StortSavn89 Skrevet 24. september 2011 #1 Skrevet 24. september 2011 Jeg lurte på om noen visste hvordan reglene er på kjøkken. Vi ønsker å pusse opp kjøkkenet vårt neste år, men jeg lurer på om hvordan reglene er.. Kjøkkenet er på 2.96 x 2.20, så det er jo ikke sånn altfor stort.. og når jeg ser på IKEA at det står 120 cm klaring, og når jeg søkte opp på nettet fant jeg bare vage beskrivelser, så blir forvirra.. Er det noen der ute som har no peiling på dette her så hadde jeg satt STOR pris på svar!!??
AnonymBruker Skrevet 24. september 2011 #2 Skrevet 24. september 2011 Tenker du på gangen mellom kjøkkenskap på hver side? Forestill deg at dere er to på kjøkkenet og at dere vil åpne noen skap hver samtidig, du på den ene siden, den andre på den andre siden. Hvis dere har 60 cm brede kjøkkenskap som er 60 cm dype (som fra Ikea), betyr det at dørene står ca. 60 cm inn i gangen. Om begge er åpne, blir det ca. 120 cm. Dette vil jeg tenke på som et minimum på et vanlig kjøkken. Om dere får til mer plass mellom dem, er det bra. Har dere vurdert en L-form på kjøkkenet? Hvis du legger ut en skisse av kjøkkenet, kan jeg komme meg noen flere tips tilpasset kjøkkenet ditt.
StortSavn89 Skrevet 26. september 2011 Forfatter #3 Skrevet 26. september 2011 Tenker du på gangen mellom kjøkkenskap på hver side? Forestill deg at dere er to på kjøkkenet og at dere vil åpne noen skap hver samtidig, du på den ene siden, den andre på den andre siden. Hvis dere har 60 cm brede kjøkkenskap som er 60 cm dype (som fra Ikea), betyr det at dørene står ca. 60 cm inn i gangen. Om begge er åpne, blir det ca. 120 cm. Dette vil jeg tenke på som et minimum på et vanlig kjøkken. Om dere får til mer plass mellom dem, er det bra. Har dere vurdert en L-form på kjøkkenet? Hvis du legger ut en skisse av kjøkkenet, kan jeg komme meg noen flere tips tilpasset kjøkkenet ditt. Har dessverre ingen skisse, men jeg kan prøve å fortelle litt om hvordan det er nå og hva jeg ønsker meg.. Kjøkkenet slik det er i dag er da rektangulært (2.20 x 2.96) Det er en døråpning på den ene kortsiden. På en side av døråpningen er en oppvaskmaskin (60x60) og på andre siden et kjøleskap (80x91 cm). Kjøleskapet "ser på" oppvaskmaskinene. Fra oppvaskmaskinen er det benkeplate/kjøkkenskap hele langsiden, komfyr på kortsiden igjen + et skap/skuff. Over komfyr og skuffeskap er det to mindre skap igjen... På den andre kortsiden er det ingen.. Jeg ønsker da å legge skap og benkeplate - 190 cm med skap over. Hele kjøkkenet skal da byttes ut, da det er eldre standard. Vi kan ikke rive veggen å få større kjøkken, men jeg liker ikke hvordan det er utformet nå. Vi har egentlig bare en arbeidsplass. Til tross for at det blir trangt, så burde det være plass med en meter. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre.. Om det ikke er noe regler på det, så kan vi ikke trekkes for det senere.. selv om noen ser det som upraktisk.. Men nå kan vi jo faktisk bare være en person der.. Vet ikke om det hjelper til tross for at jeg ikke har noen skisse.
Nr14 Skrevet 26. september 2011 #4 Skrevet 26. september 2011 Det finnes ikke noen regler du MÅ forholde deg til på kjøkkenet. Det MÅ ikke være 120 cm mellom benkeskapene men det er veldig praktisk å ha den avstanden.
StortSavn89 Skrevet 27. september 2011 Forfatter #5 Skrevet 27. september 2011 Det finnes ikke noen regler du MÅ forholde deg til på kjøkkenet. Det MÅ ikke være 120 cm mellom benkeskapene men det er veldig praktisk å ha den avstanden. Ja, forstår det. Men akkurat nå så er ikke kjøkkenet så innmari praktisk at det gjør noe. Og dersom det ikke er noen regler på det, så får det gå med en meter imellom.. Takk for svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå