Fanta Exotic Skrevet 25. september 2011 #1 Del Skrevet 25. september 2011 Samboer og jeg har en liten diskusjon nå. Jeg har alltid kalt mannen til tante for "onkel", men hver gang jeg sier det, sier samboern "Det er ikke onkel! Onkel er broren til mor eller far". Men jeg mener mannen til tante er "en inngifta onkel" som jeg fullt og helt kan kalle onkel uten at det blir feil.. Hva er riktig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Apophis Skrevet 25. september 2011 #2 Del Skrevet 25. september 2011 (endret) Det er vel filleonkel. Du kan kalle han onkel vel, hvorfor bryr samboeren din seg om hva du kaller han? Edit: eg kaller inngifte for tante eller onkel, syns filleonkel eller filletante høres stygt ut. http://no.wikipedia.org/wiki/Filleonkel Endret 25. september 2011 av Apophis 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NozMonster Skrevet 25. september 2011 #3 Del Skrevet 25. september 2011 teoretisk sett så har samboeren din rett, men jeg er enig med du! mannen til min tante, ser jeg på en onkel på lik linje med min ekte tante, fordi de ble gift før jeg ble født, så han føles like mye ut som en onkel som en "ekte" onkel! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #4 Del Skrevet 25. september 2011 filleonkler pleier å være noen filler Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Koseklumpen Skrevet 25. september 2011 #5 Del Skrevet 25. september 2011 Jeg sier også det samme som deg. Selv om de er inngifte i familien så er de like mye tante og onkel som mine foreldres søsken er det 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 25. september 2011 #6 Del Skrevet 25. september 2011 Skal du følge vanlig norsk norm, så kan du fint kalle din tantes mann for onkel - det er helt alminnelig å gjøre det. Teknisk sett er han det som kalles filleonkel, men det er jo ingen som sier det, så jeg holder med deg 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #7 Del Skrevet 25. september 2011 Har alltid sagt tante og onkel til de som er gift med foreldre sine søsken, og det har mine barn gjort og det har mine søsken lært barna sine også. Jeg er tante til mine nevøer på min mann sin side. Ellers forstår jeg ikke hvordan en person kan få seg til å svare deg slik i det hele tatt, om noe han rett og slett ikke har noe med i det hele tatt. Du kaller han onkel, og hva er problemet med det for din samboer? Han bestemmer ikke hvem du skal kalle tante eller onkel, men han kan bestemme selv hvem han ønsker å kalle for tante og onkel. Makan til arrogant type, som må påpeke slike ting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Prozac Skrevet 25. september 2011 #8 Del Skrevet 25. september 2011 Begynn å kalle samboeren for din onkel i stedet. Da holder han nok snart kjeft. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annaires Skrevet 25. september 2011 #9 Del Skrevet 25. september 2011 Skal du følge vanlig norsk norm, så kan du fint kalle din tantes mann for onkel - det er helt alminnelig å gjøre det. Teknisk sett er han det som kalles filleonkel, men det er jo ingen som sier det, så jeg holder med deg Filletante/onkel er vel foreldres onkler/tanter? Her i vår slekt, (og samboerns sådan) er søskens partnere likeverdige tanter/onkler. http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=Filleonkel&ordbok=bokmaal 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 25. september 2011 #10 Del Skrevet 25. september 2011 Jeg har alltid kalt inngiftede onkler og tanter for nettopp det; onkler og tanter, i min familie. Filleonkel synes jeg ikke noe om, høres så lite seriøst ut. Alle jeg kjenner kaller inngiftede tanter og onkler for det, og ikke noe annet. Det er forresten feil begrep også, i følge wikipedia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NozMonster Skrevet 25. september 2011 #11 Del Skrevet 25. september 2011 Begynn å kalle samboeren for din onkel i stedet. Da holder han nok snart kjeft. æsjjjj?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 25. september 2011 #12 Del Skrevet 25. september 2011 Filletante/onkel er vel foreldres onkler/tanter? http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=Filleonkel&ordbok=bokmaal Definisjon nummer en i lenken din er mann til tante Foreldres onkler og tanter er grandtanter/onkler (også i ordboka om du sjekker), men noen steder brukes fille- også om mor og fars onkler og tanter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 25. september 2011 #13 Del Skrevet 25. september 2011 Det er forresten feil begrep også, i følge wikipedia Les hele - der står det at det også er brukt om inngiftet onkel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elensire Skrevet 25. september 2011 #14 Del Skrevet 25. september 2011 Filletante og filleonkel en tittel forbeholdt foreldrene dine sine fettere og kusiner. altså far eller mor sin kusine eller fetter. Foreldrene dine sine tanter og onkler er dine grandtanter og grandonkler. Så å kalle mannen eller konen til tanter og onkler for gandonkel/grandtante eller filleonkel/filletante blir helt feil. For meg har det alltid vært naturlig at partneren til mine tanter og onkler har fått tittelen tante eller onkel. Jeg ser absolutt ingen grunn til at de ikke skal kalles det. ofte har de jo vært der like lenge som tanten eller onkelen med blodsbånd, og stilt opp like mye. Jeg skiller ikke der. De mine tanter og onkler er gift med er i mine øyne tante eller onkel minst like mye som den andre. Ellers tror jeg heller ikke at det er en egen familie tittel på inngifte tanter og onkler Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 25. september 2011 #15 Del Skrevet 25. september 2011 Les hele - der står det at det også er brukt om inngiftet onkel Det står også at det normale er å kalle de for onkel eller tante også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
She_Leiva Skrevet 25. september 2011 #16 Del Skrevet 25. september 2011 Har alltid kalt mannen til tante (mors søster), onkel. Noe annet ville vært rart for meg. Den korrekte termen er vel egentlig filleonkel, men sånn rent familie- og folkemunne-messig er nok onkel like så riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 25. september 2011 #17 Del Skrevet 25. september 2011 Det står også at det normale er å kalle de for onkel eller tante også. Og det var akkurat det jeg skrev aller først Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 25. september 2011 #18 Del Skrevet 25. september 2011 Og det var akkurat det jeg skrev aller først Så hvorfor henge seg opp i det når du er enig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest padawan Skrevet 25. september 2011 #19 Del Skrevet 25. september 2011 (endret) Filletante og filleonkel en tittel forbeholdt foreldrene dine sine fettere og kusiner. dette er feil. i følge denne siden på Wikipedia brukes det også om: Mors eller fars fetter (egentlig og opprinnelig betydning)Fjernere (voksen) slektning i forhold til barna (eksempelvis mors eller fars tremenning).Ektefelle til bestemors eller bestefars søster (det normale uttrykket er her grandonkel)Ektefelle til mors eller fars søster (inngiftet onkel). (det normale uttrykket er her onkel)Nær mannlig venn av familien, i forhold til barna. Endret 25. september 2011 av padawan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 25. september 2011 #20 Del Skrevet 25. september 2011 Så hvorfor henge seg opp i det når du er enig? Akk.. jeg skrev at det teknisk sett er slik at det heter filleonkel, men at jeg ikke tror noen faktisk sier det og derfor har TS rett - så var det noen som skrev at det ikke heter det og at fillonkel er noe annet (div def) og det var det jeg hang meg opp i. Det er nemlig brukt noe ulikt rundt omkring, men filleonkel er den vanligvis definert som inngift onkel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå