AnonymBruker Skrevet 24. september 2011 #1 Skrevet 24. september 2011 Jeg er sykepleier og vet ikke hva jeg skal gjøre lenger da jeg over tid har utviklet såpass stor angst at jeg ikke tørr å gå på jobb lenger.. Jeg jobber med en pasientgruppe som er spesielt belastet og jeg har vært utsatt for en del utrygge/ubehagelige opplevelser. Jeg har blitt redd og utrygg.. jeg vil ikke jobbe der mer, men problemet er at frykten fortsatt sitter i meg at jeg vet ikke om jeg tørr å jobbe noe annet sted heller.. jeg er så redd for at jeg skal være redd i ny jobb også... Takket akkurat nei til en jobb jeg egentlig hadde veldig lyst på, men så ingen annen mulighet da jeg ikke orker tanken på å ikke mestre, ikke tørre osv... Jeg jobber med angsten, men føler det tar alt for lang tid... Hva skal jeg gjøre!? det er ingen som vet om det heller... Er det noen som vet om man kan få noe hjelp av sykepleierforbundet? eller jobben for den saks skyld... eller noen som har vært eller kjenner noen som har vært borti samme type problemstilling?
Moscato Skrevet 24. september 2011 #2 Skrevet 24. september 2011 Gaa til legen. Orker ikke utdype siden det er tungvint aa skrive paa tablet. Men du skjoenner vel poenget. 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2011 #3 Skrevet 24. september 2011 Gaa til legen. Orker ikke utdype siden det er tungvint aa skrive paa tablet. Men du skjoenner vel poenget. Tenker du på sykemelding? Jeg ønsker ikke å være sykemeldt, ønsker å jobbe.. jeg har ingen tro på at legen vil kunne hjelpe meg.. en sykemelding på noen uker/mndr forskyver bare problemet..
Tabris Skrevet 24. september 2011 #4 Skrevet 24. september 2011 Jeg tror heller hun mente at du bør gå til legen for å få henvisning til psykolog, nettopp for å ta tak i problemet. 5
Gjest WendyClear Skrevet 24. september 2011 #5 Skrevet 24. september 2011 Legen vil kunne henvise deg til psykolog som kan hjelpe deg å takle frykten. 2
Mr.Omg Skrevet 24. september 2011 #6 Skrevet 24. september 2011 Går du til noen psykolog for problemene dine?
Moscato Skrevet 24. september 2011 #7 Skrevet 24. september 2011 Var henvisning videre jeg tenkte paa, ja. Men du faar da vel problemer om du slutter aa gaa paa jobb uten sykemelding ogsaa, saa om angsten blir saa ille at du faktisk ikke kommer deg opp av senga (been there, done that) MAA du nesten snakke med legen. Like greit aa komme i gang foer du kommer til det punktet.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2011 #8 Skrevet 24. september 2011 Jeg går i behandling, men dette er privat og jeg betaler for det selv. Har gjort det en stund og føler jeg ikke blir kvitt frykten. Jeg fikk nok en dag og tok permisjon (uten lønn) for å slippe å jobbe... men begynner å slite økonomisk så må finne ut litt kjapt hvordan jeg skal klare å jobbe igjen.. Vil gjerne høre erfaringer fra andre som har vært i liknende situasjon..
Moscato Skrevet 24. september 2011 #9 Skrevet 24. september 2011 (endret) Jeg sluttet aa gaa paa skolen (vg3) pga angst og depresjoner, og redningen ble kognitiv terapi. EDIT : men hvis du allerede gaar til behandling privat og foeler at det er bortkastet tid og penger, saa er vi tilbake til det med aa ta en tur til legen. Alternativet blir aa fortelle psykologen din at du foeler behov for aa proeve en annen tilnaerming til problemet. Endret 24. september 2011 av Moscato
AnonymBruker Skrevet 24. september 2011 #10 Skrevet 24. september 2011 Du må nesten gå til lege. Kanskje dere har bedriftshelsetjeneste i tilknytning til jobben også? Da er de sikkert vant med den type problemstilling. Og jeg kan love deg at angsten ikke blir noe bedre om du slutter uten å ha noe annet å gå til, eller sykmelding, eller om du fortsetter med ulønnet permisjon. Økonomiske problemer bidrar bare til å øke angsten. Snakk med lege og be om sykemelding og henvisning til psykolog - da jeg var sykemeldt for noen år siden, fikk jeg tilbud om et kortvarig behandlingsprogram hos psykolog for å komme meg raskt tilbake i jobb. Ikke alltid man er så heldig, men jeg tror du trenger å gjøre dette på en ryddig og trygg måte i hvert fall, så ikke du blir verre Dessuten kan jeg så godt som love deg at du - enten nå eller etter hvert - kommer til å takle å jobbe et annet sted hvor du ikke risikerer å være utrygg og redd. Men når man sliter med angst kjennes selv en jobbsøknad livsfarlig ut. De kroppslige reaksjonene er jo de samme.
Gjest Chevy Skrevet 24. september 2011 #11 Skrevet 24. september 2011 Jeg har mye angst og tvangstanker, jobber på sykehjem og har måtte konfrontere mine angster mang en gang, somregel er det det som hjelper- og møte angsten og se at den ikke er aå farlig som man tror. Jeg har grått og vært redd mange ganger, men det har aldri hjulpet og være hjemme istedenfor på jobb!
Rampolina Skrevet 25. september 2011 #12 Skrevet 25. september 2011 Du må selvsagt gå til arbeidsgiver! Er dere IA-bedrift? Ta kontakt med din tillitsvalgt i NSF, har dere ingen på avdelingen så får du tak i hovedtillitsvalgt for ditt område. Å gå til legen løser jo ikke problemene på din arbeidsplass hvor du opplever trusler osv. Snakk med lederen din, det MÅ du! lykke til
Gjest Katten. Skrevet 25. september 2011 #13 Skrevet 25. september 2011 Finner det merkelig at du, som sykepleier som jobber under slike omstendigheter, ikke har fått noe tilbud/hjelp gjennom arbeidsgiveren din. Har du prøvd å ta det opp med noen på jobb?
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #14 Skrevet 25. september 2011 Gå til legen, be om hjelp og sykmelding
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå