Gå til innhold

Hvorfor kaller voksne vgs-elever seg for studenter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Michelle82

selv? Ellers sier jeg meg enig i det flere har skrevet her: Jeg hadde iallefall blitt skuffa om jeg plukket opp en kjekk mann på byen som i tillegg sa han var mattestudent, hvis han i realiteten tok opp ett mattefag jeg tok for fem år siden på videregående. Dårlig sjekketriks som ville kommer frem etterhvert uansett.

Å studere matte er altså blitt et hett sjekketriks. Vet jeg ga opp byen da jeg giftet meg, men såpass kan da ikke kjøttmarkedet ha forandret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å studere matte er altså blitt et hett sjekketriks. Vet jeg ga opp byen da jeg giftet meg, men såpass kan da ikke kjøttmarkedet ha forandret seg.

"Mattenerder" er vel kanskje ikke det første jeg heller ser for meg som en drømmemann med tanke på visse asosiasjoner heller. :sjenert:

Men siden jeg i tillegg skrev "kjekk mann", så er jeg jo også opptatt av at mannen skal være smart. Og en som studerer i matte hadde så absolutt vekket min oppmerksomhet isåfall. Også hadde det blitt en liten nedtur igjen dersom det bare var ett fag fra vgs. En privatist som derfor hadde prøvd å fremstå som noe annet ville bare ha gjort seg selv en bjørnetjeneste.

Endret av hederlig
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger merke til at dere snakker nedlatende om folk som må ta fag om igjen. Hvorfor gjør dere dette? Vær så snill å svar meg på dette.

Føler dere at dere er såpass perfekte og velykkede at det "er greit" for dere å undertrykke folk som ikke er like gode som dere?

Bare lurer. For hvis dere mener det så er dere vell i grunn ikke så ulike visse personer som mener de kan ta livet av andre fordi "de ikke er like gode som man skal være" Ikke for å sammenligne dere med noen spesielle, men det lukter Hitler og Breivik-tendenser, FOR Å SETTE DET "LITT" PÅ SPISSEN.

(Jeg skriver provoserende med vilje nå..Håper dere forstår det)

Må ikke ta noen fag om igjen selv, så jeg føler meg ikke truffet eller noe sånn, vil bare påpeke at jeg syns dere er syke som tillater dere selv å snakke sånn om andre folk..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger merke til at dere snakker nedlatende om folk som må ta fag om igjen. Hvorfor gjør dere dette? Vær så snill å svar meg på dette.

Føler dere at dere er såpass perfekte og velykkede at det "er greit" for dere å undertrykke folk som ikke er like gode som dere?

Bare lurer. For hvis dere mener det så er dere vell i grunn ikke så ulike visse personer som mener de kan ta livet av andre fordi "de ikke er like gode som man skal være" Ikke for å sammenligne dere med noen spesielle, men det lukter Hitler og Breivik-tendenser, FOR Å SETTE DET "LITT" PÅ SPISSEN.

(Jeg skriver provoserende med vilje nå..Håper dere forstår det)

Må ikke ta noen fag om igjen selv, så jeg føler meg ikke truffet eller noe sånn, vil bare påpeke at jeg syns dere er syke som tillater dere selv å snakke sånn om andre folk..

:blink: :blink: :blink:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Har lagt merke til en ting jeg syns er merkelig.

Vi er enige om at gjennom grunnskolen og vgs er man elev. På høyere utdanning (høgskole/universitet) er man student. Ok?

Noen på min alder har tatt opp igjen vgs og kaller seg stolt for student. Han ene har startet på grunnkurs (heter vel noe annet nå, men samme det) i en alder av 25 år og snakker om studentlivet og "hardt å være student". Ei annen har startet etter å ha fått et barn i ung alder og snakket så fint om at hun skulle bli student til høsten.

Dette er ikke et stort problem for meg (føre-var, vet "hvorfor bryr du deg?"-kommentarer kommer :fnise: ), men jeg syns det er rart og litt irriterende. Passende å lufte på KG, kommer ikke til å ta det opp face to face med de det gjelder.

F.eks hun ene går på design og håndverk-linjen og sier til alle som spør "Jeg studerer design"/"Jeg studerer til å bli grafisk ett-eller-annet". Høres ut som hun er på masternivå liksom :fnise:

Blir litt som han PH-fyren som tok opp matten fra vgs som kalte seg realfag-student :fnise:

Man er ikke naturfagstudent fordi man tar opp naturfagen fra vgs som man strøk i...

Så, hvorfor kaller voksne (over vanlig vgs-alder) elever seg for studenter? Er en rimelig stor forskjell på disse to tingene.

student høres mer voksent ut enn elev. Elever er liksom barn..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Legger merke til at dere snakker nedlatende om folk som må ta fag om igjen. Hvorfor gjør dere dette? Vær så snill å svar meg på dette.

Føler dere at dere er såpass perfekte og velykkede at det "er greit" for dere å undertrykke folk som ikke er like gode som dere?

Bare lurer. For hvis dere mener det så er dere vell i grunn ikke så ulike visse personer som mener de kan ta livet av andre fordi "de ikke er like gode som man skal være" Ikke for å sammenligne dere med noen spesielle, men det lukter Hitler og Breivik-tendenser, FOR Å SETTE DET "LITT" PÅ SPISSEN.

(Jeg skriver provoserende med vilje nå..Håper dere forstår det)

Må ikke ta noen fag om igjen selv, så jeg føler meg ikke truffet eller noe sånn, vil bare påpeke at jeg syns dere er syke som tillater dere selv å snakke sånn om andre folk..

Slapp nå av.

Det er ikke noe galt i ta fag på nytt. Bedre sent enn aldri etter min mening, og det finnes utallige grunner til at man er forsinket med vgs, eller til at man aldri fullfører.

Når man irriterer seg over at privatister og elever kaller seg for studenter, så er det fordi de faktisk ikke er det.

Det betyr ikke at man nødvendigvis er et bedre menneske enn de som ikke har hatt like mange år på skolebenken. Men man har tross alt oppnådd noe, og det må være lov til å være stolt av det.

Å sammenligne motdebattanter med massemordere blir bare lavmål. Jeg tror nok det er en del her inne som setter ting litt på spissen, akkurat som deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så dere mener at det ikke kan være hardt og ta studiekompetanse på et år, hvis man har vært vekke fra skolen i mange mange år, og kanskje ikke var flink på skolen i ung alder?

har jo litt å si om man har "holdt " hodet i gang, eller gått i en jobb hvor man ikke trenger bruke hodet så mye, i mellomtida.

jeg gjør dette her i år, og har ikke gått på skole på 7 år, og da strøyk jeg i så og si alle fagene, og vært dårlig på skolen igjennom alle årene + dårlige lærere som ikke har klart å lære bort!

det er ikke det at pensum er så veldig vanskelig, men det tar tid å sveive igang topplokket, og ting skal læres fra bunnen av kanskje, hvor ALT er glemt eller aldri lært i det hele tatt.

er det rart det er mange som sliter med selvfølelsen og tror alle må være perfekte i dette landet, bare å lese denne tråden det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

så dere mener at det ikke kan være hardt og ta studiekompetanse på et år, hvis man har vært vekke fra skolen i mange mange år, og kanskje ikke var flink på skolen i ung alder?

har jo litt å si om man har "holdt " hodet i gang, eller gått i en jobb hvor man ikke trenger bruke hodet så mye, i mellomtida.

jeg gjør dette her i år, og har ikke gått på skole på 7 år, og da strøyk jeg i så og si alle fagene, og vært dårlig på skolen igjennom alle årene + dårlige lærere som ikke har klart å lære bort!

det er ikke det at pensum er så veldig vanskelig, men det tar tid å sveive igang topplokket, og ting skal læres fra bunnen av kanskje, hvor ALT er glemt eller aldri lært i det hele tatt.

er det rart det er mange som sliter med selvfølelsen og tror alle må være perfekte i dette landet, bare å lese denne tråden det...

Er kanskje en grunn til at de kaller seg studenter istedet for elever. Kanskje pga at de syns det er litt flaut å gå på vgs igjen. Og ikke rart de blir flaue om de blir sett ned på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det kanskje ikke deg jeg refererte til, Raindrops. Og ja, jeg MENTE det når jeg sa at jeg satte det på spissen, jeg sammenligner selvsagt ikke folk med massemordere på alvor, det var for å fremheve et poeng. Forstår du?

Og du andre anonym: Du er et levende eksempel på det jeg snakker om. Fantastisk at du skriver det her. Godt å se at jeg ikke er den eneste som syns det er utrivelig å være på et forum som dette. Vurderer å stikke langt bort herfra å aldri komme tilbake.

Du følte deg truffen av de nedlatende kommentarene om de som tar fag om igjen på denne tråden, og det var det jeg var redd for at kom til å skje før eller seinere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Så var det kanskje ikke deg jeg refererte til, Raindrops. Og ja, jeg MENTE det når jeg sa at jeg satte det på spissen, jeg sammenligner selvsagt ikke folk med massemordere på alvor, det var for å fremheve et poeng. Forstår du?

Jeg vet det ikke var meg du mente, siden jeg ikke har svart i tråden før. Tok meg den frihet å svare likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så dere mener at det ikke kan være hardt og ta studiekompetanse på et år, hvis man har vært vekke fra skolen i mange mange år, og kanskje ikke var flink på skolen i ung alder?

har jo litt å si om man har "holdt " hodet i gang, eller gått i en jobb hvor man ikke trenger bruke hodet så mye, i mellomtida.

jeg gjør dette her i år, og har ikke gått på skole på 7 år, og da strøyk jeg i så og si alle fagene, og vært dårlig på skolen igjennom alle årene + dårlige lærere som ikke har klart å lære bort!

det er ikke det at pensum er så veldig vanskelig, men det tar tid å sveive igang topplokket, og ting skal læres fra bunnen av kanskje, hvor ALT er glemt eller aldri lært i det hele tatt.

er det rart det er mange som sliter med selvfølelsen og tror alle må være perfekte i dette landet, bare å lese denne tråden det...

Så var det kanskje ikke deg jeg refererte til, Raindrops. Og ja, jeg MENTE det når jeg sa at jeg satte det på spissen, jeg sammenligner selvsagt ikke folk med massemordere på alvor, det var for å fremheve et poeng. Forstår du?

Og du andre anonym: Du er et levende eksempel på det jeg snakker om. Fantastisk at du skriver det her. Godt å se at jeg ikke er den eneste som syns det er utrivelig å være på et forum som dette. Vurderer å stikke langt bort herfra å aldri komme tilbake.

Du følte deg truffen av de nedlatende kommentarene om de som tar fag om igjen på denne tråden, og det var det jeg var redd for at kom til å skje før eller seinere.

Det har jo absolutt ingenting med saken å gjøre. At man ikke har tittelen student betyr ikke at man ikke er god nok. Det er den faglige betegnelsen. Det hjelper ikke hvor vanskelig man enn måtte ha hatt det, eller hvilken grunner som gjør at man kommer tilbake til VGS. Realiteten er den samme; du er tilbake til ikke noe annet enn akkuratt VGS, noe som gjør deg til elev eller privatist. Og så vidt jeg forstod, så var det nettopp det som var diskusjonen?

Endret av hederlig
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo absolutt ingenting med saken å gjøre. At man ikke har tittelen student betyr ikke at man ikke er god nok. Det er den faglige betegnelsen. Det hjelper ikke hvor vanskelig man enn måtte ha hatt det, eller hvilken grunner som gjør at man kommer tilbake til VGS. Realiteten er det samme. Du er tilbake til ikke noe annet enn akkuratt VGS, noe som gjør deg til elev eller privatist.

nå var ikke det et svar til akkurat diskusjonen om "elev/student" diskusjonen, men til alle de som har skrivd på de siste sidene i denne tråden om hvor tragisk det er at man ikke fullfører skolen og har minst en master,ellers er man ikke et fullverdig menneske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så dere mener at det ikke kan være hardt og ta studiekompetanse på et år, hvis man har vært vekke fra skolen i mange mange år, og kanskje ikke var flink på skolen i ung alder?

har jo litt å si om man har "holdt " hodet i gang, eller gått i en jobb hvor man ikke trenger bruke hodet så mye, i mellomtida.

jeg gjør dette her i år, og har ikke gått på skole på 7 år, og da strøyk jeg i så og si alle fagene, og vært dårlig på skolen igjennom alle årene + dårlige lærere som ikke har klart å lære bort!

det er ikke det at pensum er så veldig vanskelig, men det tar tid å sveive igang topplokket, og ting skal læres fra bunnen av kanskje, hvor ALT er glemt eller aldri lært i det hele tatt.

er det rart det er mange som sliter med selvfølelsen og tror alle må være perfekte i dette landet, bare å lese denne tråden det...

Handler da ikke om det er «hardt» eller ikke, enten det er snakk om å gå på vgs, ta opp fag eller ta høyere utdanning. Det er helt individuelt. Dette handler rett og slett om, som nevnt opp til flere ganger gjennom denne tråden, at det er feil bruk av begrepet student.

Definisjonen (det å definere; nøyaktig begrepsforklaring) i følge norsk orbok:

Student

1 person som har tatt examen artium. han er s- fra 1963

2 person som studerer ved universitet el. høgskole. juridiske, teologiske s-er / s-ene ved de pedagogiske høgskolene

(Kilde: www.nob-ordbok.uio.no)

Endret av Ametrin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nå var ikke det et svar til akkurat diskusjonen om "elev/student" diskusjonen, men til alle de som har skrivd på de siste sidene i denne tråden om hvor tragisk det er at man ikke fullfører skolen og har minst en master,ellers er man ikke et fullverdig menneske.

Hvor er dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så vidt jeg kan se INGEN som har snakket nedlatende om dem som tar VGS senere enn normalen. Diskusjonen har gått på om disse kan kalle seg studenter eller ikke. Svaret på det er altså nei.

Det hjelper ikke om det er hardt/vanskelig... Hvis jeg spiller fotball og trener hardt hver uke, så betyr ikke at jeg kan kalle eliteseriespiller av den grunn!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Det er så vidt jeg kan se INGEN som har snakket nedlatende om dem som tar VGS senere enn normalen. Diskusjonen har gått på om disse kan kalle seg studenter eller ikke. Svaret på det er altså nei.

Det hjelper ikke om det er hardt/vanskelig... Hvis jeg spiller fotball og trener hardt hver uke, så betyr ikke at jeg kan kalle eliteseriespiller av den grunn!

Hva er egentlig den store gigaforskjellen på student og elev? I noen land kaller de barn på barneskolenivå for students.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

(Det var jeg som skrev 'kommentaren' som begynner med dette: "Legger merke til at dere snakker nedlatende om folk som må ta fag om igjen. " )

For dere som lurer på HVOR de nedlatende kommentarene er, kan jo kikke litt i tråden..

Jeg sikter rett og slett til personen som skrev dette:

________________

Dagens vits:

Jeg vet om ei på 29 år, som har nylig (ja, det kvinnemennesket fullfører vgs først nå) fullført hotell- og næring faget som nå tar allmenn påbygging for å få generell studiekompetanse. På Facebook har hun lagt til videregåendeskolen under utdanning på Facebooken sin (og gjort det 'public' for alle å se), men huket av videregående skolen på universitet/høyskole/lavere grad.

Når ble allmenn påbygging en grad???

Tipper hun "studerer" hardt for å få oppnådd allmenn påbygging graden sin.

Seriøst, jeg vet den dama der har meget høye tanker om seg selv, men det der fikk meg til å le høyt.

Åh, jeg glemte selvfølgelig å adde at når hun skriver til noen av de engelskspråklige venninnene sine at hun er på skolen, så bruker hun ikke å kalle den videregående skolen for skole.

Nei, hun kaller det for "uni", forkortelse for universitet. "I'm at the uni now" Enten lyver hun om utdanningen sin til venninnene sine, ellers lever hun i en rosa boble der hun fornekter virkeligheten. Må sies at dama er psykisk sjuk (har narsissistiske trekk).

Dama er iallefall morsommere enn et sirkusshow, må jeg si.

_________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger merke til at dere snakker nedlatende om folk som må ta fag om igjen. Hvorfor gjør dere dette? Vær så snill å svar meg på dette.

Føler dere at dere er såpass perfekte og velykkede at det "er greit" for dere å undertrykke folk som ikke er like gode som dere?

Bare lurer. For hvis dere mener det så er dere vell i grunn ikke så ulike visse personer som mener de kan ta livet av andre fordi "de ikke er like gode som man skal være" Ikke for å sammenligne dere med noen spesielle, men det lukter Hitler og Breivik-tendenser, FOR Å SETTE DET "LITT" PÅ SPISSEN.

(Jeg skriver provoserende med vilje nå..Håper dere forstår det)

Må ikke ta noen fag om igjen selv, så jeg føler meg ikke truffet eller noe sånn, vil bare påpeke at jeg syns dere er syke som tillater dere selv å snakke sånn om andre folk..

Hm... Hva vil du oppnå med å sammenlikne folk med breivik? Fy f. men det er å tråkke laaangt over en grense.

Folk gjør ikke narr av de som tar opp fag, men når man er student selv, er det provoserende at folk skryter på seg en tittel som man selv har jobbet lenge for.

og btw. Du kunne trenge å ta opp Norsk. Ufattelig at noen i det hele tatt kan stå i norsk når de ikke kan stave "vel" en gang...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så dere mener at det ikke kan være hardt og ta studiekompetanse på et år, hvis man har vært vekke fra skolen i mange mange år, og kanskje ikke var flink på skolen i ung alder?

har jo litt å si om man har "holdt " hodet i gang, eller gått i en jobb hvor man ikke trenger bruke hodet så mye, i mellomtida.

jeg gjør dette her i år, og har ikke gått på skole på 7 år, og da strøyk jeg i så og si alle fagene, og vært dårlig på skolen igjennom alle årene + dårlige lærere som ikke har klart å lære bort!

det er ikke det at pensum er så veldig vanskelig, men det tar tid å sveive igang topplokket, og ting skal læres fra bunnen av kanskje, hvor ALT er glemt eller aldri lært i det hele tatt.

er det rart det er mange som sliter med selvfølelsen og tror alle må være perfekte i dette landet, bare å lese denne tråden det...

Himmel! Det er da ikke snakk om hva som er hardt eller ei. Jeg måtte selv ta opp fag som privatist, og jeg syntes det var kjempehardt men

1. At noe er vanskelig gjør deg ikke til student. (Skal jeg kalle meg butikksjef fordi jeg jobbet mer enn medarbeiderne mine da jeg jobbet i butikk?)

2. Uni/høgskole er ubeskrivelig mye mer krevende enn vgs

3. Jeg jobbet hardt for å bli student, og den tittelen betyr mye for meg

4. Det er ikke snakk om å kritisere andre for å ikke være perfekt. Det er snakk om at folk utgir seg for å være noe de absolutt ikke er, og noe andre har jobbet hardt for å bli.

Det blir som at jeg skal kalle meg lege fordi jeg går sykepleien

Endret av altflyter
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå var ikke det et svar til akkurat diskusjonen om "elev/student" diskusjonen, men til alle de som har skrivd på de siste sidene i denne tråden om hvor tragisk det er at man ikke fullfører skolen og har minst en master,ellers er man ikke et fullverdig menneske.

Link til hvor noen skriver dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...