Gå til innhold

Onkel eller ikke onkel?

Fremhevede innlegg

Skrevet

æsjjjj??

Kanskje pappa isteden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finnes det definisjon på filleonkel i ordboka? Tror det er VELDIG varierende bruk av denne uformelle tittelen.

Men er veldig sikker på at det i ordboka står "mor eller fars søsken eller ektefelle".

Uansett er det fryktelig unødvendig med slike kverulanter. Om du har lyst til å kalle naboen din for onkel fordi han har hatt en slik rolle for deg hele livet, er det bare barnslig å skulle protestere hver gang du benevner han med tittelen "onkel per"!

Skrevet

Samboer og jeg har en liten diskusjon nå. Jeg har alltid kalt mannen til tante for "onkel", men hver gang jeg sier det, sier samboern "Det er ikke onkel! Onkel er broren til mor eller far". Men jeg mener mannen til tante er "en inngifta onkel" som jeg fullt og helt kan kalle onkel uten at det blir feil..

Hva er riktig?

Tante er like mye tante selv om hun "bare" er gift med onkel!!! Skiller de seg er det fortsatt tante og jeg kommer til å besøke henne like mye som onkel :)

• Liker 1
Skrevet

Broren til samboeren min har et barn, og de sier at jeg er tante:) og pappaen min har to brødre, men konene deres er HELT KLART mine tanter:) det er det jeg oppfatter som vanlig

Skrevet

Ordboka sier:

onkel -en, -kler (gj fr fra lat. avunculus 'morbror')

1 fars el. mors bror; fars el. mors svoger; (eldre) mannlig slektning

filleonkel ~onkel

1 mann til tante

2 særl i bymål: fars el. mors fetter

3 onkel til far el. mor

4 nær mannlig venn av familien, i forhold til barna

Så begge deler er rett, men det kommer helt an på hva som er vanlig i din familie/der du er fra. I min familie (begge sider, fra forskjellig del av landet) er det naturlig at inngifte onkeler/tanter er onkel/tante på lik linje med foreldrenes søsken. Dvs, jeg har onkler som giftet seg da jeg var tenåring/voksen, og da er det unaturlig for meg å kalle de tante (men de kalles tante til de yngre søskenebarna mine), men de som var sammen da jeg ble født/mens jeg var liten kaller jeg for tante/onkel.

Skrevet

Takk for mange svar! Da har jeg på en måte rett :) Tante og onkel ble gift lenge før jeg ble født.. Kjæresten min er også fra et annet land, så de har kanskje andre "regler" der?

Ellers forstår jeg ikke hvordan en person kan få seg til å svare deg slik i det hele tatt, om noe han rett og slett ikke har noe med i det hele tatt. Du kaller han onkel, og hva er problemet med det for din samboer? Han bestemmer ikke hvem du skal kalle tante eller onkel, men han kan bestemme selv hvem han ønsker å kalle for tante og onkel. Makan til arrogant type, som må påpeke slike ting

Kjære deg, du kjenner da ikke samboeren eller vet hvilket tonefall han snakket i til meg under denne samtalen. Du har da ingen rett til å kalle arrogant utifra det du har lest i denne tråden. Han er på ingen måte arrogant, bare litt pirkete på noen ting. Men han hadde da glimt i øyet og smil om munnen gjenne hele diskusjonen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...