Gå til innhold

Skøyter og ski

meggie

Anbefalte innlegg

Hei. Søsteren min blir 3 år i januar, og jeg har tenkt å lære henne å gå på ski og skøyter i år. Meeeeen; for det første så finner jeg ikke skøyter som er i størrelse 25, og for det andre, skal hun bare begynne med helt vanlige skøyter da eller? Blir ikke det litt vanskelig? Kan man gå med vanlige sko i ishallen? Finnes det et slags "skli-sko"? Sånne som til curling på en måte. Og hvordan skal man begynne med ski? bare ta de på henne og ta heisen opp og bare kjøre i vei eller? Eller er 2-3 år altfor tidlig til å begynne med ski og skøyter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, jeg er ingen ekspert, men jeg tror nok det er litt tidlig å begynne med skøyter.

Vi skal også begynne med ski i vinter, han skal få ski til jul og da er han 3,5 år.

Tror nok ikke det er lurt å begynne på toppen av bakken, akkurat. Vi hadde tenkt å begynne med langrennski, ikke slalomski. Hvis du vil begynne med slalomski, ville uansett ha begynt på flaten. Så ville jeg etterhvert ha bært henne to meter opp i den slakeste bakken jeg fant, og tatt det gradvis derifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest white tiger

Jeg mener på at min eldste jente fikk ski på beina for første gang da hun var 1,5 år. Men det var mest for å prøve (besteforeldrene har sånne ski man kan ha vanlige sko i), så det var vel ikke mange meterene det ble gått. Da holdt jeg i ene hånda og pappaen i andre. Så gikk hun littegrann da hun var 2,5 år, mest i hagen til besteforeldrene hennes.

Da hun var 3,5 år fikk hun ski til jul, så da ble det gått en del. Hun gikk f eks på ski når jeg trilla minste i vogn.

Det er i alle fall ikke for tidlig å begynne med ski når hun er 3, men skøyter er jeg mer usikker på. Er ikke helt sikker på når de får de ferdighetene de trenger får å stå på skøyter.. Men jeg ville ikke hatt så ambiøse planer hadde jeg vært deg. Å ta henne med på toppen av bakken første gangen hadde jeg ikke gjort. Det er lurt å ta det litt gradvis :) Det kommer selvsagt mye an på personlighet også. Min eldste jente er veldig forsiktig av seg, og det vil nok ta mye tid før hun setter utfor en bakke, men unger som er mer vågale vil garantert bruke mindre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstejenta her i huset fikk sine første ski da hun var 1,5 år, det ble ikke mye til skigåing ut av det, men hun syntes det var veldig stas å prøve. Året etter fikk vi gått noen hundre meter på det meste, men det var ikke før sist vinter (3,5 år) at det virkelig løsnet. Da ble det kjempestas og hun gikk flere skiturer på 2-3 km. Faktisk så løsnet det ikke på langrenn før hun fikk noen turer i slalombakken, var noe med at hun lærte seg å stå nedoverbakker også.

Skøyter prøvde vi også spvidt sist vinter, men det var ikke like stas. Satser på å prøve mer av det til viinteren igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa mi fikk sine første ski rett før hun fylte to og skøyter året etter. Begge deler fungerte godt allered første sesongen. Jeg ville kjøpt hockeyskøyter. De har veldig god støtte ved ankelen og det gjør det rimelig greit å finne balansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...