tar opp videregående/grunnskole i voksen alder,fordi de ikke tok den/fullførte den/hadde rett på den tidligere i livet. Dette kalles da etterutdanning. (Eller videreutdanning om man bygger på utdannelsen man allerede har, altså om det er første gang man går på vgs. eller grunnskole).

Mange voksne søker da om studiepermisjon fra jobb eller får status som student i andre "systemer" enn selve utdanningsinstitusjonen de er elever/studenter ved. Selv om de pr. definisjon er elever.

Edit: Jeg vil også legge til at tilværelsen som "elev" nok er noe få voksne identifiserer seg med, da det knyttes til barn. Tilværelsen som student passer i stor grad bedre på voksne, da de har et helt annet ansvar og en annen frihet enn en barneskoleelev har. Uansett hvilke definisjoner dere har funnet. Det handler om mer enn selve ordet "student" eller "elev". Det er noe med hva som legges i begrepa også.

Endret av D_flatmajor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en diskusjon er en sak, men jeg syns nå dette er på grensen til latterliggjøring av de som velger å ta opp fag og, kaller seg for STUDENT .......heelt crazy lizzm!! OH MY GAD :ironi:

sammenligner du virkelig en norskprøve med et skravleforum?

Du trenger ikke snu og vri på ting jeg sier, frøken anonymbruker,

jeg har ikke sagt at språkkunnskaper er umodent, men det er umodent å legge seg bort i og bry seg så inn i h****** om hvordan folk skriver ting på FACEBOOK. Deretter logge seg inn på KG og lage en tråd om hvor latterlig det er å si ditt og datt.

Jeg mener man kan holde seg for gode til å slenge ut slik møkk om mennesker som velger å si Student istedet for elev.

Hva så?? Hva er problemet?? Jeg ser virkelig ikke problemet.

Jeg sitter ikke å påpeker og irriterer meg over små detaljer som hvordan folk kler seg, snakker, skriver, ler eller ter seg. Så lenge det ikke går ut over noen så er det uviktig.

Jeg bryr meg ikke om HVORDAN folk snakker, men fokuserer heller på HVA de sier.

Jeg får med meg så mye mer i livet da.

edit:skrivefeil

...I bet you do... ;)

Det er ikke snakk om en 'trykkleif', det er bevisst bruk av 'uni' fremfor VGS som var eksempelet. Om det er tatt fra FB, selve KG eller blitt hørt av den som skrev det er irrelevant.

Det er ingen her inne som har diskutert andre sin klesstil,væremåte,whatever - her diskuterer vi bruk og misbruk av forskjellige begreper.

Dessuten, ingen her trenger å latterliggjøre noen som helst for å få frem poenget sitt. Du, for eksempel, klarer fint å latterliggjøre deg selv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HønePøne: Helt ærlig, det er mye mer umodent av deg å komme her å kalle våre språkinteresser for barnslige! Jeg mener, man trenger ikke rakke ned på folk med feil språkbruk, men det må da være lov å påpeke og diskutere generelle språkfeil uten å bli kalt for umoden?

Hvis du ikke tåler at folk diskuterer noe de er engasjert i, enten det er ordbruk, frimerker, historie eller krig, så får du finne deg noe annet å gjøre enn å henge på forum. Å kalle andres interesser og engasjement for barnslig passer seg ikke helt på et forum for voksne.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke å lese alt som er skrevet i tråden, men har fått med meg noe.

Det er greit at en student (grovt sett) defineres som en som deltar i høyere utdanning, og at en elev deltar i grunnskole/videregående.

Derimot er det mange voksne som tar opp videregående/grunnskole i voksen alder,fordi de ikke tok den/fullførte den/hadde rett på den tidligere i livet. Dette kalles da etterutdanning. (Eller videreutdanning om man bygger på utdannelsen man allerede har, altså om det er første gang man går på vgs. eller grunnskole).

Mange voksne søker da om studiepermisjon fra jobb eller får status som student i andre "systemer" enn selve utdanningsinstitusjonen de er elever/studenter ved. Selv om de pr. definisjon er elever.

Edit: Jeg vil også legge til at tilværelsen som "elev" nok er noe få voksne identifiserer seg med, da det knyttes til barn. Tilværelsen som student passer i stor grad bedre på voksne, da de har et helt annet ansvar og en annen frihet enn en barneskoleelev har. Uansett hvilke definisjoner dere har funnet. Det handler om mer enn selve ordet "student" eller "elev". Det er noe med hva som legges i begrepa også.

Da betyr det, ifølge det du sier, at studentittelen er noe man får med årene, og ikke noe som knyttes til selve skolen man går på?

Hvis det er slik: Om man, som en voksen person som tar opp fag på VGS fordi man ikke fullførte den tidligere, kaller seg student; hva er det eksakt denne personen studerer?

Om man tar opp matte, norsk og engelsk - for eksempel - sier man da at man studerer matte, norsk og engelsk da?

Eller kaller man seg da student uten at selve begrepet betyr noen ting? Isåfall er jo nettopp dette som er kjernen i diskusjonen, at selve begrepet 'student' ikke vil bety noen verdens ting i og med at 'alle' kan bruke det.

Det er jo helt fjernt, men jeg mener at om man skal kalle seg student så må man iallefall studere noe. Og hva er det man studerer på VGS nivå? Det er spørsmålet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D_flatmajor

Da betyr det, ifølge det du sier, at studentittelen er noe man får med årene, og ikke noe som knyttes til selve skolen man går på?

Hvis det er slik: Om man, som en voksen person som tar opp fag på VGS fordi man ikke fullførte den tidligere, kaller seg student; hva er det eksakt denne personen studerer?

Om man tar opp matte, norsk og engelsk - for eksempel - sier man da at man studerer matte, norsk og engelsk da?

Eller kaller man seg da student uten at selve begrepet betyr noen ting? Isåfall er jo nettopp dette som er kjernen i diskusjonen, at selve begrepet 'student' ikke vil bety noen verdens ting i og med at 'alle' kan bruke det.

Det er jo helt fjernt, men jeg mener at om man skal kalle seg student så må man iallefall studere noe. Og hva er det man studerer på VGS nivå? Det er spørsmålet.

Nei, det jeg mener er at betegnelsen "student" er noe man får i andre sammenhenger også. Som jeg sa: permisjon,støtteordninger osv.Derfor er det alt for forenklet å kun velge å definere student og elev ut fra studieinnhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det jeg mener er at betegnelsen "student" er noe man får i andre sammenhenger også. Som jeg sa: permisjon,støtteordninger osv.Derfor er det alt for forenklet å kun velge å definere student og elev ut fra studieinnhold.

Vel, slik jeg ser det så har de da utvidet betegnelsen student til å omfatte alle som skal gå på en eller annen skole.

Men det er fortsatt ikke riktig, eller logisk, at en VGS elev kaller seg student i.o.m at han/hun ikke kan si at han/hun studerer noe som helst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D_flatmajor

Vel, slik jeg ser det så har de da utvidet betegnelsen student til å omfatte alle som skal gå på en eller annen skole.

Men det er fortsatt ikke riktig, eller logisk, at en VGS elev kaller seg student i.o.m at han/hun ikke kan si at han/hun studerer noe som helst.

Det er du i din fulle rett til å mene.

Jeg er student (pr. definisjon også), og vet at det er en del utfordringer knyttet til det å utvide studentbegrepet i hytt og pine. Det kan oppfattes som en smule irriterende å stresse seg ihjel med masteroppgave mens en person som har tatt brevkurs i ett eller annet via. en tilfeldig greie over et halvt år mener innleveringa hans til jul tilsvarer din masteroppgave, f.eks.

Likevel slår jeg et slag for voksne mennesker som tar opp igjen skolegangen her, da jeg ser på "student" som en tilværelse og ikke kun som et akademisk nivå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Likevel slår jeg et slag for voksne mennesker som tar opp igjen skolegangen her, da jeg ser på "student" som en tilværelse og ikke kun som et akademisk nivå.

Jeg synes det er supert at folk tar opp igjen fag fra VGS, ingen i denne tråden har sagt noe på det, men de er ifølge mange av oss fortsatt ikke studenter. Den eneste forskjellen er at de er senere ute enn resten av vgs-elevene og får da tittelen 'student' ufortjent, i mine øyne.

Om man skal kunne kalle seg student utifra tilværelse og ikke utdanningsnivå, da kan alle kalle seg det, og begrepet mister sin verdi. Og det er nettopp den verdien en del av oss vil beholde.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høne Pøne

...I bet you do... ;)

Det er ikke snakk om en 'trykkleif', det er bevisst bruk av 'uni' fremfor VGS som var eksempelet. Om det er tatt fra FB, selve KG eller blitt hørt av den som skrev det er irrelevant.

Det er ingen her inne som har diskutert andre sin klesstil,væremåte,whatever - her diskuterer vi bruk og misbruk av forskjellige begreper.

Dessuten, ingen her trenger å latterliggjøre noen som helst for å få frem poenget sitt. Du, for eksempel, klarer fint å latterliggjøre deg selv.

Ja jeg gjør faktisk det :) og du trenger ikke være nedlatende. du hadde forstått det selv om du også hadde begynt å fokusere på ting som betyr noe.

og jeg sier ikke at folk diskuterer klesstil osv, jeg sier at det er like dumt.

Måten de som tar opp fag blir fremstilt som i denne tråden tolker jeg som å bli latterliggjort. dette er ikke en vanlig diskusjon, her henges de voksne studentene ut og stemples og blir kalt latterlige fordi de velger et annet ord enn du ville gjort.

og til brukeren under her: hvor mange ganger må jeg si at det ikke er diskusjonen i seg selv som er umoden, men MÅTEN enkelte ordlegger seg om folk.

les hva jeg skriver. blir helt svett av dette her

hehe

dette blir for dumt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg gjør faktisk det :) og du trenger ikke være nedlatende. du hadde forstått det selv om du også hadde begynt å fokusere på ting som betyr noe.

og jeg sier ikke at folk diskuterer klesstil osv, jeg sier at det er like dumt.

Måten de som tar opp fag blir fremstilt som i denne tråden tolker jeg som å bli latterliggjort. dette er ikke en vanlig diskusjon, her henges de voksne studentene ut og stemples og blir kalt latterlige fordi de velger et annet ord enn du ville gjort.

og til brukeren under her: hvor mange ganger må jeg si at det ikke er diskusjonen i seg selv som er umoden, men MÅTEN enkelte ordlegger seg om folk.

les hva jeg skriver. blir helt svett av dette her

hehe

dette blir for dumt.

Kjære deg, først og fremst er du den nedlatende her i og med at du kaller en stor del her inne for umodne og whatnot. Det er ingen her inne som snakker nedsettende om de som tar opp VGS fag. Om du orket å lese halvparten av tråden så er det heller tvert imot.

Bare fordi en person, som happens to be en VGS elev misbruker enkelte begreper så betyr det ikke at vi latterliggjør alle VGS-elever, det betyr at vi latterliggjør denne ene personen sitt bevisste (mis)bruk av enkelte begreper.

...because it's simply hilarious å gå så langt å omtale en VGS-skole som 'uni'.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Høne Pøne

Kjære deg, først og fremst er du den nedlatende her i og med at du kaller en stor del her inne for umodne og whatnot. Det er ingen her inne som snakker nedsettende om de som tar opp VGS fag. Om du orket å lese halvparten av tråden så er det heller tvert imot.

Bare fordi en person, som happens to be en VGS elev misbruker enkelte begreper så betyr det ikke at vi latterliggjør alle VGS-elever, det betyr at vi latterliggjør denne ene personen sitt bevisste (mis)bruk av enkelte begreper.

...because it's simply hilarious å gå så langt å omtale en VGS-skole som 'uni'.

det er akkurat det jeg mener, jeg har ikke sagt at ALLE i denne tråden latterliggjør ALLE som tar opp vgs fag. vær så snill å les hva jeg skriver.

jeg tolker det mer som at du(dere) sitter å peker og ler på et menneske fordi hun velger å bruke et annet ord enn du ville brukt selv.

og det jeg prøvde å si at det syns jeg er på grensen. og syns at folk bør skaffe seg bedre ting å snakke om enn å sitte å latterliggjøre et annet mennesker fordi hun sier eller gjør ting annerledes enn en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man reagerer på her i størst grad er de som bevisst prøver å fremstille seg selv som noe de ikke er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høne Pøne

Det man reagerer på her i størst grad er de som bevisst prøver å fremstille seg selv som noe de ikke er.

Som hva da, å få "status" som student? det er jo virkelig stort....

:ironi:

Hun syns sikkert det er litt flaut da, å være så mye eldre enn de andre i klassen.

Hvorfor ikke bare la henne være? Ingen er perfekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Som hva da, å få "status" som student? det er jo virkelig stort....

:ironi:

Hun syns sikkert det er litt flaut da, å være så mye eldre enn de andre i klassen.

Hvorfor ikke bare la henne være? Ingen er perfekte.

Ingen påstår at det er en forferdelig stor prestasjon å komme seg gjennom videregående, og at man er høyt på strå bare fordi man er student.

Men det er jo de selv som får det til å fremstå som at det å være eldre enn andre på vgs er noe man burde være flau over, og at det er mye kulere å være student.

Hvorfor er det så vanskelig for deg å forstå at vi ikke liker utvanning av begreper? For de fleste av oss i denne tråden handler det ikke om å latterligjøre noen.

Endret av Raindrops
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...