altflyter Skrevet 30. oktober 2011 #321 Skrevet 30. oktober 2011 Jeg skjønner ikke hvor dere møter alle disse fordommene dere snakker om. Da jeg gikk påbygg var det flere der som var like gamle som meg, og et par stykker som var eldre. Ingen hevet et øyenbryn såvidt jeg fikk med meg. Bryr andre seg virkelig så masse om hvor langt tilfeldige bekjente har kommet i utdanningsløpet? Det er vel bare interessant hvis man er 30 og går på vgs, og da mener jeg ikke at det er interessant på en negativ måte, heller at man blir nysgjerrig på vedkommende. Folk loker og ombestemmer seg mtp utdanning hele tiden, også på høyere utdanning, big woop. Flere i denne tråden virker rett og slett litt paranoide. Dere vil ikke innrømme til andre at dere fortsatt går på vgs, selv om de aller fleste sikkert gir blaffen uansett. Og når noen påpeker at dere ikke er studenter så er de slemme. Det virker egentlig mest som at det er deres egne fordommer (mot dere selv? ) som er det største problemet. AMEN 2
Lumpelure Skrevet 30. oktober 2011 #322 Skrevet 30. oktober 2011 Personlig synes jeg det er mest tåpelig å henge seg opp i at folk kaller seg student - det er fullstendig uproblematisk! 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #323 Skrevet 30. oktober 2011 Personlig synes jeg det er mest tåpelig å henge seg opp i at folk kaller seg student - det er fullstendig uproblematisk! Gjeeeeeeeeeeeeeesp... Jeg skal begynne å si lege, når jeg egentlig mener medisinstudent (de kan litt om kroppen, begge to) Jeg skal begynne å si grovbrød, når jeg egentlig mener knekkebrød (det er jo mat det også) Jeg skal begynne å si motorsykkel, når jeg egentlig mener moped (to hjul og går på bensin, ikke sant?) Jeg skal begynne å si enebolig, når jeg egentlig mener en knøttliten hybel (husrom etc.) Jeg skal begynne å si at jeg leser i et leksikon, mens jeg egentlig sitter med nyeste utgave av Donald Duck & Co (papir, samme hva innholdet og formen er vet du) Jeg skal begynne å si at det snør, mens det egentlig regner (begge begrepene handler om vær og vann!) Jeg skal begynne å si te, når jeg egentlig mener kaffe (varm drikk) Jeg skal begynne å si at jeg slapper av i badekaret, når jeg egentlig bare tar en kjapp dusj (vasket meg får jeg vel uansett) Jeg skal begynne å si at jeg har fått pakke i posten, når det egentlig bare er uadressert reklame (like spennende...) Jeg skal begynne å si at jeg skal på kino, mens jeg egentlig bare ser en film på den lille tv'en min hjemme (filmen får jeg vel sett uansett) Jeg skal begynne å si at jeg drikker vin, mens det egentlig er vann (i følge bibelen så er det jo ikke så stor forskjell på de to?) Jeg skal begynne å si at jeg skal på cruise med Hurtigruta, mens jeg egentlig bare tar fergen mellom Bognes og Skarberget (båt) ... Og folk klager på at språket vårt er fattig? Det blir hva man gjør det til 11
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #324 Skrevet 30. oktober 2011 Høyskolestudentene klager over mye, men å vite forskjellen på en jævla karbonade og en lunsjkake, det klarer de søren meg ikke. Dere er jo tydeligvis elever dere også. 2
Gjest Høne Pøne Skrevet 30. oktober 2011 #325 Skrevet 30. oktober 2011 Personlig synes jeg det er mest tåpelig å henge seg opp i at folk kaller seg student - det er fullstendig uproblematisk! AMEN
Gjest Eurodice Skrevet 30. oktober 2011 #326 Skrevet 30. oktober 2011 (endret) AMEN Kan jeg kalle meg student, tro? Jeg tar språkkurs i regi av folkeuniversitetet. Er det riktig av meg å si at jeg studerer språk? Edit, en manglende bokstav. Endret 30. oktober 2011 av Belladonna 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #327 Skrevet 30. oktober 2011 Kan jeg kalle meg student, tro? Jeg tar språkkurs i regi av folkeuniversitetet. Er det riktig av meg å si at jeg studerer språk? Edit, en manglende bokstav. Det er vel ikke noe mindre student enn å være vgs-elev, iallfall?
Lumpelure Skrevet 30. oktober 2011 #328 Skrevet 30. oktober 2011 (endret) Lege er en tittel beskyttet ved lov. Det betyr fullført og bestått. Student er et begrep som brukes litt ymse, studentbevis og studentrabatt får man på VGS. Lånekassen bruker begrepet student på VGS. Det brukes på alt fra sisteårs medisinstudenter til første års jallastudier ved hvilken som helst høyskole. Det har ingen betydning for noen i noen situasjon om man bruker student eller elev. Sammenligningen er rett og slett irrelevant. Å reagere på dette sier mye om den som reagerer! Endret 30. oktober 2011 av Lumpelure 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #329 Skrevet 30. oktober 2011 Lånekassen bruker begrepet student på VGS. Det brukes på alt fra sisteårs medisinstudenter til første års jallastudier ved hvilken som helst høyskole. Det har ingen betydning for noen i noen situasjon om man bruker student eller elev. Da burde lånekassen sjekke ordboken? Og ja, det er nok stor forskjell på en siste års medisinstudent og en på første året på en hvilken som helst utdanning. Jeg føler også at det er en viss forskjell mellom universitet og høyskole. Men student er uansett et samlebegrep for disse. Er det da greit å vanne begrepet enda mer ut ved å inkludere elever også? 3
Knirke Skrevet 30. oktober 2011 #330 Skrevet 30. oktober 2011 Hvorfor er det så viktig for dere VGS'ere å være studenter, da? Det er da ikke noen prestasjon å være stolt over ... Smykk dere heller med fine titler når dere har fått dere jobb og kan begynner å kalle dere arbeidstakere 2
hederlig Skrevet 30. oktober 2011 #331 Skrevet 30. oktober 2011 Jeg avslutter også diskusjonen her nå, måte på hvor mange ganger man skal gjenta seg selv. Velger å avslutte med ett lite bilde: http://gif.artige.no/store/15/15724.jpg
Munthe Skrevet 18. juni 2016 #332 Skrevet 18. juni 2016 (endret) Jeg prøver å lete etter hva er forkjell mellom student og elev..Da jeg trykket på kvinneguiden så fant jeg dette.En kolege av meg er nettop ferdig med helsefagarbeidet uten å ta 5 timers skriftlig.Hæ....hvordan er det mulig tenker jeg.Og hun forklarer at det er forkjell mellom hun og jeg.Hun sier, fordi hun er student og jeg er elev.Hun mener at når hun er student, sender hun oppgavene hver uke og nødt til å ha god karakterer,mens jeg som er elev er ikke avhengi med karakterer dersom må jeg ha 5 timers skriftlig.Det høres fornuftig ut det hun sier. Endret 18. juni 2016 av Munthe
globalagogo Skrevet 19. juni 2016 #333 Skrevet 19. juni 2016 14 timer siden, Munthe skrev: Jeg prøver å lete etter hva er forkjell mellom student og elev..Da jeg trykket på kvinneguiden så fant jeg dette.En kolege av meg er nettop ferdig med helsefagarbeidet uten å ta 5 timers skriftlig.Hæ....hvordan er det mulig tenker jeg.Og hun forklarer at det er forkjell mellom hun og jeg.Hun sier, fordi hun er student og jeg er elev.Hun mener at når hun er student, sender hun oppgavene hver uke og nødt til å ha god karakterer,mens jeg som er elev er ikke avhengi med karakterer dersom må jeg ha 5 timers skriftlig.Det høres fornuftig ut det hun sier. Student er ferdig med VGS og går høyskole/universitet. Elev går barne/ungdomsskole, eller VGS. Antall innleveringer er da rimelig likegyldig?? 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #334 Skrevet 19. juni 2016 15 timer siden, Munthe skrev: Jeg prøver å lete etter hva er forkjell mellom student og elev..Da jeg trykket på kvinneguiden så fant jeg dette.En kolege av meg er nettop ferdig med helsefagarbeidet uten å ta 5 timers skriftlig.Hæ....hvordan er det mulig tenker jeg.Og hun forklarer at det er forkjell mellom hun og jeg.Hun sier, fordi hun er student og jeg er elev.Hun mener at når hun er student, sender hun oppgavene hver uke og nødt til å ha god karakterer,mens jeg som er elev er ikke avhengi med karakterer dersom må jeg ha 5 timers skriftlig.Det høres fornuftig ut det hun sier. Merkelig innlegg Anonymkode: c3617...b95 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #335 Skrevet 19. juni 2016 De fleste definerer en student som en som tar høyere utdanning, mens en er elev på videregående skole. Folk sier vel de studerer fordi de synes det høres finere ut. En tidligere kollega fortalte folk hun ikke kjente så godt at hun egentlig studerte, dette var bare en ekstrajobb. Vi som kjente henne litt bedre visste at hun tok opp ett fag fra videregående i tillegg til å jobbe annen hver helg... Dvs realiteten stemte ikke så godt overens med virkeligheten. Tror ikke det er så mange som faktisk henger seg opp i sånt, man reagerer bare på at folk fremstiller seg bedre enn de er. Det er mange måter å lyve på... Anonymkode: 9292d...e26 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #336 Skrevet 19. juni 2016 16 timer siden, Munthe skrev: Jeg prøver å lete etter hva er forkjell mellom student og elev..Da jeg trykket på kvinneguiden så fant jeg dette.En kolege av meg er nettop ferdig med helsefagarbeidet uten å ta 5 timers skriftlig.Hæ....hvordan er det mulig tenker jeg.Og hun forklarer at det er forkjell mellom hun og jeg.Hun sier, fordi hun er student og jeg er elev.Hun mener at når hun er student, sender hun oppgavene hver uke og nødt til å ha god karakterer,mens jeg som er elev er ikke avhengi med karakterer dersom må jeg ha 5 timers skriftlig.Det høres fornuftig ut det hun sier. Jeg forstår ikke hva du vil frem til. En elev er en person som tar utdanning på grunnskole eller videregående nivå. En student er en person som tar utdanning på høyere nivå (universitet/høgskole). "5 timer skriftlig" (hva enn dette betyr) og innleveringer har da ikke noe å si. Anonymkode: 537ea...1e4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #337 Skrevet 19. juni 2016 Når en går på grunnskolen og vgs. er en elev. På høgskole/universitet er en student. Når en er ferdig med de to årene på yrkesfag blir en læring. Kan kanskje si at en studerer på vgs. også, men en er ikke "student" Jeg er en av de som ikke mener studiespesialiserende er noe bedre enn yrkesfag det samme med fagbrev og bachelor/master. Det kreves faktisk en del i alle utdannelser og en fagprøve er "ikke en dans på roser" Har faktisk lyst å bli rådgiver på ungdomsskolen for å få bort denne tanken: "Velg yrkesfag om du ikke er skoleflink" "De som velger yrkesfag har lite muligheter og dårlig lønn" jeg går selv på høgskole, men føler meg ikke noe bedre enn de av vennene mine som er læringer. Anonymkode: 28e48...e98
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå