AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #1 Skrevet 25. september 2011 Jeg har vært student og har tatt opp studielån som jeg begynte å nedbetale siden jeg er ferdig med studiene. Men jeg har lyst å studere mer fra neste år. Kan jeg søke for nytt studielån og hva skjer med den gamle da? Stopper jeg å nedbetale det gamle mens jeg studerer?
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #2 Skrevet 25. september 2011 ja, du stopper å betale ned det gamle, fram til du slutter å studere igjen. regelen er at man ikke betaler så lenge man studerer, og det gjelder også hvis man studerer for andre gang
otilie Skrevet 25. september 2011 #3 Skrevet 25. september 2011 er det fulltidsutdanning det er snakk om? Da kan du ta opp nytt lån, og nedbetalingen for det forrige lånet ditt blir automatisk stoppet når du har kommet inn på skole og innvilget lån:) Jeg fikk selv gjeldsbrev etter jeg hadde kommet inn på skole og fått innvilget lån, så jeg ringte de og hørte. Da sa de at jeg bare skulle overse brevet. hvis det er deltidsutdanning er jeg litt usikker
Viljaa Skrevet 25. september 2011 #4 Skrevet 25. september 2011 for å si det på en litt klarere måte, så stopper rentene og betalingene så lenge du får støtte fra lånekassen. jeg studerer, men har ikke studielån, og må derfor betale ned på mitt gamle.
Gjest Iah Skrevet 25. september 2011 #5 Skrevet 25. september 2011 for å si det på en litt klarere måte, så stopper rentene og betalingene så lenge du får støtte fra lånekassen. jeg studerer, men har ikke studielån, og må derfor betale ned på mitt gamle. Dette stemmer ikke. Oppfyller man kravene for støtte fra lånekassen, skal man ikke betale som student.
Viljaa Skrevet 25. september 2011 #6 Skrevet 25. september 2011 Fulltidsutdanning uten støtte Tar du fulltidsutdanning uten at du mottar støtte fra Lånekassen? Selv om utdanningen du tar gir deg rett til støtte og dermed rentefritak (sletting av renter), vil renten likevel løpe på lånet ditt mens du er under utdanning. Når du tar utdanning uten å søke støtte, må du søke om betalingsutsettelse for hvert semester (du kan maksimalt få innvilget to utsettelser om gangen). Du kan bare søke om rentefritak i etterkant, det vil si når du er ferdig med utdanningen og har bestått eksamen.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #7 Skrevet 25. september 2011 Det blir ikke deltid, nei. Planen er å studere og jobbe litt ved siden. Siden mannen har ganske høy inntekt (ifølge Lånekassen), har jeg ikke rett til stipend. Jeg har ikke heller så mye lyst til å øke lånet og vurderer å nedbetale mens jeg studerer uten å ta opp nytt lån. Men hvis det blir trangt med økonomien, blir det lån.
Gjest Iah Skrevet 25. september 2011 #8 Skrevet 25. september 2011 Fulltidsutdanning uten støtte Tar du fulltidsutdanning uten at du mottar støtte fra Lånekassen? Selv om utdanningen du tar gir deg rett til støtte og dermed rentefritak (sletting av renter), vil renten likevel løpe på lånet ditt mens du er under utdanning. Når du tar utdanning uten å søke støtte, må du søke om betalingsutsettelse for hvert semester (du kan maksimalt få innvilget to utsettelser om gangen). Du kan bare søke om rentefritak i etterkant, det vil si når du er ferdig med utdanningen og har bestått eksamen. Jeg ser ikke poenget ditt?
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #9 Skrevet 25. september 2011 Det blir ikke deltid, nei. Planen er å studere og jobbe litt ved siden. Siden mannen har ganske høy inntekt (ifølge Lånekassen), har jeg ikke rett til stipend. Jeg har ikke heller så mye lyst til å øke lånet og vurderer å nedbetale mens jeg studerer uten å ta opp nytt lån. Men hvis det blir trangt med økonomien, blir det lån. du kan ta opp lån, men spar så mye du kan hvis det går greit med økonomien til deg og mannen:) så betaler du bare tilbake med lånepengene du har satt på sparekonto.
Gjest Coarvi Skrevet 25. september 2011 #10 Skrevet 25. september 2011 Jeg ser ikke poenget ditt? Poenget er at hvis man IKKE har søkt om, og fått bevilget, støtte til fulltidsutdanning må man søke om betalingsutsettelse ved hvert forfall. Rentene vil fortsatt løpe, og man søker om å få dem slettet når utdanninga er fullført. At man "ikke skal betale som student" som du påstår, er altså en litt unyansert påstand - ønsker man ikke å betale må man aktivt søke hver gang, med mindre man altså får støtte til fulltidsutdanning.
Gjest Iah Skrevet 25. september 2011 #11 Skrevet 25. september 2011 (endret) Poenget er at hvis man IKKE har søkt om, og fått bevilget, støtte til fulltidsutdanning må man søke om betalingsutsettelse ved hvert forfall. Rentene vil fortsatt løpe, og man søker om å få dem slettet når utdanninga er fullført. At man "ikke skal betale som student" som du påstår, er altså en litt unyansert påstand - ønsker man ikke å betale må man aktivt søke hver gang, med mindre man altså får støtte til fulltidsutdanning. Vel, poenget mitt er at man ikke trenger å betale som student, dersom man har krav på støtte. Det stemmer. At man må søke om utsettelse og sletting av renter er jo uproblematisk. Og gjør ikke påstanden min feil. At man MÅ betale som student dersom man ikke mottar støtte, er derimot feil. Endret 25. september 2011 av Iah
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #12 Skrevet 25. september 2011 du kan ta opp lån, men spar så mye du kan hvis det går greit med økonomien til deg og mannen:) så betaler du bare tilbake med lånepengene du har satt på sparekonto. Det høres som noe ganske lurt å gjøre, takk.
Ayesh Skrevet 26. september 2011 #13 Skrevet 26. september 2011 Hei Tenkte å stille spørsmålet mitt oxo her. Jeg har søkt lån/stipend hos lånekassen. Men nå kom jeg på at jeg trenger litt mer penger. siden jeg måtte flytte fra en annen by og har ingen jobb nå fortiden. tenkte å søke om 10.000 kr til (lån) Er det mulig? jeg har jo sendt en søknad før også... men jeg trenger litt mer... Håper noen kan hjelpe til Ayesh
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #14 Skrevet 26. september 2011 http://www.lanekassen.no/Toppmeny/Kontakt-oss/
Ayesh Skrevet 26. september 2011 #15 Skrevet 26. september 2011 noen som vet om man kan søke dagpenger selvom man har søkt om stipend/lån fra lånekassen?
Gjest Iah Skrevet 26. september 2011 #16 Skrevet 26. september 2011 Nei, du kan ikke få dagpenger mens du er student.
Ayesh Skrevet 26. september 2011 #17 Skrevet 26. september 2011 Jeg studerer hos Sonans og tar opp kun 2 fag. Får jeg ikke dag penger da heller?
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #18 Skrevet 26. september 2011 Jeg studerer hos Sonans og tar opp kun 2 fag. Får jeg ikke dag penger da heller? Nei. Da må du ha spesialavtale med NAV, og kun undervisning utenom normal arbeidstid. Men dette må du ha avtalt/lagt opp plan over med NAV før du valgte å begynne på skole.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå