Gå til innhold

Hvorfor kaller voksne vgs-elever seg for studenter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Rosemor

Vi er ikke på samme nivå, uansett hvordan dere vrir og vender på det og som mener slike forskjeller er 'irrelevante'. Det er kun irrelevant for dere fordi dere ikke har tatt høyere utdanning. Det har ingenting for dere å si, men dere kan forstå såpass at det har noe å si for oss som har 6 år bak oss på f.eks universitet.

:klappe:

Det er forbudt her å anse seg som bedre enn andre, uansett felt. Alle må for Guds skyld være like. Det er KUN tilfeldig hvem som fullfører vgs og ikke, hvem som får A og hvem som får F. Vi er alle heeeelt like og forskjeller skal ties om!

Jeg vet at mange av medstudentene mine er bedre enn meg, og jeg vet at professorene som foreleser kan mye mer enn meg! Uten at jeg føler det som et nederlag.

Etter å ha studert i nesten 6 år er jeg faktisk så "fisefin" og "umoden" at jeg vil ha studenttittelen for meg selv (delt med andre på høgskole/uni.). På samme måte som en sjef sikkert er stolt over det og at han ikke bare er en vanlig ansatt.

Syns godt studenter kan få litt credit for hva de har oppnådd. Vgs går jo alle på (langt over 90% som starter der hvertfall)!

I likhet med mange andre her; hadde blitt svært skuffet om daten min som sier han studerere xxxxxx egentlig holder på med vgs. Kall en spade for en spade. Og ikke vær så hårsåre!

Jeg innrømmer at jeg legger litt mer i det enn ren språkdebatt, fordi jeg provoseres over mennesker som bevisst pynter på ting sånn at det blir løgn, og fordi et begrep med dets innhold og betydning vannes ut når alle plutselig er studenter. Jeg har mye mer respekt for de som erkjenner at de tar opp fag, enn de som lyver på seg en studenttittel (hvorfor skal de det uansett hvis det ene ikke er bedre enn det andre ;) ).

Vgs er vgs, uansett alder. Da skal man kalle seg elev eller privatist.

Jeg har holdt meg unna denne debatten en stund nå, men nå må jeg bare spørre: er du klar over at mange privatister har fullført vgs, og i tillegg har en mangeårig høgskole- eller universitetsutdannelse bak seg?

Jeg kaller meg ikke student, for meg er det ikke et nederlag å være tilbake på vgs, det er en seier, til tross for at jeg allerede har en høgskoleutdannelse.

Men når jeg leser enkelte av utsagnene i denne tråden blir jeg provosert fordi de har en nedlatende tone, og jeg forstår godt at andre også reagerer på samme måte.

Endret av Rosemor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har holdt meg unna denne debatten en stund nå, men nå må jeg bare spørre: er du klar over at mange privatister har fullført vgs, og i tillegg har en mangeårig høgskole- eller universitetsutdannelse bak seg?

Jeg kaller meg ikke student, for meg er det ikke et nederlag å være tilbake på vgs, det er en seier, til tross for at jeg allerede har en høgskoleutdannelse.

Men når jeg leser enkelte av utsagnene i denne tråden blir jeg provosert fordi de har en nedlatende tone, og jeg forstår godt at andre også reagerer på samme måte.

Nå snakker du om en helt annen gruppe mennesker.

Går du på høyskole/universitet o.l så kaller du deg student selv om du tar opp vgs-fag ved siden av som privatist.

Er du ferdig med høyere utdanning og i ettertid, av en eller annen grunn, tar opp fag som privatist; ja, da er du på det aktuelle tidspunktet bare privatist.

Derimot, det vi snakker om er vgs-elever og privatister som enda ikke har kommet inn på noen høyere utdanning og det har vi til og med presisert flere ganger. Stor forskjell.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosemor

Er du ferdig med høyere utdanning og i ettertid, av en eller annen grunn, tar opp fag som privatist; ja, da er du på det aktuelle tidspunktet bare privatist.

Derimot, det vi snakker om er vgs-elever og privatister som enda ikke har kommet inn på noen høyere utdanning og det har vi til og med presisert flere ganger. Stor forskjell.

Og da er det greit å ha en nedlatende tone?

Nå er denne tråden så lang at jeg ikke har fått med meg alle innlegg de siste sidene, så jeg kan godt ha misforstått, men jeg har fått med meg at det hevdes at dette er en språklig debatt, og da tolket jeg debatten slik at man diskuterer definisjonene av "privatist" og "student" på generelt grunnlag, og at diskusjonen omfatter alle typer privatister.

Endret av Rosemor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke lest hele tråden like nøye, så mulig jeg har oversett all den "negative tonen" som er her. Jeg synes fremdeles de fleste ikke er nedlatende, bare veldig klare på at det ER forskjell mellom vgs-elever/privatister og studenter ved universitet og høgskole. Med mindre det å være så klar på denne forskjellen sees på som nedlatende i seg selv, da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da er det greit å ha en nedlatende tone?

Nå er denne tråden så lang at jeg ikke har fått med meg alle innlegg de siste sidene, så jeg kan godt ha misforstått, men jeg har fått med meg at det hevdes at dette er en språklig debatt, og da tolket jeg debatten slik at man diskuterer definisjonene av "privatist" og "student" på generelt grunnlag, og at diskusjonen omfatter alle typer privatister.

Haha, herregud.

Jeg hadde ingen 'nedlatende tone' da jeg skrev at du 'bare var privatist'. Det var fakta. Tar du opp kun fag som privatist, da er du bare privatist, ikke privatist+student. Jeg mente ikke 'bare privatist' men bare privatist. To forskjellige ord av 'bare' og du valgte å tolke den mest negative bruken.

Ser ut til at det er flere ord som må diskuteres i denne debatten, gitt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, herregud.

Jeg hadde ingen 'nedlatende tone' da jeg skrev at du 'bare var privatist'. Det var fakta. Tar du opp kun fag som privatist, da er du bare privatist, ikke privatist+student. Jeg mente ikke 'bare privatist' men bare privatist. To forskjellige ord av 'bare' og du valgte å tolke den mest negative bruken.

Ser ut til at det er flere ord som må diskuteres i denne debatten, gitt.

Jeg blir litt skremt når folk er så hårsåre og tolker alt så til de grader negativt. Var det virkelig så vanskelig å forstå at du mente det slik du gjorde? Selvsagt skrev du "bare", fordi det ikke lenger var i flertall. Herlighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og for å legge til; nå skjønner hvorfor du mener denne tråden er negativ, du ser ut til tolke alt negativt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som har stått på vgs elevene som vil kalle seg student i denne tråden, til tross for at jeg selv er student i ordets "rette" forstand.Grunnen til det er nok at jeg selv fullførte vgs senere enn normalt grunnet sykdom. Sykdommen min var ikke synlig for omverdenen, og det var dermed ikke alltid så lett å forklare hvorfor jeg ikke var ferdig med vgs.

Til dere som står på "andre siden" i denne debatten: Dere har nok ikke selv opplevd hvordan det er å bli alvorlig syk som 16-åring, sitte hjemme og se på at livet flyr avsted, mens du selv har hoppet av toget, og sitter som tilskuer på sidelinjen. Det er ikke lett å alltid skulle svare for seg i møte med perifere bekjente. Hvorfor er vi hårsåre? Fordi vi har møtt fordommer, kjent det på kroppen.Kanskje er det ikke så rart at noen pynter på sannheten og kaller seg studenter. Det er vel nettopp pga. fordommene vi har sett i denne tråden at folk ser seg nødt til å pynte på sannheten. Nei, dette er ikke en språkdiskusjon, det er et trist bevis på prestasjonssamfunnets mørke bakside.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt skremt når folk er så hårsåre og tolker alt så til de grader negativt. Var det virkelig så vanskelig å forstå at du mente det slik du gjorde? Selvsagt skrev du "bare", fordi det ikke lenger var i flertall. Herlighet.

Ja, det trodde jeg også kom frem veldig tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som har stått på vgs elevene som vil kalle seg student i denne tråden, til tross for at jeg selv er student i ordets "rette" forstand.Grunnen til det er nok at jeg selv fullførte vgs senere enn normalt grunnet sykdom. Sykdommen min var ikke synlig for omverdenen, og det var dermed ikke alltid så lett å forklare hvorfor jeg ikke var ferdig med vgs.

Til dere som står på "andre siden" i denne debatten: Dere har nok ikke selv opplevd hvordan det er å bli alvorlig syk som 16-åring, sitte hjemme og se på at livet flyr avsted, mens du selv har hoppet av toget, og sitter som tilskuer på sidelinjen. Det er ikke lett å alltid skulle svare for seg i møte med perifere bekjente. Hvorfor er vi hårsåre? Fordi vi har møtt fordommer, kjent det på kroppen.Kanskje er det ikke så rart at noen pynter på sannheten og kaller seg studenter. Det er vel nettopp pga. fordommene vi har sett i denne tråden at folk ser seg nødt til å pynte på sannheten. Nei, dette er ikke en språkdiskusjon, det er et trist bevis på prestasjonssamfunnets mørke bakside.

Hva har sykdommen din med ordbruket og gjøre? Vgs ble ikke automatisk ett universitet da du kom tilbake fra sykdommen, det må dere bare forstå. Hittil så er det også kun de som er i din posisjon som tar det negativt, veldig mange i denne tråden sier at det å komme tilbake å fullføre vgs er en veldig positiv ting det står respekt av.

Når det kommer til svar på hva man holder på med for tiden så finnes det veldig mange svar man kan velge å gi. Man kan pynte på sannheten = servere en hvit løgn, eller man kan si det slik det er: jeg tar opp igjen fag slik at jeg får muligheten til å ta meg en utdannelse senere og bli det jeg har lyst til.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som har stått på vgs elevene som vil kalle seg student i denne tråden, til tross for at jeg selv er student i ordets "rette" forstand.Grunnen til det er nok at jeg selv fullførte vgs senere enn normalt grunnet sykdom. Sykdommen min var ikke synlig for omverdenen, og det var dermed ikke alltid så lett å forklare hvorfor jeg ikke var ferdig med vgs.

Til dere som står på "andre siden" i denne debatten: Dere har nok ikke selv opplevd hvordan det er å bli alvorlig syk som 16-åring, sitte hjemme og se på at livet flyr avsted, mens du selv har hoppet av toget, og sitter som tilskuer på sidelinjen. Det er ikke lett å alltid skulle svare for seg i møte med perifere bekjente. Hvorfor er vi hårsåre? Fordi vi har møtt fordommer, kjent det på kroppen.Kanskje er det ikke så rart at noen pynter på sannheten og kaller seg studenter. Det er vel nettopp pga. fordommene vi har sett i denne tråden at folk ser seg nødt til å pynte på sannheten. Nei, dette er ikke en språkdiskusjon, det er et trist bevis på prestasjonssamfunnets mørke bakside.

....og siden noen av dere som fullfører VGS seinere har hatt det tøffere enn oss andre, så skal man da la dere kalle dere studenter av medlidenhet? For det er jo det det blir. Og det blir bare dumt.

Ja, jeg kan på en måte forstå at man vil 'pynte' litt på sannheten, men du er midt i en diskusjon ang. begreper der flere av oss vil skille mellom studenter og elever/privatister. Det er ikke en tråd der vi skal disktere grunnen til at folk fullfører vgs seint.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med å pynte på sannheten? Det at man går på VGS kommer vel for en dag uansett, hvis noen spør hvilken skole - eventuelt hvilket universitet/høgskole du går på?

Jeg har vært alvorlig syk selv, men jeg ble da ikke automatisk student når jeg gikk frisørlinja og påbygging av den grunn, selv om det var noen veldig harde år.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg skjønner ikke hvor dere møter alle disse fordommene dere snakker om. Da jeg gikk påbygg var det flere der som var like gamle som meg, og et par stykker som var eldre. Ingen hevet et øyenbryn såvidt jeg fikk med meg. Bryr andre seg virkelig så masse om hvor langt tilfeldige bekjente har kommet i utdanningsløpet?

Det er vel bare interessant hvis man er 30 og går på vgs, og da mener jeg ikke at det er interessant på en negativ måte, heller at man blir nysgjerrig på vedkommende.

Folk loker og ombestemmer seg mtp utdanning hele tiden, også på høyere utdanning, big woop.

Flere i denne tråden virker rett og slett litt paranoide. Dere vil ikke innrømme til andre at dere fortsatt går på vgs, selv om de aller fleste sikkert gir blaffen uansett. Og når noen påpeker at dere ikke er studenter så er de slemme.

Det virker egentlig mest som at det er deres egne fordommer (mot dere selv? :klo: ) som er det største problemet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, dette er ikke en språkdiskusjon, det er et trist bevis på prestasjonssamfunnets mørke bakside.

...og, wait, hvordan kan jeg ha unngått å kommentere det siste:

Dette er en språkdiskusjon, du gjør nå dette til noe helt annet.

Og "trist bevis på prestasjonssamfunnets mørke bakside"? :blink:

Ja, det er en 'bakside' at noen alltid vil være foran og at noen alltid vil henge etter. Men sånn vil det alltid være, det er sånn det er. Ikke alle kan være på samme sted samtidig, det skjønner du og?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som har stått på vgs elevene som vil kalle seg student i denne tråden, til tross for at jeg selv er student i ordets "rette" forstand.Grunnen til det er nok at jeg selv fullførte vgs senere enn normalt grunnet sykdom. Sykdommen min var ikke synlig for omverdenen, og det var dermed ikke alltid så lett å forklare hvorfor jeg ikke var ferdig med vgs.

Til dere som står på "andre siden" i denne debatten: Dere har nok ikke selv opplevd hvordan det er å bli alvorlig syk som 16-åring, sitte hjemme og se på at livet flyr avsted, mens du selv har hoppet av toget, og sitter som tilskuer på sidelinjen. Det er ikke lett å alltid skulle svare for seg i møte med perifere bekjente. Hvorfor er vi hårsåre? Fordi vi har møtt fordommer, kjent det på kroppen.Kanskje er det ikke så rart at noen pynter på sannheten og kaller seg studenter. Det er vel nettopp pga. fordommene vi har sett i denne tråden at folk ser seg nødt til å pynte på sannheten. Nei, dette er ikke en språkdiskusjon, det er et trist bevis på prestasjonssamfunnets mørke bakside.

Jo, det har jeg. Jeg ble først alvorlig syk på ungdomsskolen og fullførte VGS ett år senere enn normalt. Så fikk jeg min andre (og mye verre, tyngre og mer langvarig) sykdomsperiode da jeg var halvveis i jusstudiet. Nå har jeg passert 30 og jeg er fortsatt ikke ferdig, men med din logikk kan jeg jo gå rundt og si at jeg er jurist... Hvorfor skal jeg gjøre meg ferdig med mastergraden min da egentlig?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvor dere møter alle disse fordommene dere snakker om. Da jeg gikk påbygg var det flere der som var like gamle som meg, og et par stykker som var eldre. Ingen hevet et øyenbryn såvidt jeg fikk med meg. Bryr andre seg virkelig så masse om hvor langt tilfeldige bekjente har kommet i utdanningsløpet?

Det er vel bare interessant hvis man er 30 og går på vgs, og da mener jeg ikke at det er interessant på en negativ måte, heller at man blir nysgjerrig på vedkommende.

Folk loker og ombestemmer seg mtp utdanning hele tiden, også på høyere utdanning, big woop.

Flere i denne tråden virker rett og slett litt paranoide. Dere vil ikke innrømme til andre at dere fortsatt går på vgs, selv om de aller fleste sikkert gir blaffen uansett. Og når noen påpeker at dere ikke er studenter så er de slemme.

Det virker egentlig mest som at det er deres egne fordommer (mot dere selv? :klo: ) som er det største problemet.

Trenger jo ikke så se lengere enn denne tråden for fordommer. Jeg blir kvalm hvordan noen her er mopydelige i svarene sine. Kom dere ned fra hesten!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trenger jo ikke så se lengere enn denne tråden for fordommer. Jeg blir kvalm hvordan noen her er mopydelige i svarene sine. Kom dere ned fra hesten!

Kom deg ned på jorda.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger jo ikke så se lengere enn denne tråden for fordommer. Jeg blir kvalm hvordan noen her er mopydelige i svarene sine. Kom dere ned fra hesten!

Huff, da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det har jeg. Jeg ble først alvorlig syk på ungdomsskolen og fullførte VGS ett år senere enn normalt. Så fikk jeg min andre (og mye verre, tyngre og mer langvarig) sykdomsperiode da jeg var halvveis i jusstudiet. Nå har jeg passert 30 og jeg er fortsatt ikke ferdig, men med din logikk kan jeg jo gå rundt og si at jeg er jurist... Hvorfor skal jeg gjøre meg ferdig med mastergraden min da egentlig?

Og med din logikk så er det at en vgs-elev kaller seg student det samme som at en medisinstudent kaller seg lege? Det ene er ganske uskyldig, det andre er et grovt overtramp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Og med din logikk så er det at en vgs-elev kaller seg student det samme som at en medisinstudent kaller seg lege? Det ene er ganske uskyldig, det andre er et grovt overtramp.

Begge deler er likefullt feil.

Jeg går ut ifra at du forstod hva hun mente, dette er bare meningsløs kverulering.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...