AnonymBruker Skrevet 23. september 2011 #1 Skrevet 23. september 2011 Jeg er veldi dårlig i matte, eller jeg har ikke gitt matematikk så mange sjanser. Ble mobbet på barne-og ungdomsskolen, fikk dårlig selvtillit og var dermed myyee borte. Jeg har bestandig vært fascinert av naturvitenskap og kan bruke flere time på å lese fysikk, f.eks. Men jeg forstår ikke mange av teoriene da jeg ikke har nok mattekunnskaper for å forstå disse! Det jeg vil frem til er, hvordan skal jeg lære matte? Har tenkt på å begynne å øve matte på fritiden. Det er så mye jeg ikke kan, må kanskje starte fra "scratch." Er det noen her inne som kan komme med tips hvordan jeg kan lære best mulig? Grunnleggende kunnskaper som er viktig for å lære? Nettsider som hjelper med både ungdomsskole- og videregående matte? Blir så lei meg og bitter på de elevene som mobbet meg og ødela skolehverdagen min, som gjorde at jeg gikk glipp av så mye som jeg ville fått godt nytte av i dag ;-\ Jeg er forresten 22 år...
Rosalie Skrevet 23. september 2011 #2 Skrevet 23. september 2011 Denne sida har matteoppgåver og liknande frå 1.-13. klasse. Lykke til! http://matematikk.org/
Karia Skrevet 23. september 2011 #3 Skrevet 23. september 2011 Så fint at du har lyst til å lære! Hva med å kjøpe en lærebok fra det årstrinnet du føler du må starte på? Ellers er matematikk.net og khanacademy.org fine nettsteder. Lykke til
Calculus Skrevet 24. september 2011 #4 Skrevet 24. september 2011 (endret) Khan Academy Verdens beste mattelærer. Han kan hjelpe deg (gratis!) med alt fra aritmetikk (barneskolenivå) til calculus og differentiallikninger (R2/Universitetet). Jeg begynte nesten å elske matematikk etter jeg oppdaget den siden Endret 24. september 2011 av Calculus
bebisss Skrevet 24. september 2011 #5 Skrevet 24. september 2011 Jeg forstår hva du mener, jeg selv har slitt med matte i mange år, alltid strøket på det, men det merkelige med meg var at jeg var en av de beste i klassen i matte når jeg først begynte å sette meg inn i det, å gidde å lese regler og formler. Jeg var utrolig flink synes jeg selv, men desverre så har jeg problemer når det kommer til eksamener og prøver, jeg stryker og får dårligst karakter i klassen, selv om jeg er den beste muntlig! Fatter det ikke. Jeg interesserer meg veldig for naturvitenskap og elsker fysikk selv, jeg gikk ingeniørforkurs, men da matten i fysikken ble for vanskelig for meg så ga jeg opp, matten gikk greit, men ikke matten i fysikk.. Samme med kjemi, gikk svært bra og fikk veldig gode karakterer, helt til mattestykkene av formler kom opp... da gikk det rett i dass!
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #7 Skrevet 25. september 2011 Seff er det håp Hva med å teste ut bøker som er skrevet annerledes enn de tunge fagbøkene? Selv er jeg programmerer og er stor fan av head first-serien. De har blant annet bøker om algebra og statistikk. Bare å søke opp på amazon. Det fine med disse bøkene er at de ufarliggjør det som oppfattes som komplisert + bruker masse humor. Det finnes sikkert andre, lignende bøker også. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå