Gå til innhold

Har en Norsk Skogkatt jente jeg gjerne ønsker et kull på.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er en norsk skogkatt jente, som straks runder 1 år.

Jeg vet at jeg må opprette et oppdretter navn. Men ønsker å komme i kontakt med folk som driver med oppdrett av denne rasen og som kanskje kunne tenke seg å parre sin hankatt med min hunkatt.

Mer informasjon om henne kan gis.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du tenkt å drive med seriøs oppdrett eller garasjeoppdrett?

Har du nok kunnskaper til å kunne drive med oppdrett?

Håper du vet hva du driver med og enten sjekker papirene nøye eller får noen andre til å gjøre det for deg. Sikkert ikke det svaret du ønsker deg, men det er utrolig mange useriøse aktører når det gjelder oppdrett og jeg håper du ikke er en av dem.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Regner med at du har planer om å melde deg inn i NRR før du avler?

http://www.nrr.no/

Her er jo oversikt over oppdrettere samt god oversikt over genetikk mm, som man må ta hensyn til ved avl. Her får du jo også hjelp til å finne en katt med stamtavle som kan matche din katts stamtavle.

Skrevet

Regner med at du har planer om å melde deg inn i NRR før du avler?

http://www.nrr.no/

Her er jo oversikt over oppdrettere samt god oversikt over genetikk mm, som man må ta hensyn til ved avl. Her får du jo også hjelp til å finne en katt med stamtavle som kan matche din katts stamtavle.

Hei og takk for det. Nei jeg ønsker egentlig bare et kull, skal ikke drive industri av stakkars katten. Nrr har jeg vært mye inne på, men syns det er vanskelig å finne noe fornuftig på den rotete siden. Skal se litt mer.

Finnes det fortsatt muligheter for å få ett kull uten å opprette oppdretternavn i Norge?

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Ja det er jo egentlig ikke værre en å finne en ok hannkatt og lage papirløse kattunger. Men trenger markedet flere slike kattunger? Det flommes jo over av rasekatter og huskatter som ingen ønsker :tristbla:

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor ønsker du et kull?

Om det er på grunn av den myten om at katter har godt av å få et kull før de steriliseres er dette en myte som har blitt avlivet for lenge siden.

• Liker 2
Skrevet

Nei har bare drømt om det hele livet, og endelig fikk vi muligheten når vi sitter her med en jente, datter av europachampions osv... tror hun ville fått meget vakre kattunger. Ble betenkt nå, må bestemme oss snart, er så vondt å se henne gjennom disse hyppige løpetidene.

Skrevet

De fleste som har seriøse oppdrett vil nok ikke låne bort hankatten sin for å lage et uregistrert kull. Spiller heller ikke så stor rolle om katten er i slekt med champions hvis hun ikke er stilt ut og premiert (jeg har ikke så greie på katt, men hadde rasekanin en gang i tiden, etterkommer etter høyt premierte foreldre, men med diskvalifiserende feil selv). Ungene blir vel også "verdiløse" som rasekatter, samme hvor vakre og raserene de er?

Sier meg også enig med de andre her, det finnes allerede utrolig mange kattunger på markedet, en god del av dem får aldri noe varig hjem. Raseavl har sine baksider det også, men uplanlagt avl fordi man har lyst på kattunger er ikke noe godt alternativ.

• Liker 3
Skrevet

Det første du bør gjøre er å ta katten med på utstilling for å se om hun faktisk er et bra eksemplar av rasen. Er hun helt frisk? Arvelige sykdommer? Hva vet du om eventuelle svakheter og sykdommer i hennes stamtavle? Ditt formål med avl bør være å forbedre rasen. Hva kan din katt bidra med som kan forbedre rasen? Og hva slags type hannkatt bør hun i så fall parre seg med for å forsøke å oppnå dette?

Raseavl på katt krever altså inngående kunnskap om rasen, genetikk og et oppriktig og kritisk syn på hva din katt kan bidra med. Jeg tviler ikke et øyeblikk på at katten din er kjempesøt, og for dere er hun verdens herligste pus. Men man kan ikke lage et kull basert på det. :)

• Liker 3
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Er hun et meget godt eksemplar, og som Tabris sier, et tilskudd til stammen, så kan du jo faktisk leie henne bort til en seriøs oppdretter. Da får katten din unger, gjerne i ditt hus om samarbeidet er åpent, og du slipper å tenke på registrering, salg osv. Så da må du bare kaste deg rundt og smiske deg inn på miljøet.

Skrevet

Er hun et meget godt eksemplar, og som Tabris sier, et tilskudd til stammen, så kan du jo faktisk leie henne bort til en seriøs oppdretter. Da får katten din unger, gjerne i ditt hus om samarbeidet er åpent, og du slipper å tenke på registrering, salg osv. Så da må du bare kaste deg rundt og smiske deg inn på miljøet.

Er du 100% sikker på at dette er lov? Det tror nemlig ikke jeg... Så vidt jeg vet, så har ikke jeg, som registrert oppdretter lov til å registrere andres kattunger i mitt stamnavn...

Skrevet

hvorfor avle flere katter som ingen vil ha?

En burde først og fremst tenke på at verden i dag har så mange katter at mange lider pga dette.

Det burde være en unik og spesiell katt med ekstremt spesielt utseende/gemytt og at dette burde gjøres etter "boka" .Ikke fordi matmor elsker pusekatten sin

satt på spissen

• Liker 2
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Er du 100% sikker på at dette er lov? Det tror nemlig ikke jeg... Så vidt jeg vet, så har ikke jeg, som registrert oppdretter lov til å registrere andres kattunger i mitt stamnavn...

Jeg aner ikke sånn egentlig hvordan regelverket her er :fnise: Men vet jo at oppdrettere samarbeider innimellom.

I hesteverden, som jeg kjenner, så er det den som bedekker, og holder hoppa, som er oppdretter. Ikke nødvendigvis eieren. Ofte leies hopper bort til folk som ønsker å bruke henne i avl. En vanlig foreteelse.

Skrevet

Jeg aner ikke sånn egentlig hvordan regelverket her er :fnise: Men vet jo at oppdrettere samarbeider innimellom.

I hesteverden, som jeg kjenner, så er det den som bedekker, og holder hoppa, som er oppdretter. Ikke nødvendigvis eieren.

Det vil jeg da inderlig ikke håpe! :fnise:

Ofte leies hopper bort til folk som ønsker å bruke henne i avl. En vanlig foreteelse.

Skrevet

I hesteverden, som jeg kjenner, så er det den som bedekker, og holder hoppa, som er oppdretter. Ikke nødvendigvis eieren. Ofte leies hopper bort til folk som ønsker å bruke henne i avl. En vanlig foreteelse.

Følgende står i NRRs reglement for stamnavn:

§ 6

En katt kan aldri bære et annet stamnavn enn oppdretterens. Med oppdretter menes den som eier hunnkatten ved paringstidspunktet.

Imidlertid kan en oppdretter gi kjøperen av en drektig hunnkatt tillatelse til at kattungene registreres under den nye eiers stamnavn.

Tillegg for NRR: Det er ikke tillatt for en oppdretter å la en annen katteeier, som selv ikke har stamnavn, få registrere kattunger under sitt stamnavn. Overtredelse av denne bestemmelse medfører at det for eieren av stamnavnet ikke vil bli utstedt stamtavler på kull/kattunger født innen en periode av 12 måneder etter at forholdet er oppdaget (gjelder ikke fôrverter).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...