Gjest Madla Skrevet 2. desember 2003 #1 Skrevet 2. desember 2003 Sitter å leser "En julefortælling" av Alexander Kielland nå, jeg, nå ettersom det er jul :D Men jeg lurer på en liten ting; noen som vet hvilken litterær historisk periode den er skrevet i? Takk!
Gjest Madla Skrevet 2. desember 2003 #3 Skrevet 2. desember 2003 Ok, takk! Men hvilke trekk har den fra realismen egentlig?
Retz Skrevet 2. desember 2003 #4 Skrevet 2. desember 2003 Det husker jeg ikke, mange år siden jeg leste fortellinga. Hvis du tar utgangspunkt i Georg Brandes' berømte utsagn: "Det at en litteratur i våre dager lever, viser seg ved at den setter problemene under debatt.", så kan du prøve å finne trekk i fortellinga som viser dette. Handler ikke den fortellinga om Else, og var ikke kvinneundertrykking et tema? Realismen var en motvekt til nasjonalromantikken, og forfatterne forsøkte å være så objektive og beskrivende som mulig. Kielland hadde ofte hykleriet blant borgerskapet som tema i sine bøker, og sparket til såvel embedsmenn som prester.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå