Safran Skrevet 27. september 2011 #21 Skrevet 27. september 2011 Har vel faktisk flere (eller iallefall tilgang til flere)... - Min egen sparekonto (hvor jeg prøver og ha en buffer for eget bruk evt spare til noe jeg ønsker meg) - BSU (er jo meget gunstig så gjør mitt beste for å fylle den vært år) - Felles sparekonto med mannen (dette sto før på regningskontoen, men for å få litt bedre oversikt og for å gjøre de litt "vanskeligere" å røre så ble det egen konto, vi sparer litt hver måned, brukes på feks oppussing, reising, dyre reperasjoner ol) - Juniors sparekonto (sparer til minstemann, men har jo tilgang til den, er vel tenkt å brukes til litt større ting som sykkel, idrettsutstyr, spesielle turer, førerkort hvis vi har behov for det og så er mitt ønske at resten skal gå til å gi en god start på voksenlivet)
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #22 Skrevet 27. september 2011 Jeg/vi har en hel haug med konti. Jeg har: - BSU-konto - privat høyrentekonto - privat sparekonto - privat brukskonto Forskjellen mellom høyrentekontoen og sparekontoen er at jeg ikke skal ta ut penger fra høyrentekontoen utover til virkelig store ting (sparer til ny bolig), mens det som står på sparekontoen er til mer kortvarig sparing. F.eks til en liten ferietur eller lignende. Hver gang sparekontoen bikker 20.000,- så overfører jeg til høyrentekontoen Felles har vi: - brukskonto - regningskonto - bufferkonto (sparekonto til mer midlertidige ting) - sparekonto (langsiktig sparing, samme som min private høyrentekonto. Her skal det bare tas penger fra til boligkjøp/oppussing, bryllup eller lignende) - bilkonto (sparer 500,- i mnd øremerket til service osv på bilen) Vi føler at vi får mer oversikt over økonomien vår ved å dele opp sparingen på denne måten. Vi kunne nok oppnådd bedre rente ved å ha konti i ulike banker, eller samle alt av sparepenger på en konto, men oversiktelighet og å kunne se alt i en nettbank er viktigere for oss per idag. (vi har dog en bank som har helt greie vilkår)
AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #23 Skrevet 28. september 2011 Jeg/vi har en hel haug med konti. Jeg har: - BSU-konto - privat høyrentekonto - privat sparekonto - privat brukskonto Forskjellen mellom høyrentekontoen og sparekontoen er at jeg ikke skal ta ut penger fra høyrentekontoen utover til virkelig store ting (sparer til ny bolig), mens det som står på sparekontoen er til mer kortvarig sparing. F.eks til en liten ferietur eller lignende. Hver gang sparekontoen bikker 20.000,- så overfører jeg til høyrentekontoen Felles har vi: - brukskonto - regningskonto - bufferkonto (sparekonto til mer midlertidige ting) - sparekonto (langsiktig sparing, samme som min private høyrentekonto. Her skal det bare tas penger fra til boligkjøp/oppussing, bryllup eller lignende) - bilkonto (sparer 500,- i mnd øremerket til service osv på bilen) Vi føler at vi får mer oversikt over økonomien vår ved å dele opp sparingen på denne måten. Vi kunne nok oppnådd bedre rente ved å ha konti i ulike banker, eller samle alt av sparepenger på en konto, men oversiktelighet og å kunne se alt i en nettbank er viktigere for oss per idag. (vi har dog en bank som har helt greie vilkår) Høres ut som meg dette, for jeg har også en drøss med sparekontoer øremerket ulike formål
AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #24 Skrevet 28. september 2011 Men de fleste banker gir deg mer rente jo mer penger du har på samme konto, og mange gir deg fordeler ved å ha sperret konto en periode. Mange banker gir rente fra første krone og det er ingen begrensning i antall uttak. Banken med best rente (sett bort fra BSU selvsagt) akkurat nå er bluestep finans ifølge Dine Penger. 1
Viljaa Skrevet 28. september 2011 #25 Skrevet 28. september 2011 Jeg har: Inntekt og visa-konto. Her har jeg også avtalegiroene mine (skulle egentlig ha separert kort og regning/lønnskonto da jeg har en tendens til å bruke mer penger enn det jeg tror Korttidssparing - egentlig en helt vanlig konto, som jeg bruker til å "luke unna" penger, eller spare på kort sikt. Langtidssparing- her ramler det jeg klarer å spare etter at BSU er fylt opp hvert år. Har litt høyere rente, og et begrenset antall uttak før det blir gebyrer. BSU - Fylles opp i begynnelsen av hvert år.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #26 Skrevet 1. oktober 2011 Man bør ikke ha mer enn 2 mill på hver konto, og de kontoene må være i forskjellige (norske) banker. For da taper man ikke pengene hvis banken går konkurs. Selv har jeg 7 kontoer.
Roadrunner Skrevet 1. oktober 2011 #27 Skrevet 1. oktober 2011 Som et par andre har jeg totalt tre kontoer: BSU, sparekonto (maks 12 uttak i året) og lønnskonto (hvor også regningene blir betalt fra). Fungerer greit, føler jeg har god kontroll. 1
Sophie-Ann Skrevet 3. oktober 2011 #28 Skrevet 3. oktober 2011 Jeg har 1 lønnskonto hvor lånet på boligen trekkes, 1 regningskonto hvor jeg overfører en fast sum hver mnd, 1 matkonto med kort som jeg overfører en fast sum og en sparekonto som kjæresten min har for meg, rett og slett fordi jeg ikke vil falle for fristelsen å bruke av pengene. Nå heter kontoen Julekonto, etter jul blir det feriekonto og etter ferien blir den buffer konto
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå