ivanka Skrevet 15. mai 2002 #1 Del Skrevet 15. mai 2002 lurer på hvordan det står til med tannhygienen der ute. hvor ofte pusser dere tenner, bruker tanntråd, går til tannlegen? må innrømme at jeg er nysjerrig fordi jeg vet jeg er litt opphengt selv, da. pusser tennene 3-4 ganger om dagen (en av dem en halvtimes runde med elektrisk tannbørste), to runder tanntråd, fluorskyll, fluortabletter, tannpirkere og sukkerfri tyggis. sitter ofte med tanntråd eller el. tannbørste foran pc'en eller tv, tipper jeg bruker over en time på tennene mine hver dag, selv om jeg altså bruker en del av den tiden på andre ting i tillegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lemon Skrevet 15. mai 2002 #2 Del Skrevet 15. mai 2002 Pusser tennene morgen og kveld, samt at jeg bruker tanntråd og fluorskylling. Har jeg spist hvitløk eller liknende blir det selvsagt nødvendig å ta i bruk tannkosten flere ganger til dagen Jeg går til tannlegen en gang i året, og har ikke hatt hull på maange år. Flink jeg 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 15. mai 2002 #3 Del Skrevet 15. mai 2002 Pussar morgon og kveld, samt dersom eg skal nokon plass. Går til tannlegen ein gong i året, og han sei kvar gong at eg må bli flinkare å bruke tanntråd, men det blir liksom ikkje til det....12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 15. mai 2002 #4 Del Skrevet 15. mai 2002 Pusser tennene morgen og kveld, og bruker tanntrå med ujevne mellomrom. Noen ganger hver dag, noen ganger kan det gå uker... Også går det vel et til to år mellom hver gang jer er hos tannlegen da.. Men er det ikke sånn at man kan få slitt emalje av å pusse for mye da? 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dystonia Skrevet 15. mai 2002 #5 Del Skrevet 15. mai 2002 Jeg har TANNLEGESKREKK!!! Hadde mareritt om at jeg var hos tannlegen 3 ganger sist natt... sikkert fordi jeg skulle til tannlegen i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. mai 2002 #6 Del Skrevet 15. mai 2002 ivanka: det er farlig å pusse tennene så ofte - emaljen kan bli skadet og da kan det lett bli hull. Selv pusser jeg tenner to ganger daglig, tanntråd en gang. Fluorskylling en-tre ganger i uka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 16. mai 2002 Forfatter #7 Del Skrevet 16. mai 2002 hei, det var ikke for å skryte av at jeg pusser tenner unormalt mye (eller lenge,da). jeg vet det ikke er bra for emaljen å overdrive, men jeg er litt opphengt i at jeg må føle at tennene er rene, så jeg pleier å ta en kjapp runde med den mykeste tannbørsten jeg finner hver gang jeg har spist. bruker heller ikke tannpasta med natriumlaurylsulfat, siden det sliter mer på emaljen. så jeg prøver å være forsiktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nelle Skrevet 16. mai 2002 #8 Del Skrevet 16. mai 2002 Hei Jeg pusser tennene hver morgen og kveld. Bruker tanntråd når jeg kjenner at jeg bør -sånn ca. 1-2 ggr. i uka. Går til tannlegen en gang i året, men nå sist sa tannlegen at jeg ikke trenger å gå mer en hvert halvannet år. Jeg har aldri hull (har tilsammen tre fyllinger i tennene -fikk de hullene i 7. klasse da jeg hadde tannregulering ) Jeg bodde i England en gang, og der var det, generelt, sett uhyre dårlig tannhygiene. Var helt vanlig å ha råtne tenner for folk i 20-årene. En jeg kjente hadde tilogmed gebiss (han var 26). Tennene hans hadde rett og slett råtnet vekk. Mange pusset ikke tennene mer enn kanskje en gang i uken...!! Og jeg la merke til at barna ikke pusset tennene om morgenen. De pusset om kvelden, men det var vanlig at de fikk et glass saft eller liknende på senga etter at de hadde lagt seg. Bodde i USA en gang også. Der la jeg merke til at det var vanlig å pusse om kvelden, men ikke om morgenen. UÆHHH!! Klem, Nelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 16. mai 2002 #9 Del Skrevet 16. mai 2002 Jeg pusser tennene hver morgen og kveld, samt hvis jeg har spist noe som setter sterk smak i munnen, eller når jeg skal noe sted. Innimellom bruker jeg tanntråd og fluorskyll, men er IKKE flink nok. Men jeg har ALDRI hatt hull i tennene, og det er jeg selvsagt strålende fornøyd med I tillegg tygger jeg gjerne V6 etter lunsj, for at munnen skal føles "fresh". 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 16. mai 2002 #10 Del Skrevet 16. mai 2002 Pusser tennene hver morgen og hver kveld, + dersom jeg skal noe spes eller har spist mat jeg føler jeg får ånde av. Bruker tanntråd innimellom, skulle gjort det oftere men sånn blir det ikke. Venter litt lenge mellom tannlegebesøkene, har utviklet en liten angst for tannleger fordi jeg IKKE har hatt hull siden 4. klasse... (har hatt to hull, men det ene var i melketann, så neste i 4. klasse) Husker rett og slett ikke hvordan det var, og er skråsikker på at det er dødsvondt!! så nå er det vel nærmere 3 år siden jeg var hos tannlegen..... (isj...) prøver å manne opp meg og lommeboka til å bestille time.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElleVille Skrevet 16. mai 2002 #11 Del Skrevet 16. mai 2002 Pusser tenner hver morgen og kveld og før jeg skal noe sted. Synder med tanntråden... Tannlegen "glemmer" jeg nok fort. Tenker at jeg har brukt opp kvota mi, siden jeg hadde konstant hull i tennene da jeg var liten, men bedret seg senere. Smart! Nelle, hvordan var ånden til disse engelskmennene og amerikanerne..? 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 16. mai 2002 #12 Del Skrevet 16. mai 2002 Pusser stort sett bare om kvelden jeg... Jeg er litt (ok, veldig da!) b-menneske, så det blir ofte dårlig tid om morgenen. Jada, jeg har dårlig samvittighet! *ler* Men jeg tror ikke det er sååå farlig egentlig, for jeg har aldri hatt så mye som en antydning til et hull, og sist jeg var hos tannlegen (halvt år siden) sa hun at jeg hadde veldig rene og fine tenner 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luna Skrevet 20. mai 2002 #13 Del Skrevet 20. mai 2002 Pusser tennene hver morgen før jeg går på skolen, og før jeg legger meg. Pluss før jeg skal ut om kveldene da, så det blir vel nesten tre ganger om dagen i gjennomsnitt. Bruker tanntråd når noe har satt seg fast, og tyggis når noen gidder å spandere. Har ingen hull. Jepp. *gliser* Men jeg har en anelse hvite tenner. Jaja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ada=) Skrevet 20. mai 2002 #14 Del Skrevet 20. mai 2002 Så her at noen mente det var skadelig å pusse tennene for ofte pga emaljen, men det avhenger av så mye mer enn hyppighet: *riktig pusse teknikk (ikke for hardt f.eks) *riktig tannbørste *riktig tannkrem *hvor sterk emalje tennene dine har Selv pusser jeg tennene GRUNDIG hver kveld men tanntråd og flourskylling. Om morgnene går det kjapt For meg er det passe å gå til tannlegen hvert 2. år -og da pensler jeg med fluor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnda Skrevet 20. mai 2002 #15 Del Skrevet 20. mai 2002 Pusser tennene 2 ganger for dagen(kan være litt så som så i helgene med morgen pussen)! Tanntråd tas innimellom, ikke så ofte som jeg burde ha gjort. Tannlegen har jeg ikke vært hos på over 2 år!!!!!! Har tannlegeskrekk... *grøss* Men burde vel kommet meg avgårde snart. Har hatt to hull i tennene etter at jeg fikk alle "voksentennene". 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå