AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #1 Skrevet 25. september 2011 Hvor mange sparekontoer er det vits i å ha? Jeg har en sparekonto som skal gå til reiser/ferier og en til utgifter. Betaler regninger fra den. På lønnskontoen har jeg stort sett penger igjen hver mnd. Har hørt om at folk har mange, men skjønner ikke helt poenget med det. Noen som er gode i økonomi her som kan fortelle litt om sparing?
LoneWolf Skrevet 25. september 2011 #2 Skrevet 25. september 2011 Å ha mange kontoer er vel egentlig ikke noe stort point. Jeg har 4 selv, en som jeg får god rente på og ikke gidder å avslutte, en som er brukskonto, en som er konto til å handle aksjer med og en som er lønnskonto... Kunne egentlig greid meg med to kontoer for det er ikke nødvendig med flere
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #3 Skrevet 25. september 2011 Jeg har to. En som gir god rente mot at pengene er relativt låst, altså begrenset antall uttak uten avgift. Og en som gir mindre rente men har fritt bruk. I tillegg til lønnskonto og regningskonto.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #4 Skrevet 25. september 2011 Det er jo ikke noe økonomisk poeng i å ha flere sparekontoer, men for min del er det et viktig praktisk poeng. Jeg er skikkelig surrehue når det kommer til penger, så for meg er det lettere å holde oversikt og passe på at jeg har penger til alt jeg trenger ved å ha forskjellige kontoer. Jeg har en lønnskonto som jeg også har bankkort på. Denne brukes til hverdagslig handling osv. Utover det er alle de andre kontoene mine kun i bruk fra nettbanken. Jeg har: - Utgiftskonto til å betale regninger fra. - Korttidssparing til ting vi har lyst på, men egentlig ikke trenger. F.eks. konserter, dyr restaurant etc. - Buffer/langtidssparing der vi egentlig sparer til boligkjøp, men kan også ta ut penger til ny vaskemaskin eller annet nødvendig som måtte dukke opp. - Bilkonto til uforutsette verkstedregninger og nye dekk etc. - Feriekonto. - Konfirmasjonskonto som både skal dekke de tusenvis (føles det som iblant...) konfirmasjonene vi blir invitert til der vi må bruke en del på både gave og reise, og konfirmasjonen som vi selv skal arrangere om et par år. Vi kunne fått noen kroner ekstra i rente pr år om vi hadde alt samlet på en konto, men det er så få kroner at det ikke er verdt det sammenlignet med fordelen med å ha oversikt og kontroll på ulike behov.
Tussilago_2 Skrevet 25. september 2011 #5 Skrevet 25. september 2011 Jeg har tre sparekontoer + en brukskonto. De sparekontoene jeg har er: - BSU - Langtidssparing med bindingstid (1 år) og høy rente - vanlig sparekonto (med maks 12 uttak i året).
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #6 Skrevet 25. september 2011 Det er jo ikke noe økonomisk poeng i å ha flere sparekontoer Jo, det er det jo faktisk. Det varierer stadig hvilke banker som har den beste renten. Hver gang en ny (seriøs) bank får høyere sparerente enn min gamle konto, så oppretter jeg ny konto der. I dag er det veldig lett både å opprette en ny konto og å flytte pengene over. Etter en stund setter kanskje min gamle bank renten høyere enn den nye, da flytter jeg enkelt og greit pengene tilbake. Har du en tusenlapp på konto er det kanskje ikke mye å spare, men mange har en god del penger på bok i dag.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #7 Skrevet 25. september 2011 Jo, det er det jo faktisk. Det varierer stadig hvilke banker som har den beste renten. Hver gang en ny (seriøs) bank får høyere sparerente enn min gamle konto, så oppretter jeg ny konto der. I dag er det veldig lett både å opprette en ny konto og å flytte pengene over. Etter en stund setter kanskje min gamle bank renten høyere enn den nye, da flytter jeg enkelt og greit pengene tilbake. Har du en tusenlapp på konto er det kanskje ikke mye å spare, men mange har en god del penger på bok i dag. Men de fleste banker gir deg mer rente jo mer penger du har på samme konto, og mange gir deg fordeler ved å ha sperret konto en periode.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #8 Skrevet 25. september 2011 Men de fleste banker gir deg mer rente jo mer penger du har på samme konto, og mange gir deg fordeler ved å ha sperret konto en periode. Netopp, jeg flytter til den banken som gir meg best vilkår. Fastrente over lang tid lønner seg sjelden.
Glynis Skrevet 25. september 2011 #9 Skrevet 25. september 2011 Jeg har BSU + vanlig sparekonto. Betaler regninger fra lønnskonto.
Gjest Spinell Skrevet 26. september 2011 #10 Skrevet 26. september 2011 Jeg har en sparekonto med max 12 uttak per år. Der spares alt. Ikke den rentemessig aller beste løsningen, men det er en løsning som er fleksibel nok, samtidig som jeg slipper å tenke på at jeg har diverse ulike konti i ulike banker. Tidligere hadde jeg også BSU, men da den var full, og jeg hadde passert aldersgrensen, pøste jeg alt inn på boliglånet. Siden jeg ikke lenger hadde skattefordelen med sparing, samt at lånerenta var en del høyere, lønte det seg den gangen. Har tre brukskonti isteden: en regningskonto, en felles "mat og forbrukskonto", og en lønnskonto.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #11 Skrevet 26. september 2011 Jeg har brukskonto, BSU, kapitalkonto (tror jeg det heter, med maks uttak 12 ganger i året eller noe sånt noe), og en ekstrakonto som jeg putter sommerjobbing penger inn på. Den siste kontoen er de pengene jeg bruke om jeg vil kjøpe noe litt dyrere som jeg kanskje egentlig ikke trenger, ut å reise etc. Syntes det er greit å skille det fra "kapitalen" som jeg ikke vil bruke opp på reiser og kos under studietiden
Gjest fersk lærer Skrevet 26. september 2011 #12 Skrevet 26. september 2011 Jeg har BSU + vanlig sparekonto. Betaler regninger fra lønnskonto. Jeg gjør det på samme måte. Veldig greit og oversiktelig.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #13 Skrevet 26. september 2011 Hvor mange sparekontoer er det vits i å ha? Jeg har en sparekonto som skal gå til reiser/ferier og en til utgifter. Betaler regninger fra den. På lønnskontoen har jeg stort sett penger igjen hver mnd. Har hørt om at folk har mange, men skjønner ikke helt poenget med det. Noen som er gode i økonomi her som kan fortelle litt om sparing? Dersom du betaler regninger fra "sparekontoen", er det ikke en sparekonto, men heller en regningskonto. En sparekonto skal helst stå i fred, og kun brukes ved spesielle tilfeller. 1
Anglofil Skrevet 26. september 2011 #14 Skrevet 26. september 2011 Jeg hadde egentlig mange, men innså det at det var mer lønnsomt for meg å ha færrest mulige sparekontoer. Har derfor BSU-konto og én høyrentekonto som jeg bruker med 3,5% rente (jo mer vi har der samlet, og mer får vi igjen). Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #15 Skrevet 26. september 2011 Dersom du betaler regninger fra "sparekontoen", er det ikke en sparekonto, men heller en regningskonto. En sparekonto skal helst stå i fred, og kun brukes ved spesielle tilfeller. Jeg skrev at jeg har en til sparing og en til utgifter...... Jeg har en sparekonto som skal gå til reiser/ferier og en til utgifter. Jeg vet at en sparekonto skal gå til spesielle tilfeller eller noe spesiell jeg sparer til. Jeg lurte bare på hvor mange det var noe poeng i å ha, men føler mange har svart på det nå.
Zoë Castillo Skrevet 26. september 2011 #16 Skrevet 26. september 2011 Jeg har følgende kontoer: - BSU-konto - ordinær lønnskonto tilknyttet VISA-kort, som jeg også betaler alle regninger fra - sparekonto hvor jeg har noen hundre tusen (overskudd fra hussalg, som skal gå til oppussing om et år) - sparekonto/bufferkonto hvor jeg setter inn små overskudd her og der. Disse pengene bruker vi av når vi vil handle noe nytt til hjemmet, eller noe går i stykker. - en slags "mellomkonto" som både jeg og mannen har tilgang til i nettbanken vår, slik at vi enkelt kan overføre penger til hverandre uten å måtte gå via "betale regninger"-knappen, som er litt knotete med vår nettbank. Mannen min har BSU-konto, lønnskonto og denne mellomkontoen. Han har ingen sparekonto tilknyttet sin nettbank, men han står som medeier på sparekontoen hvor vi har egenkapitalen fra hussalg. Jeg kunne forøvrig gjerne tenkt meg flere kontoer, men har ikke orket å gå i banken for å "spørre". En egen feriekonto hadde vært fint, for eksempel, hvor vi hadde overført små summer hver måned.
Sign Skrevet 26. september 2011 #17 Skrevet 26. september 2011 Jeg har en del kontoer rett og slett fordi det hjelper meg å strukturere økonomien min. Foruten lønnskontoen min har jeg: 1 konto for lån og forsikringer 1 konto for alt av faste regninger 1 konto for mat (med eget kort tilknyttet) 1 sparekonto (høyrente) 1 mini-sparekonto (setter inn når jeg kan og bruker det kun til meg selv - spa, reiser +++)
Sign Skrevet 26. september 2011 #18 Skrevet 26. september 2011 Jeg har følgende kontoer: - BSU-konto - ordinær lønnskonto tilknyttet VISA-kort, som jeg også betaler alle regninger fra - sparekonto hvor jeg har noen hundre tusen (overskudd fra hussalg, som skal gå til oppussing om et år) - sparekonto/bufferkonto hvor jeg setter inn små overskudd her og der. Disse pengene bruker vi av når vi vil handle noe nytt til hjemmet, eller noe går i stykker. - en slags "mellomkonto" som både jeg og mannen har tilgang til i nettbanken vår, slik at vi enkelt kan overføre penger til hverandre uten å måtte gå via "betale regninger"-knappen, som er litt knotete med vår nettbank. Mannen min har BSU-konto, lønnskonto og denne mellomkontoen. Han har ingen sparekonto tilknyttet sin nettbank, men han står som medeier på sparekontoen hvor vi har egenkapitalen fra hussalg. Jeg kunne forøvrig gjerne tenkt meg flere kontoer, men har ikke orket å gå i banken for å "spørre". En egen feriekonto hadde vært fint, for eksempel, hvor vi hadde overført små summer hver måned. Kan du ikke bare sende en mail og be dem opprette flere kontoer? Det kan i allefall min bank.
Meaty Skrevet 27. september 2011 #19 Skrevet 27. september 2011 Jeg og samboer har felles økonomi, og vi har to sparekontoer. En som vi bruker som buffer pluss sparer til en gang å kjøpe egen bolig, og en der vi setter inn barnetrygden som sønnen vår skal få når han fyller 18, forutsatt at han bruker pengene på studier og førerkort. Han er knapt 4 mnd, så ikke så mye kronasje der enda. Vi er litt redde for å spare såpass mye penger (det er snakk om over 200 000 hvis vi sparer barnetrygden i 18 år) i hans eget navn, i tilfelle han vokser opp og blir et skikkelig surrehue som bare rører bort pengene når han får fatt i dem. Har også hørt at overformynderiet kan gå inn og bestemme over pengene hvis de står i hans navn.
juliane Skrevet 27. september 2011 #20 Skrevet 27. september 2011 Jeg har flere sparekontoer, men har ikke delt det opp i kontoer til spesifikke formål. Syns bare det er veldig greit å ha muligheten til å sette av penger på en egen konto når jeg vet at det kommer en utgift på et eller annet tidspunkt. Nå har jeg f.eks oppsparte penger på en sparekonto og arvepenger som skal inn i boligen på et eller annet vis (enten oppussing eller nedbetaling lån) på den andre. Da har jeg oversikt over hvor mye jeg har igjen i "EK" uten å måtte føre regnskap hele tiden. Når vi om ikke lenge er ferdige med å pusse opp kommer jeg til å betale inn resten av disse pengene på lånet, og da kan jeg bruke kontoen til noe annet. Kanskje sette inn 20.000 fra den andre sparekontoen som er øremerket BSU i januar 2012?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå