AnonymBruker Skrevet 23. september 2011 #1 Del Skrevet 23. september 2011 Jeg er veldi dårlig i matte, eller jeg har ikke gitt matematikk så mange sjanser. Ble mobbet på barne-og ungdomsskolen, fikk dårlig selvtillit og var dermed myyee borte. Jeg har bestandig vært fascinert av naturvitenskap og kan bruke flere time på å lese fysikk, f.eks. Men jeg forstår ikke mange av teoriene da jeg ikke har nok mattekunnskaper for å forstå disse! Det jeg vil frem til er, hvordan skal jeg lære matte? Har tenkt på å begynne å øve matte på fritiden. Det er så mye jeg ikke kan, må kanskje starte fra "scratch." Er det noen her inne som kan komme med tips hvordan jeg kan lære best mulig? Grunnleggende kunnskaper som er viktig for å lære? Nettsider som hjelper med både ungdomsskole- og videregående matte? Blir så lei meg og bitter på de elevene som mobbet meg og ødela skolehverdagen min, som gjorde at jeg gikk glipp av så mye som jeg ville fått godt nytte av i dag ;-\ Jeg er forresten 22 år... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fimbrethil Skrevet 1. oktober 2011 #2 Del Skrevet 1. oktober 2011 Hei! Så trist å høre om bakgrunnen din. Og så flott at du er interessert i å lære! Jeg har ikke noe veldig konkret å komme med, er jeg redd, men jeg har noen forslag. Bor du i nærheten av et universitet eller en høyskole som har matematikkutdanning? Og har du råd til å kjøpe privattimer? I så fall er det nok av mattestudenter som har bruk for litt ekstra inntekt, og som vil kunne ta på seg privattimer. Det finnes også nettstudier:http://www.nki.no/hva-tilbyr-vi/matematikk-for-voksne Å ha tilgang til noen å snakke med vil være en stor fordel, tror jeg, selv om du nok også kan lære deg det du trenger fra bøker - hvis du finner noen som er gode. Det er dessverre mye som ikke holder mål (etter min mening, ihvertfall) av matematikkbøker på grunnleggende nivå. En student/privatlærer/annen person som har matematikk som arbeidsverktøy vil kunne være til stor hjelp når du støter på problemer, og vil også kunne gjøre det lettere for deg å se sammenhenger og hensikt i stoffet - noe som er svært viktig for forståelsen. Jeg ser dessverre alt for mye i skoleverket av matteopplæring som kun legger vekt på pugging av formler og oppskrifter - ingen forteller deg hvorfor du skal lære det, eller hvorfor formlene ser ut slik de gjør. Dette er viktige ting å huske på - ikke glem å spørre hvorfor;) Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heart Skrevet 1. oktober 2011 #3 Del Skrevet 1. oktober 2011 Og hvis du er komfortabel med undervisning på engelsk, kan du se en masse videoer på Khan Academy helt gratis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå