bebisss Skrevet 24. september 2011 #1 Skrevet 24. september 2011 Jeg er i midt 20 årene, har ingen utdannelse, og heller ikke masse penger. Jeg fant meg en kjæreste som jeg skal gifte meg med i desember, elsker ham over alt! Han er utenlandsk og jeg flyttet til utlandet for og bo med ham. Vi prøvde å bo i Norge en stund siden jeg ville gå skole og studere geologi, men vi fikk ikke jobb der, jeg fikk en jobb på kiwi, men han fikk ingenting og ble bare sittende hjemme, vi bodde i norge i 7 mnd helt til han ikke klarte mer, så vi flytta tilbake til hjemlandet hans hvor vi begge fikk jobb. Jeg jobber som vaskekjerring mens han jobber som snekker. Men jeg vil så gjerne gå på skole og studere geologi, jeg har sjekket skolene her i landet, men jeg må kunne språket for å kunne gå der, i tilegg trengs en del ekstra fag som jeg ikke har, men også må kunne språket for å ta! Jeg vil ikke studere noe som jeg ikke interesserer meg for heller. Jeg blir så bekymra for framtiden min, vil ikke jobbe som vaskekjerring resten av livet heller.jeg prøver å lære meg språket men det vil ta sin tid før det kommer helt, jeg har vanskelig for å lære andre språk. Og ikke vil forloveden min tilbake til norge, og jeg vil ikke bo vekke fra ham i 3 år heller, spesielt ikke nå når vi skal gifte oss... Hva skal jeg ta meg til
Miki Skrevet 24. september 2011 #2 Skrevet 24. september 2011 Hva med å studere på internett? Altså nettstudier? 1
Gjest Loveheartx Skrevet 24. september 2011 #3 Skrevet 24. september 2011 Synes nettstudier var et bra forslag!
juliane Skrevet 24. september 2011 #4 Skrevet 24. september 2011 Det du må gjøre er jo rett og slett å søke deg inn på skole og jobbe som pokker med å lære deg språket! Du har jo en kjempefordel når du faktisk har en kjæreste som er flytende, du har muligheten til å øve deg 24 timer i døgnet. Deretter tar du fagene du mangler og så søker du deg inn på geologi fra neste år, og blir det du ønsker. 1
bebisss Skrevet 24. september 2011 Forfatter #5 Skrevet 24. september 2011 Ja jeg har allerede gått språkkurs, og jeg prøver meg på jobben å snakke litt og lære, jeg søkte også på nettstudie, men der har dem ikke geologi eller noen fag jeg ønsker å studere, har allerede studiekompetanse med naturforvaltning, så jeg vil studere innen det området, og slik tilbyr dem ikke på nettstudie. Jeg har ringt skolen og sjekket om studiet, ser ut til at du må ha gått en spesiell skolagang før du kan ta dette :S jeg må finne ut mer. Vi har litt problemer med tanke på økonomi, vi bor nå i en liten studioleilighet og har det greit økonomisk, vi klarer oss, men om jeg går skole så mister jeg all inntekt, jeg får ikke studielån fra norge her. Så vi må planlegge hvordan vi skal gjøre dette her, jeg blir bare så matt, jeg vil ikke være 40 år og nyutdanna
AnonymBruker Skrevet 24. september 2011 #6 Skrevet 24. september 2011 Hvilket land har du flyttet til?
Miki Skrevet 24. september 2011 #7 Skrevet 24. september 2011 Er det noe annet du kunne tenke deg å gjøre? Vaskekjerring høres helt forferdelig ut. Heller studere noe annet enn å være vaskekjerring....
Drizzt Skrevet 24. september 2011 #8 Skrevet 24. september 2011 Javel, for meg ser det ut som at du ikke har så mange muligheter å velge mellom. 1. Du kan reise tilbake til Norge, utdanne deg her. 2. Du kan lære deg språket og få utdanning der du bor nå. Først må du bestemme deg hvor du vil bo. Hvis dere skal bo sammen i hjemlandet hans, MÅ du lære språket flytende og få utdanning for å ha bedre jobbmuligheter og bedre inntekt. Hvis du vil bo i Norge sammen med han, da må HAN lære norsk godt nok enten å få utdanning eller å jobbe som snekker her. Jeg vet ikke hvilket land dere bor i, hvis det er i Europa, gjerne EU, blir det lettere med godkjenning av utdanning i tilfellet dere flytter til Norge. Det er også mulig at du reiser til Norge, får utdanning her mens han venter på deg i hjemlandet. Men hvis du tar studielån her, må du betale tilbake pengene og hvis dere har dårlig økonomi i hjemlandet hans, blir det litt vanskelig. Iallefall, må dere snakke sammen om framtidige planer og hvordan begge to tenker å ha det om f.eks. 10 år. Uansett hvor dere velger å bo, den ene må tilpasse seg, lære språket og finne jobb h*n trives i som gir god nok inntekt for levestandarden der dere bor.
otilie Skrevet 24. september 2011 #9 Skrevet 24. september 2011 (endret) Ta utdannelsen i Norge, og ha et avstandsforhold imens.... det kan jo fungere for noen. Du må ikke la kjæresten din begrense deg helt. Å følge sine drømmer krever noen ganger at du må ofre noe... men tar du en bachelor i Norge kan du ta opptil ett år i utlandet, kanskje du har flaks å kunne velge landet kjæresten din bor i. Hvilket land er d snakk om forresten? så tar du språkkurs mens du studerer (hvis du har tid) og flytter tilbake til landet når du er ferdig med skole! Endret 24. september 2011 av otilie
bebisss Skrevet 24. september 2011 Forfatter #10 Skrevet 24. september 2011 Jeg vil ikke ha ett avstandsforhold når vi nå gifter oss i desember. Kunne aldri tenkt meg å flytte fra dette landet jeg bor i, jeg bor nemlig på Island og det er her hjemmet mitt er
AnonymBruker Skrevet 24. september 2011 #11 Skrevet 24. september 2011 Du vet allerede svaret. Du må komme deg ut av hullet du er i og lære islandsk. Du sier at Island er hjemmet ditt, og da kan du ikke fortsette å sette dette på vent. Jeg vet ikke hvilke fag det er du mangler, men hvis det er realfag har du en viss mulighet til å jobbe med disse på norsk frem til du er flink nok i islandsk. Du vil ikke komme noen vei med å fortsette å utsette ting, og det vet du.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2011 #12 Skrevet 24. september 2011 Jeg vil ikke ha ett avstandsforhold når vi nå gifter oss i desember. Kunne aldri tenkt meg å flytte fra dette landet jeg bor i, jeg bor nemlig på Island og det er her hjemmet mitt er Da er det jo bare å sette igang. Førstepri er å lære seg språket, og så tar du fagene når det sitter. Det eneste du får ut av å vente er å bli mer frustrert, og det eneste du får ut av å stirre deg blind på problemene er å miste motivasjonen. Det blir for dumt å jobbe som vaskedame resten av livet når du ikke vil det fordi du ikke føler dere har råd til at du skal studere eller fordi du ikke klarer å lære deg språket når du faktisk bor der. Men hvorfor skal du ikke få studielån fra Norge på Island? Eller har du ikke rett på studielån uansett?
Drizzt Skrevet 24. september 2011 #13 Skrevet 24. september 2011 Ja, de andre har skrevet det før meg. Sett i gang med islandsk så fort som mulig, gjør det som trengs å få utdanning og finn en bedre betalt jobb. For en stund blir det vanskeligere med økonomien, men det lønner seg med hensyn til framtidig inntekt. Jobb ved siden av studiene og la ham jobbe så mye han kan for å få endene til å møtes.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2011 #14 Skrevet 24. september 2011 Du kan søke på utdanning i Norge, og ta i hvert fall deler av utdanningen som utvekslingsstudent på Island. Det kan ta litt tid, i mellomtiden må du kanskje slå deg til ro med noe mindre relevant. Island har uansett ikke noe stort arbeidsmarked og sliter vel fortsatt litt med ettervirkninger av finanskrisa.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #15 Skrevet 25. september 2011 Har du sett på http://www.studyiniceland.is ? Det ser ut som om de fleste master forelesninger er på islandsk, men pensum er på engelsk, dansk og andre skandinaviske språk. Det er mange masterprogrammer der du sikkert kunne hatt interesse av. Mye biologi og sånn. Men jeg har ikke lest så grundig på den siden, så det kan hende at du bør kunne islandsk på bachelorprogrammene. Du kan jo ta bachelor i norge i 2 år, deretter ta et utvekslingsår i island (via erasmus eller norplus. de fleste skoler i norge samarbeider med disse) 3. året. Og deretter ta en master i island. Da har du hatt god tid til å lære deg språket imens. Tar du utvekseling med et av disse programmene pleier man også å få et gratis intensiv språkkurs før man begynner. Men hvis du ikke vil reise til norge i det hele tatt, så må du jo bare lære deg språket raskt! Jeg studerer selv, og har et avstandsforhold med kjæresten, kun fordi vi ønsker forskjellige ting. Det er litt kjipt, selvfølgelig. Men jeg føler heller at jeg vil bli ferdig med studiene med en gang, enn å vase rundt i hans hjemby og jobbe et sted jeg ikke trives. Jo fortere kan vi da flytte sammen og stifte familie når vi begge er ferdig med studiene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå