Gjest Survival Skrevet 25. september 2011 #1 Skrevet 25. september 2011 Jeg har alltid hatt lyst å prøve granateple. Derfor kjøpte jeg med meg noen stykker her om dagen når jeg var på butikken. Men hva i all verden skal jeg bruke dem til? Forslag? Kunne selvfølgelig googlet dette, men jeg liker best forslag fra matglade mennesker her på forumet som faktisk har testet ut oppskriftene.
Tullamore Dew Skrevet 25. september 2011 #2 Skrevet 25. september 2011 Jeg bare åpner dem og spiser "frøene" inni jeg, kjempegodt De er veldig sunne også.
Flowblow Skrevet 25. september 2011 #3 Skrevet 25. september 2011 Pleier å skjære av bunnen og toppen, delen i to. For å være tålmodig av begynne å spise det, så tar jeg ut all frøen og har dem i en skål. Når jeg er ferdig med det. Så kan jeg sitte å kose meg med det. Du kan gjerne lage fruktsalat og ha det med, det er kjempegodt. Epler, pære, banan, melon, vannmelon, nektarin, druer, appelsin, fersk ananas og granateple. det er delic! Men ikke lag smoothie av det.
Pingting Skrevet 25. september 2011 #4 Skrevet 25. september 2011 *matgad person to the rescue* En av mine favorittoppskrifter er denne. Sausen funker fint til kylling og svinekjøtt også (og selvfølgelig til andre typer ris). Men den er litt for salt etter min smak (og jeg er veldig glad i salt mat!), så jeg pleier å bruke bare halve mengden med soyasaus. Og litt mer ingefær og hvitløk enn et står, men det er jo en smakssak. Granateple er både søtt og bittert, og funker dermed i både middagsretter og desserter. Ser kjempefint ut i en fruktsalat, men kan også sette en spiss på en vanlig salat. Jeg har desverre ikke noen oppskrift, men jeg fikk pasta med kremet soppsaus hos noen venner en gang - og de strødde litt granateplefrø over. En kombinasjon jeg aldri ville tenkt på selv, men det var veldig godt! Og: granateple er noe herk å rense. Det spruter og klisser verre. Den beste fremgangsmåten er å åpne det under vann. *svinger kappen* 1
Tullamore Dew Skrevet 25. september 2011 #5 Skrevet 25. september 2011 Ja, vær litt forsiktig når du åpner, plukker frøene og renser dem. Første gang jeg gjorde dette så det ut som om noen hadde blitt brutalt drept på kjøkkenbenken min.
Pingting Skrevet 25. september 2011 #6 Skrevet 25. september 2011 Ja, vær litt forsiktig når du åpner, plukker frøene og renser dem. Første gang jeg gjorde dette så det ut som om noen hadde blitt brutalt drept på kjøkkenbenken min. Been there, done that! Det er heller ikke et sjakktrekk å ha på seg hvit genser, kan jeg fortelle.
Flowblow Skrevet 25. september 2011 #7 Skrevet 25. september 2011 Ja, vær litt forsiktig når du åpner, plukker frøene og renser dem. Første gang jeg gjorde dette så det ut som om noen hadde blitt brutalt drept på kjøkkenbenken min. Ja og dette er håndarbeid, så ikke bruk noe skrapt enn at du skjærer bunnen og toppen. Del den i to med hånda.
Tullamore Dew Skrevet 25. september 2011 #8 Skrevet 25. september 2011 Been there, done that! Det er heller ikke et sjakktrekk å ha på seg hvit genser, kan jeg fortelle. Haha, nei, den fine røde fargen blir ekstra tydelig da!
Flowblow Skrevet 25. september 2011 #9 Skrevet 25. september 2011 Haha, nei, den fine røde fargen blir ekstra tydelig da! Om det er hvit, så kan det være verdifullt en dag, hvem vet "oi, der granat flekker fra et eple" :D "oooooooi"
Gjest Survival Skrevet 25. september 2011 #10 Skrevet 25. september 2011 Tusen takk for alle gode forslag!! Dette skal helt klart prøves. Tenkte jeg skulle prøve den granateple-sausen i morgen, for den fikk jeg skikkelig vann i munnen av.
tusse75 Skrevet 25. september 2011 #11 Skrevet 25. september 2011 Mister man ikke en del safta når man skyller den da? Jeg pleier å skjære av bare toppen og så skjærer jeg langs sidene i mange biter sånn som appelsin deler jeg det inn, oppå skallet bare uten å skjære gjennom selve frukten. Og når man da tar og deler fra toppen, så er det enkelt å dele i de bitene som den er skjært opp i. Ikke så mye kliss. Best er vel å spise som frukt synes jeg Han Jamie Oliver laget her på torsdag tror det var en salat med granateple, tror det var spinat lignende ting i bunnen og en hele granateple.
Flowblow Skrevet 25. september 2011 #12 Skrevet 25. september 2011 du mister ikke noe saft da saften er inni. Bruker du kniv? Oo
tusse75 Skrevet 26. september 2011 #13 Skrevet 26. september 2011 Jeg bruker kniv bare for å skjære gjennom skallet. Etterpå bruker jeg hendene for å dele opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå