Gå til innhold

Hvorfor kaller voksne vgs-elever seg for studenter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hm... Hva vil du oppnå med å sammenlikne folk med breivik? Fy f. men det er å tråkke laaangt over en grense.

Folk gjør ikke narr av de som tar opp fag, men når man er student selv, er det provoserende at folk skryter på seg en tittel som man selv har jobbet lenge for.

og btw. Du kunne trenge å ta opp Norsk. Ufattelig at noen i det hele tatt kan stå i norsk når de ikke kan stave "vel" en gang...

-Hvis du hadde lest litt mer av det jeg skrev så hadde du vist at jeg brukte det som et bevisst virkemiddek, og ikke egentlig sammenliknet folk med han, men som jeg skrev; satte det på spissen.

Jeg kjenner mange som var på utøya, så jeg vet godt hvor grensene går..

-Se det jeg skrev ovenfor så skjønner du hvilke kommentarer jeg sikter til.

-Den siste kommentaren din der var helt usaklig. Åneeei, jeg har noen trykkleifer! Jeg må nok ta fag om igjen!! (Og til orientering så er jeg ikke ferdig med VGS en gang.. Håper heller ikke du er det som klarer å prestere å si noe så dumt. Hadde du droppet det siste avsnittet så hadde jeg kanskje tatt innlegget ditt seriøst. :fnise: Spesielt med tanke på at du har skrivefeil selv. Practise what you preach!! )

Skrevet

(Det var jeg som skrev 'kommentaren' som begynner med dette: "Legger merke til at dere snakker nedlatende om folk som må ta fag om igjen. " )

For dere som lurer på HVOR de nedlatende kommentarene er, kan jo kikke litt i tråden..

Jeg sikter rett og slett til personen som skrev dette:

Dagens vits:

Jeg vet om ei på 29 år, som har nylig (ja, det kvinnemennesket fullfører vgs først nå) fullført hotell- og næring faget som nå tar allmenn påbygging for å få generell studiekompetanse. På Facebook har hun lagt til videregåendeskolen under utdanning på Facebooken sin (og gjort det 'public' for alle å se), men huket av videregående skolen på universitet/høyskole/lavere grad.

Når ble allmenn påbygging en grad???

Tipper hun "studerer" hardt for å få oppnådd allmenn påbygging graden sin.

Seriøst, jeg vet den dama der har meget høye tanker om seg selv, men det der fikk meg til å le høyt.

Åh, jeg glemte selvfølgelig å adde at når hun skriver til noen av de engelskspråklige venninnene sine at hun er på skolen, så bruker hun ikke å kalle den videregående skolen for skole.

Nei, hun kaller det for "uni", forkortelse for universitet. "I'm at the uni now" Enten lyver hun om utdanningen sin til venninnene sine, ellers lever hun i en rosa boble der hun fornekter virkeligheten. Må sies at dama er psykisk sjuk (har narsissistiske trekk).

Dama er iallefall morsommere enn et sirkusshow, må jeg si.

...og? hvorfor tar du deg nær av dette, lurer jeg på?

Det er ikke pga folk ikke rekker å ta opp vgs fag i tide som er diskusjonstemaet her, det er det at de som ikke har peiling på, eller med viten og vilje misbruker, begrepene 'student' og 'universitet'.

Når en person kaller videregåendeskolen sin for 'uni' så er det latterlig. Og det kan ikke du nekte for engang.

Tråden handler nettopp det om begreper, og da tok jeg frem et veldig funny eksemplar.

• Liker 5
Skrevet

-Hvis du hadde lest litt mer av det jeg skrev så hadde du vist at jeg brukte det som et bevisst virkemiddek, og ikke egentlig sammenliknet folk med han, men som jeg skrev; satte det på spissen.

Jeg kjenner mange som var på utøya, så jeg vet godt hvor grensene går..

-Se det jeg skrev ovenfor så skjønner du hvilke kommentarer jeg sikter til.

-Den siste kommentaren din der var helt usaklig. Åneeei, jeg har noen trykkleifer! Jeg må nok ta fag om igjen!! (Og til orientering så er jeg ikke ferdig med VGS en gang.. Håper heller ikke du er det som klarer å prestere å si noe så dumt. Hadde du droppet det siste avsnittet så hadde jeg kanskje tatt innlegget ditt seriøst. :fnise: Spesielt med tanke på at du har skrivefeil selv. Practise what you preach!! )

Ikke bruk et slikt virkemiddel fordi: Du fikk ikke fram noe poeng med det og dette er en mann jeg ikke synten NOEN skal sammenliknes med. Virkemiddel må nesten ha en funksjon; det hadde ikke ditt... annet enn å gjøre meg kvalm

Og... Du kan ikke uttale deg om tatt opp fag eller ei når du ikke er ferdig på vgs en gang!

Hvor er skrivefeilene?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Legger merke til at dere snakker nedlatende om folk som må ta fag om igjen. Hvorfor gjør dere dette? Vær så snill å svar meg på dette.

Føler dere at dere er såpass perfekte og velykkede at det "er greit" for dere å undertrykke folk som ikke er like gode som dere?

Bare lurer. For hvis dere mener det så er dere vell i grunn ikke så ulike visse personer som mener de kan ta livet av andre fordi "de ikke er like gode som man skal være" Ikke for å sammenligne dere med noen spesielle, men det lukter Hitler og Breivik-tendenser, FOR Å SETTE DET "LITT" PÅ SPISSEN.

(Jeg skriver provoserende med vilje nå..Håper dere forstår det)

Må ikke ta noen fag om igjen selv, så jeg føler meg ikke truffet eller noe sånn, vil bare påpeke at jeg syns dere er syke som tillater dere selv å snakke sånn om andre folk..

Hadde du kuttet denne delen av innlegget, hadde det vært et godt et. Forøvrig ser jeg ikke ned på folk som tar opp igjen fag på videregående, men jeg kaller dem ikke studenter. For det er de ikke.

Endret av The Kitten
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Legger merke til at dere snakker nedlatende om folk som må ta fag om igjen. Hvorfor gjør dere dette? Vær så snill å svar meg på dette.

Føler dere at dere er såpass perfekte og velykkede at det "er greit" for dere å undertrykke folk som ikke er like gode som dere?

Bare lurer. For hvis dere mener det så er dere vell i grunn ikke så ulike visse personer som mener de kan ta livet av andre fordi "de ikke er like gode som man skal være" Ikke for å sammenligne dere med noen spesielle, men det lukter Hitler og Breivik-tendenser, FOR Å SETTE DET "LITT" PÅ SPISSEN.

Må ikke ta noen fag om igjen selv, så jeg føler meg ikke truffet eller noe sånn, vil bare påpeke at jeg syns dere er syke som tillater dere selv å snakke sånn om andre folk..

Vet ikke hva som er verst jeg; de som setter folk i de båsene de skal være i ifølge begrepets rette bruk. (Elev Vs. Student), eller de som setter oss som mener rett skal være rett i sammenligning med hitler og Breivik.

Endret av hederlig
  • Liker 1
Skrevet

Det er ikke pga folk ikke rekker å ta opp vgs fag i tide som er diskusjonstemaet her, det er det at de som ikke har peiling på, eller med viten og vilje misbruker, begrepene 'student' og 'universitet'.

Når en person kaller videregåendeskolen sin for 'uni' så er det latterlig. Og det kan ikke du nekte for engang.

Tråden handler nettopp det om begreper, og da tok jeg frem et veldig funny eksemplar.

Jeg tar meg ikke nær av diskusjonen i det hele tatt, jeg sier bare at jeg reagerer på utsagn.

For eksempel at du skriver "Må sies at dama er psykisk sjuk (har narsissistiske trekk)"

Hva i alle dager hadde det med saken å gjøre i det hele tatt, var det første jeg tenkte da jeg så det utsagnet. Du kunne fint ha fått frem budskapet ditt uten å fremheve dette.

Sier bare at flere bør tenke på hva de skriver her inne, fordi det faktisk er folk som kan bli såret av utsagner (som en av de andre her allerede har påpekt at h*n gjorde).

• Liker 1
Skrevet

Jeg tar meg ikke nær av diskusjonen i det hele tatt, jeg sier bare at jeg reagerer på utsagn.

For eksempel at du skriver "Må sies at dama er psykisk sjuk (har narsissistiske trekk)"

Hva i alle dager hadde det med saken å gjøre i det hele tatt, var det første jeg tenkte da jeg så det utsagnet. Du kunne fint ha fått frem budskapet ditt uten å fremheve dette.

Sier bare at flere bør tenke på hva de skriver her inne, fordi det faktisk er folk som kan bli såret av utsagner (som en av de andre her allerede har påpekt at h*n gjorde).

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du tok deg nær av dette, jeg er meget sikker på at du ikke er den personen jeg snakket om, siden jeg hadde lett kjent henne igjen på skrivemåten (for å si det slik). Skal man tenke slik som du gjør så er det mye man kan ta seg nær av her om man virkelig prøver.

Grunnen til at jeg påpekte at hun har narsissistiske trekk er nettopp fordi narsissister ofte har en tendens å 'pynte' på ting og overdrive. Og dermed trangen til å kalle seg 'student' og skolen sin for 'uni', når hun i realiteten er en videregåendeskole elev / privatist - det er det hele tråden handler om. Misbruk og utvanning av begreper.

• Liker 3
Skrevet

Ikke bruk et slikt virkemiddel fordi: Du fikk ikke fram noe poeng med det og dette er en mann jeg ikke synten NOEN skal sammenliknes med. Virkemiddel må nesten ha en funksjon; det hadde ikke ditt... annet enn å gjøre meg kvalm

Og... Du kan ikke uttale deg om tatt opp fag eller ei når du ikke er ferdig på vgs en gang!

Hvor er skrivefeilene?

Hahaha, jeg la også merke til at du hadde skrivefeil!

Syns det er dumt å påpeke skrivefeil fordi det ikke har noe med diskusjoner i seg selv å gjøre, men siden du spurte henne skal jeg likevel være så snill å fortelle deg de skrivefeilene jeg kunne se at du skrev:

Du skrev et navn med liten bokstav.

Du begynner en setning med liten bokstav.

Ja, jeg har sikkert noen skrivefeil selv, ville bare si det siden du spurte henne om hvor skrivefeilene var :gjeiper:

Skrevet

Hahaha, jeg la også merke til at du hadde skrivefeil!

Syns det er dumt å påpeke skrivefeil fordi det ikke har noe med diskusjoner i seg selv å gjøre, men siden du spurte henne skal jeg likevel være så snill å fortelle deg de skrivefeilene jeg kunne se at du skrev:

Du skrev et navn med liten bokstav.

Du begynner en setning med liten bokstav.

Ja, jeg har sikkert noen skrivefeil selv, ville bare si det siden du spurte henne om hvor skrivefeilene var :gjeiper:

Det går på latskap, og vitner om nettopp... latskap. Å skrive vell, vitner om lavere intelligens. :filer:

Skrevet

Jeg fullførte vgs som 20 åring istedenfor 18 som jeg skulle ha vært. Men er faktisk stolt. Trodde rett og slett ikke at jeg kom til å fullføre i hele tatt.

Og til de som lurer hvordan livet gikk videre, kan jeg lykkelig rapportere at det ble bachelor grad innen et godt betalt felt.

Heldigvis lot jeg ikke det at det var litt problemer med psyken bli bestemmende for evig og alltid. Men noen her inne mener at fordi en av en eller annen grunn ikke tok vgs til normert tid, så kan en aldri komme seg oppe på igjen...

Skrevet

Jeg fullførte vgs som 20 åring istedenfor 18 som jeg skulle ha vært. Men er faktisk stolt. Trodde rett og slett ikke at jeg kom til å fullføre i hele tatt.

Og til de som lurer hvordan livet gikk videre, kan jeg lykkelig rapportere at det ble bachelor grad innen et godt betalt felt.

Heldigvis lot jeg ikke det at det var litt problemer med psyken bli bestemmende for evig og alltid. Men noen her inne mener at fordi en av en eller annen grunn ikke tok vgs til normert tid, så kan en aldri komme seg oppe på igjen...

Hvem mener det?

Ser ingen som har sagt det her, jeg? Det her er en diskusjon som handler om begreper. Det er bruken av begreper som blir kritisert her. Det er aldri for seint å ta opp fag på vgs. Det er heller ingen 'aldersgrense' for når man kan fullføre en bachelorgrad og/eller mastergrad og så videre.

Virker som om du er utrolig hårsår og tror noen her ute latterliggjør deg når det ikke er tilfelle. I det hele tatt.

• Liker 4
Skrevet

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men hvem er det som mener det?

• Liker 2
Gjest Raindrops
Skrevet

Dette blir jo blåst helt ut av proporsjoner.

• Liker 1
Skrevet

Godwin's law

Når man drar inn sammenligninger med Hitler (og diskusjonen ikke var om Holocoust eller Nazi-Tyskland i utgangspunktet), så taper man automatisk. Sånn er det bare. Godwin's Law.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tviler sterkt det er de som bestemmer hva det skal stå.

Laget teksten - som i å ha formulert og bestemt hva som skal stå. Jeg er fullt klar over at det ikke er trykkeriet som forfatter teksten.

Endret av Jade
Gjest Høne Pøne
Skrevet

og kan du fortelle meg hva som er problemet med det? Hva er poenget ditt?

Hvorfor gidde å bruke tid og energi på å henge seg oppi sånne tåpelige detaljer. Vet ikke om det er du som har laget tråden, men gidder ikke lese hele, har andre ting å gjøre enn å slenge dritt om hvordan folk snakker, eller hvilke ord man skal og ikke skal bruke.

Ikke for å dømme, men det vitner til umodenhet spør du meg.

Du kan ikke ha mye å bruke dagene dine til.

Skaff deg en hobby.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hvorfor gidde å bruke tid og energi på å henge seg oppi sånne tåpelige detaljer. Vet ikke om det er du som har laget tråden, men gidder ikke lese hele, har andre ting å gjøre enn å slenge dritt om hvordan folk snakker, eller hvilke ord man skal og ikke skal bruke.

Skaff deg en hobby.

Er det umodent å bry seg om språk og riktig ordbruk? Virkelig? Så hvis jeg henger meg opp i at noen kaller en allmennlærer for professor og prøver å påpeke den ganske så relevante forskjellen så er jeg umoden? Eller en turnuslege for kirurg? Da har jeg hørt det også...

Og vips ble jeg og majoriteten av språkforumet umodne... :ler:

Skulle gjerne likt å si det til norsklæreren min på vgs da hun påpekte feil ordbruk... "du, assa, nå er du umoden!"

Endret av Coarvi
  • Liker 6
Skrevet

Skaff deg en hobby.

Å skryte på seg noe som ikke er sant og kaller skolen for universitetet eller "uni", bare fordi de selv synes det er flaut at de kun går skole synes JEG er umodent.

• Liker 5
Skrevet

Jeg fullførte vgs i en alder av 22(med gode karakterer btw, om noen slulle beskylde meg for å være dum) pga. sykdom, og jeg må si at jeg tar meg litt nær av denne diskusjonen. Det hendte vel en gang i blant, i samtale med perifere bekjente, at jeg sa at jeg studerte for å slippe å utbrodere om hvorfor jeg gikk på vgs. Om noen spurte hva jeg studerte sa jeg selvsagt at jeg tok vgs fag. Er dette virkelig noe å henge seg opp i?

Til dere som sier at noen kaller vgs skolen sin for 'uni': Er dette virkelig noe dere har hørt, eller sier dere det for å vinne diskusjonen? Jeg har iallefal adri hørt noe lignende.

• Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg brukte 5 år på å fullføre vgs, og jeg føler meg ikke mobbet i denne diskusjonen i det hele tatt.

Jeg kalte meg absolutt ikke for student, jeg sa at jeg var elev på videregående. Jeg visste med meg selv at det ikke var på grunn av latskap at jeg var forsinket, og hvis noen spurte så sa jeg bare at jeg tok noen friår. Jeg har aldri opplevd at noen har sett ned på meg av den grunn, og jeg var til og med stolt av meg selv når jeg fullførte, selv om det tok litt tid.

Jeg synes dere er litt hårsåre rett og slett.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...