Gå til innhold

Er svele og lefse det samme?

Anbefalte innlegg

Så en serie på tv nå nettopp, og der var det en type som påstod at svele og lefse er det samme, bortsett fra at det lages forskjellige steder i landet. Ja, noe i den duren var det han sa. Men svele og lefse er da langt ifra det samme? Lefse er tynnere og tørrere på en måte, mens sveler er tykke og mer saftige? Er det ikke det da?

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/592471-er-svele-og-lefse-det-samme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest navnelapp

Svele er berre ein ting, og det er som du seier tjukke, saftige "pannekaker", laga med surmjølk.

Lefser kan vere mange ulike ting. Nokre lefser er tjukke, som hardingar og liknande. Andre lefser er tynne. Nokre er smurt med sukker og smør, nokre har riven brunost til fyll og andre er heilt utan noko på, og vert brukt attåt rull, ribbe eller anna kjøtmat.

• Liker 3
Gjest boblebrus

Jeg har alltid sett på svele og lefse som to forskjellige ting ja. Lefser er tynne, litt som store lomper, mens svele er små, tykke "pannekaker". Da jeg gikk på folkehøgskole på vestlandet fikk vi ofte sveler (nam nam!). Så ja, jeg synes også den påstandet var rar.

Annonse

Svele og lapper er det samme her jeg bor, men ikke lefse det er jo helt annerledes. Noen lefser er tynne og noen er tykke, men det er forsatt lefser? :klo:

Åååååååå....lapper, ja. Nam.

Det laget min mor ofte da vi var barn. Må visst finne en oppskrift og lage det en dag. Mimre mimre. :)

Min mor er både svele- og lefsebaker, og det er to ulike ting :) Sveler er.. sveler ;) Stekes gjerne på takke og spises med feks brunost, eller rømme og syltetøy.

Mens lefse kommer i flere ulike varianter. Feks tjukklefse, potetlefse, rømmelefse.. det var det jeg kom på i farten.. Min mor pleier å ha lefsebakedager. Da samles damene og baker lefse til resten av året ;) Svele lages derimot til feks kaffe en dag.

Lefser og sveler er ikke det samme! Jeg har alltid sett på sveler som en vestlandsgreie, siden jeg egentlig bare kjenner folk fra Sunnmøre som lager det... Men min oppfattelse av sveler er at det er ganske tjukke lapper. Lapper er små, sveler er svære.

Lefse kan være alt fra vestlandslefsa og tjukklefsa du finner påsmurt i butikken, til lomper og potetkake. Det var veldig forvirrende å komme hjem på besøk til svigers og få vite at vi skulle ha lefser til lutefisken. Dessert til middag, liksom? Viste seg at det var snakk om det jeg kaller "pottetkak", altså potetlomper...

Det store spørsmålet er egentlig: hva er forskjellen på lefse og "læms"? Bestemor snakka ofte om "læms", og jeg trooor kanskje det er det samme som lefse, men er jammen ikke sikker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...