Gjest Varja Skrevet 25. september 2011 #1 Skrevet 25. september 2011 Datteren min begynte på fotball i første klasse sammen med veninnene sine. Nå har imidlertid veninnene sluttet og begynt på ballett. Dermed vil min datter også gjerne gjøre det samme. Selv er jeg slett ikke interessert i fotball og synes faktisk det tar frykelig mye tid med trening, kamper, dugnader og ikke minst cup'er som varer hele lørdagen eller søndagen. Det jeg imidlertid ikke kan unngå å legge merke til er at datteren min er skikkelig god i fotball. Hun har vært veldig fascinert av ball helt fra hun var baby og likt å spille fotball med guttene ute på lekeplassen. Jeg ser at hun er flink til dette og fungerer godt i samspillet med de andre jentene på laget ute på banen - hun er rett og slett et lite fotballtalent. Jeg tenker derfor at dette er en aktivitet som passer henne ypperlig og som hun vil kunne ha glede av gjennom hele oppvektsen. Kan vanskelig se for meg at hun ville trives ved å stå ved en ballettbarre og gjøre øvelser - hun ville kjede seg ihjel - hun må ha fart og action. Hun får dessuten lett venner og leker med de andre jentene i pausene selv om hun ikke er sammen med dem til daglig ellers. Noen råd? Skal jeg gjøre det enkelt for meg sjøl, å la henne slutte på fotball, eller bør jeg fortsette å bruke krefter på å overtale henne til å gå på trening og kamper? Er det noe jeg kan gjøre for å motivere henne til å fortsette selv om veninnene ikke går der mer?
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #2 Skrevet 25. september 2011 La henne prøve ballett. Kanskje er hun god i ballett, også? Hun er liten, hun finner tidsnok ut hva hun har lyst til å bruke tiden sin på. På denne alderen må de gjerne få prøve litt av hvert, for å finne ut hva de trives best med. Og - ikke undervurder betydingen av hva venninnene gjør, det betyr nok mye for henne å være med på det "alle andre" er med på.
Anglofil Skrevet 25. september 2011 #3 Skrevet 25. september 2011 Jeg synes man skal få la henne få lov til å prøve, så sant dere har råd og tid. Personlig prøvde jeg ganske mange fritidsaktiviteter og veldig glad for nettopp det. Det gjorde at jeg til slutt fant noe jeg likte. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #4 Skrevet 25. september 2011 Foreslå turn i tillegg til ballett. Med turn i bagasjen er hun veldig godt rustet til hva hun enn måtte snuble over av idretter på et senere tidspunkt, fordi turn gir en bedre kroppsbeherskelse/kroppsbevissthet enn de fleste andre idretter. Ballett gir også veldig god koordinasjon, spenst, styrke og kondisjon såfremt de ikke bare danser klassisk. Har dere en ishall i nærheten er kunstløp også en slik koordinasjonskrevende idrett. Mener å ha lest et sted at kroppslig intelligens henger sammen med tradisjonell kognitiv intelligens, og at denne ikke er statisk arvelig, men må utvikles. Koordinasjonsidretter og litt kompliserte musikkinstrumenter (i min verden heter disse gitar og piano ) er veien å gå for å øke barnas intelligens. Finner hun veien tilbake til fotballbanen vil dans og turn sikkert ha hjulpet henne mer enn svømming og langrenn iallefall.
Solbærpiken Skrevet 25. september 2011 #5 Skrevet 25. september 2011 Kan hun fortsette på fotball en stund og samtidig prøve balett? Skjønner det er både spm om tid og penger, men det er jo ikke sikkert hun har lyst å slutte på fotball selv om hun vil begynne på balett med venninnene?
Gjest WendyClear Skrevet 25. september 2011 #6 Skrevet 25. september 2011 Om en bare skal følge etter alle venninnene kan det fort bli til at hun har vært innom alle fritidsaktiviterer som er, uten å virkelig å holdt på med noen av dem. Jeg ville hvertfall satt noen klare "regler" her, som at hun skal ha holdt på med det så så lenge før hun får lov å begynne på noe annet. Da må hun også lære å kjenne litt på hva hun virkelig har lyst til å begynne med, eller om det bare er fordi venner gjør det.
skruf Skrevet 25. september 2011 #7 Skrevet 25. september 2011 Kan hun ikke gjøre begge deler ei stund da, for å finne ut om hun virkelig liker ballett? På ballettsenteret her jeg bor har de 3-4 uker gratis der barna kan ta de timene de vil og finne ut hva de liker før en setter opp timer og får regning.
lulle Skrevet 25. september 2011 #8 Skrevet 25. september 2011 Jeg synes du skal motivere jenta di til å ta egne valg uavhengig av venninnen. Prøv å foklar for henne det du skriver her. Om hun fremdeles heller vil begynne på balett, syns jeg hun må få prøve det.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #9 Skrevet 25. september 2011 En god ting å lære barna er at de kan gjerne slutte med en aktivitet, MEN de må gå ut sesongen. Dette fordi; * Man har gjerne betalt kontigent, så man får gå ut kontigenten. * Lagsport/ idrett/ korps og andre aktivitet. Man er regnet med i et lag, å burde ikke få lov til å ødelegge for de andre. * Barn må gjerne ta egne valg, men de kan også lære seg til å ta konsekvenser og ansvar for sine valg. * Når ny sesong begynner, har man kanskje lyst til å fortsette. * Barn har ikke vondt av å lære seg å fullføre en ting før de går løs på neste ting. 1
Rayanne Skrevet 25. september 2011 #10 Skrevet 25. september 2011 Hvor lenge har hun gått på fotballen da? Synes ikke hun skal bytte fritidsaktivitet hver uke, men det virker jo som hun har holdt på en stund? Da jeg var liten fikk jeg prøve det jeg ville, men måtte holde meg til en ting i året, siden foreldrene min betalte for et år av gangen, og det var en klar og enkel regel å forholde seg til. Dersom ballett virkelig er så feil for henne vil hun jo oppdage det relativt kjapt selv også, og dersom du maser og presser for mye på fotballen er det nok den beste måten å drive henne vekk fra det på. Med mindre du ser for deg at hun skal forsørge dere i alderdommen med fotballmillonene sine er dette bare en hobby, og noe hun må få velge selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå