spørsmålstegnet Skrevet 25. september 2011 #1 Skrevet 25. september 2011 Jeg var hos min mormor her tidligere på dagen, og hun viste meg stolt frem en bok hun hadde kommet over. Tror denne boka var fra 1901 og det var blitt laget et nyttopplag fra 2007 som hun hadde fått tak i. Men hun vet om en bok til som hun gjerne ville få tak i, og jeg vil gjerne overraske henne med å kjøpe den. Men først må jeg vite hva den heter, for det husket ikke hun. Det hun fortalte meg var at det var en skummel barnebok. Tydligvis populær rundt 1930 årene kanskje. Det hun husket var at bakerst i boka så var det bilde av en fugl, som tilsynelatene så død ut, fordi den hang opp ned. Ringer det en bjelle for noen? Det er alt jeg har å gå etter Håper dere kan hjelpe meg.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 25. september 2011 #2 Skrevet 25. september 2011 Hør med Bjørn Ringstrøm. De kan alt om gamle bøker. http://www.ringstrom-antikvariat.no/
spørsmålstegnet Skrevet 25. september 2011 Forfatter #3 Skrevet 25. september 2011 Hør med Bjørn Ringstrøm. De kan alt om gamle bøker. http://www.ringstrom-antikvariat.no/ Takk skal du ha for tipset. Jeg sendte en mail
Rumle Skrevet 26. september 2011 #4 Skrevet 26. september 2011 Så hyggelig av deg å prøve å få tak i den for henne Håper du finner den, det blir hun sikkert kjempeglad for!
spørsmålstegnet Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter #5 Skrevet 6. oktober 2011 Så hyggelig av deg å prøve å få tak i den for henne Håper du finner den, det blir hun sikkert kjempeglad for! Jeg sendte en mail, som sagt, og fikk ganske kjapp svar tilbake. Der sto det: Vi har dessverre ikke boken/bøkene det søkes etter. Det vil bli gitt beskjed dersom bøkene dukker opp hos oss innen rimelig tid. Virker som en standar mail dette. Jeg skrev jo at jeg lurte på hva boka het, og det fikk jeg ikke noe svar på. Muligens et vanskelig spørsmål, uten for mange ledetråder.. :/
Muscae Skrevet 6. oktober 2011 #6 Skrevet 6. oktober 2011 Du kan kanskje høre med nationalbiblioteket? Mulig de kan sette deg i kontakt med noen professorer i emnet? Jeg tipper dette er en litt spennende utfordring for dem også, kanskje? Barnebokinstituttet kan kanskje hjelpe deg?
Muscae Skrevet 6. oktober 2011 #7 Skrevet 6. oktober 2011 Nationalbiblioteket skal ha lagt ut alle norske barnebøker utgitt før 2000 på nett. Går jo an å titte igjennom noen, og se om det kan være riktig?
Muscae Skrevet 6. oktober 2011 #8 Skrevet 6. oktober 2011 Jeg må innrømme at det første som slo meg var at det kunne vært diktet "The raven" av Edgar Allan Poe, fordi det er veldig skummelt, og det er også en ravn (som godt kunne henge opp ned i en barnebok) som vokter over ham fra vinduskarmen, på slutten.. Men jeg klarer ikke finne ut om det er utgitt på norsk i bokform. Dikt på rim bruker jo å være populært for barn, så de går jo an... skal sjekke mer om jeg finner noe sånt...
Muscae Skrevet 6. oktober 2011 #9 Skrevet 6. oktober 2011 hmm.. Jeg leiter og leiter, men er ikke så god på dette.. Kan det være "svartedauen", av theodor kittelsen? Den er fra riktig tid, er ganske skummel, og den har en fugl på siste side... Min lenke
spørsmålstegnet Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter #11 Skrevet 6. oktober 2011 Si nå i fra om du finner den da! Dette var over all forventing Tusen takk for hjelp!! Om det er den riktige skal jeg undersøke nærmere, men det skal jeg finne ut. Jeg lurer litt på om jeg skal bestille denne, og gi den direkte og spørre, "er det denne du har lett etter?". Eller om jeg skal gi hun linken, og spørre på den måten, og få bekreftet det med en gang. Lurer på om jeg skal ta sjangsen på å bestille den. Ser jo ut som en fin og spennende barnebok hehe
Muscae Skrevet 2. november 2011 #12 Skrevet 2. november 2011 Dette var over all forventing Tusen takk for hjelp!! Om det er den riktige skal jeg undersøke nærmere, men det skal jeg finne ut. Jeg lurer litt på om jeg skal bestille denne, og gi den direkte og spørre, "er det denne du har lett etter?". Eller om jeg skal gi hun linken, og spørre på den måten, og få bekreftet det med en gang. Lurer på om jeg skal ta sjangsen på å bestille den. Ser jo ut som en fin og spennende barnebok hehe Fant du ut av det? Var det riktig?
spørsmålstegnet Skrevet 1. januar 2012 Forfatter #13 Skrevet 1. januar 2012 Takker for all hjelp! Jeg kjøpte svartedauen, og overleverte den til mormor! Dessverre var det ikke den, men hu ble veldig positivt overrasket og takket så mye. Kjedelig når boka kosta over 300 spenn. Jeg hadde byttelapp, men hu ville lese den, så da ble det uansett en fin gave Er veldig vanskelig når jeg ikke har så mye å gå etter, og sannsynligheten for at selve "bilde" av fuglen som henger opp ned ikke er avbildet på internett. Kan jo lissom ikke gå på bibloteket og bla gjennom en haug med bøker :/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå