Gå til innhold

Spørsmål til dere som går på Lavkarbo


Gjest halebein

Anbefalte innlegg

Hvordan er det å trene på lavkarbo? Jeg ser for meg at jeg hadde blitt veldig slapp dersom jeg skulle få i meg minimalt med karbohydrater, og så skulle trent hardt...

Noen erfaringer?

Jeg tenker ikke på toppidrett, men vanlig mosjon, løpeturer på 1-halvannen time, fotballtrening, eller skitrening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan er det å trene på lavkarbo? Jeg ser for meg at jeg hadde blitt veldig slapp dersom jeg skulle få i meg minimalt med karbohydrater, og så skulle trent hardt...

Noen erfaringer?

Jeg tenker ikke på toppidrett, men vanlig mosjon, løpeturer på 1-halvannen time, fotballtrening, eller skitrening?

Det går ikke an å trene hardt og samtidig ligge for lavt i inntaket av karbohydrater, uten at kroppen straffer deg. Jeg kjenner etterhvert en del som driver med slike kosthold som klarer seg utmerket, men de spiser mer karbohydrater enn de strengeste diettene.

Det de imidlertid kan fortelle meg er at inntaket av karbohydrater skjer primært rett før, og etter trening.

Hvis du vil kan du prøve det selv. Det er ofte slik du finner en løsning som passer. 45-30 min før trening spiser du gjerne en spiseskje honning og en moden banan. Etter trening kan du f.eks. drikke en treningshake med 4:1 karbo:protein. Raske karbohydrater fyller raskere opp glykogenlagrene. Om du ikke har tilgang på shake er 0,5 ekstra lett melk + en liten pakke(30g) rosiner utmerket. Har det vært en svært hardt økt kan du sikkert spe på med en ekstra pakke rosiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm takk for svar:) Men jeg skjønner at lavkarbo er en vitenskap man bør lære seg før man begir seg ut på den.

Jeg er ikke på slankern- og vil ikke gå ned i vekt, men er opptatt av å spise sunt, og blir litt nysgjerrig på lavkarbo, i og med at det er så mye snakk om det i media.

Kanskje heller jeg litt mer mot kosthold med færre karbohydrater, a'la Fedon...det virker litt mindre komplisert enn lavkarbo. Jeg vil gjerne spise sunnere, men uten å hele tiden måtte lese varedeklarasjoner, veie mat osv. Da er kanskje ikke lavkarbo (les: de mest ekstreme kurene) veien og gå.

Men tusen takk for grundig svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm takk for svar:) Men jeg skjønner at lavkarbo er en vitenskap man bør lære seg før man begir seg ut på den.

Jeg er ikke på slankern- og vil ikke gå ned i vekt, men er opptatt av å spise sunt, og blir litt nysgjerrig på lavkarbo, i og med at det er så mye snakk om det i media.

Kanskje heller jeg litt mer mot kosthold med færre karbohydrater, a'la Fedon...det virker litt mindre komplisert enn lavkarbo. Jeg vil gjerne spise sunnere, men uten å hele tiden måtte lese varedeklarasjoner, veie mat osv. Da er kanskje ikke lavkarbo (les: de mest ekstreme kurene) veien og gå.

Men tusen takk for grundig svar! :)

Det finnes en god bok om paleo (steinalderkosthold) for utholdenhetsutøvere. Denne versjonen kan jo knapt kalles lavkarbo, men vanlig paleo er jo et lavkarbo-typekosthold.

"The paleo diet for athletes" av Loren Cordain og Joe Friel. Førstnevnte har også skrevet et par bøker om vanlig paleo.

Jeg har lest den og den har mange gode poenger som man finner igjen i de fleste bøker om ernæring for idrettsutøvere. Den store forskjellen er at paleo ikke tillater korn eller meieriprodukter.

Jeg er sikker på at toppidrettsutøvere og mosjonister kan klare et svært aktivt liv med et slikt kosthold dersom de er flinke til å spise det de skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener og går på lavkarbo. Trener 4-5 ganger i uka med sykling 1.5mil pluss halvtime styrke og vekt etterpå. De første ukene etter at jeg la om til lchf hadde jeg null energi, måtte faktisk legge meg ned på en benk på den vanlige kveldsturen med bikkja....... :sjenert: Følte meg helt elendig form selv om jeg er i god form..

Men, etter ca tre uker så snudde det, nå har jeg masse mere energi, og treningen er ikke noe problem! Har forstått det sånn at dette er vanlig når en legger om til lavkarbo. Jeg gjorde den bommerten at jeg fikk i meg for lite karbo, så måtte passe på å få i meg litt mere.

Jeg bruker mylog sin side, den er super, der legger jeg inn hva jeg spiser og hva jeg trener. Da ser jeg fort om jeg har fått i meg for lite karbohydrater og må plusse på med litt ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fedon er vel lavkarbo? Lavkarbo er ikke bare de mest ekstreme retningene, men en betegnelse på diverse kosthold som har fra praktisk talt null karbohydrater til moderate og mer liberale retninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå trener ikke jeg så mye som du spør etter- men likevel føler jeg at jeg kan svare:) je går på lavkarbo- ikke mer enn 50 kh til dagen. Jeg fikk som noen andre her skriver skikkelig problemer med og samle energi helt i starten, var helt skutt av ingenting da. Men så, energi som var helt fantastisk! Det er deilig og kunne pøse på med trening og jobb osv uten og misste energien!! Jeg vet at mange disser fotballfrua, men hun går på lchf og trener ganske hardt- og det funker der også:)

Jeg får ihvertfalll bedre utholdenhet :) men du kan jo som noen nevner her også gå på fedon, da er ikke kh grensa så lav!

Lavkarbo.no har et eget trenings-underforum- mange kloke hoder som kan svare deg på mye der:)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å trene på lavkarbo? Jeg ser for meg at jeg hadde blitt veldig slapp dersom jeg skulle få i meg minimalt med karbohydrater, og så skulle trent hardt...

Noen erfaringer?

Jeg tenker ikke på toppidrett, men vanlig mosjon, løpeturer på 1-halvannen time, fotballtrening, eller skitrening?

Jeg var lavkarbo frelst til de grader, men gikk over til vanlig kosthold fordi jeg var heeeelt tom på trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var lavkarbo frelst til de grader, men gikk over til vanlig kosthold fordi jeg var heeeelt tom på trening!

kanskje du ikke spiste nok fett?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig stor forskjell på generell lavkarbo og ketolyse. Å trene i ketose kan være hardt hvis du tar deg helt ut, men vanlig lavkarbo er ikke strengt i det hele tatt. Jeg sliter med å få i meg 100g karber om dagen hvis jeg ligger unna sukker, pasta, ris og poteter. Så ikke noe stress å trene da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan lavkarbo du tenker, men spiser du masse frukt burde ikke treningen by på problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger på under 20 karber om dagen, fungerer helt fint å trene.... men må spise rett etter trening da, hvis ikke går jeg i kjelleren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke hvordan lavkarbo du tenker, men spiser du masse frukt burde ikke treningen by på problemer.

Hvis du spiser masse frukt så går du per definisjon ikke på lavkarbo - frukt inneholder masse sukker.

Jeg har trent mye på lavkarbo og har igrunnen ikke hatt noen store problemer med det. Ja jeg har hatt litt mindre energi til tider og jeg har hatt litt lettere for å komme helt ned i kjelleren, men så lenge jeg passer på at inntaket er ganske jevnt (nok mat altså) så går det fint.

Nå for tiden forsøker jeg å ligge under 50kh om dagen og da er det null problem. På under 20 syns jeg det var verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du spiser masse frukt så går du per definisjon ikke på lavkarbo - frukt inneholder masse sukker.

Dét er nok en myte. Frukt inneholder ikke så mye "sukker". Noen frukter inneholder mer fruktose enn andre, men det de har til felles er at alle har ganske lav glykemisk belastning. Det er en del fiber i frukt også.

Er ikke det bare i de aller strengeste (ketolysekuren etc) som forbyr karbohydrater helt? Frukt er også viktig for vitaminer og mineraler på samme måte som grønnsaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dét er nok en myte. Frukt inneholder ikke så mye "sukker". Noen frukter inneholder mer fruktose enn andre, men det de har til felles er at alle har ganske lav glykemisk belastning. Det er en del fiber i frukt også.

Er ikke det bare i de aller strengeste (ketolysekuren etc) som forbyr karbohydrater helt? Frukt er også viktig for vitaminer og mineraler på samme måte som grønnsaker.

Frukt inneholder fruktsukker for å være helt nøyaktig.

Bær har ganske lav GI, mens frukt stort sett har høy eksempler fra liste her:

Frukter

Ananas: 94

Apelsin: 62

Banan (gul): 84

Banan (omogen, grön): 43

Banan (övermogen, brun): 74

Grapefrukt: 36

Körsbär: 32

Kiwi: 75

Mango: 80

Papaya: 83

Generelt anbefales det å holde seg til lavglykemiske grønnsaker på lavkarbo, men klart man kan spise frukt om man bare holder seg under den daglige karbogrensa. Det er riktignok vanskelig ettersom endel frukt inneholder nokså mye karbo pr 100 gram :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Frukt inneholder fruktsukker for å være helt nøyaktig.

Bær har ganske lav GI, mens frukt stort sett har høy eksempler fra liste her:

Frukter

Ananas: 94

Apelsin: 62

Banan (gul): 84

Banan (omogen, grön): 43

Banan (övermogen, brun): 74

Grapefrukt: 36

Körsbär: 32

Kiwi: 75

Mango: 80

Papaya: 83

Generelt anbefales det å holde seg til lavglykemiske grønnsaker på lavkarbo, men klart man kan spise frukt om man bare holder seg under den daglige karbogrensa. Det er riktignok vanskelig ettersom endel frukt inneholder nokså mye karbo pr 100 gram :)

Nå snakker du om glykemisk indeks. Jeg snakker om glykemisk belastning.

Det er også tydelig at forskjellige kilder har forskjellige tall. 94 for ananas er rett og slett ikke troverdig. Loff har jo lavere glykemisk indeks.

Denne forkortede listen er tatt fra boken "The Paleo diet for athletes" (som ironisk nok er en lavkarbo-rettet bok):

Frukt - glykemisk belastning - glykemisk indeks

Ananas - 8,2 - 66

Appelsin - 5.1 - 43

Banan (normalt moden) - 12.1 - 53

Grapefrukt ikke nevnt på min liste

Kirsebær ikke nevnt

Kiwi - 7.4 - 52

Mango ikke nevnt

Papaya ikke nevnt

Tillegg:

Rosin - 48.8 - 64

Potet (alene) - 18.4 - 85

Eple - 6,0 - 39

Cantaloupe 5,4 - 65

Fersken - 3,1 - 28

Gulrot - 7.2 - 71

Søtpotet - 13,1 - 54

Edit: Du skriver også at frukt inneholder mye karbohydrat per 100g. I forhold til enkelte grønnsaker så er det riktig, men ikke i forhold til 100g. Mye per 100g i mitt hode er over 75g av 100g. Frukt inneholder sjeldent mer enn 15g per 100% og sjeldent mer enn 20g per 100g. Det er i mitt hode lavt. Jeg synes det er et viktig poeng å få frem.

Det virker som veldig mange lavkarbotilhengere mener at frukt er djevelens verk. Man bør uansett søke å få i seg minst 2 porsjoner frukt per dag i tillegg til 3 porsjoner grønnsaker.

Endret av Supraspinatus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frukt inneholder fruktsukker for å være helt nøyaktig.

Bær har ganske lav GI, mens frukt stort sett har høy eksempler fra liste her:

Frukter

Ananas: 94

Apelsin: 62

Banan (gul): 84

Banan (omogen, grön): 43

Banan (övermogen, brun): 74

Grapefrukt: 36

Körsbär: 32

Kiwi: 75

Mango: 80

Papaya: 83

Generelt anbefales det å holde seg til lavglykemiske grønnsaker på lavkarbo, men klart man kan spise frukt om man bare holder seg under den daglige karbogrensa. Det er riktignok vanskelig ettersom endel frukt inneholder nokså mye karbo pr 100 gram :)

Jeg kan GARANTERE at verdens helseproblemer ikke skyldes frukt. Å spise frukt og grønnsaker i sin opprinnelige form, dvs der magen må jobbe for å komme gjennom skall (f.eks eple, pære) og sammen med andre matvarer som uansett senker den glykemiske belastningen, er sunt. Fruktjuice fra konsentrat, sirup, most og overmodnet frukt vil selvsagt lette både næringsopptak og dermed biotilgjengelighet, men da endrer kvaliteten, GI og GB seg også. Noe som ikke er frukten sin feil. Det er VI som spiser feil og preparerer feil, men det virker som om mange har stemplet frukt (og en haug med sunne grønnsaker) som det mørke selv. Jeg har aldri selv forstått logikken bak å svartmale gulrota og bananen, når de ikke har skylda.

Til opplysning så anses en GI på under 55 (av 100) som lavt. Dette gjør at banan, som stort sett ligger på ca 55, er helt kurant. Epler 28-34, druer 46-55, kiwi 47-58, mango 41-60, fersken 28-56, plomme 24-53, pære 33-42 og gulrot (grønnsaksrepresentant) ca 33. Farlig, farlig :gjeiper:

En frukt/bær/grønnsaksmudie før trening er helt kanon. Det er en grunn til at det serveres eplejuice og sportsdrikker under f.eks maraton, og ikke kokosolje.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer ernæringsfysiologi og er langt over gjennomsnittet opplyst om alternative matvarer og oppskrifter, og var en racer i å lage fettrik og næringsrik mat, likevel har jeg aldri vært så energiløs og sur som når jeg gikk på lavkarbo i 2 måneder. Legen måtte rett og slett be meg om å begynne å få i meg karbohydrater igjen.

Jeg ble riktignok mye tynnere :roll:

(Ja, jeg vet at det er mange som har det motsatte resultatet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på lavkarbo før jeg ble gravid og gikk ned 12 kg på 4 mnd, trente 3 ganger i uka fra den andre måneden. Gikk ca 1 time hver dag på ellipsemaskin, samt styrketrening. Ikke noe proff trening, og sikkert lite for de som er mer trent enn meg (ikke i det hele tatt ;)), men jeg har aldri hatt så mye og god energi som da jeg begynte på lavkarbo. Og det ble bare bedre etter at jeg begynte å trene i tillegg. Nå er jeg 34 uker på vei, har levd karboredusert hele veien og fortsatt med å gå lange turer både på ellipse og ute, lagt på meg 8 kg og har ikke en eneste plage, babyen har det fint, blodtrykket er fint og jeg har det fint. Ikke at kosten nødvendigvis har noe å si, men jeg tror det har det.

Så jo, det går an å trene og være gravid OG ha det kjempebra på lavkarbo! Men du må nesten bare teste selv, alt er individuelt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...