Gjest madeleinee Skrevet 23. september 2011 #1 Skrevet 23. september 2011 (endret) Ps: Første og andre avsnitt er bare litt forklaringer på en situasjon og en grunn til at jeg vil flytte. Nederst i fet skrift er det spørsmål, så slipper dere å lese unødig hvis dere ikke vil. Hei, Nå er jeg på hybeljakt once again. Leier nå i et bofellesskap og trives ikke. Leien har jeg blitt vant med, men nå går det mer på hvem jeg bor med. For det første er jeg 19 og aldersspennet til de andre ligger på mellom 25-30 om jeg ikke tar helt feil. Kan hende noen er eldre også, men det vet jeg ikke. Dvs at de antagelig/forhåpentligvis er vant til å bo for "seg selv" og vet hva man kan og ikke kan gjøre i et bofellesskap. Selv vet jeg hva som er rett og galt, men på den andre siden synes jeg det blir veldig feil å måtte spørre om å ha overnatting. Det stod det ingenting om i kontrakten. Hvis man holder det til et lavt støynivå bør jo ikke overnatting ha noe å si for de andre beboerne hvis jeg ikke har venner på overnatting så ofte. Fikk kjeft i går da venninna mi og jeg var på "besøk" hos han ene som bor i kollektivet mitt. Da stormet det ene paret som bor med oss, inn på rommet hans og begynte å kjefte og smelle for at vi hadde bråket. Jeg var klar over at de kom til å klage, så jeg hadde prøvd å holde oss dempet, men disse to andre mente at litt volum på musikken ikke hadde noe å si. Og vel, jeg hadde ment det samme hvis jeg ikke hadde vært så overnervøs for å bli kastet ut. Kjeftinga til paret og han vi var på besøk hos endte med uenigheter og smelling av døren til paret. Jeg forstår at man ikke kan bråke når man bor flere sammen, men hvis jeg må være ærlig bråket vi ikke. Også var det en annen vesentlig ting som jeg har latt meg plage av etter denne episoden og noen andre klageepisoder. Dama i det forholdet har også en STOR tendens til å røyte. Hun røyter ned hele trappa, kjøkkengulvet, badegulvet, ja overalt. Finner til og med svarte hårstrå på ROMMET mitt. Dette er pga at de fester seg under sokkene mine. Lite delikat. Vet ikke hvordan man kan legge frem noe sånt på en pen måte. I det store og hele skal jeg nå prøve å finne meg et nytt sted å bo og da har jeg to praktiske spørsmål: 1. Skal jeg si ifra til huseier at jeg vil flytte ut før jeg begynner å lete etter noe nytt (har allerede sett litt på markedet), eller bør jeg vente til jeg faktisk har funnet meg noe? Når jeg skriver det her tror jeg svaret kom til meg, men jeg vil liksom ikke si noe før jeg vet noe sikkert. 2. Må jeg bo i leiligheten jeg bor i nå under oppsigelsestiden eller kan jeg bare flytte ut og i så fall betale husleie to plasser?? Noe jeg ikke vil utsette meg selv for så klart. Takk på forhånd. Endret 23. september 2011 av madeleinee
Gjest Apophis Skrevet 23. september 2011 #2 Skrevet 23. september 2011 (endret) Det kan du velge selv. Vi fortalte det ikkje sist vi flytta, men noen "sladra" til huseigeren og huseiger fikk jo fullstendig panikk, kontaktet oss og ville ha leiligheten klar for visning dagen etter (vi hadde ikkje sagt opp leiligheten eingang og vi skulle tydeligvis vaske, rydde og forlate leiligheten med hundene). Du kan flytte ut, men må betale husleie for to steder då isåfall. Endret 23. september 2011 av Apophis
Gjest madeleinee Skrevet 23. september 2011 #3 Skrevet 23. september 2011 Det kan du velge selv. Vi fortalte det ikkje sist vi flytta, men noen "sladra" til huseigeren og huseiger fikk jo fullstendig panikk, kontaktet oss og ville ha leiligheten klar for visning dagen etter (vi hadde ikkje sagt opp leiligheten eingang og vi skulle tydeligvis vaske, rydde og forlate leiligheten med hundene). Du kan flytte ut, men må betale husleie for to steder då isåfall. Okei. Nei, så utrolig unødvendig. Så dere ble kastet ut rett og slett? Utrolig dårlig hvert fall. Da velger jeg nok å bo her imens, men hvordan reagerer min fremtidige utleier på at jeg ikke flytter inn med det samme om nødvendig tror du?
Gjest Apophis Skrevet 23. september 2011 #4 Skrevet 23. september 2011 Okei. Nei, så utrolig unødvendig. Så dere ble kastet ut rett og slett? Utrolig dårlig hvert fall. Da velger jeg nok å bo her imens, men hvordan reagerer min fremtidige utleier på at jeg ikke flytter inn med det samme om nødvendig tror du? Nei, vi gav grei beskjed om at det kunne huseiger bare glemme siden vi ikkje hadde sagt opp leiligheten eingang, for å ikkje snakke om at det var altfor kort frist til noe slikt. Heldigvis fant vi ny leilighet ganske fort og flytta. Fremtidig utleier vil nok forstå at du har oppsigelsestid på gamle leiligheten og at det ikkje akkurat lønner seg å betale på to leiligheter samtidig.
Gjest madeleinee Skrevet 23. september 2011 #5 Skrevet 23. september 2011 Nei, vi gav grei beskjed om at det kunne huseiger bare glemme siden vi ikkje hadde sagt opp leiligheten eingang, for å ikkje snakke om at det var altfor kort frist til noe slikt. Heldigvis fant vi ny leilighet ganske fort og flytta. Fremtidig utleier vil nok forstå at du har oppsigelsestid på gamle leiligheten og at det ikkje akkurat lønner seg å betale på to leiligheter samtidig. Enda godt at det ordnet seg, for det hadde vært utrolig ufint og feil av utleier å forvente at dere kunne flytte ut på dagen. Okay, det var betryggende å høre. Beklager at jeg spør deg så mye, men tror du utleier vil foretrekker folk som ikke har oppsigelsestid hengende på seg?
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #6 Skrevet 5. oktober 2011 Alle som flytter, har oppsigelsestid på seg. Man er dum om man først sier opp en leilighet, uten å ha et nytt sted å flytte inn. Men du må nok være forberedt på å betale to husleier på eng ang. Din nåværende huseier skal ha sin leie ut måneden, og om den nye leiligheten står tom, så må du betale på den også helt fra begynnelsen av. Men om du derimot finner en leilighet som ikke er klar helt med en gang (f.eks. at det bor noen der nå som skal flytte ut e.l. så kan det hende du slipper. Men i utgangspunktet må du være forberedt på dobbel husleie minst en måned. Du kan flytte ut når som helst i oppsigelsestiden, men du må fortsatt betale husleie ut oppsigelsestiden. Du sier ikke ifra til huseieren din før du faktisk sier opp. Det er derfor du HAR oppsigelsestid; for å gi husieren sjangse til å finne ny leieboer før du flytter ut, slik at leiligehten ikke står tom.
Auri Skrevet 5. oktober 2011 #7 Skrevet 5. oktober 2011 Hm, det var meg som skrev det siste innlegget, greide tydeligvis å komme borti anonym-knappen.
Gjest madeleinee Skrevet 26. oktober 2011 #8 Skrevet 26. oktober 2011 Alle som flytter, har oppsigelsestid på seg. Man er dum om man først sier opp en leilighet, uten å ha et nytt sted å flytte inn. Men du må nok være forberedt på å betale to husleier på eng ang. Din nåværende huseier skal ha sin leie ut måneden, og om den nye leiligheten står tom, så må du betale på den også helt fra begynnelsen av. Men om du derimot finner en leilighet som ikke er klar helt med en gang (f.eks. at det bor noen der nå som skal flytte ut e.l. så kan det hende du slipper. Men i utgangspunktet må du være forberedt på dobbel husleie minst en måned. Du kan flytte ut når som helst i oppsigelsestiden, men du må fortsatt betale husleie ut oppsigelsestiden. Du sier ikke ifra til huseieren din før du faktisk sier opp. Det er derfor du HAR oppsigelsestid; for å gi husieren sjangse til å finne ny leieboer før du flytter ut, slik at leiligehten ikke står tom. Takk for svar Pixie Plaid Jaa, hehe. Var dumt spørsmål av meg for jeg visste nok egentlig at alle har oppsigelsestid. Takk for veldig godt svar! Jeg har nå søkt om en leilighet som jeg håper å kunne leie. Jeg gjorde som du skrev, så søkte om å få flytte inn i slutten av januar, for da har jeg god tid Cross fingers for me, please!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå