AnonymBruker Skrevet 23. september 2011 #1 Skrevet 23. september 2011 Heisann. Jeg har skrevet på forumet tidligere og spurt litt om oppbyggingen av jusutdanningen, samt noen spørsmål rundt pensum. Nå har jeg et litt annet spørsmål. Jeg lurer på hva som skiller rettsvitenskap-studiet hos UiT fra samme studium ved f.eks. UiO eller UiB? Jeg vet at UiT har en egen rettssal som jusstudentene kan bruke til øving, men bortsett fra det - hva er fordelen/ulempen med å studere akkurat ved UiT istedet for de andre universitetene? Jeg ser også på hjemmesidene til UiT og oppbyggingen av studiet at selve studieårene har tilsammen 5 muntlige prøver. Jeg leste tidligere her på forumet at dette ikke var svært vanlig for rettsvitenskap. Er det mer muntlige krav på UiT enn hos de andre universitetene? På forhånd, takk.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #2 Skrevet 26. september 2011 Heisann. Jeg har skrevet på forumet tidligere og spurt litt om oppbyggingen av jusutdanningen, samt noen spørsmål rundt pensum. Nå har jeg et litt annet spørsmål. Jeg lurer på hva som skiller rettsvitenskap-studiet hos UiT fra samme studium ved f.eks. UiO eller UiB? Jeg vet at UiT har en egen rettssal som jusstudentene kan bruke til øving, men bortsett fra det - hva er fordelen/ulempen med å studere akkurat ved UiT istedet for de andre universitetene? Jeg ser også på hjemmesidene til UiT og oppbyggingen av studiet at selve studieårene har tilsammen 5 muntlige prøver. Jeg leste tidligere her på forumet at dette ikke var svært vanlig for rettsvitenskap. Er det mer muntlige krav på UiT enn hos de andre universitetene? På forhånd, takk. Hei! Jeg har ikke så veldig god oversikt over hvordan studiet fungerer i Bergen og Oslo, men kan prøve å svare likevel:) Det jeg har hørt er at studiet i Bergen, Oslo og Tromsø er bygd opp ganske forskjellig. I Oslo består undervisningen hovedsakelig av forelseninger, og ellers er du overlatt til deg selv. I Bergen er det masse obligatorisk, med innleveringer hver uke og eksamener i hvert fag. Tromsø er en slags mellomting av disse, litt obligatorisk, men for det meste er det opp til deg selv. Hva som passer best for deg kommer altså an på hvor mye du liker å bli "passet på". Men jeg vil bare poengtere at dette er ting jeg har hørt, og kan ikke si 100 % at det stemmer. En annen forskjell er som du nevner UiTs vektleggelse av muntlige kunnskaper. I Tromsø har du muntlig eksamen hvert år i tillegg til den/de skriftlige, dette tror jeg ikke de har i Bergen/Oslo. Det er også en obligatorisk muntligpresentasjon hvert år, men dette er ikke noe du får karakter på. I følge avdelingslederne får de tilbakemelding på at arbeidgivere er positive til fokuset på muntlighet, og at nytdannede fra UiT er sterkere muntlig enn fra Oslo/Bergen. Håper dette kan være til hjelp:)
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #3 Skrevet 26. september 2011 Ja det hjelper veldig mye! Tusen takk for svar Jeg ser jo nå at de muntlige kravene er mange. Hvordan fungerer egentlig disse muntlige presentasjonene? Er det foran ei gruppe med mennesker, og hvor lenge skal en slik presentasjon vare? Er det fastsatte regler for dette? Jeg fungerer godt muntlig foran en liten gruppe, men blir litt smånervøs foran 20-30 stykker liksom.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 26. september 2011 #4 Skrevet 26. september 2011 i Bergen er undervisningen veldig "bundet", dvs. innleveringer, obligatoisk oppmøte, kommentere andres oppgaver, hjemmeeksamen etc. Du må ha fullført minst 75% for å kunne ta eksamen. Det positive er at man lærer utrolig masse, får støtte fra medstudenter og ansatte og får terpet masse metode. Det negative er selvsagt mindre frihet. Men på tredje studieår er ikke lenger arbeidsgruppene obligatoriske, kun skriving, kommentering og storgrupper med vitenskaplig ansatt. Og på fjerde og femte året er det meste rimelig fritt.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #5 Skrevet 27. september 2011 Ja det hjelper veldig mye! Tusen takk for svar Jeg ser jo nå at de muntlige kravene er mange. Hvordan fungerer egentlig disse muntlige presentasjonene? Er det foran ei gruppe med mennesker, og hvor lenge skal en slik presentasjon vare? Er det fastsatte regler for dette? Jeg fungerer godt muntlig foran en liten gruppe, men blir litt smånervøs foran 20-30 stykker liksom. De muntlige presentasjonene er ikke noe å bekymre seg for. UiT tilbyr seminarundervisning i hvert fag, og dette er noe de aller fleste velger å få med seg. Du melder deg da på en gruppe hvert halvår, og denne gruppen blir nesten som "klassen" din. På hvert seminar er det lagt opp til noen muntlige presentasjoner, det varierer hvor mange, i tillegg til resten av undervisningen. Det er forskjellige typer, noen ganger er det prosedyre i rettssalen, noen ganger domsanalyse, mens andre ganger er det bare et enkelt emne som du skal holde foredrag om. Det er som oftest 20-25 stk på hver gruppe, men det er jo dine medstudenter, og som oftest kjenner du de fleste, så det er ikke noe å være nervøs for. Alle skal igjennom det samme, så det er ingen som er slemme:) Presentasjonen skal vare i ca 10 min. Etterpå får du tilbakemelding av seminarlederen (ikke foran hele gruppen) om hva han/hun synes om foredraget, hva du kanskje bør jobbe litt med etc. Det er dermed veldig lærerikt, og det er kun for å hjelpe deg å bli bedre muntlig. Jeg har aldri opplevd at noen ikke fikk godkjent sitt foredrag, uansett hvor dårlig det har vært! Det er også mulighet å holde presentasjon utenfor seminarene, men dette vet ikke jeg hvordan fungerer. De aller fleste holder sine presentasjoner på et av seminarene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå