Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan alle bli inseminert på en slik klinikk, eller er det kun de som sliter med å bli gravide? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet egentlig ikke helt hva det er;)

Men, etisk og rettferdig sett- håper jeg det bare er de som ikke klarer det på egenhånd, som barnløse og homofile par.

Skrevet

Etter det jeg kan finne på nett kan ikke enslige kvinner i Norge få assistert befruktning. Det er forbeholdt par som ikke får barn, og lesbiske par.

I andre land er det mulig for enslige kvinner å få kunstg befruktning, og jeg regner med at noske kvinner bestiller dette i utlandet dersom det skulle være aktuellt, til en dyr pris selvsagt. Men langt mer etisk enn å bli gravid ved et ONS og lure en uvitende mann til det.

Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Alle som ønsker å benytte seg av Stork klinikk kan det. Jeg skjønner ikke helt at det skal være uetisk at en enslig benytter Stork klinikk til å få barn...

• Liker 3
Skrevet

Jeg sa jeg ikke visste hva det var.

Men, jeg går ut ifra at det er befruktning?

Det jeg mener er uetisk, er at 'hvem som helst' kan kjøpe seg en 'blond baby med blå øyne, høy IQ osv...'.

Å velge seg en baby fra donor- mener jeg er problematisk, om det gjøres for av folk som er i hetrofile forhold og i full stand til å få barn selv..

Er en i parforhold, ikke kan få barn, enslig osv, så blir det noe annet.

Men, ble brått usikker på om det er lov med 'spermdonering' i Norge?!

Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Spermdonering er fullt ut lovlig i Norge, skjønt denne klinikken er i Danmark. Du kan ikke kjøpe en designbaby der, men du kan få donert sæd.

Skrevet

Hørte nettopp at de (denne klinikken?) trengte flere donorer med gener til rødt hår, fordi etterspørselen var så liten.

Blir litt som å designe en egen baby!!?

Jeg kan forstå å ønske at ditt eget barn har samme opphav- aseatisk, nordisk, afrikansk ol, men å velge flere spesifikke detaljer blir sånn jeg ser det- uetisk:) men, igjen- min mening

Skrevet

Alle som ønsker å benytte seg av Stork klinikk kan det. Jeg skjønner ikke helt at det skal være uetisk at en enslig benytter Stork klinikk til å få barn...

Aha, jeg så ikke at den var i Danmark. Infoen på siden var skrevet på norsk så jeg antok den lå i Norge. Da er det i alle fall slik at alle kan benytte seg av den.

Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Hørte nettopp at de (denne klinikken?) trengte flere donorer med gener til rødt hår, fordi etterspørselen var så liten.

Blir litt som å designe en egen baby!!?

Jeg kan forstå å ønske at ditt eget barn har samme opphav- aseatisk, nordisk, afrikansk ol, men å velge flere spesifikke detaljer blir sånn jeg ser det- uetisk:) men, igjen- min mening

Som med alle andre steder du får bruke donorsæd, så får du grove valg som hårfarge, og øyenfarge. Man vil jo gjerne velge etter noen som ligner en selv eller mannen ens. Det er ikke nok til å kalle det en designbaby. I Når du lager designbabyer blir visse gener utelukket etc. Her utelukkes ikke gener selv om du får velge at sæddonor har mørkt hår.

Jeg klarer ikke å se at det er uetisk på noen måte, men greit at du tenker det.

Skrevet

Det må jo være vel så bra å få barn på denne måten. Der stilles det strenge krav til donor med tanke på sykdommer etter hva jeg har forstått. Så muligheten for å spre en "defekt" er jo på den måten mindre enn på naturlig måte. Er det etisk forsvarlig å få barn med en du vet har en arvelig sykdom? Da er det jo stor sjanse for at barnet også får denne sykdommen.

Skrevet

Har det vært nevnt sykdommer noen sted?

Skrevet

Jeg sa jeg ikke visste hva det var.

Men, jeg går ut ifra at det er befruktning?

Det jeg mener er uetisk, er at 'hvem som helst' kan kjøpe seg en 'blond baby med blå øyne, høy IQ osv...'.

Å velge seg en baby fra donor- mener jeg er problematisk, om det gjøres for av folk som er i hetrofile forhold og i full stand til å få barn selv..

Er en i parforhold, ikke kan få barn, enslig osv, så blir det noe annet.

Men, ble brått usikker på om det er lov med 'spermdonering' i Norge?!

Men hvem i all verden er det som er i et heterofilt parforhold hvor man er fysisk i stand til å få barn, som heller velger seg assistert befruktning fra Danmark..? Tror du ønsket om å f.eks. få en blond baby er så stort?

Jeg regner ikke med at du her inkluderer par hvor én har en alvorlig, arvelig sykdom (men de får vel gjerne hjelp i Norge uansett?)?

Skrevet

Har det vært nevnt sykdommer noen sted?

Hvis en synes det er uetisk å velge at barnet skal få rødt hår, så må det jo være uetisk å velge at barnet skal få en sykdom også. Prøver bare å se det fra flere sider.

Skrevet

TS her

Jeg er singel og har derfor vurdert denne metoden, ettersom jeg begynner å nærme meg grensen for når det er forsvarlig å bli gravid (alder). Vil jo gjerne ha barn selv om drømmemannen ikke dukker opp :sjenert:

Gjest *Røyskatt*
Skrevet

TS her

Jeg er singel og har derfor vurdert denne metoden, ettersom jeg begynner å nærme meg grensen for når det er forsvarlig å bli gravid (alder). Vil jo gjerne ha barn selv om drømmemannen ikke dukker opp :sjenert:

Hei Ts. Det var for noen måneder siden artikkel i Henne om en dame som valgte akkurat dette. Ho ble gravid på andre forsøket, og har nå ei lita jente :) Mener å huske at ho ble gravid igjen med samme donor etterpå, men tør ikke å si det med sikkerhet.

Det er ingenting galt med å gjøre dette. Så du Jordmødrene, 2. sesongen på NRK? Den ene jordmoren som følges der ble gravid på storkklinikken og fødte i siste episoden :)

Skrevet

Etter det jeg kan finne på nett kan ikke enslige kvinner i Norge få assistert befruktning. Det er forbeholdt par som ikke får barn, og lesbiske par.

I andre land er det mulig for enslige kvinner å få kunstg befruktning, og jeg regner med at noske kvinner bestiller dette i utlandet dersom det skulle være aktuellt, til en dyr pris selvsagt. Men langt mer etisk enn å bli gravid ved et ONS og lure en uvitende mann til det.

Insiminering av enslige kvinner på stork koster ca 4000,- pr gang (inkl hotell, reise, sperm etc). Så ikke spes dyrt egentlg, men å jo forvente noen turer kanskje... Må ha henvisning fra norsk gynokolog før en kan dra.

Skrevet

Hei Ts. Det var for noen måneder siden artikkel i Henne om en dame som valgte akkurat dette. Ho ble gravid på andre forsøket, og har nå ei lita jente :) Mener å huske at ho ble gravid igjen med samme donor etterpå, men tør ikke å si det med sikkerhet.

Det er ingenting galt med å gjøre dette. Så du Jordmødrene, 2. sesongen på NRK? Den ene jordmoren som følges der ble gravid på storkklinikken og fødte i siste episoden :)

:klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...