Gå til innhold

Hvorfor kaller voksne vgs-elever seg for studenter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger jo ikke så se lengere enn denne tråden for fordommer. Jeg blir kvalm hvordan noen her er mopydelige i svarene sine. Kom dere ned fra hesten!

Ja, man er riktig full av fordommer om man påpeker forskjellen på en student og en elev. :lete:

Er man like full i fordommer om man spesifiserer forskjellen på en lærling og en med fagbrev?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og med din logikk så er det at en vgs-elev kaller seg student det samme som at en medisinstudent kaller seg lege? Det ene er ganske uskyldig, det andre er et grovt overtramp.

Det er ikke min logikk, det var et virkemiddel for å vise at slutningene dine holder ikke mål...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man er riktig full av fordommer om man påpeker forskjellen på en student og en elev. :lete:

Er man like full i fordommer om man spesifiserer forskjellen på en lærling og en med fagbrev?

Flott om du leser hva som siteres til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med din logikk så er det at en vgs-elev kaller seg student det samme som at en medisinstudent kaller seg lege? Det ene er ganske uskyldig, det andre er et grovt overtramp.

Medisinstudenter kan faktisk få midlertidig legelisens for studenter, og får lov å skrive ut medisiner før de er ferdige med studiene. Så... Tja.

En medisinstudent med midlertidig legelisens er like mye en lege som som en vgs elev er en student, om man skal forholde seg til definisjonene av ordene. Det er uansett bare feil bruk av ord, selv om den ene feilen skaper mye mer mistillit enn den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke dø jeg.

Kanskje du skulle tatt vgs-norsk du også...!? Sånn at du kunne lære å skrive død og motbydelig.

Til tema: Ja, det er stor forskjell på elev og student, og jeg himler av vgs-elever som kaller seg student. Lillesøsteren min går på vgs, det gjør alle vennene hennes også. Det er ikke det samme som å studere, selv om man er voksen og det er hardt.

De fleste voksne jeg kjenner som tar vgs går foressten i vanlig klasse og kan ikke kalle seg privatister.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi tar utgangspunkt i at en student kan brukes i 'vid forstand'; hva vil du si at en vgs-'student' studerer?

At begrepet student kan brukes i vid forstand, mente jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hvorfor tror du at du er bedre enn andre?

Her kom det første, sarkasmedryppende svaret, det vil si det var ikke et svar engang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

student

subst. m student () [stʉˈdent] person som studerer(http://no.thefreedictionary.com/student)

Jaha...så en vgs-elvev studerer ikke?

Hvor har du funnet dette? Denne definisjonen er jo ikke akkurat god, men det regner jeg med at du greier å se selv. Hørt om sirkelargumentasjon?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi tar utgangspunkt i at en student kan brukes i 'vid forstand'; hva vil du si at en vgs-'student' studerer?

Javel.. det kan godt hende at det ikke er riktig bruk av begrepet, det har jeg også sagt flere ganger før. Det er de negative holdningene jeg har sett hos noen, ikke alle, jeg har reagert på. Nå melder jeg meg ut av diskusjonen, den har fått en veldig negativ tone synes jeg. Kanskje er vi egentlig mer enige enn vi tror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Javel.. det kan godt hende at det ikke er riktig bruk av begrepet, det har jeg også sagt flere ganger før. Det er de negative holdningene jeg har sett hos noen, ikke alle, jeg har reagert på. Nå melder jeg meg ut av diskusjonen, den har fått en veldig negativ tone synes jeg. Kanskje er vi egentlig mer enige enn vi tror?

....du innrømmer nå at ordet student ikke er riktig begrep for en vgs elev. Mer er det ikke å være enige om, det er det som er temaet med hele tråden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at man får så mange negative reaksjoner på at man ikke er ferdig med vgs. Det kan det være mange grunner til. Det er nok heller negative tanker om deres egen situasjon, som frembringer dette behovet for å kalle seg student. Til dere som mener det er greit å kalle seg student når man går på vgs; Kan også ungdomskoleelever kalle seg studenter, og i såfall hvorfor ikke? Med deres logikk!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Kort og greit slik jeg ser det, kan det bunne i komplekser hos en (ung) voksen som må ta ungdomsskolefag på nytt. Det er også fordi ordet "student" har høyere status for mange enn "elev". Men som du skriver, kan man dra det ganske langt.

Endret av Belladonna
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor har du funnet dette? Denne definisjonen er jo ikke akkurat god, men det regner jeg med at du greier å se selv. Hørt om sirkelargumentasjon?

Hvor jeg har funnet det? Som du ser så har jeg linket til kilden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir mer og mer svimmel av enkelte svar her inne :overrasket:

Nedlatende holdninger? Jeg sier det rett ut: de eksemplene som er kommet på slike såkalte 'nedlatende' innlegg er elendige. De ses på som nedlatende av mennesker som bevisst tolker alt i verste mening. Et eksempel er bruken av ordet 'bare' - et ord som brukes rett og slett for å skape et skille mellom de utdanningsnivåer man diskuterer. Er ingen her som har sagt noe stygt om privatister (eller andre som av ulike grunner er på VGS etter fylte 20). Får jeg spørre hvorfor så mange av dere tar dere så nær av en slik enkel språkdiskusjon?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det ikke. Enten er man elever eller så er man studenter. Går man på videregående så er man elever. Det er fakta. Det er ikke noe å diskutere en gang. Hvis man er flau av å være elev, så får man droppe å gå på skole. Og hvis man ikke vet forskjellen på to ord som klart og tydelig står definert i den norske ordboka (som vi lærer å bruke på barneskolen) så skjønner jeg ihvertfall ikke hva man skal kalle seg student for. Student er et ord som betyr en bestemt ting. Ikke noe man gjør seg fortjent til fordi man er "så og så flink" eller "så og så voksen" eller "så og så flau over å være elev".

Jeg er HELT med på at det går an å tro at det heter student når man går på videregående (spesielt når det gjerne står feil på trykksaker). Jeg kalte meg selv for student når jeg begynte på videregående. Men fikk kjapt beskjed om at jeg var nok elev noen år til. Litt flaut, men jeg begynte da ikke å krangle på det! Da visste jeg det, og kalte meg selv elev etter det. Ikke verre enn det. Jeg går ikke rundt og innbiller meg at mine egne personlige meninger teller mer eller er mer rett enn definisjonene i ordboka.

Endret av Jade
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...