Gå til innhold

Hunde eier for aller første gang!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Jeg har tenkt å kjøpe en Siberian Husky valp til sønnen min som bursdagsgave, men vet ikke helt hvor jeg skal starte. Trenger jeg noe kurs for å være eier av en hund f.eks? Hva slags utstyr trenger jeg før og etter anskaffelsen av hunden? Hva slags hundefor/mat burde jeg kjøpe? Hvor kan jeg få kjøpt det? Hva trenger jeg å vite før jeg kjøper hunden? Altså, vet at de kan være de dummeste spørsmålene for dere, men alt dette er nytt for meg og det ville vært fint med en slags guide for nybegynnere! =P

Jeg har tatt en titt på finn.no og har sendt en e-mail om en hund, men vet ikke helt hvordan selve prosessen for å kjøpe en hund er? Ville vært snillt av dere om dere kunne gi meg litt råd/tips om dette! =)

Tusen takk på forhånd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det beste rådet må vel være at du/dere forbereder dere MYE mer før dere vurderer hund.

Ser ut til at du ikke kan så mye om hund, så jeg lurer på hva som avgjør for rasevalget?

• Liker 2
Skrevet

Det beste rådet må vel være at du/dere forbereder dere MYE mer før dere vurderer hund.

Ser ut til at du ikke kan så mye om hund, så jeg lurer på hva som avgjør for rasevalget?

Aktiviteter. Familien driver med en god del aktiviteter som løping, skogstur, sykling osv. og leste at Siberian Husky er veldig energetiske som krever en god del aktivitet og mosjon, samt at den barnevennlig. Vet også at iogmed at den har et veldig sterk jaktinstinkt så er det veldig vanskelig å la dem løpe fritt uten bånd, så det krever mye fra også fra eierne. Virket som en perfekt hund for familien.

Skrevet

Hvis du har så lite erfaring med hunder ville jeg ikke ha rådet deg til å skaffe en siberian husky. Det er fantastiske hunder men som spisshunder flest kan de være meget egenrådige og dermed krevende å oppdra. En husky er i tillegg en trekkhund som krever MYE mosjon for ikke å ha altfor mye energi til overs - som den kan bruke på rampestreker;)

Jeg er selv veldig glad i den type hunder men vet at de krever mye arbeid. Hvis du skal ha en spisshund ville jeg heller anbefalt deg en mindre rase, norsk elghund er jo for eksempel en noe lignende hund utseendemessig men mye enklere å oppdra og i tillegg en mye mer håndterlig størrelse for et barn.

Nå vet jeg ikke hvor gammel din sønn er men du bør påregne at du må gjøre det meste av arbeidet med hunden da de færreste barn klarer å følge opp en hund like mye som den har behov for. Som en annen over meg sier bør du lese masse og sette deg godt inn i hundehold på forhånd, og siden du blir hundeeier for første gang er det sikkert lurt å melde seg på et dressurkurs (noe som jo sikkert er kjempefint å gjøre sammen med din sønn for eksempel:)).

• Liker 1
Skrevet

Du burde kjøpe inn seng, bur og leker før du kjøper hunden. Når du henter hunden, får du som regel med valpepakke, som har med evnt leker og litt mat.

Mat får du kjøpt på dyrebutikk eller veterinær.. Hvor gammel er sønnen din?

Skrevet

Enig med chiffon.

Sibirsk husky er egentlgi en sledehund -noe osm vil si at den er seig og arbeidsom, og kan være kinkig å bruke som førstegangshund.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Du burde gå et valpekurs på en hundeskole , altså ikke i en lokal hundeklubb, men på en hundeskole. Der fokuserer de like mye på teori og lærdom til ferske hundeeiere som på sosialisering av hunden.

Du har tatt på deg litt av en oppgave med å velge den rasen, men alt går om man er litt forberedt.

De røyter også voldsomt i perioder da de har imponerende mye underull, men dette har du sikkert også tenkt på. Du må regne med hundehår OVERALT og det kan være lurt å fjerne tepper o.l i røyteperioden da disse vil bli helt "inngrodd" av hår. Slike ting tar iallefall JEG i betraktning når jeg vurderer rase, hvor mye stell og husarbeid den også fører med seg.

De må sosialiseres veldig godt fra de er små, for de kan være litt reserverte av natur. De som jeg har møtt har ikke vært videre interessert i å hilse eller vært spesielt sosiale. Dette er nok veldig individuelt.

Endret av NovaFlare
Skrevet

Aktiviteter. Familien driver med en god del aktiviteter som løping, skogstur, sykling osv. og leste at Siberian Husky er veldig energetiske som krever en god del aktivitet og mosjon, samt at den barnevennlig. Vet også at iogmed at den har et veldig sterk jaktinstinkt så er det veldig vanskelig å la dem løpe fritt uten bånd, så det krever mye fra også fra eierne. Virket som en perfekt hund for familien.

Les om golden retriever, de høres også perfekte ut for dere :) de er i tillegg lett lærte, vår er 11 uker og kan allerede sitt, ligg, targeting, gå fint i bånd og kommer på innkalling :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en samojed -- noe liknende rasemessig, og vet du ikke hva du går til så bør du revurdere rase sterkt. Dette er veldig krevende hunder. Spisshunder generelt har også et høyt støynivå som man må trene bort. En hund i seg selv tar MYE tid. Dersom man ikke er inneforstått med hvor mye tid det tar, så kan man gå på en kjempesmell når man velger det som kalles en tidkrevende hund. For det vil si at den tar enda mer tid. Men det er ikke dermed sagt at den ikke passer for familien din. Jeg ville vært skeptisk til en annonse på finn. Er dette rasen for dere, kontakt de offisielle selgerene av rasen i norge. Enten via norsk kennelklubb eller søk dem opp på google. Seriøse kenneler selger som regel hundene med det beste gemyttet. Det er mulig du blir satt på venteliste, men det er verdt det!

Kenneleierne kan fortelle deg alt du trenger å vite om innkjøp før valpen kommer i hus :)

Du finner også mye om dette på pedigree og canis.no sine sider.

Skrevet

synes ikke dyr og spesielt den rasen som er krevende,burde gies som presang.

Personen som skal få denne valpen,burde ha satt seg inn i hundehold,ha penger ,tid og vilje til en hund før det anskaffes en valp.

Min menig i alle fall.

Skrevet

Det er faktisk litt skremmende at du velger å kjøpe en Husky til sønnen din når dere begge er førstegangseiere og ikke vet noenting om hund og hundehold.

Her burde du lese deg litt opp på raser..

Skrevet

Okei. Så jeg burde bare glemme Siberian? Og ta en titt på Norsk Elghund eller Golden Retriever?

Hvor får jeg kjøpt disse egentlig? Er finn.no trygg og pålitelig?

Når man leser om disse forskjellige hunde rasene, så virker jo de fleste ganske like, alstå, man får et veldig vagt beskrivelse av hundene hvor de fleste er eneregtiske og lettlærte osv. og man får jo aldri et presis "sammenligning"!

Og igjen, jeg beklager hvis spøsmålene kan virke dumme og hvis jeg gir dere det inntrykket om at jeg er useriøst, for det er jeg ikke. Jeg/vi ser ikke hunden vi har tenkt å kjøpe kun som en hund, men som en fullverdig familiemedlem og ikke en som blir med oss i 5 år for så å selge den videre. Vi er jo klar over at selv om hunden er en gave, så vet vi at det er oss voksne som kommer til å bruke mest tid på den og at det er vi som har anvaret for den inntil sønnen min har blitt moden. Han blir 10 i år.

Skrevet

Syns å gi en 10 åring en hund i gave er en fin tanke, rekner med alle (mest dere foreldre!) tar det meste uansett hvem sin det er :) men når du spør HVOR du får kjøpt hund blir jeg skeptisk... Dette var det første jeg fant ut. Skeptisk til finn, selv om jeg kjøpte min der. Jeg sjekka opp rykte på foreldra til hunden før jeg ringte. Fikk også se stamtavle og fant info om slekta til valpen.

Dere bør ikke velge en aktiv hund selv om dere er en aktiv familie. Dere bør velge en hund som trenger aktivitet (golden kan være veldig late, veldig aktive eller "akkurat passe", alt etter hva dere gjør det til) men samtidig kan ha en rolig dag og som er lett å trene. Det siste er spesielt viktig siden det er deres første hund :)

Skrevet (endret)

Altså, løping og skogsturer kan veldig mange raser være med på, du trenger ikke en husky til det, med mindre du skal på overnattingssledeturer i Finnmark om vinteren. Det viktigste er å velge en uten særlig jakt/gjeter/vakthundinstinkt, siden dere ikke kan noen ting. Syns det er hårreisende at dere skal kjøpe hund uten å vite hvor dere skal kjøpe for. Har du tenkt på vaksiner, markkurer, tannstell, kloklipping, pelsstell, utstyr du trenger, hundeseng, tissetrening, lydighetstrening, hva du skal gjøre når valpen begynner å gnage på møbler eller tapet, hva du gjør når valpen lekebiter eller drar i båndet?

Alle må jo begynne et sted, men husky er nok ikke stedet å begynne.

Endret av Dragonfly84
Skrevet

Okei. Så jeg burde bare glemme Siberian? Og ta en titt på Norsk Elghund eller Golden Retriever?

Hvor får jeg kjøpt disse egentlig? Er finn.no trygg og pålitelig?

Når man leser om disse forskjellige hunde rasene, så virker jo de fleste ganske like, alstå, man får et veldig vagt beskrivelse av hundene hvor de fleste er eneregtiske og lettlærte osv. og man får jo aldri et presis "sammenligning"!

Og igjen, jeg beklager hvis spøsmålene kan virke dumme og hvis jeg gir dere det inntrykket om at jeg er useriøst, for det er jeg ikke. Jeg/vi ser ikke hunden vi har tenkt å kjøpe kun som en hund, men som en fullverdig familiemedlem og ikke en som blir med oss i 5 år for så å selge den videre. Vi er jo klar over at selv om hunden er en gave, så vet vi at det er oss voksne som kommer til å bruke mest tid på den og at det er vi som har anvaret for den inntil sønnen min har blitt moden. Han blir 10 i år.

Nei, finn er ikke pålitelig. NKK - Norsk kennelklubb er et godt stikkord hvis du synes det er vanskelig å finne informasjon på egenhånd så gå via deres kontakter. Ofte når du søker på en hunderase så får du opp offisielle sider for hunderasene. De er pålitelige. Der står det annonser ute om valper til salgs.

En annen fin første gangs hund er labrador. Du kan ta ulike hundetester f.eks. på canis.no eller pedigree.no. Canis.no har mye informasjon om oppdrettere.

Enkelt og greit bare søk på hundetest på nettet. Der kan du finne ut hva som passer for deg og din familie.

Skrevet

Altså, løping og skogsturer kan veldig mange raser være med på, du trenger ikke en husky til det, med mindre du skal på overnattingssledeturer i Finnmark om vinteren. Det viktigste er å velge en uten særlig jakt/gjeter/vakthundinstinkt, siden dere ikke kan noen ting. Syns det er hårreisende at dere skal kjøpe hund uten å vite hvor dere skal kjøpe for. Har du tenkt på vaksiner, markkurer, tannstell, kloklipping, pelsstell, utstyr du trenger, hundeseng, tissetrening, lydighetstrening, hva du skal gjøre når valpen begynner å gnage på møbler eller tapet, hva du gjør når valpen lekebiter eller drar i båndet?

Alle må jo begynne et sted, men husky er nok ikke stedet å begynne.

Det er jo derfor jeg spør, fordi jeg ikke kan noe! Skal jeg kjøpe privat via finn eller dyrebutikk, kennelklubb? For som du sier må jo alle begynne et sted. Men sånne som deg gjør det vanskelig når du ikke kommer med noe som faktisk kan hjelpe?

Skrevet

Nei, finn er ikke pålitelig. NKK - Norsk kennelklubb er et godt stikkord hvis du synes det er vanskelig å finne informasjon på egenhånd så gå via deres kontakter. Ofte når du søker på en hunderase så får du opp offisielle sider for hunderasene. De er pålitelige. Der står det annonser ute om valper til salgs.

En annen fin første gangs hund er labrador. Du kan ta ulike hundetester f.eks. på canis.no eller pedigree.no. Canis.no har mye informasjon om oppdrettere.

Enkelt og greit bare søk på hundetest på nettet. Der kan du finne ut hva som passer for deg og din familie.

Tusen takk! Du og Redbull er blant dem som faktisk kommer med noe som kan hjelpe! =)

Skrevet

Tusen takk! Du og Redbull er blant dem som faktisk kommer med noe som kan hjelpe! =)

Bare hyggelig å kunne være til hjelp! :)

Skrevet

Labrador og golden er i bunn og grunn det samme, mer pelsstell med en golden eneste :)

Kjøp en hundebok med alle rasene i og les igjennom. Jeg har alltid hatt lyst på en golden, pga utseendet. Da vi bestemte oss gikk vi grundig inn i rasen og fant ut at denne passa perfekt, da vi har en jente på 6 mnd :) hadde aldri kjøpt rasen bare fordi vi hadde lyst på den :) som sagt, les les og leeees, og spør her :) bedre å spør for mye og "dumt" enn å ikke gjøre det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...