Gå til innhold

Når forventer man att barn blir trent til og gå uten bleie?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ettersom barnet ikke bor hos meg, så kan jeg som mor desverre ikke starte det der med og slutte med bleie. Det blir vell litt feil om jeg starter med den treningen da..

Det jeg lurer på er, hvordan merker man på ett barn når barnet er klar til og prøve og gå uten bleie? og må man alltid starte treningen på sommeren? barnet mitt fyller 3 år til vinteren,dem barnet bor hos har ikke begynt og trene med og ikke ta ta på bleien, det vill si om dem velger og begynne med bleia neste sommer er ungen over 3 år, når dem starter treningen, er ikke det sent og begynne og prøve da, eller er det mye som spiller inn?

Endret av kokkosmamma
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi satte oss som mål å starte før han begynte i tredje klasse.

• Liker 1
Skrevet

Potte-/dotrent og dagtørr ved 3 års alder, med mindre det feiler ungen noe.

• Liker 1
Skrevet

Og til TS: Du kan fint drive potte-/dotrening når du har samvær. Men det spørs hvor effektivt det blir når det bare blir innimellom.

• Liker 1
Skrevet

Potte-/dotrent og dagtørr ved 3 års alder, med mindre det feiler ungen noe.

Ja, det samme mener vell egentlig jeg, men hva når barnet fyller 3 år på vinteren, da er det jo mye klær og kansje litt vrient og starte treningen da? jeg mener det da er litt rart att dem som har barnet ikke har startet treningen nå i sommer? eller er det rart av meg og forvente det?

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet (endret)

Kanskje de følte barnet ikke var klar for det denne sommeren? Ellers enig i 3årsalder høres fornuftig ut,dog skjønner jeg at de ønsker å vente til sommeren mtp bekledning.

Endret av Iza'bella
Skrevet

Jeg aner ikke jeg, hehe. Vårt barn blir 3 år til våren, så vi tenkte å ta satse på bleiekutt fra våren og gjennom sommeren. H*n har allerede begynt å gå på potte innimellom, på helt eget inititativ. H*n syns det er gøy, og blir kjempestolt :rodmer:

Skrevet

Jeg må si jeg lurer litt på hvem "dem som har barnet" er....

Hvis det for eksempel er sånn at barnet er plassert i fosterhjem, har de kanskje nok med å få barnet til å føle seg trygt først... Ved store endringer i barnets liv vil dotrening kunne settes tilbake. Jeg har vært borti fosterbarn som har andre ting de må "få på plass" først før de kan fokusere på å bli tørre.

Så et barn som har alt ved det vanlige bør bli tørr rundt treårsalderen. Men her også kan det skje ting som setter dem tilbake (flytting, nye søsken, skilsmisse osv). Men det er nok en god del barn som har gode grunner til at de ikke er tørre når de er tre...

Skrevet

Generelt sier man at barn i dag blir tørre sommeren etter de er fylt tre år.

Man skal ikke mer enn 10-15 år tilbake før barn generelt ble tørre et år tidligere..

Det sier litt om dagens bleier. De er så efektive at de ødlegger mye av den naturlige treningen for barna.

Om man begynner tidlig vil barnet dermed også bli klart tidligere, stort sett. Men min oppfatning i dag er at mange foreldre tror at barnet ikke er klart før det er 3-4 år. Særlig siden mange barn ikke selv viser noen interesse for å gå på do.

Jeg jobber i barnehage på en avdeling med 10 2009 barn, og vi har barn av alle typer.

Alt fra de som sluttet på dagen flere måneder før de fylte to år, til de som er fylt to år, og som FORELDRENE syns er alt for små til å slutte med bleier..

Vi har også de midt i mellom, som driver med dotrening, går på do (gjerne uten at det kommer noe som helst) og som tisser seg ut ørten ganger om dagen. Mange vil kanskje si at disse ikke er klare, og dermed begynt med bleier igjen. Men jeg tror at disse barna mer enn mange av de andre trenger nettopp den erfaringen det gir å tisse seg ut gang etter gang. En erfaring de som sagt ikke får med dagens hypereffektive bleier.

Ellers vil jeg påpeke at gjest over er har et godt poeng. Om det har skjedd store ting i livet til barnet, så kan det være med på å forsinke både det ene og det andre, også bleieslutt!

Og selvfølgelig kan du begynne å øve på å slutte med bleier når barnet er hos deg!

Skrevet

Jeg vil si at 3 år er "vanlig" Men alle barn er forskjellige, og noen sliter med å slutte til de gjerne er 6 år gamle. Jeg ville prøvd allerede i før fylte to år, og sett hvordan barnet taklet det. Jeg har ikke barn selv, men har passet mye små, og da brukte vi tøybleier på dem. Da merket de at de var våt, og sa ifra. Hun ene sluttet når hun var 18måneder gammel, og de to andre på toårsdagen sin:)

Men uansett om man bruker tøybleier eller hva man gjør; Barn er ulike og noen trenger tid. Tror ikke man skal stresse om barnet er 4 og fortsatt i bleier:)

Skrevet (endret)

Her slutta frøkna da hun var 2år. Vi bare begynte å la henne gå uten bleie her hjemme etter bhg, fulgte henne ofte på do i starten, så etterhvert gikk hun helt selv også. Da sluttet hun også i bhg.

Tisset seg ut 1000 ganger i starten, og vi hadde lyst til å ta på henne bleien, men vi holdt ut i 14.dager-tre uker...

(tror ofte det ligger på foreldrene også jeg da. Ikke bare om ungene er klare eller ikke...). ( og ja, jeg vet at noen barn faktisk ikke er så utviklet at de klarer dette, men de fleste er dette allerede fra 20.mnd alder..).

Endret av Annaires
  • Liker 1
Skrevet

Her slutta frøkna da hun var 2år. Vi bare begynte å la henne gå uten bleie her hjemme etter bhg, fulgte henne ofte på do i starten, så etterhvert gikk hun helt selv også. Da sluttet hun også i bhg.

Tisset seg ut 1000 ganger i starten, og vi hadde lyst til å ta på henne bleien, men vi holdt ut i 14.dager-tre uker...

(tror ofte det ligger på foreldrene også jeg da. Ikke bare om ungene er klare eller ikke...). ( og ja, jeg vet at noen barn faktisk ikke er så utviklet at de klarer dette, men de fleste er dette allerede fra 20.mnd alder..).

Det er ein del ungar som nektar å sitje på do/potte, faktisk ;)

Då hjelp det lite om foreldra oppmuntrar til bleieslutt.

TS: Kan du ikkje snakke med fosterforeldra, og høyre kva planen deira er?

Skrevet

Men da får de jo bare tisse på seg ;) Frøkna her har nektet noen ganger hun også...

Skrevet

Men da får de jo bare tisse på seg ;) Frøkna her har nektet noen ganger hun også...

Hehe, tvilar på at du hadde sagt det viss du hadde sett eldsteguten min. Alle naboane trur sikkert eg dreiv og mishandla han i den lange perioden han nekta å sitje på do/potte ;)

Skrevet

Jeg spurte fosterforeldrende om dem hadde begynnt noe pottetrening, eller om det hadde skjedd noe nytt siden sisst. men fikk intrykk av att det var noe dem ikke hadde tenkt på en gang, for hun svarte meg overasket og bare sa att barnet må jo uansett ha på bleie om natta! bare lurte på om dem hadde noen planer for dette jeg da... men jeg ringer helsesøsteren til barne mitt jeg, like greit. Ungen min er trygg på det nye hjemmet sitt har bodd der ett år nå denne mnd...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...