Gå til innhold

Hvorfor kaller voksne vgs-elever seg for studenter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men jeg skjønner ikke.. hvor står det at det er "lavmål" å gå på VGS som voksen, og hvem har sagt at de ser ned på voksne VGS-studenterelever? Det virker som de eneste i denne tråden som skriver/mener dette, er de som mener at VGS-elever er studenter. :P

Selv synes jeg at det er flott at folk for eksempel tar opp fag fra videregående, det er jo mye bedre det, enn å gi opp! Vurderte selv å ta opp et par fag for å forbedre karakterene, men ble aldri noe av. Kjempeflott at folk gjør dette, men de er og blir elever. I mitt hode, iallefall, og også i følge definisjonen på en student ;)

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men jeg skjønner ikke.. hvor står det at det er "lavmål" å gå på VGS som voksen, og hvem har sagt at de ser ned på voksne VGS-studenterelever? Det virker som de eneste i denne tråden som skriver/mener dette, er de som mener at VGS-elever er studenter. :P

Selv synes jeg at det er flott at folk for eksempel tar opp fag fra videregående, det er jo mye bedre det, enn å gi opp! Vurderte selv å ta opp et par fag for å forbedre karakterene, men ble aldri noe av. Kjempeflott at folk gjør dette, men de er og blir elever. I mitt hode, iallefall, og også i følge definisjonen på en student ;)

Jeg syntes det virker som om folk tolker litt som de vil her. De har vel en stereotypi om at folk ser ned på dem om de tar opp vgs i ettertid, og dermed tolker de innleggene våre dithen.

jeg har stor respekt for at dere tar opp igjen fag fra vgs. Jeg skjønner dere syntes det er vanskelig MEN det gjør dere ikke til studenter av den grunn!

• Liker 2
Skrevet

Signerer!

Forresten, her er definisjonen på «elev» også;

ele'v (av élever 'oppdra')

1 Person som får undervisning. skolee- / antall e-er i grunnskolen går ned / lærere og e-er / en oppvakt, pliktoppfyllende e-

2 Disippel. en e- av Picasso

Skrevet

Jeg har faktisk nå tatt meg tid til å lese igjennom hele tråden, og kan ikke se noen annen enn de som er privatister og selv kaller seg studenter som mener de blir sett ned på.

At andre i tråden kommenterer at man er "foran", betyr jo ikke at de mener bedre. Det betyr at de har kommet lenger, noe som er det mest logiske i verden i og med at de tok samme fag som privatistene nå tar, for flere år siden. Det betyr da IKKE at de er bedre eller mer verdt av den grunn.

Folk har ett problem med å skille det rent faglige (dere kan kverulere så mye der vil, i nåtid så har en på ett universitet fått muligheten til å lære mer kunnskap i fagene, enn en som går vgs) og det mer personlige som kan ha bidratt med å måtte forsinke skolegangen noen år.

• Liker 3
Skrevet

Jeg syntes det virker som om folk tolker litt som de vil her. De har vel en stereotypi om at folk ser ned på dem om de tar opp vgs i ettertid, og dermed tolker de innleggene våre dithen.

jeg har stor respekt for at dere tar opp igjen fag fra vgs. Jeg skjønner dere syntes det er vanskelig MEN det gjør dere ikke til studenter av den grunn!

Virker sånn, ja. Noe som er dumt, for jeg ser iallefall ikke ned på noen! Skulle gjerne hatt ork til å ta opp noen fag selv, kunne gjort seg med en bedre karakter i matte :P men som sagt, så GIDDER jeg ikke. Feel free til å se ned på MEG, dere som tar opp fag!

Skrevet

Nå har ikke jeg lest hele denne tråden, men jeg fulgte den i begynnelsen, og det ble tidlig sagt av ts(tror jeg?)at h*n følte seg bedre i skolemessig sammenheng enn de som ikke hadde fullført til normert tid. Det satte vel en ganske negativ tone for tråden. Jeg synes hele tråden generelt bærer preg av fordommer mot de som tar vgs i voksen alder. Eller kanskje jeg har misforstått? Handler virkelig denne tråden kun om begrepene elev/student? I såfall burde vel denne tråden flyttes til språkforumet, men jeg tror diskusjonen stikker dyperet enn korrekt bruk av språket!

• Liker 1
Skrevet

Til dere som sier at noen kaller vgs skolen sin for 'uni': Er dette virkelig noe dere har hørt, eller sier dere det for å vinne diskusjonen? Jeg har iallefal adri hørt noe lignende.

Jeg har sett det iom at den personen det gjelder skrev det offentlig. Og jeg trodde det kun var dette mennesket som misbrukte dette ordet. Men utifra noen av svarene her, som hun ovenfor som kaller meg umoden som påpeker forskjell mellom universitet og vgs, så virker det som om det er flere som synes det er helt i orden å kalle vgs for universitet. Det er helt utrolig, for her trodde jeg at det kun var en person jeg visste om som misbrukte begreper til det ekstreme, men jøsses, det er jo flere av dere! :lete: Fremtiden ser ikke lys ut.

Må man 'vinne' diskusjonen ved å ta frem det ekstreme eksempelet?

Synes det har kommet gode argumenter for hvorfor man skal skille mellom elev og student (uansett alder). Dere som mener at det ikke er noen forskjell har kun kommet med "Hvorfor henge seg opp i detaljer". Takk gud for at noen orker å henge seg opp i 'detaljer' for da hadde vi sluppet tittelen 'sjef' og 'ansatt' i og med at man kan argumentere for at man gjør så og si de samme greiene....hvorfor ikke kalle alle for ansatte? Og alle andre begreper. Hva er vitsen med å kalle rød for rød, blå for blå, og så videre når vi bare kan droppe detaljene og kalle alt for FARGER.

See my point?

• Liker 3
Skrevet

Nå har ikke jeg lest hele denne tråden, men jeg fulgte den i begynnelsen, og det ble tidlig sagt av ts(tror jeg?)at h*n følte seg bedre i skolemessig sammenheng enn de som ikke hadde fullført til normert tid. Det satte vel en ganske negativ tone for tråden. Jeg synes hele tråden generelt bærer preg av fordommer mot de som tar vgs i voksen alder. Eller kanskje jeg har misforstått? Handler virkelig denne tråden kun om begrepene elev/student? I såfall burde vel denne tråden flyttes til språkforumet, men jeg tror diskusjonen stikker dyperet enn korrekt bruk av språket!

Vel, jeg kan jo ikke svare for noen andre, men selv ser jeg absolutt ikke ned på de som tar opp VGS, har heller respekt for dem. Synes det er poengtert gang på gang av flere at vi som er "ekte" studenter IKKE ser ned på disse som tar opp fag, vi bare er uenige i at de er studenter..

(Føler dette ble noen teite setninger, men regner med poenget kommer fram.)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har sett det iom at den personen det gjelder skrev det offentlig. Og jeg trodde det kun var dette mennesket som misbrukte dette ordet. Men utifra noen av svarene her, som hun ovenfor som kaller meg umoden som påpeker forskjell mellom universitet og vgs, så virker det som om det er flere som synes det er helt i orden å kalle vgs for universitet. Det er helt utrolig, for her trodde jeg at det kun var en person jeg visste om som misbrukte begreper til det ekstreme, men jøsses, det er jo flere av dere! :lete: Fremtiden ser ikke lys ut.

Må man 'vinne' diskusjonen ved å ta frem det ekstreme eksempelet?

Synes det har kommet gode argumenter for hvorfor man skal skille mellom elev og student (uansett alder). Dere som mener at det ikke er noen forskjell har kun kommet med "Hvorfor henge seg opp i detaljer". Takk gud for at noen orker å henge seg opp i 'detaljer' for da hadde vi sluppet tittelen 'sjef' og 'ansatt' i og med at man kan argumentere for at man gjør så og si de samme greiene....hvorfor ikke kalle alle for ansatte? Og alle andre begreper. Hva er vitsen med å kalle rød for rød, blå for blå, og så videre når vi bare kan droppe detaljene og kalle alt for FARGER.

See my point?

Nei, jeg ser ikke helt poenget ditt for som jeg skriver ovenfor så tror jeg denne diskusjonen stikker langt dypere enn korrekt språkbruk. Handler virkelig denne diskusjonen om språk?

Skrevet

Vi som er ferdige med vgs og som studerer ved f.eks universitet vil at det skal være en skille mellom en som går på vgs/evt en som tar opp vgs-fag som privatist og student ved universitet o.l.

De som er på vgs-stadiet enda,derimot, de bryr seg selvfølgelig ikke, for dem lyder det bedre å bli kalt student enn elev/privatist.

At noen her føler seg fornærmet er jo litt utrolig, det er ingen her som ser ned på de som tar opp fag ved vgs. Likever virker det som om de føler seg fornærmet fordi mange av oss mener at de ikke er studenter men elever og privatister. At de blir fornærmet over det er vel deres eget problem. Jeg mener det er viktig å bevare skillet mellom en vgs student og en universitetsstudent og ikke sette de i samme bås. Jeg er imot utvanning av begreper, og vil at ordet 'student. skal ha en viss verdi og ikke kan bli brukt av hvemsomhelst. Så får de som vil bli fornærmet så mye de vil (selv om det ikke er noe å bli fornærmet over, imo).

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg ser ikke helt poenget ditt for som jeg skriver ovenfor så tror jeg denne diskusjonen stikker langt dypere enn korrekt språkbruk. Handler virkelig denne diskusjonen om språk?

Ja, denne diskusjonen handler om språk og begrepet student; hvem som kan kalle seg det. Det er mange av oss som vil at det begrepet skal ha en viss verdi i seg enn at 'alle' kan bruke det uansett skole og nivå. Trodde det kom ganske klart frem. Har du lest mange sider av tråden?

• Liker 2
Skrevet

Ja, denne diskusjonen handler om språk og begrepet student; hvem som kan kalle seg det. Det er mange av oss som vil at det begrepet skal ha en viss verdi i seg enn at 'alle' kan bruke det uansett skole og nivå. Trodde det kom ganske klart frem. Har du lest mange sider av tråden?

Ja, jeg har lest en del sider, og jeg synes det ligger en del negativitet under overflaten her. Men,men...vi kan godt si at dette er en diskusjon om språkbruk.

Skrevet

Ja, jeg har lest en del sider, og jeg synes det ligger en del negativitet under overflaten her. Men,men...vi kan godt si at dette er en diskusjon om språkbruk.

Det er fordi noen mener at vi studenter mener vi er mer 'verdt' enn elever og tolker det dithen at vi da ser ned på vgs-elever/privatister. Da kommer alle vgs-elevene (spesielt de som er litt seint ute) automatisk i forvarsposisjon og tolker det som et angrep.

Dem om det.

Vi prøver bare å bevare verdien som ligger i begrepet 'student'.

• Liker 3
Skrevet

Så fremt du får stipend, lån og studiebevis, så er du student.

Uansett om en går studiespesialisering, yrkesfag eller ved høyskole/universitet.

Er fakta, ikke vits å diskutere.

Skrevet

og kan du fortelle meg hva som er problemet med det? Hva er poenget ditt?

Hvorfor gidde å bruke tid og energi på å henge seg oppi sånne tåpelige detaljer. Vet ikke om det er du som har laget tråden, men gidder ikke lese hele, har andre ting å gjøre enn å slenge dritt om hvordan folk snakker, eller hvilke ord man skal og ikke skal bruke.

Ikke for å dømme, men det vitner til umodenhet spør du meg.

Du kan ikke ha mye å bruke dagene dine til.

Skaff deg en hobby.

Takk for at du bekrefter det jeg allerede har sagt tidligere;

Det er kun dere som fortsatt studerer på vgs, gjerne seint, som tolker det som et angrep på at vi som faktisk studerer vil beholde tittelen student for oss selv.

Det er nok ikke jeg som er umoden her. ;)

• Liker 4
Skrevet

Selvfølgelig er det en del negativitet under overflaten når vgs-elever med overlegg velger å kalle seg for en student, da de åpenbart ikke er dette enda. Dette velger de jo kun fordi de selv ikke er fornøyde med å fremdeles henge på vgs-nivå. Hadde de ikke hatt noe problem med dette ville de jo selvsagt fortalt det slik det var: "jeg tar opp fag og er privatist til det og det faget". Heldigvis er det mange av de sistnevnte her, som ikke på død og liv skal rangere seg på ett nivå høyere enn de er på, på det gitte tidspunktet.

Hvis jeg skal bruke eksemplet litt lenger oppe her med ansatt og sjef: ville du som ansatt kalt deg sjef? Tror du ikke det ville blitt litt snikksnakk dersom sjefen fikk vite at du kalte deg det samme? Tror du ikke sjefen ville følt det litt feil? Uansett om du kom til å bli sjef i fremtiden eller ei?

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes nå at de som har vært mest negative i denne tråden, er de som kaller studenter som påpeker forskjellen mellom student/elev for negative. :P

• Liker 5
Skrevet

Selvfølgelig er det en del negativitet under overflaten når vgs-elever med overlegg velger å kalle seg for en student, da de åpenbart ikke er dette enda. Dette velger de jo kun fordi de selv ikke er fornøyde med å fremdeles henge på vgs-nivå. Hadde de ikke hatt noe problem med dette ville de jo selvsagt fortalt det slik det var: "jeg tar opp fag og er privatist til det og det faget". Heldigvis er det mange av de sistnevnte her, som ikke på død og liv skal rangere seg på ett nivå høyere enn de er på, på det gitte tidspunktet.

Hvis jeg skal bruke eksemplet litt lenger oppe her med ansatt og sjef: ville du som ansatt kalt deg sjef? Tror du ikke det ville blitt litt snikksnakk dersom sjefen fikk vite at du kalte deg det samme? Tror du ikke sjefen ville følt det litt feil? Uansett om du kom til å bli sjef i fremtiden eller ei?

Det er visst blitt 'umodent' at man har kommet lengre enn andre skolemessig.

Tror de kommer til å se rødt nå som vi tar frem 'ansatt' og 'sjef' som eksempler, 'som om vi er noe bedre' (bare vent og se, det kommer nok).

Vel, en sjef har som regel noen flere år i arbeidslivet enn sine ansatte, så ja; vi studenter har flere år skolemessig enn dere elever på vgs. Og dermed er det på sin plass å kalle oss for to forskjellige ting.

Vi er ikke på samme nivå, uansett hvordan dere vrir og vender på det og som mener slike forskjeller er 'irrelevante'. Det er kun irrelevant for dere fordi dere ikke har tatt høyere utdanning. Det har ingenting for dere å si, men dere kan forstå såpass at det har noe å si for oss som har 6 år bak oss på f.eks universitet.

• Liker 4
Skrevet

Så fremt du får stipend, lån og studiebevis, så er du student.

Uansett om en går studiespesialisering, yrkesfag eller ved høyskole/universitet.

Er fakta, ikke vits å diskutere.

Nei, har du lest definisjonen av ordet "student"?

Hvis du har litt tungt for det, så får du det her ennå en gang:

studen't m1 (gj ty. fra lat., se *studere)

1 person som har tatt examen artium han er s- fra 1963

2 person som studerer ved universitet el. høgskole juridiske, teologiske s-er / s-ene ved de pedagogiske høgskolene

• Liker 4
Skrevet

Vi er ikke på samme nivå, uansett hvordan dere vrir og vender på det og som mener slike forskjeller er 'irrelevante'. Det er kun irrelevant for dere fordi dere ikke har tatt høyere utdanning. Det har ingenting for dere å si, men dere kan forstå såpass at det har noe å si for oss som har 6 år bak oss på f.eks universitet.

:klappe:

Det er forbudt her å anse seg som bedre enn andre, uansett felt. Alle må for Guds skyld være like. Det er KUN tilfeldig hvem som fullfører vgs og ikke, hvem som får A og hvem som får F. Vi er alle heeeelt like og forskjeller skal ties om!

Jeg vet at mange av medstudentene mine er bedre enn meg, og jeg vet at professorene som foreleser kan mye mer enn meg! Uten at jeg føler det som et nederlag.

Etter å ha studert i nesten 6 år er jeg faktisk så "fisefin" og "umoden" at jeg vil ha studenttittelen for meg selv (delt med andre på høgskole/uni.). På samme måte som en sjef sikkert er stolt over det og at han ikke bare er en vanlig ansatt.

Syns godt studenter kan få litt credit for hva de har oppnådd. Vgs går jo alle på (langt over 90% som starter der hvertfall)!

I likhet med mange andre her; hadde blitt svært skuffet om daten min som sier han studerere xxxxxx egentlig holder på med vgs. Kall en spade for en spade. Og ikke vær så hårsåre!

Jeg innrømmer at jeg legger litt mer i det enn ren språkdebatt, fordi jeg provoseres over mennesker som bevisst pynter på ting sånn at det blir løgn, og fordi et begrep med dets innhold og betydning vannes ut når alle plutselig er studenter. Jeg har mye mer respekt for de som erkjenner at de tar opp fag, enn de som lyver på seg en studenttittel (hvorfor skal de det uansett hvis det ene ikke er bedre enn det andre ;) ).

Vgs er vgs, uansett alder. Da skal man kalle seg elev eller privatist.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...