Gå til innhold

Intervalltips

Anbefalte innlegg

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet (endret)

intervalltrening er jeg ganske fersk på, men de få øktene jeg har hatt, har gitt meg blod på tann.

Jeg lurer på om noen har tips for en nybegynner? Er løping det gjelder her i første omgang. Er en intervalløkt i uka greit? Jeg er i vanlig form, men ikke supersprek.

Tips til morsomme intervallformer?

Trener MYE fartslek (spurt, rask gange, jogg), og synes det er veldig moro, men variasjon er kjekt...

Endret av Ms. Raggsokk
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

intervalltrening er jeg ganske fersk på, men de få øktene jeg har hatt, har gitt meg blod på tann.

Jeg lurer på om noen har tips for en nybegynner? Er løping det gjelder her i første omgang. Er en intervalløkt i uka greit? Jeg er i vanlig form, men ikke supersprek.

Tips til morsomme intervallformer?

Trener MYE fartslek (spurt, rask gange, jogg), og synes det er veldig moro, men variasjon er kjekt...

Fartslek er for meg en del av langkjøringen. I intervalltreningen kjører jeg opplegget akkurat sånn som det skal kjøres, men jeg pleier å legge planen under oppvarmingen. Ser det litt an på hvordan kroppen føles. Ikke kjør deg for hardt om du føler deg sliten og energiløs. Da kan du heller trene langkjøring eller gå en fjelltur.

Langintervall:

Endre lengden av hver intervall. Fra 3-8 minutt i 87-92% av makspuls.

Endre antall intervaller 4-8.

Gjør intervallene i motbakke.

Kortintervall:

Endre lengden av intervall fra 10-60s på maks intensitet. Du skal ikke stivne! Ro litt ned hvis du kjenner det.

10+ intervaller.

Motbakkeintervall i kort bratt bakke. I stedetfor tid løper du opp en passelig bratt og lang bakke så fort du klarer. Gå ned igjen og gjenta så mange ganger du gidder. Jo kortere intensitetsperioden jo flere sett.

Tar det det 10-20s opp løper du minst 8-10 ganger!

Andre typer intervaller:

Kjøp deg en intervalltimer som piper eller vibrerer. Så kan du trene andre former for intervaller og. F.eks. 20s knebøy i løse luften 10s pause. 20s spensthopp 10s pause osv.

Lette styrkeøvelser er utmerket til dette.

Søk gjerne på "tabata intervals". Slitsomt men artig.

Endret av Supraspinatus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...