AnonymBruker Skrevet 24. september 2011 #1 Skrevet 24. september 2011 Heisann! Jeg har kommet inn på psykologi- studiet i Danmark. Tenker å ta fem år her, for deretter å praktisere to i Norge. Deretter får jeg lisens som psykolog. Er imidlertidig bekymret for å bli fattet som "annenrangs- søker" fordi jeg ikke har en grad fra Norge.. Tror dere det skal være problematisk å få komme ut å praksis eller jobb pga. en dansk grad? Eller vil den likestilles med norsk psykologutdannelse? Ser for meg at folk heller vil ansette studenter med norske utdannelse, selv om psykologi- studiet stort sett består av samme innhold irundt om i Skandinavia. Takknemlig for alle tanker som deles!
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #2 Skrevet 25. september 2011 Heisann! Jeg har kommet inn på psykologi- studiet i Danmark. Tenker å ta fem år her, for deretter å praktisere to i Norge. Deretter får jeg lisens som psykolog. Er imidlertidig bekymret for å bli fattet som "annenrangs- søker" fordi jeg ikke har en grad fra Norge.. Tror dere det skal være problematisk å få komme ut å praksis eller jobb pga. en dansk grad? Eller vil den likestilles med norsk psykologutdannelse? Ser for meg at folk heller vil ansette studenter med norske utdannelse, selv om psykologi- studiet stort sett består av samme innhold irundt om i Skandinavia. Takknemlig for alle tanker som deles! Kanskje du etter 5 år her har funnet en dejlig dansk dreng og blir boende? Problem solved! Hvor i Danmark bor du? Du kan prøve å kontakte gamle studenter gjennom ANSA eller ANSAs Facebooksider, og høre med dem hvordan det var å komme tilbake til Norge med en dansk grad.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #3 Skrevet 26. september 2011 Jeg jobber sammen med flere psykologer som er eller har vært på lisens, etter studier i Danmark. Jeg har ikke fått noe spesielt inntrykk av at de slet mer enn andre for å få seg jobb. I Oslo-området har det vært veldig presset det siste året, så man kan jo ikke se bort fra at utenlandsstudenter vil stille noe svakere, men om man bosetter seg utenfor Oslo og evt. også Bergen og Trondheim, vil jeg ikke tro dette er en problemstilling du trenger å forholde deg til i det hele tatt. Så vil jeg samtidig kommentere det du sier med at studiene i Skandinavia stort sett inneholder det samme, men det er faktisk noen forskjeller. F.eks. er studiet seks år i Norge, som bl.a. inkluderer mer praksis underveis. Jeg ser at de som har studert i Danmark henger etter på noen ting i starten og jeg vet at de har kjent på det selv. Dette tror jeg går seg til, altså, og ikke vil bli noe man trenger å merke etter å ha jobbet en stund. Men som nyutdannet vil jeg si de norske studentene ligger et lite hestehode foran. Uansett, lykke til med studiene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå