Gå til innhold

Utvikling og språk på en snart 3 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skriver anonymt, da dette er litt sårt.

Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare, men gjør et forsøk.

Har et barn som snart er 3 år.

Barnet ble forløst med keisersnitt, planlagt. Pga at jeg hadde sv.diabetes, og barnet var estimert til noe over 4 kilo.

H*n var 5100g. Jeg har dårlig samvittighet selvfølgelig, føler at det er min feil.

Etter ks falt barnets blodsukker verdi, natutlig nok. Så h*n var på intensiven en stund. (huff, ved siden av de bitte små)

Ble lagt inn igjen etter vi kom hjem, pga at hun i tillegg hadde gulsott og spiste dårlig.

Men alt gikk bra tilslutt :)

H*n virket noe sen i utviklingen, tok lang tid før h*n klarte å holde hodet oppe og snu seg rundt. Dette pga vekten. H*n ble fort enda større også.

Startet ikke å gå før h*n var 1,5 år.

Begynnte i bhg da h*n var noe over 1 år.

Etter dette så virket det som h*n utviklet seg fint, måde fysisk og mentalt. Helt normalt.

Nå i høst han h*n byttet avdeling, fra småbarnsavdelig.

Pga veldig dårlig økonomi, så har vi sagt opp barnehageplassen.

Sitter i en vanskelig situasjon, hvor en ikke har jobb. (av mange grunner, ikke latskap. Utbroderer ikke den grunnen)

Eller at vi evnt. reduserer til 50% slik at bhg betaler seg selv med kontantstøtte. Sleit å utnytte slikt, men må man så må man.

Snakket med barnehagen om dette.

Så får jeg høre at de synes h*n er treg i utviklingen. Qoute: "h*n er ikke helt der enda" Hun mente at språket er dårlig, dvs at det er mye "baby-prudling" og at hun er litt mye for seg selv.

Men jeg oppfatter det ikke slik. Jeg har flere barn, og noe erfaring. Jeg synes h*n snakker helt greit, jeg forstår hva h*n sier og mener. Det er helt klart at h*n ikke er veldig langt fremme på språk siden, men trodde ikke det var langt "etter boka"

Men jeg skal selvsagt høre på pedagogene. De ser barnet i andre situasjoner enn meg/oss. Så jeg skal ikke bastant påstå at det ikke stemmer det pedagogen sier.

Og pga dette, så burde hun helt klart være i barnehagen. Men jeg kan ikke trylle frem en bedring i situasjonen vår. Det tar tid. Jeg er også syk. Og barnet burde helt klart "slippe" å være med meg dag ut og dag inn. Begrenset hvor mye jeg får stimulert h*n i fht det barnehagen kan gjøre. Men som sagt, slik det ser ut nå må vi si opp plassen og gjøre det beste ut av situasjonen. Det er tross alt viktigere å ha mat på bordet.

(heldigvis er det bare ett barn i barnehagen, resten er på skolen)

Da brenner det hele ned til at h*n egentlig må i barnehagen, men vi har ikke råd til det. Og har mulighet til å ha barnet hjemme. Og det er jo alle foreldrenes valg.

Er det noen andre som er i en lignende situasjon?

Pedagogen nevnte at hun kan få "gratis" barnehage.

Hvordan fungerer deres 3 åringer i fht andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, jeg føler med deg! Ikke en lett situasjon å være i.

Jeg har ikke noe erfaringer med dette, men synes du skal undersøke mer om du har noen rettigheter her, f.eks. "sponset" barnehageplass. Dersom kompetent personell mener barnet har godt av å være i bhg og dere ikke har råd til det så vil jeg kanskje tro at det finnes en form for støtteordning?

Videre hadde jeg bedt om et nytt møte med personalet i bhg for å få så mye info som mulig og også gjerne tips og råd til hvordan du/familien kan oppmuntre barnet til å "komme litt mer ut" på hjemmebane. Har du venner/søsken/slekt med barn i ca samme alder? I så fall hadde jeg kanskje prøvd å la barnet være sammen med dem.

Dersom barnet blir hjemme med deg og du orker, er jo åpen barnehage et fint alternativ? Evt. barnesang eller svømming? Her får jo barnet møte jevngamle barn og utfolde seg, se og lære av andre.

Jeg har et barn på 2,5 år og her snakkes det enormt mye. Hs har også påpekt at han ligger langt fremme og kan snakke lange setninger og flere etter hverandre som gir mening sammen. Greit nok er ikke setningsoppbygningen perfekt, men det blir litt mye å forvente enda. Sosialt er han veldig "med" og jeg finner han aldri alene i bhg når jeg kommer og henter i bhg. Hjemme kan han leke periodevis alene, men søker med jevne mellomrom etter selskap/bekreftelse på at vi er der og/eller ser hva han gjør (hvor flink han er osv.).

Skrevet

Jeg syns og du bør sjekke dette med gratis eller sponset barnehageplass. Og selvsagt få mer informasjon fra pedagogisk ansvarlig. Hvis barnet ditt henger etter i utviklingen, må hun/han få ekstra oppfølging. Framfor alt må dere jo få sjekket at det ikke er noe kroppslig galt, f eks hypothyreose eller dårlig hørsel.

Jeg skjønner at dere har andre problem i familien og, med dårlig økonomi. Jeg håper du klarer å be om hjelp så dere ikke blir isolerte med problemene deres. Barna dine trenger ressurssterke voksne rundt seg.

Jeg håper inderlig dere finner en løsning med barnehagen for den minste! Det høres ikke bra ut om du og den lille blir gående alene om dagene.

Skrevet

Utifra hva du beksriver virker det ikke som barnet ditt henger unormalt langt etter. Barn er utrolig forskjellige, noe som jo også gjør det vanskelig å finne ut når noe er galt.

At du forstår barnet ditt trenger ikke bety så veldig mye, for man lærer seg fort språket til de barna man kjenner.

Jeg var barnetvakt for et barn på 2,5 år engang, hvor foreldrene sa at han hadde litt dårlig språk, men stort sett var det ikke noe problem. Jeg gikk en hel dag og skjønte ikke et kvekk av hva barnet sa. Så hva folk som ikke kjenner barnet sier er forsåvidt en god pekepinn på språket.

De ansatte i barnehagen har jo ofte mer erfaring med barnas utvikling, og har mange jevnaldrende barn å sammenligne med. Men heller ikke det er noen garanti. Jeg har barn i min barnehage som jeg føler henger litt etter på noen områder, men som jeg tror handler mest om at de fleste barna i min barnegruppe er langt fremme i utvilingen..

Uansett, jeg ville begynt med en samtale med barnehagen:

1. Ligger barnet etter i språkutviklingen?

2. Ligger barnet etter i annen utvikling?

3. Er det i så fall slik at det bør settes igang tiltak/utredning rundt barnet?

4. Er det noen mulighet for dere å få støtte til barneageplass?

Ville også snakket med helsesøster/legen om barnet utvikling, og om muligheter for hjelp til å beholde barnehageplassen.

Skrevet

Meg som skrev over her som gjest!

Uansett, det virker som du/dere er i en tøff situasjon nå.

Kanskje Home-start kan være noe for dere? Det er hjelp til foreldre med små barn som er i vanskelige situasjoner av alle slag:)

Og bare send en PM om du vil prate mer:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...