Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Harry Potter? Hobbiten? Den mørke materie?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Harry Potter? Hobbiten? Den mørke materie?

Åh! Ja, den mørke materie bokserien er fantastisk :rodmer:

Harry potter er jo også en selvskreven klassiker som de fleste burde få lest :)

Skrevet

Hei hei hei!;) Med tanke på individuell lesestimulering er det ikke noe som heter bra og dårlig litteratur. Poenget er å finne litteratur som barn og unge vil lese. Jeg er ikke veldig imponert over Twilight selv, og jeg som voksen leser er helt enig i at forfattere som Dumas og Hugo er bedre skriveteknisk. Men jeg tror faktisk at Twilight har fått flere barn og unge til å lese de siste åra enn Dumas og Hugo. Så det er ingen grunn til å oppfordre til det vi voksne anser som bedre litteratur om barnet eller ungdommen opplever leseglede og motivasjon i møte med litteratur som f. eks Twilight.

Kunne kanskje redigert innlegget mitt til å bli "i tillegg til" Twilight, for jeg er for så vidt enig med hva du sier. Men tror også mange undervurderer barns leseevne, og ikke oppfordrer dem til å lese f.eks Dumas, som absolutt ikke er noe vanskelig skrevet, og med spennende historier, fordi de tror klassikerene må være vanskelige.

Skrevet

Kunne kanskje redigert innlegget mitt til å bli "i tillegg til" Twilight, for jeg er for så vidt enig med hva du sier. Men tror også mange undervurderer barns leseevne, og ikke oppfordrer dem til å lese f.eks Dumas, som absolutt ikke er noe vanskelig skrevet, og med spennende historier, fordi de tror klassikerene må være vanskelige.

Jeg tror ikke årsaken til at mange barn og unge ikke leser klassikere er at de nødvendigvis er vanskelig skrevet, men at mange av dem er vanskelig for barn og unge å identifisere seg med. Og identifikasjon er viktig for unge lesere. Det finnes muligheter for identifikasjon i mange klassikere også, men det krever ofte mer av leseren å finne frem til det i slike bøker enn i nyere barne- og ungdomsbøker. Jeg tror det beste voksne kan gjøre er å gjøre et variert utvalg av litteratur tilgjengelig og la barn og unge velge selv. Og om det er slik at arvingen velger bøker som f. eks Twilight i første omgang, så er det greit. For det er jo sånn at jo mer de leser, jo bedre lesere blir de. Utvikler de et godt forhold til litteratur og gode leseferdigheter nå, så kanskje de oppsøker f. eks klassikerene senere. :) Jeg tror også man må se an barnet/ungdommen. Noen er klare for klassikere, andre trenger nyere litteratur. Begge deler er helt greit.

Så, jeg sier på ingen måte nei til klassikerene, jeg sier heller ja takk, begge deler. ;)

Skrevet

Jeg tror ikke årsaken til at mange barn og unge ikke leser klassikere er at de nødvendigvis er vanskelig skrevet, men at mange av dem er vanskelig for barn og unge å identifisere seg med. Og identifikasjon er viktig for unge lesere. Det finnes muligheter for identifikasjon i mange klassikere også, men det krever ofte mer av leseren å finne frem til det i slike bøker enn i nyere barne- og ungdomsbøker. Jeg tror det beste voksne kan gjøre er å gjøre et variert utvalg av litteratur tilgjengelig og la barn og unge velge selv. Og om det er slik at arvingen velger bøker som f. eks Twilight i første omgang, så er det greit. For det er jo sånn at jo mer de leser, jo bedre lesere blir de. Utvikler de et godt forhold til litteratur og gode leseferdigheter nå, så kanskje de oppsøker f. eks klassikerene senere. :) Jeg tror også man må se an barnet/ungdommen. Noen er klare for klassikere, andre trenger nyere litteratur. Begge deler er helt greit.

Så, jeg sier på ingen måte nei til klassikerene, jeg sier heller ja takk, begge deler. ;)

Jeg er helt enig med deg, jeg får det bare ikke frem så bra :fnise: Det jeg mener er at man ikke skal la være å tilby barnet f.eks klassisk litteratur, men selvfølgelig heller ikke tvinge frem det som det eneste alternativet. Jippi for et variert utvalg! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...