Gjest otrivin Skrevet 24. september 2011 #1 Skrevet 24. september 2011 Samboers lillebror er såvidt begynt å havne litt "utenfor" i det siste. En personlig ting som er grusom skjedde han og han begynte å drikke veldig mye. En helg gråt han pga foreldretrøbbel og vi hentet han og kjørte han til venner og prøvde på en moralpreken, neste helg ble han banket til han havnet på sykehus, helgen etter hentet vi han etter han igjen hadde grått masse og blitt truet med kniv og fått juling igjen. Det som var var at når vi hadde kjørt avgårde i over en time for å hente han, så skulle han ha med en KOMPIS. Jaja, tenkte vi, han får vel bare sitte på da, vi kan jo ikke etterlate han her... Men da vi var halvveis da lurte han på om vi hadde noe pizza hjemme for han var så jævlig sulten. Oja, skal han hjem til oss tenkte vi og regnet med at foreldrene skulle hente han der som "alibi". Neida, han skulle faen meg sove der også!!! Er dette normalt? Å bare anta at det er greit å sitte på med to VILT fremmede bare fordi han ene er storebroren til en som faktisk er blitt truet med kniv og slått ned og diverse? Og å sove i deres leilighet, spise maten deres, drikke brusen deres, pusse tennene med deres nye tannbørster og tannkrem og dagen etter kjøre han hjem??? Vi har som noen kanskje har plukket opp ikke akkurat tilstrekkelig økonomi, hvis penger skulle spille noen rolle (jeg syns jo kanskje foreldrene kunne spyttet i for turen eller de selv men)... Men er ikke dette drøyt? Jeg håper da ikke dette er dagens ungdoms folkeskikk?!? Hvordan ville dere reagert? Jeg var på nippet til å hive han ut, spesielt da han kompisen forlangte at meg og sambo skulle ikke ha sex, vi skulle vekke de tidlig for de skulle noe (EHH??? Vi la oss klokken 8 på morgenen takket være disse krekene), kjøre de hjem og hunden skulle ut hvis den snorket?! Dette er vel for øvrig ikke VÅRT ansvar? Eller sambos? Skjønner jo at han vil være der for lillebroren, og jeg bryr meg jo selv også, men KOMPISEN? Åh, merker jeg får lyst til å ringe fyren når jeg skriver dette. WHAT.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2011 #2 Skrevet 24. september 2011 Fytti rakker'n da, jeg tror jeg hadde satt av fyren et godt stykke unna der jeg bodde og bedt han ringe hjem. En ting er å hjelpe noen, en annen ting er å måtte ta imot ordre fra en fremmed om hvordan man skal bete seg i sitt eget hjem, en fremmed man aldri vil (eller VIL) se igjen. Hva skjedde etterpå?
Gjest Heloise Skrevet 24. september 2011 #3 Skrevet 24. september 2011 Og forresten, hvor gammel er lillebroren?
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2011 #4 Skrevet 24. september 2011 Samboers lillebror er såvidt begynt å havne litt "utenfor" i det siste. En personlig ting som er grusom skjedde han og han begynte å drikke veldig mye. En helg gråt han pga foreldretrøbbel og vi hentet han og kjørte han til venner og prøvde på en moralpreken, neste helg ble han banket til han havnet på sykehus, helgen etter hentet vi han etter han igjen hadde grått masse og blitt truet med kniv og fått juling igjen. Det som var var at når vi hadde kjørt avgårde i over en time for å hente han, så skulle han ha med en KOMPIS. Jaja, tenkte vi, han får vel bare sitte på da, vi kan jo ikke etterlate han her... Men da vi var halvveis da lurte han på om vi hadde noe pizza hjemme for han var så jævlig sulten. Oja, skal han hjem til oss tenkte vi og regnet med at foreldrene skulle hente han der som "alibi". Neida, han skulle faen meg sove der også!!! Er dette normalt? Å bare anta at det er greit å sitte på med to VILT fremmede bare fordi han ene er storebroren til en som faktisk er blitt truet med kniv og slått ned og diverse? Og å sove i deres leilighet, spise maten deres, drikke brusen deres, pusse tennene med deres nye tannbørster og tannkrem og dagen etter kjøre han hjem??? Vi har som noen kanskje har plukket opp ikke akkurat tilstrekkelig økonomi, hvis penger skulle spille noen rolle (jeg syns jo kanskje foreldrene kunne spyttet i for turen eller de selv men)... Men er ikke dette drøyt? Jeg håper da ikke dette er dagens ungdoms folkeskikk?!? Hvordan ville dere reagert? Jeg var på nippet til å hive han ut, spesielt da han kompisen forlangte at meg og sambo skulle ikke ha sex, vi skulle vekke de tidlig for de skulle noe (EHH??? Vi la oss klokken 8 på morgenen takket være disse krekene), kjøre de hjem og hunden skulle ut hvis den snorket?! Dette er vel for øvrig ikke VÅRT ansvar? Eller sambos? Skjønner jo at han vil være der for lillebroren, og jeg bryr meg jo selv også, men KOMPISEN? Åh, merker jeg får lyst til å ringe fyren når jeg skriver dette. WHAT. Ungdommer i dag har vel ikke lært seg noe annet, siden de blir skysset fra forelder til forelder etter skilsmisser og brudd, og servet på alle kanter fra de er pittesmå. Dessuten kommer og går "nye" steforeldre inn og ut av livet deres, som de lærer å måtte forholde seg til. Så han syns vel det var naturlig når kompisen han sa han kunne bli med.. Forskrudd-. Frekt-. Eller bare street-smart av en fyr som sikkert ikke har noen opplevelse av å ha noen familie eller noen som bryr seg.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2011 #5 Skrevet 24. september 2011 Jeg skjønner ikke helt problemet. Forsåvidt er det frekt å invitere seg selv hjem til noen, og det er frekt å stille krav, men det betyr ikke at dere må forholde dere til det. Det er bare å si "dessverre, vi har ikke plass til mer enn én overnattingsgjest", eller "beklager, dette er vårt hjem og vi gjør som vi vil, om det ikke passer for deg foreslår jeg at du finner et annet sted å sove". Du bestemmer selv om du vil la deg beordre. 3
Gjest regine Skrevet 24. september 2011 #6 Skrevet 24. september 2011 Jeg skjønner ikke helt problemet. Forsåvidt er det frekt å invitere seg selv hjem til noen, og det er frekt å stille krav, men det betyr ikke at dere må forholde dere til det. Det er bare å si "dessverre, vi har ikke plass til mer enn én overnattingsgjest", eller "beklager, dette er vårt hjem og vi gjør som vi vil, om det ikke passer for deg foreslår jeg at du finner et annet sted å sove". Du bestemmer selv om du vil la deg beordre. Sånn tenker jeg og. 1
Gjest Apophis Skrevet 24. september 2011 #7 Skrevet 24. september 2011 Jeg skjønner ikke helt problemet. Forsåvidt er det frekt å invitere seg selv hjem til noen, og det er frekt å stille krav, men det betyr ikke at dere må forholde dere til det. Det er bare å si "dessverre, vi har ikke plass til mer enn én overnattingsgjest", eller "beklager, dette er vårt hjem og vi gjør som vi vil, om det ikke passer for deg foreslår jeg at du finner et annet sted å sove". Du bestemmer selv om du vil la deg beordre. Det samme tenkte eg
Gjest Blondie65 Skrevet 24. september 2011 #8 Skrevet 24. september 2011 Det er vel lillebroren som er problemet her som inviterer med seg kreti og pleti. Hva vet dere om hva han har sagt til "gjesten"? Jeg mener: har man plass i bilen er det selvsagt alright at man kan kjøre en person som skal samme vei dersom man blir spurt og det er den som inviterer med som spør. Alt utover det er frekt og det er lillebror her som må få seg en liten preken om hva taxiservice og storebror gjerning går ut på.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2011 #9 Skrevet 24. september 2011 Det er vel lillebroren som er problemet her som inviterer med seg kreti og pleti. Hva vet dere om hva han har sagt til "gjesten"? Jeg mener: har man plass i bilen er det selvsagt alright at man kan kjøre en person som skal samme vei dersom man blir spurt og det er den som inviterer med som spør. Alt utover det er frekt og det er lillebror her som må få seg en liten preken om hva taxiservice og storebror gjerning går ut på. Mulig det er broren som er problemet, men det samme gjelder jo fortsatt. Da kan man si "beklager, vi har ikke mulighet til å ta med flere" eller hva det nå gjelder, og det kan man godt gjøre foran andre så broren tar poenget. Men først å la seg overkjøre og så bli sint på alle andre fordi de prøver seg er bare litt poengløst. 1
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2011 #10 Skrevet 24. september 2011 ?? hvor er lillebrors foreldre ?? Og det er jo vesentlig hvor gammel lillebror er. Er lillebror over 18 år så bør han ta ansvar for eget liv, Storebror kan ikke holde på å sy puter under armene på lillebror. Er lillebror under 18 år og foreldrene ikke bryr seg så bør kanskje vurderes om barnevernet skal inn i bildet.
Gjest otrivin Skrevet 24. september 2011 #11 Skrevet 24. september 2011 Heloise: Han er vel 16? 1. vgs. Ja, jeg er fint klar over at vi kunne sagt det, men ja, vi følte ikke helt for å være "slem" heller pga lillebroren og hans problemer. Var vel redd han skulle vende seg vekk og drite i oss slik at han gikk enda mer ut av styr... Men det viste han seg å gjøre da vi ikke gadd å spandere kino på han og 3 til uansett så. Bare ville høre deres meninger
waco Skrevet 24. september 2011 #12 Skrevet 24. september 2011 Men det er jo også litt godt og være barmhjertelig mot mennesker som har det værre enn deg selv. Alt det dere har og dem har ingenting. Det er veldig få mennesker som er så storsinnet at man deler det man har og eier med slekt og venner, og venner av slekt. Så strengt tatt så forstår jeg otrivin, hvorfor tilby husly og mat til samboerens bror og hans kamerat lissom! hæ?? Dele?? Hva?? Hjelpe noen som er i nød??? Hmm??? Går det an da? Åsså i tillegg ikke få betalt for det!?? Kanskje de unge til og med er utakknemlige!!?? Da kan man vel ikke være snill og omtenktsom vel? 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2011 #13 Skrevet 24. september 2011 Man hjelper samboers lillebror, slik er det bare. Og hvis han er frekk og liknende, så sier dere på hans oppførsel. Men av og til må man hjelpe søsknene sine.
waco Skrevet 24. september 2011 #14 Skrevet 24. september 2011 Er lillebror under 18 år og foreldrene ikke bryr seg så bør kanskje vurderes om barnevernet skal inn i bildet. Ja hva skal man vel med søsken og familie så lenge det finnes barnevern og fremmede som kan vise omsorg!? 1
Gjest otrivin Skrevet 24. september 2011 #15 Skrevet 24. september 2011 Waco: Ja, det var kjempegodt. Men litt vondt når man bare følte seg tråkket på og helt idiot fordi man hadde sølt gullneglelakk i do som man ble vekket en time etter man hadde sovnet for å få klage på av et fremmed menneske man aldri har sett før. MEN som man lar sove hos seg, sitte på med, spise maten vår, drikke colaen vår (altså de drakk resten av colaen og jeg drakk vann) osv. Men strengt tatt så har de det nok mye bedre enn vi har, spesielt kompisen. Og de har jo masse i forhold til oss men det var OT. Det er helt greit å dele, kjøre å ha lillebroren på besøk. Men at en fremmed setter seg FØRST inn i bilen uten å spørre om det er greit for så å bli med hjem uten å spørre om det heller, for så å KREVE at JEG skal lage mat til de klokken 6 på natten, syns jeg er litt uhøflig spesielt når de ser at det eneste vi har i kjøleboksen (nei, kjøleskapet er ødelagt og vi har ikke råd til nytt) er to pizzastykker og en liten cola og kreve at DE skal ha dette når vi har sagt iv ikke har penger i en annen sammenheng.. Dette har ihvertfall jeg fått streng beskjed om at er HELT IDIOTISK å gjøre i min oppdragelse. AB13: Som sagt, helt greit, vil gjerne hjelpe lillebroren, men kompisen?!?! Så utakknemlig og bortskjemt. Gjest: Barnevernet er ikke aktuelt.???? 1
MaxUflax Skrevet 25. september 2011 #16 Skrevet 25. september 2011 jøsses... frekt som pokker av kompisen ja.. familie er familie uansett.. Har de problemer og sliter, er frekke, eoistiske eller hva som helst.. det er framdeles en av samme kjøtt og blod med søsken bånd i dette tilfellet og da stiller man med hva man har, ALLTID! Kompisen hadde jeg egentlig på en frekk og giftig måte bedt smøre igjenn brødsaksa og takke for den hjelp dere allerede hadde gitt og om han ikke likte plasen var døren åpen for jakt på en bedre plass... folkeskikken i dag ligger ikke i skilsmisser å steforeldre som en nevnte.. den ligger o fri oppdragelse som har fjernet de fleste grense settingene som å straffe handlinger og oppførsel med strenge og konsekvente handlinger som gir en take vekker, men det er misshandling i dag og derfor øker og setter barn krav som foreldre må innfri til slutt for alle andre gjør det og da må man, hvist ikke tilbake holder man utvikling hoss barnet osv.. sorry, ble OT dette nå.. Men igjenn, forstår godt din respons jeg og hadde forlngt mer av etn fremmed ungdom på 16 som burde vært ydmyk og høflig, spurt om lov etc i andres hjem.. + i boken til dere for å stille opp, mange gjør ikke det..
Gjest Blondie65 Skrevet 25. september 2011 #17 Skrevet 25. september 2011 Jeg mener fremdeles at man skal ta opp tema med lillebror: når vi henter DEG så er det bare DEG og ingen andre. Eventuelt kan vi kjøre andre HJEM dersom DERES HJEM ligger direkte på kjøreturen uten omveier. Enhver form for "bli med hjem og tøm kjøkkenskapet" er uaktuelt. Og ja selvsagt hjelper en ens eget kjøtt og blod fordi en ikke ønsker at de skal havne ytterligere ut på skråplanet. Men er det rett at man skal fungere som herberge for diverse (utakknemlige) individer ubedt, uspurt og uten så mye som et takk? Jeg ville også drøftet med lillebroren hva han selv synes om oppførselen til den andre "gjesten". Synes han at det er sånn man skal oppføre seg, eventuelt hva kunne vært gjort anderledes?
Piper Skrevet 25. september 2011 #18 Skrevet 25. september 2011 Jeg som voksen hadde aldri latt en under 18 overnatte, uten å informere foreldrene om dette på forhånd. Tenk så urolig de vil bli, når han ikke kommer hjem på natten. det er heller ikek ditt ansvar å være skalkeskjul for han. Når man skal leke voksen, må man også ta ansvar for det. Jeg hadde nok gitt en giftig kommentar tilbake til slik oppførsel, for jeg hadde aldri akseptert at en annen hadde kommandert meg i mitt eget hjem.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #19 Skrevet 25. september 2011 Kompisen hadde jeg hivd rett ut av mitt hjem etter en slik oppførsel. Broren skulle fått høre hvor landet ligger og at noe sånt aldri skal skje igjen etter han sto opp.
skandale Skrevet 25. september 2011 #20 Skrevet 25. september 2011 Hvorfor spurte du ikke bare hvor du kunne sette ham av da dere satt i bilen? De er jo barn. Drita barn kjører man hjem til foreldrene. Ville kjørt lillebroren hjem til mamma og pappa også jeg, men skjønner godt at dere ville hjelpe likevel. Det gjør man jo gjerne iblant. Skjønner bare ikke hvorfor du lar dem holde på sånn for så å bli sinna etterpå. Det skulle du blitt der og da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå