Shade Skrevet 24. september 2011 #2 Skrevet 24. september 2011 Hvilket bøker har ungdommen lest tidligere?
Gjest Solmåne Skrevet 24. september 2011 #3 Skrevet 24. september 2011 Hvis du tenker litt mot fantasy så vil jeg anbefale Skammarens Dotter.. det var den bokserien som virkelig fikk meg interessert i å lese bøker videre da jeg var på samme alder
HedvigR Skrevet 24. september 2011 #4 Skrevet 24. september 2011 Hva med Darlah - 172 timer på månen? Ikke for de lettskremte da
Gjest Vampen Skrevet 25. september 2011 #5 Skrevet 25. september 2011 Landet under isen er en perle av en bok! Harry Hole møter Narnia. det funker faktisk som bare det!
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #6 Skrevet 25. september 2011 Percy Jackson-bøkene (av Rick Riordan). Hovedpersonen er 12 år ved starten av boken, så det er omtrent den aldersgruppen de er skrevet for, men den fenget meg som noen-og-tjue-åring også. Meget underholdende
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #7 Skrevet 25. september 2011 Landet under isen er en perle av en bok! Harry Hole møter Narnia. det funker faktisk som bare det! Men på nynorsk?
Gjest Vampen Skrevet 25. september 2011 #8 Skrevet 25. september 2011 Men på nynorsk? Ja, gjør det noe? Nynorsk er ikke vanskelig og for barn er det bare en fordel å møte det før de begynner med det på skolen. Jeg la i grunn knapt nok merke til at den var skrevet på nynorsk, fordi boka er såpass bra. Om man konsekvent velger bort nynorsk går man glipp av mye bra litteratur. Skammarens dotter som er nevnt over her er også skrevet på nynorsk i den norske utgaven. Det er en bra serie for barn og unge, kanskje først og fremst jenter.
Gjest Vampen Skrevet 25. september 2011 #9 Skrevet 25. september 2011 Ellers kan man vel kanskje også nevne Twilight.. Jeg som voksen leser syntes ikke de er ekstremt bra skrevet, men de er helt ok. Og, ikke minst, den er enormt populær blant teens og tweens. Men, jeg vil påstå at det er typisk jentelitteratur, så jeg anbefaler det ikke til en gutt.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #10 Skrevet 25. september 2011 Ja, gjør det noe? Nynorsk er ikke vanskelig og for barn er det bare en fordel å møte det før de begynner med det på skolen. Jeg la i grunn knapt nok merke til at den var skrevet på nynorsk, fordi boka er såpass bra. Om man konsekvent velger bort nynorsk går man glipp av mye bra litteratur. Skammarens dotter som er nevnt over her er også skrevet på nynorsk i den norske utgaven. Det er en bra serie for barn og unge, kanskje først og fremst jenter. Nei, kanskje det ikke gjør noe. Jeg har en 10-åring som da hun var 7 ble "luset" som en sterk 7. klassing hva angikk lesing og innholdsforståelse. Har alltid hatt utfordringer med å finne litteratur som fenger henne, at leseutfordring og innhold stemmer. Kanskje vil det å lese nynorsk være en ekstra utfordring for henne. Hun leste Tonje Glimmerdal da hun var 8, likte den.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #11 Skrevet 25. september 2011 Skammarens dotter som er nevnt over her er også skrevet på nynorsk i den norske utgaven. Det er en bra serie for barn og unge, kanskje først og fremst jenter. Hva betyr "skammarens!?
Schotten–Baumann Skrevet 25. september 2011 #12 Skrevet 25. september 2011 (endret) Da jeg var i den aktuelle aldergruppen las jeg mye Dumas, Verne og Hugo. Foreslår derfor: - Les Misérables (Hugo) - De tre musketerer, Greven av Montecristo (Dumas) - Tsarens kurér, Den hemmelighetsfulle øya (Verne) Endret 25. september 2011 av Schotten–Baumann 1
HedvigR Skrevet 25. september 2011 #13 Skrevet 25. september 2011 Da jeg var i den aktuelle aldergruppen las jeg mye Dumas, Verne og Hugo. Foreslår derfor: - Les Misérables (Hugo) - De tre musketerer, Greven av Montecristo (Dumas) - Tsarens kurér, Den hemmelighetsfulle øya (Verne) Veldig gode bøker, særlig hvis du vil oppfordre til litt bedre litteratur enn Twilight!
Gjest Solmåne Skrevet 25. september 2011 #14 Skrevet 25. september 2011 Hva betyr "skammarens!? Det er egentlig ganske flaut om du ikke skjønner det nynorske ordet "skammarens" som forøvrig ville bli oversatt til "skammErens" på bokmål.. hjelp! I boka får man også vite at en skammer er en person som kan se noen inn i øynene, og få de til å innrømme/skamme seg over ting de har gjort, og litt diverse andre ting.
Gjest WendyClear Skrevet 25. september 2011 #15 Skrevet 25. september 2011 Hva betyr "skammarens!? En skammar er vel litt som en heks. En person som kan få folk til å skamme seg over ting de har gjort. Er forøvrig en bok jeg også vil anbefale. Den er også nynorsk, men det gjør da ingenting. Tror ikke en trenger å nevne det en gang, siden den er skrevet på en enkel og moderne måte.
Gjest Spinell Skrevet 25. september 2011 #16 Skrevet 25. september 2011 Det er egentlig ganske flaut om du ikke skjønner det nynorske ordet "skammarens" som forøvrig ville bli oversatt til "skammErens" på bokmål.. hjelp! I boka får man også vite at en skammer er en person som kan se noen inn i øynene, og få de til å innrømme/skamme seg over ting de har gjort, og litt diverse andre ting. Det kan da umulig være flaut å ikke forstå hva en skammer/ein skammar er om en ikke har lest denne boka, da dette tydeligvis er et substantiv som er funnet opp av forfatteren/oversetteren. En skam, eller å skamme seg er jo kjente uttrykk, men en skammer er jo ikke noe vanlig uttrykk.
Gjest Solmåne Skrevet 25. september 2011 #17 Skrevet 25. september 2011 Det kan da umulig være flaut å ikke forstå hva en skammer/ein skammar er om en ikke har lest denne boka, da dette tydeligvis er et substantiv som er funnet opp av forfatteren/oversetteren. En skam, eller å skamme seg er jo kjente uttrykk, men en skammer er jo ikke noe vanlig uttrykk. Neinei, men jeg oppfattet AB på en måte som om vedkommende skulle gjøre et poeng ut av at dette var umulig nynorsk, noe som jeg ville motbevise. For alt jeg vet kan det være feilbedømming
Gjest Solmåne Skrevet 25. september 2011 #18 Skrevet 25. september 2011 (endret) dobbelpost Endret 25. september 2011 av Solmåne
Gjest Vampen Skrevet 25. september 2011 #19 Skrevet 25. september 2011 Nei, kanskje det ikke gjør noe. Jeg har en 10-åring som da hun var 7 ble "luset" som en sterk 7. klassing hva angikk lesing og innholdsforståelse. Har alltid hatt utfordringer med å finne litteratur som fenger henne, at leseutfordring og innhold stemmer. Kanskje vil det å lese nynorsk være en ekstra utfordring for henne. Hun leste Tonje Glimmerdal da hun var 8, likte den. Prøv da vel! Landet under isen er på en måte både lettlest og komplisert samtidig. På den ene siden er det en spennende historie med trekk fra både krim og fantastisk litteratur. På det andre siden kan hele historien ses som et bilde av, eller en metafor for, vår verden og konfliktene mellom de tre abrehamistiske religionene. Skammarens dotter, som er typisk fantastisk litteratur, er som sagt også en bra bok. Det er i tillegg en serie, om historien skulle fenge.
Gjest Vampen Skrevet 25. september 2011 #20 Skrevet 25. september 2011 Veldig gode bøker, særlig hvis du vil oppfordre til litt bedre litteratur enn Twilight! Hei hei hei! Med tanke på individuell lesestimulering er det ikke noe som heter bra og dårlig litteratur. Poenget er å finne litteratur som barn og unge vil lese. Jeg er ikke veldig imponert over Twilight selv, og jeg som voksen leser er helt enig i at forfattere som Dumas og Hugo er bedre skriveteknisk. Men jeg tror faktisk at Twilight har fått flere barn og unge til å lese de siste åra enn Dumas og Hugo. Så det er ingen grunn til å oppfordre til det vi voksne anser som bedre litteratur om barnet eller ungdommen opplever leseglede og motivasjon i møte med litteratur som f. eks Twilight.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå